TK - blog

Tipy na plavbu kolem Mallorky

Pro své stabilní počasí je Mallorka vhodnou destinací i pro začínající jachtaře a odmění se jim nádherně průzračnou vodou a množstvím kotvišť na svém pobřeží.

Kdy se na Malorku vydat?

To samozřejmě záleží na tom co chceme při plavbě zažít. Pokud od plavby očekáváme teplé počasí s možností koupání se v moři, tak doporučuji vyrazit na Mallorku od května do konce září. Pro romanticky založené jedince, kteří preferují menší počet lodí v zátokách na kotvištích bych doporučil si zvolit okrajové termíny mimo červenec a srpen.

Mallorca bývá označována jako španělská perla a je bohatá na přírodní krásy. Většinu tohoto ostrova tvoří lehce zvětrávající vápenec. Proto v sobě ostrov ukrývá mnoho jeskyní. Většina z nich je však zalita sladkou nebo mořskou vodou.

Kam plout?

Místa, která popisuji dále můžete využít k naplánování trasy plavby, pokud aktuální meteorologické podmínky budou příznivé pro uváděnou trasu. Na interaktivní mapě jsou označená místa, která jsem poznal. Jak pracovat s mapou je uvedeno v ovládání mapy. Pro lepší orientaci v dalším textu jsou v popisku místa očíslována a jejich čísla v dalším textu jsou uvedena v hranatých závorkách a po kliknutí na nadpis se místo zobrazí v mapě.


Palma de Malorca [1]

Palma je hlavní město Malorky u nějž leží mezinárodní letiště a odkud vyplouvá většina charterových lodí. Můžete zde navštívit dominantu města - Katedrálu Panny Marie nebo navštívit druhé největší akvárium v Evropě vzdálené pouze 10km z centra. Podmořský svět v Palmě se pyšní zhruba osmi tisíci vodními živočichy a nabízí návštěvníkům zajímavou přehlídku mořské fauny a flóry. Areál tvoří 55 akvárií, děti od osmi let si tady mohou užít plávání s rejnoky a během dne několikrát vidět krmení jednotlivých živočichů. Z přístavu v Palma de Malorca [1] můžete vyplout jižním kurzem 25 NM do Colonia de Sant Jordi [2].

Colonia de Sant Jordi [2]

Původní rybářská osada, ze které je dnes letovisko s více než 20 hotely. Severně od letoviska je zde prý jedna z nejhezčích pláží Es Trenc na ostrově. S lodí můžete buď přistát v maríně, nebo zůstat na kotvišti před přístavem. V bezprostřední blízkosti osady naleznete bazénky v nichž se nechává odpařovat mořská voda za účelem získání soli. V osadě si můžete zajít na večeři do některé z restaurací a také dokoupit zásoby. Pokud dáváte přednost kotvení na klidnějším místě, můžete za klidného moře plout o 3NM dále na jih a zakotvit u pláží El Caragol [3].

El Caragol [3]

Kotviště dále od civilizace před pláží, které poskytne romantické zážitky za klidného moře. Je však nekryté od jihu až západu a může zde být nepřijemné vlnění. Odtud můžete pokračovat v obeplouvání břehů Malorky na východ nebo se vydat na 12 NM vzdálený ostrov Cabrera.

Puerto de Cabrera [4] - ráj Středomoří

Ostrov Cabrera, který je součástí Baleárských ostrůvků, spadá do národního přírodního parku. Pro plavbu v této oblasti je nutné mít povolení, které si zařídíte on-line předem na tomto odkazu. Nikde zde není povoleno kotvit na vlastní kotvě. Přes den je možné vyvázání na denních vyvázovacích bójích, které jsou pouze na dvou místech a zde si můžete užívat koupání přímo z lodi v průběhu dne. Jedno z těchto míst je v zátoce Es Burri [5]. Stání přes noc je povoleno pouze v hlavním zálivu ostrova na předem rezervované bóji v Puerto de Cabrera [4].

