Tomáš Kůdela - BLOG

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Email:



Heslo:




Zapomněli jste heslo?

Sociální sítě

Reportáže

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Přes Biskajský záliv

Publikováno v My Boat 1.9.2017

Deset dní před začátkem plavby dostávám email z mariny, že v důsledku špatného počasí došlo k poškození mé lodě. Okamžitě se dožaduji fotografií, abych si udělal představu o tom, co se stalo a jak to budu řešit. Z fotek vidím, že je stržené zábradlí na levoboku, vyvrácený jeden sloupek a přeražená nerezová trubka, která je připevněná k stříšce se solárními panely.

Žádám Pedra, který provádí technické práce na mé lodi o okamžitou opravu. Ještě píši mail do mariny a zjišťuji, jak je to s pojištěním. Marina mi sděluje, že není pojištěna proti živelným katastrofám a že mám o úhradu tohoto druhu škody požádat svou pojišťovnu. Já sice pojištění proti živelným katastrofám mám, ale se spoluúčastí 5 000 EUR. Od pojišťovny tedy žádné peníze nedostanu a můžu být rád, že nebyly způsobeny větší škody. Z celé situace jsem značně nervózní. Je mi jasné, že se veškeré servisní práce, které jsem plánoval vzhledem k nové situaci, nestihnou dořešit.


Zjištění škod

V pondělí 13. března přilétám večer do Lisabonu. Ráno po rozednění si všímám na stěžni ohnutého snímače větru.Od Pedra se dozvídám, že velké vlny v přístavu natolik rozhoupaly lodě, že se o sebe poškodily. Prý došlo ke škodám na 11 lodích a ta má dopadla ještě dobře. To mi vysvětluje i ten ohnutý snímač větru.

ohnutý snímač větru

Oprava snímače by prý trvala 5 dní, a proto volím cestu nákupu nového snímače. Jeho cena je 500 EUR. Zastoupení Raymarine slibuje dodat nový snímač do následujícího dne. To je pro mne ještě přijatelné zdržení. Večer přijede šestičlenná posádka a na snímač musíme počkat do středy večer. Rozhodl jsem se tedy, že zařadím na středu dopoledne tréninkovou rozjížďku z mariny a zpět, abych zjistil, jak jsou na tom se zkušenostmi jednotliví členové posádky.


Odpovědnost kapitána za krádež vozíku řeší policie

Večer přijíždí posádka. Jdu jim otevřít branku na ponton. Přivážejí zavazadla na krásném vozíku, v duchu se divím, v marině jsem si nikdy žádných vozíků nevšiml. Vyloží tašky a odvážejí vrátit vozík na místo, kde ho našli. Večer najednou kdosi volá kapitána lodi, tedy mne. Chlapík na pontonu s ostrahou mariny se dožaduje na mně náhrady škody, jako na kapitánovi, který je dle námořního práva odpovědný za svoji posádku. Tvrdí, že mu byl odcizen jeho vozík. Petr a Tomáš z posádky jdou s ním ukázat místo, kde si půjčili a následně kam vrátili vozík. Půjčili si ho v přesvědčení, že je k dispozici v marině k převážení zavazadel k lodím, tak jak tomu v mnohých marinách bývá. Vozík na místě však již nebyl. K případu byla zavolána policie. Policisté zkontrolovali moji loď, že v ní vozík není ukryt a odebrali se zkoumat záznamy z bezpečnostních kamer, aby ověřili naše tvrzení. Názor policie byl, že majitel vozík nechal na veřejném místě nezabezpečený a nevidí proto důvod mé odpovědnosti za vozík ani za omyl posádky neoprávněného zapůjčení. Druhý den ráno se vozík na svém místě dokonce opět objevil. Vysvětlení žádné, ani omluva majitele.


Tréninková plavba

Ve středu vyplouváme na tréninkovou plavbu. Už v poledne volá Pedro, že přišel snímač. Do večera je nainstalován.

instalace snímače větru

Také nám přestala v lodi téci pitná voda. Snažím se najít závadu, ale jakmile sáhnu na elektrické kabely u čerpadla, čerpadlo se rozběhne. Tak alespoň očistím kontakty a voda zase funguje. Nemám však dobrý pocit, že neznám pravou příčinu závady.


Vyplouváme

Ve čtvrtek ráno opět čistím kontakty u relé vodní pumpy, čerpání totiž opět selhalo. Ve 13:20 přeplouváme ke kanceláři k odhlášení z mariny. Ještě vyvázáni zde obědváme. Při mýtí nádobí opět přestane téci voda. Rozhoduji vyměnit celé čerpadlo. V 15 hod. konečně vyplouváme.

V pátek postupujeme podél portugalského pobřeží ostře proti větru. Trénujeme terestrickou navigaci náměry na majáky na pobřeží a vysvětluji použití sextantu. Posádka si zkouší měřit sextantem výšku slunce a stanovit naši polohu z jeho kulminace. Je to pěkný slunečný den.

instalace snímače větru


Žádost o odstoupení z posádky

V sobotu se vítr stáčí přímo proti nám. Musíme křižovat proti větru 25 uzlů a postup vpřed je tak pomalý. Renata bojuje s nevolností již od vyplutí a přichází se žádostí o vystoupení na pevninu a odstoupení z posádky. Je přesvědčena, že to nemůže přežít. Sděluji ji, že zastávka u břehu bude možná až za 30 hodin. Před půlnocí nás dohání nějaká loď. Silně na nás svítí reflektorem a následně se se mnou spojuje rádiem. Jde o hlídkovou loď. Prověřují naši identitu a počet lidí na palubě. Poté, co jim sdělím požadované údaje, poděkují za spolupráci a odplouvají. I v neděli stále křižujeme. Mys Camarinas je daleko před námi. Postupujeme pomaleji než jsem předpokládal. Renatě se dělá lépe a já jí sděluji, že pro ní zastávku neudělám, protože by to mohlo znamenat nedodržení termínu doplutí pro celý zbytek posádky. Stejně se jí to už začíná líbit. V 19,20 se ozve rána a vyvlaje genoa. Praskla otěž. Otěž od silně zrefované genoy se dřela bez povšimnutí o napínák vantu a to se jí stalo osudným. V noci konečně obeplouváme mys. Vítr slábne a zaniká.


