Přihláška na plavbu:
Přeplavba z Norska do Německa
Přeplavba z Norska do Německa
Prožijte se mnou 14denní plavbu v délce 700 až 800 NM z Norska. Proplujeme Severním mořem a zamíříme přes Baltské moře do Německa.
Čekají nás dlouhé nonstop etapy, ideální pro získání zkušeností v náročných podmínkách. Procvičíme terestrickou navigaci bez GPS, střídání hlídek a plánování přeplavby s využitím aktuálních meteorologických dat a předpovědních modelů. Součástí je zápočet uplutých námořních mil pro zájemce o průkaz B – Yachmaster Offshore.
Cílem je plavba sama, každodenní střídání dne a noci, východů a západů slunce, pohled na nekonečnou vodní hladinu.
Samostatně řídit loď pod plachtami.
Orientovat se v námořních mapách.
Používat moderní navigační přístroje.
Důvěřovat sami sobě i na širém moři.
Navigovat i klasicky bez GPS.
Základy astronavigace se sextantem.
Plout po větru i křižovat proti větru.
Plánovat trasu s ohledem na počasí - weather routing.
Další míle a praxi v oblasti plavby 'B'.
Poznáte sami sebe.
Získáte důvěru ve své schopnosti.
Plně vypnete z rutiny každodenního života a zrelaxujete.
Kdo může plout?
- Každý, kdo má chuť aktivně zažít plavbu na plachetnici.
- Může to být i Tvoje první plavba v životě.
- Jachtaři, kapitáni, kteří se chtějí zdokonalit.
Přeplavba z Bergenu a jachting kolem norského pobřeží do Greifswaldu.
Vyplujeme z Bergenu a podle aktuální situace zařadíme zastávky na kotvištích, které budeme hledat mezi množstvím ostrůvků lemujících pobřeží a v norských fjordech. Postupně doplujeme do městečka Skudeneshavn nedaleko Stavangeru. Odtud vyplujeme na nejdelší etapu až do Kodaně, kterou navštívíme. Další etapa v závislosti na zbývajícím čase nás může zavést do Švédska a nakonec doplujeme do Německa. Plavbu ukončíme doplutím po řece do německého Greifswaldu.
Vlastní plavba začíná naloděním v den, který je uveden jako začátek plavby. Bližší informace Vám zašleme e-mailem. Po nalodění se posádka společně dohodne a zajistí nákup potravin na plavbu.
Členský příspěvek za účast na plavbě je stanoven ve výši:
1 osoba 32 200 Kč
Příspěvek je splatný okamžikem závazné rezervace místa na lodi. Storno pak již není
možné, pouze za sebe najít náhradu, se kterou bude souhlasit kapitán. Příspěvek neobsahuje
vlastní dopravu na místo začátku plavby a dopravu z konce plavby zpět, poplatky za
přístavy, spotřebovanou naftu do lodi, případné dokoupení plynu na vaření a nákup
zásob jídla. Technické náklady se dělí rovným dílem mezi všechny osoby na lodi.
Náklady na jídlo se dělí rovným dílem mezi posádku, která stravuje kapitána.
Předběžný odhad dodatečných nákladů na místě při 5-členné posádce je na osobu tento:
* technické výdaje (přístavy, nafta, plyn apod.): 160 EUR
* potraviny (podíl na společném nákupu zásob): 180 EUR
Dopravu na místo vyplutí a zpět z místa připlutí doporučujeme řešit letecky v kombinaci s vlakem, autobus. Do místa nalodění, Bergenu se dostanete letecky. Zpět buď FlixBusem nebo vlakem DB BAHN Greifswald-Praha. Platí pravidlo: čím dříve se letenky objednají, tím bývají levnější.
