TK - blog


Lodní deník

Publikováno 1.6.2022

Stále se setkávám se skippery, kteří mne s údivem sledují, když zapisuji do lodního deníku. Mnozí z nich to sami nedělají, protože nevidí dostatečný důvod k této činnosti, která na první pohled je jen stojí zbytečný čas a mají pocit, že jim deník k ničemu není. Můj a nejen můj názor je odlišný a proto si dále celou záležitost s lodním deníkem rozebereme podrobně.

Musím vést lodní deník?

Z pohledu dnešní doby může nám lodní deník připadat jako přežitá archaická věc, kterou nahradí automatické systémy zaznamenávající polohy a průběh plavby. A proto je vedení papírového lodního deníku často u kapitánů opomíjeno. Z legislativního pohledu zákon o námořní plavbě, předpis č. 61/2000 Sb. § 25 uvádí lodní deník mezi povinnými listinnými doklady plavidla. Dle českého námořního zákona máte tedy povinnost ho průběžně vést. Některé země jeho vedení však nevyžadují. Skipper, který má český průkaz a pluje v zahraničí je ve skutečnosti odpovědný oběma zákonům: českému i místnímu. V případě konkrétního sporu záleží na tom, který zákon skippera vezme k zodpovědnosti. Většinou v případě jakékoli události, která je vyšetřována, je po skipperovi vyšetřujícími orgány lodní deník vyžadován. Pokud ho nemáte přidává se k již řešené nepříjemnosti nepříjemnost další a tou je ztráta vaší důvěryhodnosti jako kapitána v očích vyšetřovatelů. Většinou budete ve sporu ohledně nehody stát proti místním daného státu a tím už je vaše pozice rovnou oslabena. Naopak existence dobře vedeného deníku ukazuje na vaší zodpovědnost a dobrou námořní praxi a vaši důvěryhodnost může jedině posílit. Dalším pohledem na lodní deník je pohled bezpečnosti. Vedení lodního deníku za plavby přináší kapitánovi také přehled o pozici, počasí, naplutých námořních mílích, zkrátka přehled o celé plavbě. A právě například poslední zaznamenaná poloha, rychlost a kurz může být pro vás velmi důležitá k bezpečnému pokračování v další plavbě v okamžiku výpadku elektronické navigace založené na GPS. Možná namítnete, že to se nestane, protože máte dvě nebo více GPS a když jedna selže tak použijete druhou. Argument je to logický ale nezapomínejte na to, že nemusí jít jen o poruchu přístroje vlastního. Základní podmínkou provozu GPS je dodatek, že tento systém může být kdykoli provozovatelem vypnut či záměrně znepřesněn pro civilní sektor, třeba z důvodu válečného konfliktu. Také vám může do stěžně za bouřky uhodit blesk a poškodit tak veškerou elektroniku na lodi nebo bude interiér lodi natolik zaplaven vodou, že přijdete také o možnost provozu elektronických zařízení (z proxe vím, že elektronika v lodi není konstruována na provoz pod vodou).

Forma lodního deníku

Lodní deník nemusí být oficiální knihou neboť jeho podoba není nikde předepsána. Může to být pouhý sešit ve kterém vedete příslušné záznamy. Také lze zakoupit některý z nabízených deníků na trhu, který vám bude co nejvíce vyhovovat nebo si vytisknout deník vlastní. Vzhledem k tomu, že může nastat případ, kdy deník bude sloužit jako dokument při řešení právních sporů. Měl by být veden průběžně a vhodné je aby měl číslované stránky, které se nesmí vytrhávat.

Co zapisovat?

Neexistuje předepsaná forma jaké údaje do deníku zapisovat. Je tedy na vás jaké údaje a jak často pokládáte za důležité do deníku zapisovat. Já sám jsem nakonec dospěl k vlastní formě lodního deníku, který jsem navrhl právě podle mých potřeb záznamů. Má formu svázané knihy s číslovanými stránkami. Titulní strana obsahuje údaje o lodi, vlastníkovi a skipperovi, což je v mém případě pro všechny plavby stejné. Levé strany dvojstrany slouží k denním záznamům všeho co považuji za důležité a bývá to: podepsané prohlášení posádky o své zodpovědnosti, povinnostech a znalosti bezpečnosti na lodi a v průběhu plavby, známá navigační nebezpečí, meteorologické výstrahy či předpověď počasí, pozorování, záznamy o všem neobvyklém, poruchách, nehodách a mimořádných událostech.

