Tomáš Kůdela - Atlantik 2009

Všechny reportáže

Přeplavba Tenerife – Madeira – Gibraltar – Mallorca:

2.5. – 21.5.2009

Třítýdenní plavba dlouhá přibližně 1540 nautických mil se začíná v sobotu 2.5.2009 v Marina de Santa Cruz na ostrově Tenerife ze souostroví Kanárských ostrovů.

Sraz posádky na letišti v Praze, terminal 2 v pátek 1.5.2009 ve 12:30.
Maximální hmotnost zavazadel na jednu osobu je 23 kg.
Odlet posádky 14:40 Praha -> Madrid -> Tenerife

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Jak se nám plulo je zachyceno v následující on-line vzniklé reportáži. V mapě je zachycena trasa kudy jsme pluli, tak jak naše souřadnice odesílal přístroj GPS se satelitním komunikátorem.

2.5.2009 Převzali jsme loď jménem Watchingman a posádka je připravena na vyplutí z Mariny Santa Cruz na ostrově Tenerife. Opuštění ostrova plánujeme na neděli 3.5. časně z rána.

3.5.2009 Úspěšně jsme vypluli na oceán kursem k ostrovu Madeira.

Převážnou část plavby fouká příjemný stabilní vítr o rychlosti 16 až 25 uzlů. Fouká ale ze Severu a k Madeiře tři dny křižujeme.

6.5.2009 Za svítání připlouváme do přístavu Funchal na ostrově Madeira. Den trávíme individuálním poznáváním ostrova. Také jsme odstranili technickou chybu, která bránila průběžnému zobrazení naší polohy na internetových stránkách a doufáme, že na druhé etapě z Madeiry do Gibraltaru již budete moci nás on-line sledovat.

Madeira nás přijemně překvapila mimo jiné bujnou a sytě zelenou vegetací a krásnými pohledy v hornatém terénu ostrova.

Čtvrtek 7.5. a zase vyplouváme, tentokrát na dlouhou etapu do Gibraltaru. Následuje poslední ohlédnutí za přístavem ve Funchalu a kurzem 70 stupňů se vzdalujeme od Madeiry.

V noci nás provází svit úplňku.

Po bezvětrném pátku začíná v sobotu přijemně foukat severní boční vítr a loď uhání rychlostí až 10 uzlů.

Radost z větru je ale krátká neboť po setmění se oceánu kolem nás opět zmocňuje bezvětří. Vplouváme do bezvětrné neděle, přesně tak jak ukazují meteorologické prognózy. Pokračujeme střídavě na motor a občas plachtami lapáme závany zadního větru.

Noc a pondělní ráno přineslo zase trochu větru a dále pokračujeme pod plachtami.

Úterý 12.5.2009 za rozbřesku spatřujeme pevninu a míříme do Gibraltaru.

12.5. v poledne přistáváme v marině na Gibraltaru. Zde zůstáváme do následujícího dne.

13.5. 14:00 Celá posádka opět připravena vyplout.

Za silného větru 30 uzlů opouštíme Gibraltar.

Vítr sílí a chvílemi dosahuje 39 uzlů. Loď uhání po hladině rychlostí až 12 uzlů. Fouká celý den a noc a tak dosahujeme rekordu 200 námořních mil za den.

Čtvrtý den plavby na této etapě po ranním rozbřesku spatřujeme na obzoru pevninu. Je to ostrov Formentera ležící jižně od známe Ibizy.

Sobota 16.5.2009, kotvíme v široké zátoce u ostrova Formentera.

V neděli 17.5. v 9:27 opouštíme zátoku a na slabý boční vítr míříme na blízkou Ibizu. Přistáváme v marině ve městě Santa Eulalia ve 14:50 a posádka se vydává poznávat ostrov různě dle svých zájmů.

Pondělí 18.5. opouštíme ostrov Ibiza a míříme za bezvětří na Mallorcu poháněni pouze motorem. Ve večerních hodinách v přístavu ve městě Palma na Mallorce opouští loď polovina posádky, která dává přednost dalšímu pobytu na pevnině.

Poslední dva dny se vydáváme na relativně blízký ostrov Dragonera u kterého trávíme noc z 19. na 20.5. na kotvě. Je to krásná lokalita ještě příliš nedotčená civilizací.

Středa 20.5. večer - připlouváme do přístavu v Palmě a definitivně vyvazujeme loď k předání ve čtvrtek ráno. Poslední tři dny před odletem zpět do vlasti již budeme trávit poznáváním ostrova.