Azory-Lisabon

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Email:



Heslo:




Zapomněli jste heslo?

Sociální sítě

Reportáže

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Z Azorů do Lisabonu:

18.9.-3.10.2016

16 denní plavba Atlantským oceánem z Azorských ostrovů do Portugalska. Téměř 1000 NM Atlantikem s proměnlivými větry.

Naše plachtění začíná v marině Ponta Delgada na ostrově Sao Miguel.

Podívej se na film z plavby.

Přehrát film

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kudy jsme pluli:

Animace - start

Jaké to vlastně bylo:

16.9.2016 v pátek, provádím průběžnou údržbu lodi. Především přetěsňuji Sikaflexem hlavní okna salonu. Původní těsnicí tměl již ztratil pružnost a začínal se drobit, a tak při prudkých deštích s větrem kolem oken do lodi prolínala voda.

Sraz s posádkou je v neděli 18.9. 2016. Odpoledne proběhl nákup zásob na plavbu a uskladnění všeho v lodi. V pondělí po vyřízení formalit v kanceláři přístavu konečně v 11 hodin vyplouváme na krátkou etapu k poslednímu ostrovu Santa Maria. Cestou potkáváme velké hejno delfínů.

Po 57 mílich před půlnocí přistáváme na ostrově Santa Maria v marině Vila do Porto. Následující den jedeme autem poznávat ostrov.

Na rozdíl od ostatních Azorských ostrovů ostrov Santa Maria nevznikl erupcí sopky, ale vrásněním. Také jako jediný leží na Africké litosférické desce. Kocháme se výhledy.

Na jihu ostrova nacházíme ruiny továrny na zpracování velryb.

Na oběd se zastavujeme ve vesničce Maia, mají právě uloveného tuňáka.

Maják na jihu ostrova nás také zlákal k bližšímu prozkoumání.

Zde narážíme na velmi vstřícného správce majáku. Je to voják, který zde koná službu a zároveň zde bydlí. Je tady na 4 roky. Zve nás dál na prohlídku majáku. V přízemí se nachází záložní generátory pro případ výpadku proudu.

Po točitých schodech vystupujeme do věže majáku, kde obdivuji jak krásně je vše udržováno a v perfektním stavu. Toto je mechanizmus, který otáčí optikou majaku. Dnes zastává otáčení elektromotor, ale v případě jeho poruchy je zde toto mechanické zařízení poháněné závažím, které na jedno jeho vytažení dokáže točit optikou majáku 7 hodin.

Nakonec se dostáváme až na vrchol majáku, kde je lampa s příslušnou optikou.

Tak ještě společná fotka a zítra vyplouváme směrem k Lisabonu. Čeká nás více jak 800 NM otevřeným Atlanským oceánem.

Středa 21.9.2016 probíhá od rána přípravami na definitivní opuštění Azorů. Nechávám se vytáhnout na stěžeň abych zkontroloval a případně dotáhnul šrouby v patkách sálingů. Platíme za marinu, vaříme poslední vydatný oběd ještě v klidné přístavní vodě. Po jídle doplňujeme nádrž s pitnou vodou, dotankujeme naftu a vyplouváme. Délku etapy odhaduji mezi 8-10 dny, protože aktuální předpověď ukazuje na některé dny slabý vítr a i změny směru větru. Věřit se jí dá tak na 4 dny dopředu. Dále se vítr může vyvíjet i značně odlišně a proto delší prognózy nečiním. Doufám, že se mi podaří model větrů na oceánu průběžně aktualizovat připojením přes Inmarsat.

Sbohem Azory. Ostrov Santa Maria se vzdaluje za naší zádí a my plujeme na zadní vítr o síle 10 až 12 uzlů. Poháněni jen genoou podepřenou spinakrovým pňem dosahujeme rychlosti 4 uzle. Až do noci je vítr čistě zadní. V 6 hodin ráno dalšího dne se vítr stáčí z boku a přidáváme hlavní plachtu. Rychlost lodi stoupá až k 7 mi uzlům. Ve čtvrtek večer vítr zcela utichá a loď zůstává bez rychlosti pohupována vlnkami. Startujeme motor.