Norskému pobřeží dominuje Golfský proud, který má vliv na to, že mořská voda v zimě nezamrzne, ani daleko na severu. To znamená, že je zde vyšší průměrná teplota, než je běžné v příslušné zeměpisné šířce. Přesto, že úroveň srážek je za rok velmi vysoká, jsou v létě srážky minimální, jde spíše o krátké přeháňky. Teploty se v létě pohybují průměrně mezi 16–22 stupni v jižní části Norska. Síla a směr větru se v Norsku značně mění v důsledku rychle se pohybujících tlakových front. Větry vanoucí podél pobřeží a v horách mají často značnou sílu. Je třeba počítat i s bouřlivým počasím, kdy teplota větru v noci bude kolem 10°C. To v prudkém větru a vodní tříšti znamená, že je potřeba se obléci teple jako na horách při -10°C.
První den po příletu dojde k nalodění posádky na loď a společnému nákupu potravin na danou etapu. V průběhu tohoto a následujících dnů Vás postupně seznámím s lodí a vším, co je potřeba vědět. Dle domluvy posádky naplánujeme jednotlivé denní etapy, jak daleko a kam ten den poplujeme, výstupy na pevninu a další aktivity. Vše domluvíme tak, aby Vám to vyhovovalo, ale s respektováním povětrnostních podmínek a stavu moře. Taktika plavby a pořadí navštívených míst se proto bude odvíjet od aktuální meteorologické předpovědi. Po celou dobu plavby se posádka střídá v přípravě jídla a podílí se na ostatních činnostech potřebných k zajištění plavby.
Opravdové námořní zkušenosti. Většinou se člověk účastní plavby jenom jako člen posádky s malou zodpovědností. Nebo pluje na zaoceánské lodi s veškerým komfortem. Tím se ale nepotká ani sám se sebou, ani s mořem. Plavba se mu může zdát nezábavná, nevybočující z každodenní reality. Můj způsob plavby Vám chce otevřít dveře za … Tím, že sami máte možnost řídit loď. Tím, že sami můžete ovládat plachty a navigovat.
Plavba pod plachtami nás vtáhne do jiného světa, než je ten, který většinu z nás obklopuje. Problémy zůstávají daleko na břehu a jediné, co nás začne zajímat, je právě ten relaxující koloběh: plavba pod plachtami, vítr, slunce, jídlo, odpočinek.
Tou dobou se ti z Vás, kteří budou na lodi poprvé, budou těšit z vlastních již nabytých zkušeností v ovládání lodě a uspokojujících pocitů z toho, že právě Vy sami řídíte loď a neomylně ji vedete k cíli.
Jak to vnímají ti, co už se mnou pluli:
Když zevl-jachting přestává stačit
„Kapitánský zkoušky mám už víc než 13 let. Plachtil jsem v Chorvatsku,
na Sicílii i na Baltu v režimu přes den moře, na noc marina nebo na
kotvě v zátoce. Klasický zevl-jachting, mejdan a koupačka. Bylo to fajn,
ale chtěl jsem vyrazit na delší cestu. Ale k tomu mi chyběly zkušenosti,
jak zvládat horší počasí, vlny a delší a opravdovější pobyt na moři.“
Najít správnou výpravu není snadné
„Hledal jsem, s kým bych to podnikl, vyptával se známých. Ale stále jsem nemohl
najít. Buďto je to příliš komerční a člověk je tam jak cestující. Nebo moc závodní
– vezmou vás do party a celé závody točíte klikou od vinčny za řevu skippera. Nebo
je to moc free. Lidi, co tohle pořádaj, nevědí, jestli cesta potrvá dva měsíce
nebo tři. A je jim to fuk. Přeju jim to, já to tak holt nemám.“
„Nabídka Tomáše Kůdely na mě vypadla po nějakém gůglení a celkem rychle mi
bylo jasné, že to je přesně pro mě.
Je to na Atlantiku, má to jasný začátek a
konec, akorát veliká loď (max 8 lidí). A lidi psali dobrý reference. Kapitán je
správnej blázen, aby byly dobrý zážitky, a dost odpovědný, aby to nebylo
nebezpečný. – Paráda, hlásím se na palubu!“
Severní vody
„Island–Hebridy–Skotsko–Irsko. Mně cesta splnila vše, co jsem si od toho
sliboval. Zažil jsem ten pocit když, několik dní nevidíte nic než vodu.
