Reportáž Almérie - Tenerife

Všechny reportáže

Plavba z Almérie na Tenerife:

16.10.-1.11.2015

Naplánoval jsem náročnější přeplavbu s několikadenními non-stop etapami Středozemním mořem a Atlantským oceánem v délce 1150 nautických mil. Vyplujeme ze španělské Almérie západním kurzem se zastávkou v Gibraltaru. Západním kurzem budeme přímo pokračovat k Madeiře. Poznání Madeiry věnujeme 2 dny a dále poplujeme jižním kurzem až na ostrov Tenerife, kde naše plavba zkončí.

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kudy jsme pluli:

Animace - start

14.10.2015 středa - na cestě do mariny.

Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná ve Španělsku v Puerto Deportivo AGUADULCE.

Aguadulce

Provádím technický servis lodi před vyplutím a 16.10. v pátek očekávám příjezd posádky.

Připevňujeme nové kapsy na uložení lan.

Promazání vinšen.

A nakonec hlavní práce - výměna kotevního vrátku, který již dosluhoval za nový.

Nový měl však jinou hřídel, protože jsem sehnal odlišné provedení. Tak ze starého bylo potřeba demontovat hřídel, stáhnout ložisko a použít v novém.

Nakonec došlo i na nový kotevní řetěz. Ze starého již opadávala rez.

16.10.2015 pátek - posádka je kompletní a připravujeme se na ranní vyplutí z Agudulce do Gibraltaru.

V sobotu 17.10. nás v 7:30 h probudí budíček z hodin v salonu. Jeden z členů posádky to s otázkou v hlase komentuje: „Doufám, že to tak nebude každý den?“ Má pravdu, nebude, protože začínáme non-stop plavbou do Gibraltaru.

Po přípitku Neptunovi již nic nebrání vyplutí.

Za zádí Aguadulce a Almérie.

Vítr je téměř zadní do 20 knt., tak plujeme akorát na genou.

Slunce zapadlo, začalo pršet a s očekáváním ničeho dobrého zíráme na černé mraky před námi. Přichází průtrž mračen a vítr skokově zesiluje na 40 knt a viditelnost klesá na vzdálenost k přídi lodě. Posádka se schovává do podpalubí a vstříc počasí kormidluji sám. Za chvíli udeří dva blesky do moře kus před naši příď. Měním kurz abych se vyhnul středu bouřky. Svým voláním na posádku, kde najdou hasící přístroje v případě úderu blesku do lodi k hašení následného požáru je zrovna moc neuklidňuji.

Před půlnocí 18.10. doplouváme do mariny „Alcaidesa“. Jedná se o zcela novou velikou marinu s příznivou cenou 20 EUR/noc.

Další den věnujeme procházce po Gibraltaru a prohlídce jeho anglické části, kam musíme ze španělské části projít přes hraniční přechod.

Já s Martinou volíme návštěvu malé indické restaurace. Jídlo zde bylo vinikající.

Na pověstnou skálu se nevydáváme pro značnou oblačnost, výhled by asi nebyl nijak úchvatný.

Mraky se zde stále honí a přeháňka střídá přeháňku.

Dle předpovědi počasí se v Atlantiku na západ od Gibraltartu vytvořila tropická cyklóna a na jejím okraji, který zasahuje k Gibraltarské úžině je rychlost větru 40 – 65 knt. Odkládám odjezd a zůstáváme další noc v marině. Cyklóna by se měla pohybovat směrem na Madeiru. Dáváme ji tak náskok a doufáme, že ji další dny nedoženeme.

Opouštíme Gibraltar v úterý v poledne za silného deště.

Proplétáme se mezi množstvím zakotvených obchodních lodí, které čekají na svůj čas vykládky či nakládky v přístavu.

Poslední fotografie pevniny, kterou dlouho neuvidíme.

Plujeme vstříc dalekým vodám Atlantiku na zadní vítr do 20 knt.

Přichází první noc.

Druhý den vítr dále slábne, potkáváme jednu plachetnici, která pluje podobným kurzem.

Vítr zcela utichá a nastupuje ke slovu motor. Zato máme počasí ideální na výklad práce se sextantem a stanovení naší polohy z kulminace Slunce.

Zlákal mne oceán i ke krátké koupeli na laně za lodí.

Další den se rozfoukává a až do cíle jedeme na vítr. Vítr přichází však spolu s vydatnými dešťovými přeháňkami.

Tak už zase pořádně jedeme až 8 uzlů.

Nádherný páteční večer plný barev. Noc však vyplnil liják z těchto krásných mráčků.

Po pěti dnech 25.10.2015 v neděli spatřujeme pevninu - ostrov Madeira.