Celá noc je ve znamení jízdy na motor. Den se krásně probouzí východem Slunce z hladiny na obloze bez mráčku, ale stále taky bez větru. Plujeme pomalu, 3,5 uzle na motor při nízkých otáčkách 1200 ot/min., abychom šetřili naftu, ale zároveň abychom se posouvali vpřed a jen se nekolébali na oceánské hladině.

Je 23.9.2016 pátek ráno 8 hodin UTC. Podle předpovědního modelu GRIB by se do oběda mělo v této oblasti rozfoukat a tento stav by měl trvat až do neděle. Doufám v to, protože pak zde má nastat bezvětří na další 4 dny. Předpokládám, že to už budeme o 200 NM dále východně, kde očekávám severovýchodní silný vítr.

Na rozdíl od cesty do Karibiku, kde na palubě občas přistála létající ryba, zde v noci létali olihně. Jedna nám patrně přišla pomoci s lany.

Přeplavba přijemně ubíhá dále. Nastavujeme plachty podle aktuálního větru. Je neděle 25.9. a podle předpovědního modelu GRIB určuji taktiku postupu.

Již tradičně zařazuji měření sextantem.

V pondělí už od rána vítr dle očekávání zesiluje.

A k večeru již dosahuje na svých 34 uzlů, tak si užíváme i hrubší moře.

Ve středu 29.9. doplouváme urychleni silným větrem až do cíle naší přeplavby mariny Cascais. Z ostrova Santa Maria to bylo 870 mil. Tři dny do konce plánované akce využijeme k plachtění a jeho výuce kolem portugalkých břehů.

A tak ve čtvrtek vyplouváme 32 NM jižním kurzem. Náš cíl je městečko Sesimbra. Plavba z větší části probíhá klidně na zadní vítr. Teprve až v okamžiku, kdy měníme na východní kurz se dostáváme za skály na pevnině, které způsobují urychlení severního větru a vytváří značně poryvový vítr. V poryvech 28 uzlů připlouváme do mariny Sesimbra, kde se vyvazujeme k pontonu. Město se nachází v rozlehlé zátoce s dlouhou písečnou pláží.

Město má mít rybářskou tradici a je to vidět na první pohled podle velkého množství rybářských lodí a mnoha firem zpracovávající ryby.

Tady na břehu jsou naskládané pasti, které rybáři spouští na moři do velkých hloubek a aby je pak našli, je z pasti natažené lano až k bójce na hladinu. Když jsme připlouvali k portugalským břehům, potkávali jsme desítky bójek na hladině. I tady cestou do Sesimbry nám jachtařům komplikovaly život nuceným slalomem mezi nimi.

Sesimbra je zčásti původním městem obklopeným množstvím moderních hotelů. Ve staré části podle četných dekorací však není pochyb, že je to město rybářů.

Je zde mnoho obchodů s čerstvými rybami, na Evropu za překvapivě nízké ceny. Konečně rybářské město, kde kilo ryby je levnější než kilo vepřového.

Na radu hlídače mariny, když jsem se ho ptal, kde je dobrá rybí restaurace, vedu naší skupinu do Lobo de Mar. Zvenku budova sice neoslní, ale ta kuchyně. Po vstupu si vyberete na pultu s ledem rybu, kterou si přejete připravit k jídlu. Rybu před vámi vykuchají, očistí a grilují na dřevěném uhlí.

K večeři jsem zvolil svého oblíbeného mečouna, tedy "Sword fish". A za chvíli je tu vynikající kilogramový plátek báječně ugrilované ryby.

Následující den si dáváme cvičné plachtění v okolí Sesimbry. Trénujeme obraty proti větru. Na večer házíme kotvu před písečnou pláží u Sesimbry. V sobotu se vracíme do maríny Cascais u Lisabonu.

Poslední západ Slunce v marině Cascais a naše plavba končí.

Zpět na začátek