TK - blog 

Pád stěžně a jeho oprava

Publikováno 1.2.2021

Když jsem se konečně dostal ze spárů řecké coast guard z ostrova Kythnos, jak jsem psal v článku pád stěžně a řecká byrokracie, bylo mi jasné, že asi brzy znovu nevypluji. 1. srpna 2020 jsem přijížděl s lodí do Olympic mariny, kde jsem měl zaplacené roční stání. O tom, že realita obvykle bývá horší, než vlastní pesimistický odhad, jsem se přesvědčil i v tomto případě. Jak probíhalo jednání s pojišťovnou a řeckými firmami? Co vše předcházelo a souviselo s vlastní opravou lodi se dozvíte níže.

spadlý stěžeň

Už v den události jsem se obrátil na TPS centrum v Brně, kde jsem kdysi sjednal pojištění své lodi u společnosti Pantaenius, kterou TPS centrum zastupuje v České republice. Zde jsem byl odkázán na stažení a vyplnění formuláře pro nahlášení škody "Yacht hull claim form". Po vyplnění a odeslání formuláře včetně mé fotodokumentace a videa,které zachycuje okamžik pádu stěžně, jsem byl propojen přímo k další komunikaci s německou centrálou Pantaenius. Tím pro mne začala poněkud obtížnější komunikace v anglickém jazyce. Pojišťovna zareagovala pružně a kontaktovala svého inspektora v Řecku ze společnosti NEK design k posouzení škod na lodi. S inspektorem jsem se dohodl na návštěvě lodi na 3.8.2020 ještě před mým odletem z Řecka, abych byl u inspekce osobně přítomen. Inspektor provedl prohlídku lodi a udělal si vlastní fotodokumentaci. Vzhledem k tomu, že jsem neznal v Řecku firmy, které by opravu zajistily, dal jsem na inspektorovo doporučení. Rovnou mne upozornil na ceny technických služeb v Olympic marině, které jsou o 30% vyšší než ceny za srovnatelné práce v nedalekém přístavu v Lavriu. Tomu jsem dal za pravdu. Na začátku léta jsem si sám vyměnil olej v převodovce, proto jsem potřeboval na 1 hodinu s lodí na jeřáb. Olympic marina mi za tuto službu naúčtovala 650 EUR.

Pro získání peněz od pojišťovny byl nezbytný znalecký posudek od řecké společnosti NEK design s vyčíslením ceny za opravu. Společnost NEK design požádala místní firmy o vypracování cenových nabídek. Ukázalo se, že opravu budou řešit tři subjekty. Společnost Meltemi Yacht Rigging z Athén, Lavrio Yachts a Quantum Sails. První jmenovaná dodá stěžeň, ráhno, veškerou takeláž a provede instalaci. Druhá společnost však musí nejdříve vyměnit upevnění předního stěhu, jehož utržení bylo příčinou pádu stěžně při plavbě z Rhodosu po ostrovech do Athén a provést opravy konstrukce pro solární panely, výměnu boční palubní lišty, opravit celé zábradlí na levém boku a provést další nezbytné drobné opravy. Poslední společnost Quantum Sails bude vyrábět nové plachty.

0. den - 3.8. 2020

Proběhla inspekce škod na lodi a já k inspekci doplňuji soupis všeho, co bylo poškozeno či ztraceno v mořské hlubině po pádu stěžně. Šlo především o to, představit si vše, co na stěžni kromě plachet a lan bylo, např. stupačky, kolejnice s jezdcem pro spinakrový peň, anény, světla atd. a nezapomenout na další škody, které celá havárie způsobila.

S dobrým pocitem odlétám domů a očekávám posudek pro pojišťovnu s cenou. Týdny ubíhají a nic se neděje. Dozvídám se, že v Lavrio Yacht mají v srpnu dovolenou.

