Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor? (Publikováno v My Boat 1.1.2015, aktualizace článku 1.4.2019)
Proplouvání plavebními komorami neboli zdymadly je často doprovázeno stresem a škodami na lodích. Je to však zbytečné a pokud se budeme řídit zavedenými pravidly, průjezd komorami se tak pro nás stane většinou bezproblémovým. Pojďme se podívat jak na to.
Přílivová brána uzavírá vjezd do přístavu, který by byl za odlivu bez vody. Děje se tak v určených časech, tak, aby v přístavu zůstal dostatek vody i za odlivu. Proplutí otevřenou bránou nevyžaduje žádné zvláštní dovednosti. Plavební komora má vrata na obou stranách a slouží pro překonaní výškového rozdílu hladin vertikálním pohybem plavidla. Plavební komory se umísťují na vodních cestách a to zejména (v plavebním kanálu, průplavu), či přímo na řekách. Konstrukce jednotlivých plavebních komor se značně liší a nelze mít připravenou jedinou modelovou situaci. Svým způsobem je každá komora trochu odlišná. Důležitá je správná představa o principu komory a především o tom, že loď v komoře stoupá či klesá vzhledem ke stěně komory. Proto musí být vyvázání lodi vertikálně pohyblivé, nebo musíme být schopni lana povolovat či přitahovat v závislosti na změně výšky hladiny vody v komoře.
Pravidla pro konkrétní komoru je vhodné si předem najít v almanachu (pilot book) nebo na Internetu. Průjezd některými plavebními komorami je zpoplatněn a je potřeba vědět, jak zaplatit a doložit platbu správci komory (např. průjezd Kielským kanálem). Provoz v komoře je řízen světelnými signály, které mohou mít v různých regionech odlišný význam. Pokud je vedle sebe více plavebních komor, bílá blikající světla obvykle označují volnou komoru. Jsou i komory bez světelné signalizace, zde je použita VHF komunikace. Vždy mají přednost pokyny obsluhy komory (obvykle VHF komunikace) před světly. Pokud z VHF nedostaneme odpověď, připlujeme pomalu ke komoře a vyčkáme. Pokud si nejsme jistí, kolik vody je v komoře, musíme se před vplutím do komory podívat dalekohledem na vodočet umístěný někde na stěně komory. Ten však uvidíme až po otevření vrat. Proto je jednodušší zavolat na VHF správci komory a zeptat se.
Předem je vhodné připravit fendry na oba boky lodě abychom byli připraveni i na případ, že něco nepůjde podle připraveného plánu. Může dojít k tomu, že budeme muset přeplout na opačnou stranu komory, jiná loď se přiváže k našemu volnému boku ... Připravíme dostatečně dlouhá lana na přídi i na zádi. Skasáme plachty a manévrovat budeme na motor - v oblasti plavebních komor je zákaz plavby pod plachtami. Do komory budeme vplouvat pomalu, abychom netvořili vlny. Velké lodě mají před plachetnicemi přednost. Držíme si od ostatních lodí dostatečný odstup.
Vplujeme do komory co nejdále ve směru plavby abychom za sebou nechali místo pro další lodě. V komoře je naším cílem zajistit příď i záď lodi tak, abychom byli schopni ovládat vyvazovací lana. Vyvážeme se však v dostatečné vzdálenosti od vrat, aby loď nesedla na práh vrat. K orientaci kde je práh slouží žluté značky na zdech komory. Podle typu komory nastane pro vyvázání lodě jedna z následujících eventualit:
Při vyplouvání z komory necháme vyvazovací lana upevněná dokud se voda neuklidní od turbulencí způsobených napouštěním či vypouštěním vody z komory, nebo od propelerů velkých lodí. Turbulence mohou tak snadno vrhat menší lodě na stěny komory i přes to, že manévrují s tahem vlastního motoru. Jakmile je voda klidná, můžeme otevřenými vraty vyplout.
Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor? (Publikováno v My Boat 1.1.2015, aktualizace článku 1.4.2019)
Čas od času se za plavby dostaneme do mlhy. Někdy se mlze vyhnout nemůžeme a musíme v plavbě pokračovat. K tomu abychom se dobře vypořádali se ztrátou vizuální orientace si v dalším textu zopakujeme dobré zásady pro chování za snížené viditelnosti. (Publikováno 1.1.2022)
Nejen pro přečkání bouře, kdy chybí síly pro aktivní kormidlování, ale i pro zastavení lodi, když je potřeba něco opravit nebo si jen v klidu uvařit jídlo, je možné využít nastavení lodi do driftu. Ukážeme si, jak na to. (Publikováno 1.8.2020)