I. Nečekané poruchy a jak je řešit
Publikováno 1.3.2021
Nečekaná porucha za plavby může mít vážné následky. Znalost jak poruchu řešit a reagovat na ní může
její následky minimalizovat. V článku uvádím přehled některých poruch, které se za plavby stávají, a jejich znalost
přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení nebo vede k adekvátní reakci jak se zachovat.
Preventivní myšlení
Nelze vše předvídat, ale je dobré neustále si představovat co jako kapitán uděláte, když něco bude jinak. Třeba při
manévrování v přístavu motor náhle vypoví službu a přitom docela fouká vítr. Pokud na takovou situaci jsme v mysli
nějak předem připraveni, naše jednání bude v okamžiku nastalých problémů cílené a následné škody se nám podaří vyloučit
nebo minimalizovat. Například před přístavním manévrem je užitečné si představit přesně jak manévr chceme provést a co
všechno se může stát jinak, počínaje tím, že člen posádky nehodí správně lano a konče třeba prasknutím plynového táhla.
Znalost konkrétní lodi
Důležitá je detailní znalost lodi na které plujeme. Neplujeme-li na lodi vlastní ale na charterové, je důležité kromě povinného
check-in se důkladně seznámit s lodí a jejím vybavením, kde je co nainstalováno. V okamžiku, kdy něco selže, nemusí být čas teprve
začít hledat kde co je.
Doporučuji znát
- Kde je uzavírací ventil nafty a zda je otevřen?
- Kudy vede přívod nafty k motoru?
- Je v přívodu elektromagnetický ventil?
- Kde je ruční pumpa nafty, jak systém odvzdušním?
- Kudy vede výfukové potrubí?
- Sání chladicí vody, kde má filtr?
- Umístění všech ventilů v trupu lodi.
- Kde je jistič a stykač kotevního vrátku?
- Kudy vede plynové potrubí a kde jsou ventily uzavírání plynu?
- Kde je páka pro nouzové kormidlování?
- Kde mají sání bildge pumpy, jsou funkční? Nemají ucpané sání?
- Jak se manuálně uvolní kotevní vrátek pro okamžité spuštění kotvy?
- Umístění nářadí, dřevěných kolíků, pákových nůžek a sekery.
Prasklé plynové táhlo
Je téměř bezvětří, loď pluje poháněná motorem. Najednou vám z lodi "jen tak pro zábavu" bez jakéhokoli upozornění vyskočí
člověk, aby si vyzkoušel MOB (man over board). Než pochopíte co se stalo, jste už s lodí pár stovek metrů od něho.
V duchu či nahlas zanadáváte, vezmete do ruky kormidlo a plynovou páku a chcete obrátit loď a plout pro něj.
Přidáte plyn, ucítíte jemné křupnutí a motor sklouzne na volnoběžné otáčky. Nejde se pro toho nešťastníka vrátit. Prasklo
právě plynové táhlo a slabý vánek loď odsouvá dále a dále od něj.
Většinou na lodi nebudete mít náhradní plynové táhlo. A i kdyby bylo, v této situaci není dostatek času na jeho výměnu. Protože
však znáte motor na lodi, tak vás závada nevyvede z míry. Pošlete si někoho z posádky, aby vám rukou ovládal přímo páčku na
vstřikovacím čerpadle motoru a pro nešťastníka doplujete. Stejně to vyřešíte třeba i při příjezdu do přístavu. Máte-li chvilku
času navíc, natáhnete si od páčky na vstřikovacím čerpadle tenký provázek až ke kormidlu a ovládáte si plyn samostatně.
Náhlé zastavení motoru
Po dni plachtění se již těšíte na odpočinek až vyvážete loď v přístavu. Blížíte se k přístavu hnáni zadním větrem 6 Bf. Těsně
před vjezdem do přístavu stáhnete plachty a nahodíte motor pro manévrování. Najednou se motor zastaví a nejde znovu nastartovat.
Vítr i bez plachet vás dál žene do přístavu. Už si představujete místo, kam loď asi narazí. Okamžitě berete do rukou páku k
uvolnění kotevního vrátku, uvolňujete vrátek a kotva vlastní vahou se 60 metry řetězu se řítí do hlubin. Řetěz se napne, loď
sebou mírně trhne a udělá čelem vzad. Povedlo se, stojíme na kotvě. Ještě vyvěsit černou kouli. Nikam jsme nenarazili.
Teď je čas zjistit proč motor neběží. Startér se snaží ale marně, motor asi nemá naftu. Po chvíli je už závada jasná.
Elektromagnetický ventil zavřel přívod nafty do motoru, protože do něj přestal jít elektrický proud. Mohla za to oxidace kontaktů v konektoru.
Opravu však vyřešíte až po přistání. Přepnutím páčky bypassu na ventilu jej otevřete a můžete nastartovat a dokončit přistání.
To, že jsme nezapoměli na černou kouli se vyplatilo, jak popisuji v článku nebýt líný se vyplatí: denní znaky.
Častým důvodem ke zhasnutí motoru po nastartování bývá zavřený ventil na přívodu paliva z nádrže. Stojíte s lodí v těsné maríně
zádí k pontonu. Ulička před vámi, do které máte zatočit je široká sotva na délku vaší lodě a loď nemá truster. Odvazujete loď,
přidáváte plyn abyste nabrali rychlost k manévrování. Vyjíždíte rovně z mezery. Jakmile jste z ní venku, prudce točíte kormidlem
ale vaše příď je už jen 2 metry od vyvázaných lodí na druhé straně. Řadíte zpětný chod a dáváte maximální otáčky motoru. Motor
zhasne. Ted už zbývá jen před přídí rychle přidržet fendr.
Aby jste se do této sitace pokud možno nedostali, tak si zkontrolujete před vyplutím, že palivový ventil je otevřený. Motor si
nastartujete předem a necháte ho běžet 10 až 15 minut před vyplutím. I se zavřeným ventilem totiž motor nastartujete a on poběží
chvíli na naftu v potrubí a ve filtrech ale po pár minutách zhasne.
Nefunkční kotevní vrátek
Probouzíte se do chladného rána na lodi, která byla celou noc zmítána větrem na kotvě. Poryvy větru dosahují 40 uzlů a vy se
připravujete opustit kotviště. Stisknete tlačítko pro vytahování kotvy ale nic se nestane. Kotevní vrátek nereaguje. Jdete
zkontrolovat jistič přívodu elektřiny k vrátku, občas se stane, že o něj někdo neúmyslně zavadí a tím ho vypne. Jistič je však
zapnut. Posíláte několik silných jedinců z posádky aby šli tahat řetěz ručně. Vrátek neumožňuje nasadit do něj kliku a tak
nezbývá než řetěz vzít do rukou. Pomáháte lodi proti větru motorem, ale když se opře poryv větru do přídě, posádka řetěz neudrží
a jste opět na začátku.
Zjišťujete, že dosloužil stykač vrátku. Berete do ruky tlustý šroubovák a nouzově jím spojujete přívod proudu s jedním či druhým
výstupem, podle toho, na kterou stranu potřebujete vrátek roztočit. Vždy při dotyku štoubováku se šrouby na stykači se silně
zajiskří, ale vrátek se dává do pohybu a za chvíli máte kotvu vytaženou.
Související témata:
- II. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- III. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- Jak na únik vody z pumpy chlazení >>