32. den - 1.9. 2020

Po měsíci konečně dostávám cenové nabídky ale jsou vypracovány nepřehledně a obsahují položky jako např. "reinstalace: 3 890 EUR". Požaduji vysvětlení, co si pod některými položkami mám představit. Chci v Lavrio Yachts s někým mluvit, aby mi vysvětlili, co jejich nabídka zahrnuje. Jsem však odkázán pouze na emailovou komunikaci s tím, že anglicky oni nehovoří. Komunikace se stává zdlouhavou a obrátka od dotazu k odpovědi se blíží týdnu.

45. den - 14.9. 2020

Už to vypadá na velkou radost, přišel email z pojišťovny, že uznávají můj nárok z pojištění na 35 000 EUR. Ale je to méně než jsem očekával podle svých kalkulací. Po chvíli už vidím, kde je problém. Znalecký posudek vůbec nereflektuje cenu plachet z materiálu Hydranet 350, které jsem před dvěma roky koupil. A to jsem faktury od plachet zaslal jak inspektorovi, tak i přímo pojišťovně. Nevzali je v úvahu. Cenu rozporuji a opět čekám co bude dál. Aby se věci pohnuly rychleji, je třeba do pojišťovny kromě emailů také volat. S tím mi pomáhá kolega, pro kterého je obchodní němčina samozřejmostí. Dozvídám se, že pro převod peněz pojišťovna požaduje zaslat nejdříve faktury od dodavatelů. Obracím se na dodavatele s žádostí o zaslání proforma faktur. Aby opravy mohly začít, dodavatelé požadují polovinu peněz zaplatit předem. Pojišťovna však bez faktur přiznanou částku nevyplatí.

60. den - 29.9. 2020

Konečně dostávám z Řecka proforma faktury a posílám je pojišťovně. Čekám na peníze od pojišťovny. Nechci jít do rizika, abych objednal práce zaplacením záloh bez toho, aniž by přišly peníze z pojistky. Po týdnu čekání přijde částečná platba z pojišťovny, tak akorát na ty zálohy. Je už jasné, že budou peníze posílat dále postupně až podle finálních faktur. Objednávám tedy práce a materiál zatím bez plachet.

78. den - 17.10. 2020

Přichází email, že nový stěžeň dorazí v pátek do Athén a bude moci začít instalace. Zatím se v České republice opět zpřísňují omezení související s Covidem. Proto neváhám a rozhoduji se ihned odletět k lodi, než mi třeba zavřou hranice. Podařilo se koupit letenku hned na pondělí odpoledne, ale musím mít sebou potvrzení o negativním PCR testu na Covid. Odběrná místa, kde by udělali rychlotest do 24 hodin jsou v neděli zavřená. Podaří se mi zajistit termín odběru na pondělí v 8 hodin ráno a objednávám expresní test do 8 hodin. K odletu se mám dostavit v 16 hodin, tak to by mělo klapnout. Test v 16 hodin není hotov, na letišti mne nepustí k odbavení. Telefonicky urguji výsledky testu a zase čekám. Volám o výsledek co 15 minut. Nakonec se čtvrt hodiny před startem dostávám do letadla. V noci přijíždím na loď do Olympic mariny. Bude potřeba s lodí přeplout do přístavu v Lavriu. Vítr však fouká 7 Bf a tak se loď vytahovat jeřábem bude až vítr zeslábne. Na zeslábnutí větru čekám 4 dny do pátku 23.10. Mezi tím pojišťovna uznává opravenou kalkulaci na plachty a zvyšuje plnění na 40 000 EUR. Současně posílá upozornění, abych si byl vědom §8 podle kterého se snížuje plnění na 50% pro stěžeň starší 10 let. V pojistných podmínkách však nic takového nenacházím. Já to cítím jako takovou výhrůžku, že bych měl být už spokojen s přiznanou částkou a víc po nich nepožadovat.