lodní deník

V zápatí stránky je prostor na poznámky, který používám pro obecné poznámky nevztahující se ke konkrétnímu datu. Například název přístavu a VHF komunikační kanál, který použiji pro volání před přistáním, a podobně.

lodní deník

Pravé strany dvojstrany slouží především k pravidelným záznamům polohy lodi za plavby pro rekonstrukci propluté trasy a pokračování v navigaci při poruše elektroniky. Zapisuji zde Datum a UTC čas, zeměpisnou délku a šířku opsanou z GPS, kurz a rychlost lodi vůči dnu také z GPS a atmosférický tlak. Na plavbě, kdy se posádka střídá ve směnách, zapisuje ve sloupci poznámka svá jména v okamžiku převzetí služby. Tak je dokladovatelné od kdy do kdy je směna zodpovědná za navigaci a zabránění srážce.

lodní deník

Co pravidelně zapisuji:
  • UTC datum a čas
  • pozici - zeměpisná délka, šířka
  • kurz
  • rychlost
  • tlak
  • jména posádky mající směnu
Ostatní zápisy:
  • seznam členů posádky
  • protokol o poučení a proškolení posádky
  • jmenování svého zástupce
  • meteorologická a navigační nebezpečí a hlášené výstrahy
  • poruchy, opravy
  • mimořádné události
  • nehody
  • poznámky o přístavech, kotvištích a místech

Vliv zápisů na posádku

Záznamy o poučení o bezpečnosti a zodpovědnosti podepsané všemi členy posádky spolu s písemným předáváním služeb mají často dobrý vliv na posádku. Mám na mysli právě jejich postoj k plavbě jejich zodpovědnějším přístupem. Nejen, že vás jako skippera, záznam o předání směny ušetří, v případě nějakého vzájemného nedorozumění, neřešitelného dohadování typu: kdo za co může, já to nevěděl a podobně ale způsobí rovnou zodpovědnější přístup posádky k plavbě a řízení lodi. Často při plavbách s přáteli, kdy se žádné písemné záznamy nevedou, dochází k situacím, že se jen vezou a nejsou pravou posádkou. A když dojde na lámání chleba zůstanete jako skipper v problému sami bez ohledu na to, že problém způsobil někdo z posádky svojí nedbalostí.

lodní deník

Slovo závěrem

V životě platíme různá pojištění a přesto doufáme, že k událostem na něž jsme pojištěni nikdy nedojde. S lodním denikem je to stejné. Vedu ho proto aby byl takovou pojistkou a doufám, že také nedojde k mimořádné události, kdy jej budu potřebovat. Jednoduše řečeno lenost se nevyplácí a to platí nejen v souvislosti s lodním deníkem, jak jsem psal ve článku " Nebýt líný se vyplatí: denní znaky ". Lodní deník patří k lodním dokumentům o kterých jsem psal ve článku " IV. Poprvé kapitánem: kapitánova příprava ".



Rozhovor: Při dovolené na lodi zůstanou všechny běžné starosti na břehu

Rozhovor: Při dovolené na lodi zůstanou všechny běžné starosti na břehu

V odpovědi na otázku, kam se vydat za letním relaxem, se s mořem nemusí nutně pojit jen předložka „k“, dá se totiž vyrazit i „na moře“. A to nemusíte být jachtař. Co člověka vede k tomu, aby místo na pláži strávil dovolenou na plachetnici, to v rozhovoru poodhalila Monika Nisznanská, která byla již čtyřikrát členkou posádky na mé plachetnici Ocean Journey. (Publikováno 1.5.2019)


Odsolovač

Odsolovač

Pitná voda je nezbytná pro život a přežití na otevřeném moři. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti po pěti letech provozu odsolovacího zařízení pro výrobu pitné vody z mořské. (Publikováno 1.1.2021)


Sólové přistání bokem k molu

Sólové přistání bokem k molu

Ukážeme si jak bezpečně sólově, ale i s posádkou, pomocí springu přistát bokem k molu i když od břehu fouká silný vítr, aniž by jste potřebovali bow thruster. A i v případě, že bow thruster (příďový příčný pohon) máte, nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana. (Publikováno 1.10.2024)