Oprava kotevního vrátku
Publikováno 1.8.2024
V následujícím článku si ukážeme jak řešit jednu z možných závad kotevního vrátku, výměnu zničeného
ložiska na vrátku typu Quick ARIES, který je na lodích často instalován.
Co se vlastně stalo?
Při vytahování kotvy elektrickým kotevním vrátkem se začínaly ozývat nepřirozené zvuky jako skřípání, praskání.
Později se přidalo i viditelné vychylování bubnu při jeho otáčení a krátké poklesy rychlosti otáčení doprovázené
skřípavým zvukem. To mi už bylo jasné, že není s vrátkem něco v pořádku.
Pustil jsem se do demontáže řetězového bubnu, abych zjistil více.
Do horního dílu bubnu zasuneme páku (je příslušenstvím vrátku, nebo kliku od vinšny) a díl uvolníme a zcela jej
vyšroubujeme a odložíme vedle. Dále vyšroubujeme dva šrouby držící plochý díl vedení řetězu. Poté už můžeme
z hřídele vysunout celý řetězový buben.
Teď už jsem místo závady začal tušit. Když jsem za hřídel vzal rukou, viklala se do stran. Gugero, které
zajišťuje aby se do ložiska pod ním nedostala voda, bylo rozpadlé a plné rezi.
Pohled do výkresu v dokumentaci vrátku mi říká, že budu potřebovat nové gufero (díl 28) a nové ložisko
(díl 26). V tento okamžik jsem práci přerušil do doby než budu mít k dispozici oba náhradní díly. Přeci
jen sice s obtížemi vrátek ještě kotvu vytáhne.
Náhradní díly
Díly lze zkusit objednat od výrobce vrátku prostřednictvím některého z obchodů s komponenty pro lodě,
nebo přímo od výrobců příslušných dílů - levnější varianta.
- gufero - vnější Ø 47,0 mm, vnitřní Ø 25,0 mm, výška 7,0 mm. Gufero NBR GP 25 x 47 x 7.
Koupit např. u Gufero.cz (cena cca 25 Kč)
- ložisko - vnější Ø 47,0 mm, vnitřní Ø 25,0 mm, výška 12,0 mm. W6005-2RS1 SKF kuličkové
ložisko nerezové. Koupit např. u arkov.cz (cena cca 1000 Kč)
Co mne překvapilo je, že původní ložisko zrezavělo a rozpadlo se. Čekal bych použití ložiska z nerezové
oceli.
Oprava vrátku
Vnitřní část ložiska chyběla, byla rozdrcena. Pouze zůstalo několik kuliček. Proto šla hřídel i s
pojistnými kroužky vzhůru vysunout.
Pojistný kroužek ložiska se nejlépe vyndá speciálními kleštěmi na pojistné kroužky.
Potíž nastala při vyndavání zbytku ložiska. Z ložiska zbyl jen vnější kroužek, krerý díky korozi se dobře
spekl s hliníkovým blokem v němž je usazen. Pokusy se stahovákem zachyceným za vnitřní prohlubeň kroužku
nevedly k jeho vytažení. Po několika hodinách snahy se zbytek ložiska nehnul ani o desetinu milimetru.
Nakonec beru do ruky úhlovou brusku a prořezávám v bloku úzkou drážku až k ložisku. Zde silnými údery
kladivem přes zbroušený ocelový šroub, tak aby se vešel přesně do drážky, postupně vyklepávám kroužek
ložiska ven.
Takto kroužek postupně vylézal ven.
Dále už jen stačilo očistit hřídel a lože v bloku, usadit nové ložisko a hrídel i ložisko
zajistit pojistnými kroužky.
Na závěr utěsnit hřídel proti průsaku vody guferem.
Vzhledem k poškození korozí stěn lože gufera, dotěsňuji vnější obvod gufera Sikaflexem.
Závěrečné smontování vrátku.
Po úspěšné opravě vrátek zase funguje jako nový.