84. den - 23.10. 2020

Začíná vlastní oprava

Loď je usazena do podstavce a já očekávám, jak začnou práce probíhat. Na opravy upevnění předního stěhu, zábradlí, poškozeného okna salónu, boční lišty, konstrukce nesoucí solární panely je odhad 1 týden. Následná instalace stěžně pak má zabrat 2 dny. Do večera bylo vše demontováno, příďové kování, boční lišty a konstrukce pro solární panely. Tím ale ten rychlý spád věcí skončil.

servis v Lavriu

Týden se zdánlivě nic neděje. Jen letecká společnost mi oznamuje, že můj zpáteční let byl zrušen. Volím náhradní termín na 6.11., stejně bych v původním termínu nemohl odletět. V dalších dnech frustrujícího čekání přichází prudký déšť s větrem 35 uzlů. Děrami po šroubech, které držely boční palubní lištu začala téci voda. Výsledkem jsou nasáklé všechny matrace. No super!

89. den - 29.10. 2020

Ve čtvrtek přijíždějí technici odstranit původní patku stěžně. Za hodinu je hotovo a odjíždějí s tím, že by mohli jakmile bude příďové kování opraveno vztyčit stěžeň. Následující den se loď dočkala instalace nové lišty a došlo na instalaci kování přídě s upevněním pro přední stěh. Prohlížím si opravu příďového kování a moc se mi to nelíbí, je to takové odfláknuté. Sváry bych snad i já dokázal udělat hezčí. Další den ráno přijíždí instpektor pojišťovny a prohlíží si příď. Také se mu to moc nelíbí a ihned volá do Lavrio Yacht. Za okamžik přijíždějí technici a kování opět demontují, aby se s ním večer vrátili a nainstalovali jej znovu. Tentokrát to už vypadá dobře.

93. den - 2.11. 2020

Dnes se bude instalovat nový stěžeň.

servis v Lavriu

Instalace stěžně proběhla bez problémů, ale já vidím jeden zásadní a to, že rozdvojení zadního stěhu dali výše než bylo. A to jsem jim už dávno poslal fotodokumentaci, jak zadní stěh prochází mezi solárními panely. Stále však není opravena a nainstalována konstrukce pro panely a tak jim to asi nedošlo. Domlouváme se na předělání zadního stěhu až po instalaci solárních panelů, aby nedošlo opět k chybě. Kdy bude dokončena oprava konstrukce pro panely? Na to nedostávám jasnou odpověď. Opět mi letecká společnost oznamuje, že i let na 6.11. byl díky Covidu zrušen. Volím nejbližší termín na 27.11. Je mi už jasné, že se práce do 6.11. nedokončí a letenku bych musel zahodit. Tak se tento problém vyřešil sám.

100. den - 9.11. 2020

Po týdnu čekání je přivezena konstrukce pro solární panely. A tak v průběhu dne byl zadní stěh dokončen. Tím práce na stěžni skončily. Nikoli však opravy na trupu lodi, především výměna poškozených pevných oken. Instalace solárních panelů na konstrukci se raději ujímám sám. Do tmy jsem přišrouboval 3 panely. Poslední upevním zítra. Další den jsem panel upevnit nemohl. V nárazech foukalo 38 knt a měl jsem obavy, že než si označím díry k vrtání do panelu, tak vítr mi panel nadzvedne a shodí z konstrukce.

103. den - 12.11. 2020

Technici z Lavrio Yachts se vrhli na demontáž oken. V průběhu dne mi již potřetí letecká společnost oznamuje, že i let na 27.11. byl díky Covidu zrušen. Nejbližší termín je na 8.12. Tak snad se vše dokončí. Díky dnešnímu Řeckému bezvětří, fouká jen 15 uzlů, dokončuji montáž posledního panelu. I v nízkém zimním slunci dobíjecí proud dosahuje 15A. Jsem spokojen, panely už zase pracují jak mají.

servis v Lavriu

107. den - 16.11. 2020

V pondělí 16.11. přichází zase jiná parta. Ti budou lepit nová plexiskla. S prací jsou hotovi až za tmy. Pokračování bude prý za 14 dní, kdy lepidlo bude dobře vytvrzené a provedou dokončení začištění zvenku.

servis v Lavriu

115. den - 24.11. 2020

Konečně vidím okna po stažení ochranných fólií. Bohužel také vidím ty olámané okraje paluby, které poničil technik z firmy Lavrio yachts při demontáži těch původních. Překvapil mne email, kterým mi z Lavrio yachts sdělují, že práce byly ukončeny a že čekají na uhrazení oprav, aby mne mohli následně propustit z přístavu s lodí. Tedy jeřábem spustí loď na vodu až dostanou své peníze.

