TK - blog


Elektromotor pro dinghy

Publikováno v My Boat 1.1. 2015, aktualizace článku 1.4.2019

Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor?

Já jsem se pro použití elektromotoru rozhodl před osmi lety. Nyní mohu s nejlepším svědomím prezentovat své dlouhodobé zkušenosti.

Co mne vedlo k elektromotoru?

V době, kdy jsem se rozhodl pro elektromotor, jsem realizoval své plavby na charterových lodích, které byly sice vybaveny gumovým člunem, ale bez motoru. Motor byl půjčován za příplatek 80–100 EUR za týden. To pro mne byl impulz k zamyšlení, zda by nebylo dlouhodobě ekonomicky výhodnější investovat do vlastního motoru a ten si vozit autem na charter do Chorvatska či Itále s sebou. Rozhodl jsem se pro elektromotor i z dalších důvodů. Má sice menší výkon v porovnání se spalovacím motorem, ale bude používán k přepravě od zakotvené lodi ke břehu a zpět, kde jeho výkon bude postačovat. Manipulace, jeho přenášení bude vzhledem k nízké hmotnosti elektromotoru snadné a zvládne to téměř každý. Provoz pak lze pokládat za bezúdržbový. Nebude problém se startováním, jak často býval u zapůjčených a příležitostně používaných benzinových motorů. Při transportu v osobním autě nezabere mnoho místa a není z něj cítit benzín. Akumulátor pro jeho provoz se snadno dobíjí za plavby na motor připojením ke startovací baterii lodního motoru.

gelový trakční akumulátor

Jaký motor a akumulátor zvolit?

Dnes je na trhu celá řada elektromotorů vhodných pro pohon člunů. Já jsem tenkrát koupil motor Minn Kota Endura 40, který sice není určen pro slanou vodu, ale byl cenově velmi přijatelný a pro příležitostné použití k dinghy jsem usoudil, že slanou vodu přežije. Také jsem ho vždy po návratu důkladně ostříkal a protočil ve sladké vodě.

Uvedený motor má 5 výkonových stupňů pro plavbu vpřed a 3 pro reverz. Udávaný nejvyšší tah na 5. stupeň je 46 lbr při odběru 40 A (480 W). Tyto parametry jsou postačující k tomu, aby člun sloužil pro přepravu posádky od lodi na břeh a zpět. Výkon motoru byl dostačující i pro plavbu proti větru o rychlosti 25 uzlů. Jako vhodný akumulátor jsem zvolil tradiční olověný gelový trakční akumulátor s kapacitou 40 Ah o napětí 12 V. Doba provozu na maximální výkon motoru sice nedosáhne ani jedné hodiny, ale k použití na přepravu osob z lodi na břeh a zpět tato kapacita akumulátoru zcela postačuje. Výhodou je pak nízká hmotnost, a tím i snadná manipulace.

gelový trakční akumulátor

Praktické zkušenosti s elektromotorem

Popsaná sestava se osvědčila po dobu osmi let používání. Velmi příjemná je nízká hmotnost motoru a akumulátoru, kterou jsem ocenil při přenášení motoru a jeho upevňování v člunu, zvláště ve vlnách. Prakticky jsem dostatečnou rychlost vyvinul již na 3. stupeň výkonu při odběru proudu 15 A. Tím se doba provozu na nabitý akumulátor zvětšila na 2,5 hodiny při rychlosti 2 uzle. Reálný akční rádius je tedy 5 mil, a to mi vždy s rezervou stačilo. Možnost výrazného zvýšení výkonu, kterou využívám krátkodobě (5. stupeň), se hodí pro odplouvání od pláží s příbojovými vlnami nebo pro návrat k lodi proti větru a vlnám. Na charterových lodích lze akumulátor dobít i v zátokách motorem. Stačí mít s sebou startovací kabely, kterými připojím akumulátor paralelně ke startovacímu akumulátoru motoru, nastartuji motor, nastavím otáčky na 1200 ot/min. a 4 hodiny dobíjím. Pro kontrolu dobíjení používám klešťový ampérmetr se stejnosměrným rozsahem do 100 A. Jeho výhodou je, že měření proudu lze kdykoli provést bez rozpojení obvodu a kontrolovat nabíjecí proud po dobu půl hodiny. Tím způsobem mám kontrolu o dodaném počtu Ah, abych měl jistotu, že jsem akumulátor znovu dostatečně dobil. Podle měření se rozhodnu i o době provozu motoru pro dobíjení. Jiná situace nastává za bezvětří, kdy se rozhodnu plout na motor. Pak vždy připojuji akumulátor pro dobíjení. Důležité je po vypnutí motoru vždy akumulátor odpojit, aby z něj nebyl odebírán proud lodí či startérem při následném startování motoru. To vše platí samozřejmě pro použití na charterových lodích.
Při používání na vlastní lodi doporučuji automatické řešení. Akumulátor pro člun odkládám do schránky pro něj vytvořené s konektorem pro jeho snadné připojení. O jeho připojování k elektrickému rozvodu lodi a odpojování se stará automatický obvod. Nemusím tak na tyto úkony myslet a každé použití motoru zároveň zabezpečuje jeho dobíjení. Zájemcům rád poskytnu konzultaci či hotový modul automatického spínače dobíjení.