Ostrov je porostlý křovisky, stromy i keři. Kdysi byl pro svou strategickou polohu využíván piráty, kteří zde plánovali útoky na Mallorku. Není bez zajímavosti, že ostrůvek byl domovem pro francouzské zajatce během napoleonských válek. Nutno dodat, že velmi krutým - většina z nich zemřela hlady či na nemoci. Ikonou místního ostrova jsou také všudypřítomné černé ještěrky. Především u majáku se to jimi hemžilo. Jsou pěkně mrštné a nedělá jim problém přelézt po lidské noze ke svému cíli. Většinou jsou tu samí jachtaří a nějaké výletní lodě. Přesto si ostrov zachoval svůj pannenský ráz. A k majáku, vzhledem k délce trasy se vypraví minimum lidí. Více o Cabreře v reportáži z roku 2015.

Zátoka Es Burri [5]

Rozlehlé kotviště s 30 vyvazovacími bójemi pro denní stání (1 hod. po východu slunce do 1 hod. před západem slunce) dno písečné, zátoka otevřená na jihovýchod, zátoka je součástí přírodní rezervace Cabrera a k plavbě a vyvázání na bóji je potřeba mít povolení, které lze získat zdarma na dobu 1 roku. Kotvit na vlastní kotvě je zde zakázáno. Na noc je nutné ostrov Cabrera opustit nebo přeplout do Puerto de Cabrera [4], pokud zde máte na noc rezervované místo na bóji.

Z Cabrery [4] můžete plout 30 NM podél jihovýchodního pobřeží Malorky až do zátoky Cala Pilota [7], zátoku Calo des Moro [6] si můžete nechat pro cestu zpět do Palmy..

Zátoka Calo des Moro [6]

Další z romantických zátok. Stojí však za návštěvu i přes to, že kotvení je sice na větší hloubce cca 12 metrů a je potřeba se rozhlédnout po dně, které je místy porostlé, aby jste našli písčité místo pro kotvu mimo porost.

Zato však kotvíte obklopeni strmými útesy, ze kterých si můžete díky velké hloubce i skočit do vody, nebo přejít do sousedního malebného zálivu Cala S Almunia s mělkou a prohřátou vodou, ideální na koupání s dětmi.

Zátoka Cala Pilota [7]

Další z romantických zátok vzdálená od ruchu civilizace. Sice v létě zde nebudete na kotvě jediná loď, ale budete daleko od osídlených oblastí.

Další etapa může vést 20 NM do Cala Rajada [8] nebo o 4NM dále do zátoky Cala Molto [9].

Přístav Cala Rajada [8]

Prostorná marína s mooringy a zázemím. Městečko zaměřené na letní návštěvníky, díky maríně nemusíte hlídat zakotvenou loď a v klidu vyrazit do města třeba na večeři. Samozřejmě lze zde také dokoupit zásoby potravin.

Zátoka Cala Molto [9]

Rozlehlá zátoka s písečným dnem a malou hloubkou severně od města Cala Agulla před písečnou pláží. Kotva zde dobře drží.

V tomto bodě bude potřeba už myslet na návrat a můžete se vydat 32 NM do zátoky Calo des Moro [5] zpátky podél jihovýchodního pobřeží. Další část návratové trasy může vést po 15 NM na kotviště před pláží El Caragol [3] nebo do Colonia de Sant Jordi [2]. Odtud závěrečnou etapou 25 NM do Palmy [1].



I. Nečekané poruchy a jak je řešit

I. Nečekané poruchy a jak je řešit

Nečekaná porucha za plavby může mít vážné následky. Znalost, jak poruchu řešit a reagovat na ní může její následky minimalizovat. Co dělat, pokud praskne plynové táhlo či dojde k náhlému zastavení motoru? Či jak si poradit s nefunkčním kotevním vrátkem? (Publikováno 1.3.2021)


Spot messenger

Spot messenger

Spot je malá krabička, která slouží jako jednosměrný datový vysílač, který je předurčen k monitorování pohybu a zasílání zpráv nejen přátelům, ale i záchranným jednotkám v případě nouze. I na moři se můžete ocitnout v situaci, kdy nejste v dosahu GSM služeb. Prostřednictvím SPOTu můžete sdílet svoji polohu a zároveň využít jeho bezpečnostostí funkci, pokud v lodní výbavě nemáte EPIRB. V článku vycházím z dvanáctileté praxe s tímto přístrojem. Dozvíte se, kde na světě funguje, jak a k čemu ho použít, jak sdílet svoji polohu a jaká jsou jeho úskalí. (Publikováno 1.11.2020)


Elektromotor pro dinghy

Elektromotor pro dinghy

Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor? (Publikováno v My Boat 1.1.2015, aktualizace článku 1.4.2019)