TK - blog 


II. Nečekané poruchy a jak je řešit

Publikováno 1.4.2021

V prvním dílu článku I. Nečekané poruchy a jak je řešit jsme si ukázali některé situace, kdy přestane pracovat motor a kotevní vrátek. A jak jejich znalost přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení nebo vede k adekvátní reakci jak se zachovat. Dále se budeme postupně věnovat dalším možným nečekaným závadám. Co dělat, pokud selže chlazení motoru či se nerozběhne startér? Už se vám stalo, že jste namotali lano na lodní šroub? A jak si poradit s nefunkčním senzorem rychlosti, aniž byste se museli potápět pod loď?

Selhání chlazení motoru

Blížíte se do chráněné zátoky, vjezd je úzký a fouká přímo proti vám vítr. Skasáte plachty, nastartujete motor a vplouváte do zátoky na motor proti větru. V tom si všimnete, že z výfuku neteče chladicí voda. Zastavení motoru pro vás znamená ztrátu manévrovatelnosti. Motor se však ještě nestačil ohřát, napadne vás, že chvíli by to bez chlazení mohl vydržet. Motor to po krátkou dobu vydrží, zde to hlavní nebezpečí nečíhá. Zvláště pokud motor není přímo chlazený mořskou vodou, ale má uzavřený chladicí okruh, který se chladí mořskou vodou ve výměníku tepla a zároveň ještě ohřívá vodu v bojleru. S takovým motorem by bylo možné krátkou dobu plout i bez chlazení a do zátoky zaplout, zakotvit a pak opravovat. Větší nebezpečí však na vás číhá ve výfukovém systému, který počítá s tím, že jím stále protéká chladicí mořská voda. Výfuk je veden pryžovou hadicí do tlumiče, který je vyroben z plastu. A zde hrozí od horkých výfukových plynů roztavení tlumiče a možný následný požár.

tlumic vyfuku

V případě extrémní nouze by jste i toto zariskovali, tlumič ty horké plyny pár minut vydrží, ale rozhodnete se zastavit motor a na kousek přední plachty ze zátoky vyplout na moře dále od břehů, kde vám nehrozí nebezpečí. Zde si postavíte loď do driftu a pustíte se do opravy.

Než přistoupíte k rozebírání vodního čerpadla, zkontrolujete a případně vyčistíte filtr nasávané vody. Často se filtr jen zanese řasou do úplného ucpání. Také někdy není dotaženo víko filtru a systém se zavzdušnil.

filtr chladici vody

Pokud závada nebyla v oblasti filtru či neprůchodnosti sací cesty, přistoupíte k odšroubování krytu vodního čerpadla, které bývá na bloku motoru a vedou k němu hadice. Pod krytem se nachází impeller (gumová vrtulka), který čas od času potřebuje vyměnit (náhradní patří do povinné výbavy lodi). Poškozený impeller plochými kleštěmi stáhnete z hřídele a nahradíte novým. U nového bývá přibalena vazelína a nové těsnění pod víko. Vazelínou impeller před nasazením potřete. Nezapemeňte očistit dosedací plochy pro víko a vyměňte těsnění. Víko postupně s citem přišroubujete. Nastartujete motor, přidáte na 1500 ot./min. a zkontrolujete, že proudí chladicí voda.

cerpadlo chladici vody

Nerozeběhne se startér motoru

Otočíte klíčkem startování motoru a nic. Motor je pro vás prakticky nezbytný pro manévrování v přístavu, tak co teď? Než si zavoláte někoho, kdo vás do přístavu odtáhne je dobré zkusit následující. Nepředpokládám, že nenastartujete proto, že máte vybitou startovací baterii. Startovací baterie by měla být zapojena v samostatném okruhu, jen pro startování motoru a nemělo by ji nic jiného vybíjet. Bohužel jsem se už také setkal s lodí, kde i startovací baterie byla spojena se servisními bateriemi. Pokud nevíte, jestli startovací baterii nemůže něco vybíjet, doporučuji ji odpojovat pokud neběží motor. Máte tak jistotu, že bude nabitá v okamžiku potřeby startovat. Problém nemusí být vždy v samotném startéru ale může být v obvodech ovládání startéru. Třeba je jen vadné relé, které přivede proud na svorku 50 startéru. Na svorce 30 máte trvalé napětí ze startovací baterie. Pokud je startér jinak v pořádku, tak šroubovákem při spojení svorek 30 a 50 se startér rozeběhne a motor nastartujete.