Nepříznivá předpověď na Gribu – vítr o síle 9 Bf

V pondělí máme 3 hod. slabý vítr z boku 8 až 12 uzlů. Konečně plujeme přímo na kurz napříč Biskajským zálivem. Zbývá 360 NM. Předpověď slibuje bouřlivé následující dny. V 8 hod. ráno máme konečně obeplutý mys Camarinas a před námi se rozprostírá legendární Biskajský záliv. Přirovnal bych jej k samostatnému moři. Před námi 320 NM k mysu Finistere na kterém se nalézá cíl naší cesty Brest. Vítr sílí na 20 uzlů a fouká zadobok. Plavba se zklidňuje a konečně si celá posádka trochu vydechne. Mne jen zneklidňuje právě ráno aktualizovaná předpověď počasí, která předpovídá na budoucích 30 hodin bouři od úterý večer o síle 9 Bf a vlnami 7 m. Bouře má proběhnout celým Biskajským zálivem, tak nemá smysl měnit strategii plavby. Celý den plavba příjemně ubíhá. K večeru se zhoršuje viditelnost, mraky visí z oblohy až k hladině, všechno se rosí. V noci kolem nás projíždějí kontejnerové lodě. Jedna se již nepříjemně přibližuje a roste nebezpečí srážky. Stačí posvítit reflektorem do přední plachty, loď okamžitě mění kurz a my pokračujeme dále.

bouřilivý biskajský záliv

V úterý v 7 hodin ráno přichází na pár minut zklidnění moře a utichá vítr. Okamžitě toho využívám a zapínám datový terminál Inmarsatu a stahuji nová Grib data. Nová předpověď je pro nás příznivější, vypadá to, že Neptun je nám příznivě nakloněn. Bouře bude trvat kratší dobu a vítr by měl být jen 8 Bf. Do Brestu nám již zbývá 196 NM. Uplutých 120 NM za posledních 24 hodin je slušný výsledek. Zatím však vítr utichá, asi klid před bouří. Od 14 hodin se vítr rozfoukává a postupně sílí. Od 20 hod. vítr v nárazech dosahuje 48 uzlů. Bouře doprovázená dešťovými přeháňkami začíná slábnout po 23 hodině. Užívám si sjíždění vysokých vln, které ve tmě nevidím. Učím Petra, na kterého zrovna připadla směna kormidlovat v těchto podmínkách.

divočejší plavba

Ve středu po půlnoci přichází první krupobití. Ve dvě hodiny ráno evidentně vítr již slábne a vlny se zmenšují a já po 12hodinové směně, kdy jsem buď stál u kormidla nebo dohlížel na dvojici, mající směnu v těžkých podmínkách, odcházím do kajuty se natáhnout. Celý následující den je značně zataženo a převládá bezvětří s výjimkou četných dešťových přeháněk s krupobitím. Zbývajících 70 NM rozhoduji plout na motor. Vlhkost vzduchu venku dosahuje 100 procent a i uvnitř lodi se vše rosí. Z luken a ze stropu stále kapou kapky vody. Ani trvale běžící naftové topení nedokáže vlhkost z lodi vyhnat. Blíží se večer a pevnina stále není v dohledu. Po setmění přichází silná bouřka s kroupami, které souvisle pokryly palubu lodi. Četné blesky kolem lodi mlátí do moře. Balím záložní GPS a satelitní telefon do alobalu, abych je ochránil při případném úderu blesku do lodi. Následuje silný protivítr 25 až 32 uzlů a vlny. Loď se těžce probíjí proti. V tom mne náhle volá Vítek od kormidla, že došlo k nějaké závadě na kormidle. Nejde s ním otáčet, zaseklo se v krajní poloze. Loď se točí dokola a nelze ji řídit. Pomyslím si, kdy jindy se má něco porouchat, než ve chvíli, kdy se to nejméně hodí. Představa neovladatelné lodě v bouřce blízko u pevniny mne znervózňuje. Jdu ke kormidlu a naštěstí ihned nacházím snadno opravitelnou závadu. Kormidelní kolo zablokovala zapadlá lahev vody, oprava je dílem okamžiku. Postup proti větru a rozbitému moři je velmi pomalý. Vítr fouká z jiné strany než dobíhají vlny ze včerejší bouře. Plujeme 2 uzle proti dnu. Brzdí nás také zde již silný protiproud. Dojezd zbývajících 20 mil k plavební dráze do Brestu se natahuje na neuvěřitelných 10 hodin. Směny od kormidla se vracejí mokré a promrzlé na kost. Ve čtvrtek v poledne konečně přistáváme v marině De Chateau v Brestu. Večer s posádkou vyrážíme na večeři do restaurace na břehu vedle mariny.

V pátek se posádka rozdělila na dvě skupiny. Část posádky se rozhodla trávit den prozkoumáním pevniny v okolí Brestu a druhá část se mnou vyplouvá na trénink manévrů s lodí a práce s plachtami. Večer se všichni setkáváme opět v marině. V sobotu ráno se loučím s posádkou, která se vydává na cestu domů.

posádka přes biskaj