Jste v prťavý dvanáctimetrový kocábce stovky mil od nejbližší pomoci …
Zapadnete do zenového rytmu. Střídáte se v šichtách. Napínáte plachty,
refujete. Bojujete s mořskou nemocí. Navigujete loď, držíte ji na kurzu
a těšíte se z toho, jak skvěle jede, nebo naopak hubujete Neptunovi,
že vám fouká do protivky a že se vám nedaří dostatečně nastoupávat.
A čas od času se mihnou delfíni, velryby či jejich příbuzní… Ne že
bych se stal oceánským vlkem, ale zažil jsem spoustu situací, které
jsem neznal, a teď vím, jak se zachovat, a věřím si, že obstojím.“
21 dní na moři: Důvěřuj lodi, důvěřuj kapitánovi
„Jsem zvyklej z Chorvatska, že na lodích spousta věcí nefungovala a každou
chvíli něco upadlo nebo se prodřelo. Tady na něco takového můžete zapomenout.“
„Kapitán má svoji „Ocean Journey“ v perfektním stavu. Dovybavenou vychytávkami,
navigačními, technickými, praktickými, i věcmi pro pohodlí a bezpečí.
To prostě na charterovce nehledejte. Všechno tu musí fungovat, všechno
má své místo. A kapitán důkladně dbá na šetrné a správné zacházení.“
„Tu důkladnost mu ale ve vlnách uprostřed Atlantiku odpustíte, když na
dobrém stavu lodi a jejího vybavení závisí váš život… Chvilku taky trvá,
než se na lodi všechno naučíte. Ale kapitán všechno vysvětlí a názorně
předvede. Má svatou trpělivost i s nešiky (jako jsem já).“
„Další rys, který prospěje klidu: Kapitán se důkladně připravuje na etapy,
vždycky nastuduje počasí, situace, alternativy… Je vybavený a připravený…
nebylo znát, že by ho něco zaskočilo.“
„Tomáš má taky zkušenosti, jak zorganizovat lidi, jak poskládat jejich
šikovnosti a nešikovnosti, aby to bezpečně klapalo a fungovalo. Tomáš
je člověk s bezednou vášní, pro moře, lodě, místa a lidi. Má vždycky
dost témat. Když projevíte zájem, rád se podělí.“
A posádka?
„Byli fajn! Kapitán, Jirka, Michal a Zdena. Během plavby jsme se
točili ve směnách jak staří námořníci a během zastávek jsme pařili
v krčmách jak staří námořníci. A tak to ma byt, ne?“
Kdy si vybrat Kůdelu a kdy raděj ne?
„Kapitán pořádá přeplavby expedičního charakteru. Vůbec ne chorvatský
zevl-jachting. Etapy jsou delší, náklony větší, počasí syrovější,
maríny pustější. Pařby na lodi a v marínách se moc nekonají.
Na moři ve vlnách to stejně moc „nebere“. Jste rádi, že udržíte
základní životní funkce a žaludek v poslušnosti. A chlast tomu
nepomáhá. A taky se s vámi počítá, že přiložíte ruku k dílu
nejen na směně u kormidla, ale taky v kuchyni a tak vůbec při
udržování lodi v kondici. Ale jak jsem psal výše, je mnoho
situací, kdy dobrou kondici lodi oceníte. Taky když jste
uprostřed oceánu, nikde nezakotvíte, neschováte se v maríně
a všechno počasí musíte ustát. Někdy doslova fyzicky u kormidla.
Je potřeba dobrej gear, někdy panák slivovice, vůle a pozitivní mysl.
Pokud vám tohle chutná, jeďte s Kůdelou. Pokud ne, zvolte teplé moře
nebo pohodlnější loď. Třeba Costa Concordia nebo Titanic, když mám
mluvit o těch obzvláště pohodlných.“
„Díky, za skvělej čas a skvělý zážitky kapitánovi, Zdeně, Jirkovi a Michalovi.
Tak zas někdy.“