servis v Lavriu

Tak jdu vyfotit detail škod, cítím se jako natlakovaný hrnec a posílám mail se stížností, že takto si dokončené práce nepředstavuji. Alespoň k večeru dostávám příznivou zprávu, že hlavní plachta je už vyrobena a genoa se vyrábí. Plachty by měly být hotové v pátek 4.12.

servis v Lavriu

Další den se dokončuje oprava gelcoatu závěrečným přebroušením. Tak tedy zadávám bankovní příkaz k úhradě prací na lodi. Jinak by mne odtud nepustili. Zde jako ostatně v podobných jižních zemích panuje jiná mentalita s proplácením faktur. Nejdříve dostanu cílovou částku napsanou jen v emailu a až ji zaplatím, přijde mi faktura. Následně mohu objednat jeřáb, aby loď přesunul ze břehu do vody. V Německu tomu bylo jinak. Tam práci provedli, materiál dodali, nechali mne abych v klidu odplul a e-mailem mi poslali fakturu se splatností 14 dní.

Nádherný okamžik, loď jako nová. To jen není vidět ten marast, co zase zanechali na palubě v součtu všichni technici. A jeřábníci to dorazili.

servis v Lavriu

Po dlouhé době zase pluji, nádherný pocit. Jen chybí ještě plachty. Nejraději bych dnes jel kus na moře a přespal v nějaké zátoce na kotvě. Bohužel to si raději odpustím. V Řecku je Covid lockdown a je zákaz plavby s vyjímkou přesunu lodí z důvodu servisu. Tak naberu kurz na Olympic marinu. Tan doplouvám po 2 mílích a nechtějí mne pustit přistát. Rádiem sděluji, že pluji z Lavria po opravě lodi zpět na své místo. Poté, co informaci ověří, dovolují mi vplout.

V úterý je komunikační den. To znamená, že píšu emaily a telefonuji, abych dosáhl od pojišťovny doplacení zbývající částky. Pojišťovna od pátku zatím nereaguje a telefon tam nikdo nezvedá. Poslední důležitý krok v opravě lodi je nainstalování nových plachet. Pro instalaci jsou nutné dvě podmínky. Doplacení ceny za plachty a bezvětrnné počasí bez deště. Vhodné počasí má nastat ve čtvrtek odpoledne. Začíná to být napínavé. Aby platbu za plachty obdrželi do čtvrtka a přijeli, musím zadat příkaz bance dnes do večera. Ale na účtu není už dost peněz bez platby od pojišťovny. Volám i na české zastoupení pojišťovny. To mi nakonec dává příznivou zprávu, že se jim podařilo přes rakouskou pobočku předat informaci na centrálu do Německa, kde řeší můj případ. Odpoledne přichází mail, že pojišťovna zbytek tento týden uhradí. Tak si nakonec půjčuji od kolegy peníze, abych mohl doplatit plachty, než mi přijde zbytek plnění od pojišťovny.

Aby toho nebylo dost, letecká společnost Aegean mi po 3 změnách definitivně ruší let z Řecka domů. Tentokrát náhradní termín nemají. Zjišťuji, že létá jen KLM a to za 3x vyšší cenu a s přestupem. Je to jediná možnost.

124. den - 3.12.2020

Čtvrtek, je slunečno a vítr jen kolem 7 uzlů. V 11 hodin přijíždí 2 technici z Quantum sails s plachtami. Nasazení a vytažení přední plachty je dílem okamžiku. Plachta vypadá kvalitně vyrobená a je vidět, že i oni mají ze své práce radost. Samotným výrobcům se líbila plachta, která byla vyrobena z pevného materiálu Hydranet 350, který jsem požadoval.

