NAVTEX
Publikováno 1.4.2023
V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního
záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem
Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál
přímo nedosáhne. Samozřejmě, že v současné době lze tyto informace získávat i z Internetu, ale pro
připojení k internetu jsme omezeni malou vzdáleností od pobřeží kde je pokrytí GSM signálem nebo
musíme používat finančně náročnější připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu
Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které ukládá (případně i tiskne)
a máme je kdykoli k dispozici.
Kromě Navtex přijímačů určených k pevné instalaci se dají koupit i přístroje přenosné napájené z
vlastního akumulátoru, které dáte do kapsy a můžete si je vozit sebou i na charterové lodě.
Jak Navtex funguje
Systém vysílá na frekvencích dlouhých vln 518 kHz a 490 kHz, které mají tu vlastnost oproti VHF spojení,
že se šíří i za horizont. Proto dosah vysílání Navtex je na vzdálnosti větší než 200 NM (370 km) od pobřeží.
Zprávy se vysílají FSK modulací s frekvenčním posunem 170 Hz a rychlostí přenosu dat 100 baud. Na
frekvenci 518 kHz jsou zprávy vysílané v anglickém jazyce, zatím co frekvence 490 kHz slouží pro
zprávy psané místním jazykem. Jde o jednosměrný přenos informací pobřeží-loď. Svět je pro systém
Navtex rozdělen na 16 oblastí označovaných jako NVAREA 1-16. S ohledem na šíření rádiových vln
k omezení vzájemného rušení je v každé oblasti určen pevný časový rozvrh pro vysílání jednotlivých
stanic.
Jaký přijímač používám a proč
Moje dávná volba byla ovlivněna tím, že jsem jezdil na charter a hledal navtex přijímač, který by
pracoval na baterie a byl přenosný. Tenkrát jsem se rozhodl pro přijímač
WIB2D
od německého výrobce Morer schiffselektronik. Přijímač používám dosud jen s tím rozdílem, že
jsem jej upravil o připojení externí antény (pro omezení rušení od ostatní elektroniky u navigačního
stolu) a pevně zabudoval do vlastní lodi. Přístroj bez problému používám již 14 let.
Výhodou přijímače bylo pro mne jeho malé a přenosné provedení. Dále také to, že je kombinovaný s
barometrem a zaznamenává průběh tlaku vzduchu za posledních 48 hodin.
Velkou výhodou je i USB připojení a dodávaný program, který umožní si zprávy pohodlně přečíst na
velkém displeji připojeného počítače. Zprávy si lze také uložit v textovém formátu na disk počítače
pro jejich archivaci.
Navtex vysílače a jejich rozdělení do oblastí
Světová moře jsou rozdělena do oblastí NAVAREA. V každé oblasti zajišťuje vysílání námořních
a bezpečnostních informací více vysílačů, které jsou identifikovány přiřazeným písmenem. Přehled oblastí
je k dispozici například na stránce:
List of Navtex stations.
Například při plavbě ve Středozemním moři budeme v oblasti NAVAREA 3 a bude pro nás platit seznam stanic příslušný
této oblasti. Pro Itálii to budou stanice:
Itálie (NAVAREA 3) zprávy anglicky (518 kHz)
- R - La Maddalena
- U - Mondolfo
- V - Sellia Marina
Jak rozumět Navtex zprávám
Vysílané zprávy jsou podle obsahu rozděleny do následujících kategorií.
- A - navigační varování
- B - meteorologické varování
- C - pohyb ledovců
- D - informace o vyhledávacích a záchranných operacích
- E - meteorologická předpověď
- F - zprávy pilota
- G - zprávy pro navigační systém DECCA
- H - zprávy pro navigační systém LORAN-C
- I - zprávy pro navigační systém OMEGA
- J - zprávy pro navigační systém SATNAV (GPS nebo GLONASS)
- K - ostatní zprávy pro elektronické navigační systémy
- L - navigační varování (doplňkové)
- V - informace pro rybáře
Struktura zprávy
Každá zpráva začíná sekvencí písmen ZCZC, následuje kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo, den, hodina, měsíc, rok, text
zprávy a končí sekvencí NNNN.
Příklad přijaté zprávy
ZCZC RA22
230250 UTC MAR 21
LA MADDALENA RADIO
COASTAL WARNING 237/21 MAR 21
CENTRAL TYRRHENIAN SEA EAST SECTOR - SALERNO.
DAY 22-23-24-25 MARCH 2021 FROM LOCAL TIME 06.00 TO 18.00,
WILL BE CARRIED OUT A FIRING MILITARY ACTIVITIES IN THE SEA AREA
IN FRONT OF 'CAMPOLONGO' FIRING RANGE, BOUNDED BY THE
FOLLOWING POINTS:
40 31'58N - 014 54'54E
40 30'09N - 014 49'17E
40 24'54N - 014 52'30E
40 27'_1N - 014 57'42E
TRANSIT, ANCHORAGE AND FISHING ARE PROHIBITED.
NNNN
RA22 - kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo:
R - La Maddalena (kód stanice v oblasti navarea 3)
A - navigační varování
22 - pořadové číslo zprávy
230250 UTC MAR 21 - den, hodina, měsíc, rok (02:50 23. března 2021):
23 - den v měsíci 23.
0250 - UTC čas 02:50
MAR 21 - březen roku 2021
Na závěr
Možnost přijímat NAVTEX zprávy je jedním ze základních prvků, který přispívá k bezpečnosti plavby
na moři a neměl by proto chybět ve výbavě lodi provozující mořskou plavbu spolu s VHF radiostanicí
a GPS navigačním systémem. Mně osobně se jako velká přednost jeví to, že nemusím hlídat čas vysílání
informací na VHF a být v danou chvíli u radiostanice a poslouchat všechna navigační upozornění,
meteorologická varování a další důležité zprávy. Jednoduše si před vyplutím a i v průběhu plavby
prolistuji zachycené zprávy a ty, které se týkají oblasti mé trasy si podrobně přečtu a mohu se
podle nich řídit. A tak se stalo i při plavbě
březnová Biskaj, kdy jsem
z Navtexu přijal následující zprávu:
ZCZC AA34
122008 UTC MAR 19
AVURNAV BREST 116/19
PAZENN - YEU - ROCHEBONNE
15 CONTAINERS ADRIFT, COLOR GREY AND RED.
2 NM AROUND POSITION : 46-19.00N, 005-59.00W AT 121630 UTC MAR 19.
VESSELS IN VICINITY REQUESTED TO KEEP A SHARP LOOKOUT.
NNNN
Bez Navtexu bych si za bouřlivé plavby hlášení na VHF ani nevšiml. Kontejnery byly pouze 21 NM od
naší aktuální polohy.