automatický spínač dobíjení

Proč jsem si nakonec na svou loď pořídil spalovací motor?

Jak je zřejmé, elektromotor má své výhody i nevýhody. Vzhledem k tomu, že se změnil charakter mých plaveb výměnou charterové lodi za loď vlastní, začaly mi některé jeho nevýhody působit problémy. Především to byla jeho výkonnost. Častěji jezdím s více početnými posádkami. Mám velmi malé dingy (pro 2 os.) a posádku odvezu na břeh na 3 přívozy.
Při vzdálenostech větších než 500 m od zakotvené lodě, rostla spotřeba energie z baterie a celkový počet jednotlivých převozů na baterii logicky klesal. Byl jsem tak nucen v zátoce nastartovat motor a dobíjet baterii. Několika hodinové hučení motoru bylo pro všechny velmi nepříjemné. Při plavbě na charterové lodi jsem více navštěvoval mariny a mohl tak akumulátor dobít tam. Nyní se tak děje poměrně zřídka. Délka jednotlivých etap se prodloužila a my využíváme více kotvení v zátokách.

VÝHODY elektrického motoru NEVÝHODY
+ pořizovací cena- menší výkon oproti spalovacímu motoru
+ vhodné pro málo početnou posádku (např. rodinu)- není vhodný pro početnou posádku (4 os. jsou již na hraně)
+ jednoduchá manipulace vzhledem k jeho nízké hmotnosti- nepříjemné hučení motoru lodi při dobíjení baterie v zátoce či za plavby na vítr
+ při transportu v os. autě nezabere moc místa a není z něj cítit benzín- není vhodný pro delší přesuny (transfer několikrát z lodi vzdálené od břehu více než 500m je už na kapacitu baterie opravdu hodně)
+ jednoduchá údržba
+ není problém se startováním oproti zapůjčeným benzínovým motorům
+ snadné dobití akumulátoru pro jeho provoz za plavby na motor či v marině
+ snadné ovládání
+ tichý provoz

Na lodi nyní používám čtyřtaktní spalovací motor Yamaha s výkonem 2,5 HP.

Má rada na závěr. Než se rozhodnete, zda si budete půjčovat spalovací motor od charterové společnosti nebo si pořídíte vlastní, nezapomeňte zvážit:

  • kolik přívozů budete na nabitou baterii realizovat (dle velikosti dinghy a počtu členů v posádce)
  • na jak velkých vzdálenostech se budete chtít pomocí elektromotoru přesouvat
  • zda budete navštěvovat mariny, kde můžete akumulátor dobít.


Trim plachet 1.díl - principy

Trim plachet 1.díl - principy

Zvláště za slabého větru, kdy chceme z lodě dostat maximum, velmi záleží na správném nastavení (trimu) plachet. V dalším textu si ukážeme jak co nejlépe využít slabý vítr k tomu aby loď plula co nejrychleji k cíli. Zaměříme se na základní fyzikální principy. (Publikováno 1.4.2022)


Weather routing ručně

Weather routing ručně

V tomto článku si ukážeme jak optimálně plánovat trasu plavby vzhledem ke známé předpovědi počasí bez použití placeného software, tedy jak říkám - ručně. Proto si zde nebudeme představovat weather routingové programy, které využívají závodní posádky, ale seznámíme se s principy optimalizace plavby, abychom je pochopili. Tato znalost pak pomůže v plánování trasy plavby i bez drahých programů. (Publikováno 1.2.2022)


Vyvázání a odplutí z mooringu

Vyvázání a odplutí z mooringu

Když zavzpomínám na své jachtařské začátky silně ovlivněné chováním personálu v Chorvatských marínách, byl jsem přesvědčen, že vyvázání na mooring spočívá v jeho co nejrychlejším zachycení hákem a rychlým uvázáním na příď při současném uvázání zádě na břeh při již vypnutém motoru. Dále si ukážeme, že je to vše úplně jinak a lze to provést v klidu, dokonce sólově bez posádky a moderních vymožeností jako je bow thruster. (Publikováno 1.10.2021)