servis v Lavriu

Když nainstalovali na ráhno lazy bag tak zjišťují problém. Jezdce u vzpěr hlavní plachty nemohou zasunout do drážky ve stěžni, protože je příliš malá zaváděcí drážka. Volají do Meltemi rigging a domlouvají úpravu. Pak se jen čeká, až přijedou jiní technici z Meltemi a vyfrézují větší drážku. Za hodinu jsou tu a frézují. Po úpravě drážky tam jezdce stále nejdou, je potřeba je vyměnit za jiný typ. Tentokrát odjíždějí chlapi z Quantum sails na otočku do Athén pro jiné jezdce.

servis v Lavriu

Než přivezou jiné jezdce, já zatím protahuji lana. Před soumrakem se vrací chlapi z Quantum sails se správnými jezdci. Vyměňují je na hlavní plachtě a tu skládají do lazy bagu. Zavést jezdce do drážky ve stěžni při vytahování plachty dnes už nepůjde. Fouká vítr ze zadoboku a vytažení plachty je tak nemožné. Tak to už dodělám sám, jakmile nastane na chvilku nějaké bezvětří. Teď už budu moci loď opustit. Kupuji letenku pro svůj návrat na neděli 6.12.

servis v Lavriu

Pátek má být silně deštivý. Ale s východem slunce déšť přestal a vítr fouká z opačné strany než včera, tedy přes příď. To je šance nasadit hlavní plachtu do stěžně. Hned jdu na to a za chvíli mám plachtu už celou vytaženou.

servis v Lavriu

Začíná liák. Aspoň ještě ověřím těsnost nových oken.

servis v Lavriu

126. den - 5.12.2020

Teprve dnes, v sobotu, přichází krásný pocit, že jsem v cíli. Podařilo se mi získat od přístavní policie povolení k plavbě za účelem testování plachet. V průběhu lockdownu v Řecku totiž platí zákaz rekreační plavby.

servis v Lavriu

Po 4 měsících loď opět pluje a je na tom lépe než když jsem ji koupil.

servis v Lavriu

Zkušební plavba je tečkou na konci tohoto příběhu. Až zde přijde pocit radosti a vítězství.

Příběh spadlého stěžně končí

Od pádu stěžně uplynuly 4 měsíce a 9 dní, vlastní servis se táhl celých 44 dní za mé osobní účasti. Loď je opět připravená k plavbě. Díky nehodě získala nový stěžeň, ráhno, nové plachty a nové pevné i pohyblivé lanoví. Když se podívám na součet faktur, tak mi částka připomíná okamžik, kdy jsem loď kupoval. Poprvé ve svém životě se setkávám s tím, že pojišťovna uhradila významnou část nákladů souvisejících s pojistnou událostí. Bylo to 93% z přímých nákladů na materiál a práce a to proto, že rozpočty od firem provádějících opravy byly zpracovány nepřesně. Například v cenové nabídce bylo uvedeno, že cena obsahuje pevné i pohyblivé lanoví. Když jsem se při předání ptal, kde jsou otěže k přední plachtě tak uvedli, že pohyblivým lanovím jsou myšlena pouze lana procházející stěžněm. Takových položek bylo více. Pokud do ceny opravy zahrnu další náklady jako moje letenky, půjčovné auta a jeřáb pro vytažení lodi tak pojišťovna uhradila 89%.



Elektromotor pro dinghy

Elektromotor pro dinghy

Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor? (Publikováno v My Boat 1.1.2015)


Technika plavby: Jak nahradit autopilota

Technika plavby: Jak nahradit autopilota

Co dělat na plachetnici, pokud selže autopilot a plujete sami či s malou posádkou? Přečtěte si, jak můžete prostřednictvím gumicuků nahradit elektronického autopilota v aplikaci na kormidelní kolo. (Publikováno 1.4.2020)


Technika plavby: Dejte si loď do driftu

Technika plavby: Dejte si loď do driftu

Nejen pro přečkání bouře, kdy chybí síly pro aktivní kormidlování, ale i pro zastavení lodi, když je potřeba něco opravit nebo si jen v klidu uvařit jídlo, je možné využít nastavení lodi do driftu. Ukážeme si, jak na to. (Publikováno 1.8.2020)