Pitná voda je nezbytná pro život a přežití na otevřeném moři. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti po pěti letech provozu odsolovacího zařízení pro výrobu pitné vody z mořské. (Publikováno 1.1.2021)
Publikováno 1.4.2025
Kam s lodí před bouří? Vítr sílí, vlny rostou a obloha potemní. Blíží se bouře – a ty se musíš rozhodnout. Zůstat v přístavu, risknout kotvu v zátoce, nebo se vydat na otevřené moře? Každá volba s sebou nese rizika i výhody a správné rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi bezpečím a katastrofou. V tomto článku zjistíš, jak vyhodnotit situaci a na co si dát pozor.
Ideální řešení – vytáhnout loď z vody, postavit ji na zem s jámou pro kýl a pevně vyvázat, stěžeň položit na zem – je pro většinu z nás nedostupné. A tak jsme postaveni před dilema: přístav, zátoka, nebo moře? Každá volba má svá rizika a žádná není bez nebezpečí. Univerzální návod neexistuje. Každá situace je jiná a do rozhodování vstupuje mnoho okolností a záleží na konkrétních podmínkách. Dobré rozhodnutí pak musí vyjít ze zvážení všech realizovatelných možností a volby možnosti s nejmenším rizikem.
Porovnáme si výhody a nevýhody jednotlivých způsobů ještě dříve než těžké podmínky začnou. Pokud již bouře začala bývá i změna místa, kde se s lodí právě nacházíme, nebezpečná. Například velké zalamující se vlny u vjezdu do přístavu představují extrémní nebezpečí a nelze do přístavu vplout ani z něj vyplout.
Vzpomínám si na plavbu v roce 2021. Plul jsem podél západního pobřeží Itálie. Vítr se hnal od Korsiky a s každou mílí rostly vlny. Mířil jsem do přístavu v ústí řeky Tibery. Jenže čím mělčí voda, tím vyšší vlny. Protiproud z řeky je lámal do nebezpečných hřebenů. Nebylo cesty vpřed. Kontaktoval jsem blízký přístav, který není na řece a vlny před ním byly menší, ale ani tam mi nepovolili vplout. Nezbylo než pokračovat dalších 25 mil, než jsem našel přístav s vjezdem orientovaným ze severu a na hlubší vodě. Tam bylo moře klidnější. Dva dny jsme v marině čekali, než se moře uklidní. O rok později jiná loď zkusila to, co já odmítl. Plula přes vlny do přístavu a selhal jim motor. Vlny ji vrhly na vlnolam. Z pětičlenné posádky – tři mrtví. Loď skončila rozštípaná na kusy.
Pokud je přístav dobře chráněný (vlnolam, minimální expozice větru a vln), dává smysl zůstat. Ale ve špatně chráněném přístavu je to past.
Příklad: V roce 2017 zasáhl hurikán Irma Karibik a mnoho jachtařů se rozhodlo zůstat v přístavech. V některých dobře chráněných marínách, jako je Jolly Harbour na Antigui, lodě přečkaly bouři bez větší újmy. Naproti tomu v méně krytých přístavech, například v Road Town na Britských Panenských ostrovech, byly desítky jachet rozbity o mola nebo převráceny na břeh.
Zkušenost: A nemusí jít zrovna o hurikán, vzpomínám jak jsem byl na lodi v přístavu Rethimno na Krétě, do kterého udeřil vítr 8 Bf. Lodě vyvázané bokem k návětrné straně betonových mol se zde dřely o beton, poté co vyskákaly či se utrhly jejich fendry. Já jsem s lodí stál přídí na mooringu a zádí k molu orientovaný bokem k větru. Kolem lodě jsem měl dost volného místa, tak jsem se cítil bezpečně, dokud se molo neutrhlo od břehu. V tu chvíli jsem zvažoval vyplutí z přístavu ven, ale v již panujících podmínkách jsem cítil, že pokus o opuštění přístavu by nemusel dopadnout dobře. Štěstí bylo, že správci přístavu si toho všimli a přijeli s autojeřábem chytit molo. Více popisuji v reportáži Plavba a kurz kolem Kréty .