Míříme do mariny Quinta Do Lorde.

Marina, která patří do uzavřeného hotelového komplexu Quinta do Lorde je velmi příjemná. Výhodou je, že celý komplex je oplocen. V marině najdete malý obchůdek s nejnutnějšími potravinami, restauraci, dokonce i místnost, kde se můžete v klidu usadit s notebookem a připojit se do zásuvky. Jedná se opravdu o přepychovný přístav, který je mnohem vhodnější než rušný přístav ve Funchalu.

Jsme vyvázáni v marině a ráno vyrážíme další dva dny poznávat tento zajímavý ostrov.

Hlavní město Funchal nás uvítalo rachotem sbíječek, hustým provozem na silnicích a hlukem. Návštěvu města jsme začali v místním přístavu, který je momentálně rozšiřován. Hlavní přístav je ze západní a jižní strany obklopen malým jachetním přístavem. Na začátku mola je malá vyhlídková věž s výhledem nejen na hotely s bazény ale i pobřeží.

Na kraji hlavního přístavu kotví kopie Kolumbovy plachetnice Santa Maria. Loď je dlouhá 22 m a široká 7 m. Jediné, čím se liší je naftový motor s lodním šroubem. Na lodi se pořádají turistické výlety. Posádka je stylově oblečena a kapitán vás uvítá páskou přes oko a s papouškem na rameni.

Hlavní ulice kolem přístavu.

Nad město jsme vyjeli autem k parku Jardim Botánico. Byl to adrenalinový zážitek, který doprovázel smrad spálené spojky. Auto těžce dýchalo strmými uličkami prudce vzhůru.

Místo botanické zahrady nás však zaujali tradiční proutěné saně „carro de cesto“, které svištěly po asfaltové silnici za asistence bíle oblečených mužů v slamácích.

Santana - toto městečko najdete cca 42 km od Funchalu a je proslulé především díky malebným lidovým domečkům zvaným Casas de Clmos. Domečky mají doškovou střechu sahající téměř až na zem. Domečky představují turistickou atrakci. Nepřadstavujte si však, že jich zde uvidíte mnoho. Projížďkou po městě se nám jich podařilo zahlédnout asi 10, z toho 6 na jednom místě.

Levada Caldeirao Verde - Tato levada nás naprosto nadchla. Byla divoká a přitom romantická. Opravdu nás okouzlila. Cestou projdete spoustou úzkých tunelů okolo nádherných vodopádů, kdy se vodě opravdu nevyhnete. Zážitek z ní byl proto silný. Kapající voda ze stěn, cákající voda z vodopádů, louže na cestě. Tuto cestu jsme si spojili s výletem do Pekelného kotle a tunelem Pico Ruivo, který je dlouhý 2,4 km a můžete jím sestupit k vodní elektrárně. Někdy je nutné jít po okraji zítky levady, její šířka je cca 30 cm.

Na severu ostrova převažují větry a deštivé počasí. Horský masiv uprostřed ostrova staví hráz těmto větrům. V závětří ostrova tedy prší poměrně zřídka a proto byly vytvořeny levády, které přivádí vláhu na jih ostrova.

Dva dny poznávání Madeiry uběhly rychle a po natankování nafty vyplouváme na poslední přeplavbovou etapu z Madeiry na Tenerife.

Poslední ohlédnutí za Funchalem a letištěm s dráhou postavenou na pilotech nad mořem.

Tato etapa byla ve znamení totálního bezvětří. S vyjímkou krátkých okamžiků, kdy trochu fouklo nás k cíli hnal motor. Plavbu zpestřilo množství delfínů, kteří se na nás připluli podívat.

Okolo nás zase jen širý oceán.

Trochu fouklo, tak hned vytahujeme plachty.

Pátek 30.10.2015 připlouváme ke břehům ostrova Tenerife. Posledních 20 hodin se potýkáme s vážným technickým problémem. Selhalo řazení převodovky a při hledání příčiny objevuji značné pronikání mořské vody do převodového oleje. Vypadá to na poškozené těsnicí gufera hřídele lodního šroubu. Dále v pravidelných intervalech doléváme převodový olej, abychom za tohoto bezvětří dojeli na motor do cíle.

S padající tmou šťastně doplouváme do cíle. Noční město Santa Cruz září před námi.

Definitivní vyvázání v Marině de Santa Cruz.

Sobotní ráno, rozhlížíme se po okolí mariny.

Město Santa Cruz je posazeno do svahů hor.

Cestou do mariny jsme proplouvali průmyslovou částí přístavu, kde jsme míjeli tento kolos - těžební plošinu.