Léto 2015 reportáž

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Email:



Heslo:




Zapomněli jste heslo?

Sociální sítě

Reportáže

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Letní prázdninové etapové plavby z Itálie do Španělska 2015:

27.6.- 16.8.2015

Pohodové prázdniny plné romantiky, koupání v zátokách, sluníčka a výletů na pevninu. Vše je rozděleno do několika etap, které lze dle návaznosti libovolně spojovat. Plavby kolem Menorky, Mallorky a Ibizy jsou vhodné i pro děti bez rozdílu věku. Půjde pouze o krátké přejezdy kolem těchto ostrovů s maximem koupání a pobytu u pobřeží a v zátokách.

Podívej se na film

Přehrát film

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kde jsme a kudy jsme pluli:

Animace - start

Jaké to vlastně je:

27.6.2015 sobota - na cestě do mariny.

Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná u Říma v marině Nautilus.

Nautilus Marina

Prvních pět dní jsem pojal zcela sám s lodí. Vychutnávám si kávu před vyplutím z maríny.

káva na lodi

Nádherný pocit svobody. Jen já sám na lodi.

sám na moři

Úterý 30.6. jsem se pocvičil v samostatném přistání a vyvázání bokem k tranzitnímu molu v marině Nettuno. Žádná asistence s lany. Přesně najet 20 cm vedle mola, reverzem zastavit loď, hodit si lana z lodi na břeh, vyskočit a rychle zafixovat příďové a záďové lano. Pak v klidu ještě přidat springy a mohu jít na nákupy aby bylo co jíst další dny.

Nettuno - tranzitní molo

V Nettunu je veliká marina a hodně obsazená. Pro náhodně připlouvající lodě je zde tranzitní molo jen s několika místy.

Marina Nettuno

Marina Nettuno

3 hodiny vyvázání nestály nic. A zase honem za svobodou na moře. Vjezd do maríny se postupně vzdaluje za zádí.

vjezd do mariny Nettuno

Pro mne úchvatný pohled na otevřené moře.

moře před přídí

Při plavbách v Řecku mi chyběl 3. ref hlavní plachty a předsevzal jsem si, že ho doplním. Tak tady je:

refy na hlavní plachtě

refy na hlavní plachtě

Práci kormidelníka převzal autopilot a já se mohu klidně kochat.

sólový jachtař

Večer ustal vítr a tak lze klidně kotvit poblíž pobřeží na zcela otevřeném moři. Osychám po večerní koupeli v moři. Slunce se chýlí k Západu.

na kotvě

západ Slunce do moře

První prázdninový den 1.7.2015 středa končí můj osamělý jachting a přistupují na loď Martina a můj čtyřletý syn Tomáš. Ve čtvrtek ráno opouštíme marinu u Říma a s vycházejícím Sluncem za zádí plujeme k Sardinii.

Tyrhénské moře

Moře hladké jak zrcadlo - úplné bezvětří. Ke slovu nastupuje motor.

bezvětří

Plavbu oživují hejna delfínů, kteří se předvádějí okolo lodi. Také si na levoboku odfrkla velryba a ukázala svůj dlouhý hřbet.

delfíni

Osvěžujeme se koupelí za lodí.

koupání za lodí

Uběhl den a noc a další den odpoledne po 130 uplutých námořních mílích házíme kotvu v zátoce na severním okraji Sardinie. Jdeme si zaplavat a vylézt na břeh.

otec a syn

Večeře formou pikniku na balvanu.

piknik na kameni

piknik na kameni

Další dny se postupně posouváme mezi romantickými zátokami s přírodními plážemi.

přírodní pláž

loď v dálce

Od lodi jezdíme s Tomíkem ve člunu k liduprázdnému pobřeží šnorchlovat a dívat se pod vodu.

křišťálově čistá voda

Tomík nadšeně fotografuje i pod vodou.

