Tomáš Kůdela - BLOG

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Sociální sítě

Reportáže

Z Islandu na Hebridy a Skotskem do Irska 2018

Autem vnitrozemím po Islandu 2018

Severním Atlantikem na Island 2018

Na plachetnici mezi norskými fjordy 2018

Plavba z Greifswaldu do Norska 2018

Plavba a kurz kolem Dánska 2017

Severním mořem na Balt 2017

Na plachetnici mezi norskými fjordy 2017

Z Německa do Norska 2017reportaz_detail.php?title=donorska2017

Rodinné putování z Brestu do Cuxhavenu 2017

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Elektromotor pro dinghy

Publikováno v My Boat 1.1. 2015

Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor?

Já jsem se pro použití elektromotoru rozhodl před osmi lety. Nyní mohu s nejlepším svědomím prezentovat své dlouhodobé zkušenosti.


Co mne vedlo k elektromotoru?

V době, kdy jsem se rozhodl pro elektromotor, jsem realizoval své plavby na charterových lodích, které byly sice vybaveny gumovým člunem, ale bez motoru. Motor byl půjčován za příplatek 80–100 EUR za týden. To mne vedlo k zamyšlení, zda by nebylo dlouhodobě ekonomicky výhodnější investovat do vlastního motoru a ten si vozit s sebou. Jednalo se o charter v Chorvatsku či Itálii, kam jsem jezdil autem a bylo snadné si vlastní motor vždy dovézt. Rozhodl jsem se pro elektromotor také z následujících důvodů. Má sice menší výkon v porovnání se spalovacím motorem, ale bude používán k přepravě od zakotvené lodi ke břehu a zpět, kde jeho výkon bude postačovat. Manipulace, jeho přenášení bude vzhledem k nízké hmotnosti elektromotoru snadné a zvládne to téměř každý. Provoz pak lze pokládat za bezúdržbový. Nebude problém se startováním, jak často býval u zapůjčených a příležitostně používaných benzinových motorů. Při transportu v osobním autě nezabere mnoho místa a není z něj cítit benzín. Akumulátor pro jeho provoz snadno dobiji za plavby na motor připojením ke startovací baterii lodního motoru.

gelový trakční akumulátor


Jaký motor a akumulátor zvolit?

Dnes je na trhu celá řada elektromotorů vhodných pro pohon člunů. Já jsem tenkrát koupil motor Minn Kota Endura 40, který sice není určen pro slanou vodu, ale byl cenově velmi přijatelný a pro příležitostné použití k dinghy jsem usoudil, že slanou vodu přežije. Také jsem ho vždy po návratu důkladně ostříkal a protočil ve sladké vodě.

Uvedený motor má 5 výkonových stupňů pro plavbu vpřed a 3 pro reverz. Udávaný nejvyšší tah na 5. stupeň je 46 lbr při odběru 40 A (480 W). Tyto parametry jsou postačující k tomu, aby člun sloužil pro přepravu posádky od lodi na břeh a zpět. Výkon motoru byl dostačující i pro plavbu proti větru o rychlosti 25 uzlů. Jako vhodný akumulátor jsem zvolil tradiční olověný gelový trakční akumulátor s kapacitou 40 Ah o napětí 12 V. Doba provozu na maximální výkon motoru sice nedosáhne ani jedné hodiny, ale k použití na přepravu osob z lodi na břeh a zpět tato kapacita akumulátoru zcela postačuje. Výhodou je pak nízká hmotnost, a tím i snadná manipulace.

gelový trakční akumulátor


Praktické zkušenosti

Popsaná sestava se osvědčila po dobu osmi let používání. Velmi příjemná je nízká hmotnost motoru a akumulátoru, kterou jsem ocenil při přenášení motoru a jeho upevňování v člunu zvláště ve vlnách. Prakticky jsem dostatečnou rychlost vyvinul již na 3. stupeň výkonu při odběru proudu 15 A. Tím se doba provozu na nabitý akumulátor zvětšila na 2,5 hodiny při rychlosti 2 uzle. Reálný akční rádius je tedy 5 mil, a to mi vždy s rezervou stačilo. Možnost výrazného zvýšení výkonu, kterou využívám krátkodobě (5. stupeň), se hodí pro odplouvání od pláží s příbojovými vlnami nebo pro návrat k lodi proti větru a vlnám. Na charterových lodích lze akumulátor dobít i v zátokách motorem. Stačí mít s sebou startovací kabely, kterými připojím akumulátor paralelně ke startovacímu akumulátoru motoru, nastartuji motor, nastavím otáčky na 1200 ot/min. a 4 hodiny dobíjím. Pro kontrolu dobíjení používám klešťový ampérmetr se stejnosměrným rozsahem do 100 A. Jeho výhodou je, že měření proudu lze kdykoli provést bez rozpojení obvodu a kontrolovat nabíjecí proud po dobu půl hodiny. Tím způsobem mám kontrolu o dodaném počtu Ah, abych měl jistotu, že jsem akumulátor znovu dostatečně dobil. Podle měření se rozhodnu i o době provozu motoru pro dobíjení. Jiná situace nastává za bezvětří, kdy se rozhodnu plout na motor. Pak vždy připojuji akumulátor pro dobíjení. Důležité je po vypnutí motoru vždy akumulátor odpojit, aby z něj nebyl odebírán proud lodí či startérem při následném startování motoru. To vše platí samozřejmě pro použití na charterových lodích. Při používání na vlastní lodi doporučuji automatické řešení. Akumulátor pro člun odkládám do schránky pro něj vytvořené s konektorem pro jeho snadné připojení. O jeho připojování k elektrickému rozvodu lodi a odpojování se stará automatický obvod. Nemusím tak na tyto úkony myslet a každé použití motoru zároveň zabezpečuje jeho dobíjení. Zájemcům rád poskytnu konzultaci či hotový modul automatického spínače dobíjení.

automatický spínač dobíjení