starter motoru

Namotané lano na lodním šroubu

Spustili jste v zátoce kotvu, zařadíte zpětný chod aby jste kotvu dobře zaryli, pomalu couváte a motor samovolně zhasne. Nastartujete znovu, říkáte si asi nějaké nečistoty v palivu, přidáte pořádně plyn a motor se znovu zastaví. Už nejde ani vyřadit, s pákou nemůžete pohnout. Potopíte se pod loď a vidíte chuchvalec nějakých zbytků lanek z rybářské sítě co obalily celý šroub.

lano na sroubu

Celý den se potápíte pod loď, aby jste všechny lanka odřezali a šroub uvolnili. Kolem hřídele se třením lanka natolik ohřála, že se spekla do tvrdé hmoty. Po úmorné práci máte vše hotovo a šroubem volně otáčíte rukou. Říkáte si, zvítězil jsem. Pokud má loď saildrive, to je ta noha na obrázku, ze kterého vychází krátká hřídel s lodním šroubem, tak bych s vítězným výrokem byl poněkud opatrný. Ano plout na motor nyní můžete, ale nevíte, zda se nějaká lanka nedostala po hřídeli až k jejímu těsnění a to těsnění nepoškodila. Po delší plavbě na motor se podíváte na olej do převodovky a přijde další zděšení.

voda v oleji

Olej má barvu mléka. To znamená, že do oleje proniká voda. Teď už zbývá jen doplout do nejbližšího přístavu s jeřábem a loď vyndat z vody. Následovat bude rozebrání saildrive a výměna těsnicích gufer a hřídele.

Nefunguje senzor rychlosti

Loď stála v přístavu, vyplujete a zjistíte, že vám přístroj neukazuje rychlost lodi vůči vodě. Častou závadou je pouze to, že senzor zaroste řasou či se v něm usadí nějaký mořský živičich. Stačí jen senzor vyčistit aby se lopatkové kolečko mohlo bez odporu volně otáčet. Vídával jsem, že někteří se kvůli čištění rádi pod loď potápí a tam než jim dojde vzduch rozhýbávají kolečko senzoru. Vy však plujete a nechcete se zastavovat, tak raději vyndáte podlážku nad senzorem.

speed sensor

Povolíte převlečnou matici senzoru a senzor vytáhnete z příruby. Ze vzniklé díry začne stříkat do lodi voda, proto díru hned utěsníte zátkou, která je příslušenstvím senzoru a měla by být k dispozici. Pokud zátku nemáte, stačí mít nachystaný hadr, který stočený nacpete do díry. Průnik vody se tím zpomalí.

speed sensor

Odstraníte mechanické nečistoty ze senzoru. Někdy vápenaté skořápky živočichů drží velmi pevně, proto k čištění použijete ocet a jemný kartáček či štětec. Vyčištěný senzor zasunete zpět do díry v přírubě a zajistíte jej převlečnou maticí. Nateklou vodu vyčerpáte bilge pumpou nebo vytřete hadrem.

Související témata:
  • I. Nečekané poruchy a jak je řešit >>


I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

Ze své zkušenosti vím, že není snadné být kapitánem. V jakých případech nese kapitán odpovědnost za posádku? A s čím vším, by ji měl seznámit před naloděním a vyplutím? Od r. 2002, kdy i já jsem vyplul na moře se svou první posádkou, jsem si vytvořil systém, který vám nyní rád předám… (Publikováno 1.10.2019)


Rozhovor: Jak se starat o jachtařské oblečení?

Rozhovor: Jak se starat o jachtařské oblečení?

Aby vám jachtařské oblečení dlouho sloužilo, je třeba se o něj jednoduchým trikem postarat po každé plavbě. Víte, jak ho připravit na sezónu? A jak ho vhodně skladovat i po ní, aby vám mohlo několik let dobře sloužit? (Publikováno 1.7.2019)


Poslední slovo - Petr Láska

Poslední slovo - Petr Láska

Minulost, přítomnost a budoucnost. Tři slova, která na časové ose vyjadřují celý náš život, třeba i ten jachtařský. Když se budeme snažit o jejich přesnou definici, pokud pro nás ovšem jako slova budou natolik důležitá, abychom se jimi vůbec zabývali, ocitneme se v nekonečnu úvah. (Publikováno v My Boat 1.6.2016)