Je-li možnost, vážu se k závětrným stranám mol. Molo ztlumí vlny od větru a mezi lodí a molem je mezera, loď visí na napnutých lanech a nedře se. Pokud už musím být bokem k návětrné straně, obložím ji všemi fendry co mám. V místě největšího tlaku, bývá to střed lodi, dám více fendrů svázaných pohromadě. Už se mi stalo, že se fendr prodřel a prasknul. Nový tam v ten moment nenacpete, neodtlačíte loď proti větru od břehu.
Chráněná zátoka je rozumná volba – pokud je dobře krytá a kotva dostatečně silná. Ale pozor: nonstop sledování GPS, sledování vzdálenosti od břehů a rychlá reakce jsou klíčové. Pokud vítr změní směr do zátoky, musíte být připraveni okamžitě vyplout a opustit zátoku.
Zkušenost: Vždy loď nechám stát pouze na kotvě s řetězem a nikdy se nevyvazuji ke břehu lanem. Loď tak „vlaje“ po větru a klade větru minimální odpor. Ve svých začátcích jsem jednou zakotvil před bouří v zátoce a záď vyvázal lanem na břeh. Proč už to nikdy nedělám vysvětluji v článku Kotvení - proč se nevázat ke břehu.
Tato volba je pro skutečné odvážlivce. Když bouře přichází s plnou silou a přístav i zátoka jsou nebezpečné, jediné místo, kde se můžete ukrýt, je otevřené moře. Vyplujte daleko na hlubokou vodu, připravte se s trysail plachtou a vlečnou kotvou – a doufejte, že vás moře ochrání. Ne nadarmo se říká: Ochraň svou loď před pobřežím a ona tě ochrání před mořem.
Jak bezpečně přečkat bouři na otevřeném moři? O tom jak připravit loď, posádku a co mít za vybavení píši v článku V. Poprvé kapitánem: Příprava na bouři.
A jak se rozhodnout? To samozřejmě záleží na posouzení všech variant vzhledem k našim vlastním zkušenostem, odolnosti a síle posádky. Proto pro každého může být nejlepší řešení z uvedených důvodů jiné. Obecně bych to shrnul takto:
Každá bouře je jiná, ale tyto pravidla platí vždy: rozhoduj se podle svých zkušeností a zkušeností posádky. Pluješ na vlastní nebo špatně pojištěné lodi? Pak ji pravděpodobně nenecháš v marině a nepůjdeš do hotelu. Tvá priorita bude její záchrana. I to jsou faktory, které ovlivní tvé rozhodnutí.
Pitná voda je nezbytná pro život a přežití na otevřeném moři. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti po pěti letech provozu odsolovacího zařízení pro výrobu pitné vody z mořské. (Publikováno 1.1.2021)
Minulost, přítomnost a budoucnost. Tři slova, která na časové ose vyjadřují celý náš život, třeba i ten jachtařský. Když se budeme snažit o jejich přesnou definici, pokud pro nás ovšem jako slova budou natolik důležitá, abychom se jimi vůbec zabývali, ocitneme se v nekonečnu úvah. (Publikováno v My Boat 1.6.2016, autor: Petr Láska)
Je vhodné plout vůbec na plachetnici s malými dětmi nebo je lepší nechat je u babičky? A když už se rozhodnete proto, je na loď vzít, co od takové plavby můžete očekávat a jak se na ni připravit? Co má smysl vzít si s sebou na plavbu za hračky a jak zajistit bezpečnost kojence? Máte představu, jak dlouhé plavby je vhodné plánovat? Ať už jste rodič nebo prarodič malého prcka, v článku najde tipy, které vycházejí z naší zkušenosti s miminky na palubě. (Publikováno 1.6.2023, autor: Martina Kůdelová)