šnorchlování s fotoaparátem

podvodní svět

podvodní svět

podvodní svět

Pod hladinou je stále co pozorovat.

malý potapěč

žluté rybičky

Divoké pobřeží mysu Testa na severu Sardinie.

divoké pobřeží

mys Testa, Sardinie

Kameny neobvyklých tvarů na mysu Testa nás zlákaly na večerní procházku a posezení se zapadajícím Sluncem.

mys Testa

schován v kameni

mys Testa, Sardinie

Slunce zapadlo a my se vracíme do zátoky Spinosa na zakotvenou loď.

zátoka Spinosa

Pokračujeme podél pobřeží Sardinie na Západ. Zastávka ve městečku Stintino, kde získáváme povolení k plavbě do přírodní rezervace Asinara.

Stintino

Přírodní rezervace zahrnuje oblast moře s ostrovem Asinara. Na ostrově kdysi bývalo vězení a lazaret pro malomocné. Vydáváme se na pěší výlet po ostrově do ruin bývalých budov.

rozvaliny vězení na ostrově Asinara

Dnes ruiny osídlili ostrovní osli.

osli v ruinách

Napříč ostrovem vede dávná betonová silnice, po které dnes občas projede auto s turisty, kteří preferují motorový pohyb.

silnice do dáli

Celý ostrov obývají především osli ale i další zvířata. Z večera jsme potkali i divoké prase.

osli na Asinaře

ostrov Asinara

Asinara

Díky zákazu rybolovu v rezervaci se to rybama jen hemží.

ryby u lodi

A zase na plavbě. Opouštíme Asinaru a plujeme na 230 mil vzdálenou Menorku. Tentokrát s větrem a na plachty. Žádný motor. Samozřejmě, že nám fouká proti a tak si pořádně zakřižujeme.

otevřené moře

Plachty mírně zrefované, protivítr 22 knt. Pohled na nekonečné moře je však nejhezčí z rozhoupané přídě.

pohled z přídě

Zde u kormidla testuji novou tady vyvíjenou verzi navigačního programu NaviYacht 2, která eliminuje rozkmit zobrazovaného kurzu způsobeného vlnami.

program NaviYacht 2

A takto vypadá má kancelář a laboratoř na lodi, kde pracuji na vývoji elektronických systémů pro výdejní systémy pohonných hmot typové řady FDS a SDS.

vývoj HW a SW

vývoj HW a SW

vývoj HW a SW

Po dvou dnech a dvou nocích plavby proti větru přistáváme u východního pobřeží ostrova Menorka.

Menorka - ost. Colom

Tomík si zase užívá koupání v této klidné zátoce ostrůvku Colom.

zátoka u ostrova Colom na Menorce

Čtvrtek 17.7.2015 obeplouváme mys S'Esperó, abychom vpluli do dlouhé zátoky vedoucí k největšímu městu Menorky Mahón.

mys S'Esperó

2NM plujeme zátokou k městu Mahón a hledáme místo pro přistání. V prázdninový čas jsou všechny mariny zde přeplněné a mám obavu, že místo pro nás žádné nebude. Nakonec díky tomu, že je teprve čtvrtek v marině Mahón pro nás nalézají místo na boční vyvázání na čele pontonu.

Mahón

Mahón

Moji radost z místa v přístavu na chvíli přeruší mé značné leknutí. Sedím v salonu lodi, když najednou uslyším podezřele blízko vzrušené hlasy a během další vteřiny slyším kroky po palubě mé lodi a cítím boční náraz. Vybíhám ven a nevěřícně koukám. Bokem na moji loď narazila velká motorová loď.

kolize lodí

Díky pohotovosti kapitána motorové lodi nedošlo k žádným škodám. Stihl totiž na bok své lodi ještě před nárazem navázet fendry. Náraz byl ve velmi malé rychlosti a tak jej bezpečně fendry utlumily.

kolize lodí

A jak se to stalo? Motorová loď byla čerpat naftu u čerpací stanice, která je jen o dva pontony dál. Jeho posádka také chtěla doplnit vodu do nádrže a zde došlo k fatální nepozornosti. Vodu natankovali do nádrže na naftu. Po vyjetí od čerpací stanice se voda dostala s palivem do motoru a ten zhasnul. Loď se zastavila a stala neovladatelnou. Dále zkázu již zajistil boční vítr, který jejich loď dotlačil k mému boku.

