Stopery a jak je opravit:
Ukážeme si příklad vnitřní konstrukce stoperu (brzdy lana) a způsob jak jej rozebrat a opravit.
Jak stoper neboli brzda lana funguje
Stoper je běžnou součástí většiny plachetnic a setkáváme se s ním v hojném množství. Většina lan
právě prochází stopery, které zabraňují ve své zabržděné poloze zpětnému posunu napnutého lana.
Zvednutím páky stoperu se procházející lano uvolní a lze je posouvat stoperem v obou směrech.
Princip stoperu je viditelný na obrázku vnitřní čási stoperu po odstranění jeho boční části.
Sklopením páky ve směru zabržděno, excentrická část páky se opře a zatlačí ozubený segment
do lana a tím jej zabrzdí proti případnému tahu zprava.
Proč stoper opravovat
Samozřejmě někdo namítne, že poškozený stoper jednoduše vymění za nový. To je logická cesta a já
sám jsem několik stoperů na své lodi vyměnil za nové. Stopery však nejsou součástkou za zcela
zanedbatelnou cenu a tak jak se mi hromadily poškozené stopery, zjistil jsem, že se jejich poškození
liší a mohu tak například ze dvou odložených nefunkčních stoperů stejného typu složit jeden
funkční. A nebo jednoduše nemáte náhradní stoper, a ani obchod kde jej koupit, není dosažitelný.
Pak jediné řešení je zkusit stoper opravit.
V mém případě jsem dvakrát měnil stoper na následujícím obrázku, kde k jeho poškození došlo vždy tím,
že se utrhla kladka přes kterou vede lano k navijáku (vinšně). Pokud si toho ten co lano navíjel nevšiml
a nepřestal lano tahat, tak zdeformoval či vylomil bok stoperu. V prvním případě jsem stoper vyměnil za
nový. Ve druhém případě jsem na moři náhradní stoper neměl a potřeboval jsem stoper opravit tak, že
jsem ho rozebral, ve svěráku srovnal jeho bok a stoprer opět smontoval. Teprve až po půl roce jsem
stoper vyměnil za nový. Abych měl na lodi náhradní stoper v zásobě, rozhodl jsem se, že nový nekoupím
ale ze dvou poškozených si složím jeden funkční.
Jak stoper opravit
Dovnitř stoperu se dostaneme po odstranění dutých nýtů, které drží bočnice. Nýty je potřeba odvrtat
vrtákem se zvoleným průměrem jen trochu větším než je vnější průměr nýtu.
Odvrtaný nýt je potřeba vytlačit z díry.
Pokud by se nepodařilo nýt z díry vytlačit, patrně díky korozi a ztvrdlým solím, pomůže přes ocelovou tyčku,
o průměru mírně menším než má nýt, jej kladivem vyrazit.
Zde máme jednotlivé díly stoperu po jeho rozebrání.
Často jsou od lana prodřené vodicí válečky, ty lze si nařezat z plastové trubky stejného průměru.
Po zkompletování všech neopotřebených dílů stoperu (získaných z dalšího jinak poškozeného stoperu nebo
po jejich vlastní výrobě) ještě připravíme dva vhodné šrouby s maticemi z nerezové oceli.
Odvrtané nýty nahradíme nově šrouby. Pokud máte možnost opět stoper snýtovat, šrouby nepotřebujete.
Stoper poskládáme a nakonec položíme druhý bok a sešroubujeme (snýtujeme).
Přečnívající dříky šroubů odřízneme.
Záložní stoper je hotov.