Aby vám jachtařské oblečení dlouho sloužilo, je třeba se o něj jednoduchým trikem postarat po každé plavbě. Víte, jak ho připravit na sezónu? A jak ho vhodně skladovat i po ní, aby vám mohlo několik let dobře sloužit? (Publikováno 1.7.2019)
Publikováno 1.5.2021
V článku si představíme zajimavou kombinaci VHF rádia s AIS. Již delší dobu jsem totiž hledal kompaktní řešení jak si do lodi přidat AIS (Automatic Identification System) aniž by toto zařízení vyžadovalo další místo na navigačním stolku či ve stěně vedle něj. Proto pro mne byla zajímavá právě kombinace VHF radiostanice s AIS transpondérem, kdy bych tak pouze vyměnil původní radiostanici za novou a nemusel instalovat další samostatný přístroj.
Po delším vyhledávání vhodného přístroje mi padla do oka radiostanice SIMRAD RS40-B, také prodávána pod značkou B&G V60-B, která v sobě sdružuje jak VHF radiostanici, tak transpondér AIS class B.
AIS (Automatic Identification System) je založen na tom, že lodě a další objekty vybavené tímto systémem automaticky v pravidelných intervalech vysílají na rádiových vlnách své údaje, jako je jméno lodi, její velikost, volací znak atd. a hlavně údaje získané z GPS jako aktuální pozice, rychlost a kurz. Zároveň tento systém přijímá tyto údaje od všech okolních lodí v rádiovém dosahu, které jsou také vybaveny AIS. Tak AIS na displeji zobrazí lodě v blízkosti a také je schopen předem upozornit na nebezpečí srážky s konkrétní lodí.
Po zapnutí nás displej informuje jako u standardní radiostanice o zvoleném kanále, nastavené hlasitosti VOL, nastavené úrovni šumové brány SQL. Z vestavěného GPS zobrazuje UTC čas a aktuální pozici.
Po stisku tlačítka AIS se zobrazení změní na seznam lodí ve zvoleném okolí, které lze nastavit v krocích od 1NM do 32NM. Zde vidíme pouze jednu loď vzdálenou od naší pozice 17,40NM jménem Blue Rose. V pravé části displeje poloha vlastní lodi je zobrazena ve středu s čárkou ukazující ve směru aktuálního kurzu. Okolní lodě jsou zobrazeny kosočtverci v našem okolí podle světových stran. Zde vidíme, že Blue Rose pluje na západ.
V seznamu lodí si pro vybranou loď můžeme zobrazit její detaily. Po stisku tlačítka se na dalších dvou stránkách zobrazí detaily plavidla.
Vidíme vzdálenost (DISTANCE) k lodi a náměr (BEARING)na loď. Dále si přečteme (CPA - Closest Point of Approach) a TCPA tedy čas za jaký bude dosažena nejmenší vzdálenost mezi loděmi a další údaje.
Za výborného pomocníka považuji ruční přenosné ovládání radiostanice. Už nemusím běhat od kormidla do salónu k VHF, což při manévrech v přístavu bylo těžko proveditelné, a proto jsem pro komunikaci v přístavech používal ruční radiostanici. Teď už nemusím. Jednoduše si z držáku vyndám ovladač stanice, který je díky automatickému nabíjení ve svém držáku vždy připravený k použití.
Ovladač umožňuje využít většinu funkcí radiostanice i AIS. Zobrazení na displeji je shodné s displejem radiostanice. Mohu tak od kormidla pohodlně komunikovat nebo používat informace z AIS.
V případě muže přes palubu stiskem tlačítka zaznamenáme polohu, kde osoba vypadla z lodi a radiostanice díky vestavěnému GPS nás začne automaticky navigovat k zaznamenané poloze. Displej zobrazuje vzdálenost k zaznamenanému místu a kurz, kterým tam máme plout.
Radiostanici SIMRAD RS40-B jsem nainstaloval začátkem března 2021 před plavbou z Athén do Říma a ihned se osvědčila jak popisuji v reportáži z plavby. Polohy lodí na základě vysílaných informací z AIS lze zobrazit na Internetové stránce marine traffic.
Aby vám jachtařské oblečení dlouho sloužilo, je třeba se o něj jednoduchým trikem postarat po každé plavbě. Víte, jak ho připravit na sezónu? A jak ho vhodně skladovat i po ní, aby vám mohlo několik let dobře sloužit? (Publikováno 1.7.2019)
Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor? (Publikováno v My Boat 1.1.2015, aktualizace článku 1.4.2019)
Stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací. V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě. Přečtěte si o výhodách hlavní plachty a podívejte se na návod, jak ji vytáhnout, zkasat či zrefovat. (Publikováno 1.7.2020)