Obeplouváme postupně Menorku severní stranou. Denní etapy jsou zakončeny kotvením v romantických zátokách s koupáním a procházkami po pevnině.

Ve středu 22.7. 2015 ráno opouštíme Menorku a přeplouváme ke 30 NM vzdálené Mallorce.

Vítr je slabý ze zádi lodi. Dáváme peň pro uklidnění plachty.

Nakonec na čistý zadní vítr zase uháníme s plachtami "na motýla".

Objevujeme další krásnou zátoku.

Ve středu 29.7.2015 připlouváme na ostrov Cabrera. Je to přírodní národní park a je potřeba pro plavbu v této oblasti mít předem vyřízené povolení.

Nikde zde není povoleno kotvit a lze využít pro denní vyvázání bóje, které jsou pouze na dvou místech. Pro stání přes noc je třeba si předem rezervovat a zaplatit místo na bóji.

Ostrov skýtá nádherné výhledy a příležitost pro procházku třeba 11 km k majáku.

Zdejší ještěrky jsou úplně černé.

Ve čtvrtek se vracíme z Cabrery zakotvit na jižním pobřeží Malorky. Při manévrování na motor se navine na lodní šroub nějaký zbytek lan patrně z rybářských sítí. Tím je program na další den určen. Kousek po kousku na nádech postupně odřezávám zašmodrchaná lana z lodního šroubu. Jde to velmi špatně a pomalu. Nakonec večer se již podaří šroub vysvobodit a nastartovat motor.

Sobota 1.8. přijíždí skupina přátel s Prasadamem a čeká nás vzájemně obohacující týden.

Pro drtivou většinu to bude první plavba na plachetnici.

V neděli dopoledne vyrážíme na krátkou etapu jižním směrem kolem západního pobřeží Mallorky.

V pondělí po dopolední meditaci plujeme v příjemném větru 15 knt pod plnými plachtami k dalšímu bodu naší trasy Saint de Jordi.

Loď v typickém náklonu uhání 6 uzlů ostře proti větru.

Vyhybáme se s loděmi regaty, které kříží naši trasu.

Kdo chce zkouší si kormidlovat loď.

Po sedmi letech co mne na mé životní cestě provází můj guru Prasadam svými vhledy na nesčetných seminářích mohu také já i jeho chvíli učit kormidlovat loď.

Ráno před východem Slunce se připravujeme k ranní meditaci na malinkatém neobývaném ostrůvku.

Za okamžik se objeví Slunce.

Loď máme na kotvě před městečkem Saint de Jordi.

Po meditaci a snídani vyplouváme na nedaleký ostrov Cabrera, který je součástí národního parku.

Po dni stráveném v zátoce z jižní strany Cabrery přeplouváme do severní zátoky, kde je jediné povolené místo k nočnímu vyvázání lodi s předem vyřízeným povolením. Cabreru obeplouváme západní stranou a kocháme se strmými skalisky.

Tady jsme všichni na cestě k hradu.

Vnitřní zátoka ostrova Cabrera, jak ji vidíme z hradu.

Ve skromném stínu jehličnanů usedáme k dalším meditacím a práci na sobě.

Odpoledne si zaplaveme do jeskyně na severní straně Cabrery.

A z jeskyně zpět na loď.

Vyplouváme na nejdelší úsek tohoto týdne. Plujeme z Cabrery na Formenteru.

Zapadající Slunce nad mořem a dále stále plujeme nocí až do svítání.

Poslední etapa s už jinou posádkou z Ibizy do Almérie. Cestou zastavujeme v Cartageně. Příjezd je kolem rafinerie.

Také je zde vojenský přístav.

Vlastní město nás velmi přijemně překvapí. Není přeplněné turisty a má svůj charakteristický ráz.

Cíl letní plavby - marina Aguadulce.

Zpět na začátek