TK - blog


Stopery a jak je opravit:

Ukážeme si příklad vnitřní konstrukce stoperu (brzdy lana) a způsob jak jej rozebrat a opravit.

Jak stoper neboli brzda lana funguje

Stoper je běžnou součástí většiny plachetnic a setkáváme se s ním v hojném množství. Většina lan právě prochází stopery, které zabraňují ve své zabržděné poloze zpětnému posunu napnutého lana. Zvednutím páky stoperu se procházející lano uvolní a lze je posouvat stoperem v obou směrech. Princip stoperu je viditelný na obrázku vnitřní čási stoperu po odstranění jeho boční části. Sklopením páky ve směru zabržděno, excentrická část páky se opře a zatlačí ozubený segment do lana a tím jej zabrzdí proti případnému tahu zprava.

stoper

Proč stoper opravovat

Samozřejmě někdo namítne, že poškozený stoper jednoduše vymění za nový. To je logická cesta a já sám jsem několik stoperů na své lodi vyměnil za nové. Stopery však nejsou součástkou za zcela zanedbatelnou cenu a tak jak se mi hromadily poškozené stopery, zjistil jsem, že se jejich poškození liší a mohu tak například ze dvou odložených nefunkčních stoperů stejného typu složit jeden funkční. A nebo jednoduše nemáte náhradní stoper, a ani obchod kde jej koupit, není dosažitelný. Pak jediné řešení je zkusit stoper opravit.

V mém případě jsem dvakrát měnil stoper na následujícím obrázku, kde k jeho poškození došlo vždy tím, že se utrhla kladka přes kterou vede lano k navijáku (vinšně). Pokud si toho ten co lano navíjel nevšiml a nepřestal lano tahat, tak zdeformoval či vylomil bok stoperu. V prvním případě jsem stoper vyměnil za nový. Ve druhém případě jsem na moři náhradní stoper neměl a potřeboval jsem stoper opravit tak, že jsem ho rozebral, ve svěráku srovnal jeho bok a stoprer opět smontoval. Teprve až po půl roce jsem stoper vyměnil za nový. Abych měl na lodi náhradní stoper v zásobě, rozhodl jsem se, že nový nekoupím ale ze dvou poškozených si složím jeden funkční.

stoper

Jak stoper opravit

Dovnitř stoperu se dostaneme po odstranění dutých nýtů, které drží bočnice. Nýty je potřeba odvrtat vrtákem se zvoleným průměrem jen trochu větším než je vnější průměr nýtu.

stoper

Odvrtaný nýt je potřeba vytlačit z díry.

stoper

Pokud by se nepodařilo nýt z díry vytlačit, patrně díky korozi a ztvrdlým solím, pomůže přes ocelovou tyčku, o průměru mírně menším než má nýt, jej kladivem vyrazit.

stoper

Zde máme jednotlivé díly stoperu po jeho rozebrání.

stoper

Často jsou od lana prodřené vodicí válečky, ty lze si nařezat z plastové trubky stejného průměru.

stoper

Po zkompletování všech neopotřebených dílů stoperu (získaných z dalšího jinak poškozeného stoperu nebo po jejich vlastní výrobě) ještě připravíme dva vhodné šrouby s maticemi z nerezové oceli. Odvrtané nýty nahradíme nově šrouby. Pokud máte možnost opět stoper snýtovat, šrouby nepotřebujete.

stoper

Stoper poskládáme a nakonec položíme druhý bok a sešroubujeme (snýtujeme).

stoper

Přečnívající dříky šroubů odřízneme.

stoper

Záložní stoper je hotov.



Bezpečné kotvení

Bezpečné kotvení

Loď na kotvě otevírá možnosti k objevování odlehlých míst a rozšiřuje svobodu volby místa, kde se zastavit. Často však mnoho jachtařů raději volí stání v maríně než stání na kotvě právě z obavy, že kotvení je málo bezpečné. Proto si dále připomeneme zásady pro bezpečné kotvení, abychom se neochuzovali o poznávání nových míst. (Publikováno 1.12.2021)


Ochrana elektroniky na lodi

Ochrana elektroniky na lodi

Neznám náročnější prostředí pro elektroniku než právě mořské prostředí. Problémy se selháváním elektroniky jsou častým jevem a dějí se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před časem mi padly do oka produkty značky Nanoprotech, které jsou založeny na bázi nanotechnologie. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak díky těmto produktům můžete mnohým problémům s elektronikou předcházet. (Publikováno 1.2.2020)


Poslední slovo

Poslední slovo

Minulost, přítomnost a budoucnost. Tři slova, která na časové ose vyjadřují celý náš život, třeba i ten jachtařský. Když se budeme snažit o jejich přesnou definici, pokud pro nás ovšem jako slova budou natolik důležitá, abychom se jimi vůbec zabývali, ocitneme se v nekonečnu úvah. (Publikováno v My Boat 1.6.2016, autor: Petr Láska)