Jak na únik vody z pumpy chlazení
Publikováno 1.3.2023
Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku
a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru necháte si závadu patrně
opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru,
pokud plujete někam hodně daleko, kde vám nemohou pomoci nebo čekání na opravu by vás
příliš zdrželo, pak je dobré si umět poradit sami.
Nemluvím zde u úniku vody pod víkem pumpy, kde je jednoduché vyměnit těsnění, které by na
lodi mělo vždy být spolu s náhradním impelerem, ale mluvím o úniku vody kolem hřídele pumpy.
Jak to opravit
Nejdříve je nutné pumpu demontovat od motoru. Uzavřete ventil vstupu chladicí mořské vody a
odpojte obě hadice od pumpy. K bloku motoru pumpu drží dva šrouby, ty je nutné uvolnit a pumpu
vytáhnout ve směru osy její hřídele.
Pokud máte pumpu náhradní, stačí ji nyní vyměnit a přišroubovat k bloku motoru. Nebo ji zajít
koupit ale připravte si přibližně 300 EUR. Levnější varianta je koupit pouze gufera, která
těsní hřídel pumpy. Sada gufer stála pouze 20 EUR a to nemluvím o tom, že pokud si gufera
příslušných rozměrů koupíte u jejich výrobce, vyjdou vás na 2 EURa.
Demontovaná pumpa
Z pumpy sundáme víko a vyjmeme impeler.
Nyní je potřeba z pumpy vytáhnout hřídel, ta je však nalisována v ložiscích a ty zajišťuje
proti vytažení z bloku pumpy segerový pojistný kroužek. Kroužek se ukrývá pod ozubeným
kolem. Ideální je povolit matici na hřídeli a stahovákem stáhnout z hřídele ozubené kolo.
To se v mém případě nedařilo, neměl jsem k dispozici stahovák s dostatečně malými čelistmi,
které by šlo zasunout do mezery mezi ozubeným kolem a blokem pumpy.
Přes ozubené kolo je však k segerovce špatný přístup a bez jeho sundání z hřídele je vyjmutí
segerovky obtížné.
Vítězstvím jsou v tomto případě speciální kleště na segerovky. Jak stahovák, tak i
kleště na segerovky doporučuji mít v lodní výbavě.
Po vyjmutí segerovky z drážky šla již hřídel s ložisky z bloku pumpy snadno vysunout.
Z bloku pumpy jsem odstranil opotřebená gufera, vše vyčistil a připravil si k nalisování
nová. Vsunutí nových gufer vyžadovalo značnou sílu a pro jejich zatlačení doporučuji
použít nějakou kulatinu z kovu, plastu či ze dřeva o průměru trochu větším než je
jejich vnější průměr. Mírným poklepáváním kladívkem na kulatinu jsem obě gufera vtlačil
na svá místa.
Zároveň doporučuji dát i nový impeler a těsnění pod víko pumpy. Před zasunutím hřídele
do gufer je potřeba hřídel mírně potřít olejem, aby nedošlo k poškození gufer. Po zasunutí
hřídele s ložisky je důležité nezapomenout ložiska zajistit segerovým kroužkem. Impeler
potřít dodávaným glycerínem, nasadit jej na hřídel a přišroubovat víko s těsněním.
Opravená pumpa připravená ke zpětné montáži.
Nakonec po instalaci pumpy na motor a připojení hadic nezapomenout otevřít ventil sání
mořské vody. Nastartovat motor a zkontrolovat zda teče chladicí voda z výfuku a pumpa
těsní.
Poznámka na konec
Pro často používanou pumpu typu JABSCO 29470-2431C jsou potřeba 2 gufera 12x22x7 mm
(vnitřní průměr x vnější průměr x výška). Také jsem se setkal s pumpou jako náhradu
za uvedenou, která měla větší průměr díry pro gufera. Zde byla gufera 12x24x7 mm.
Související témata:
- I. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- II. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- III. Nečekané poruchy a jak je řešit >>