TK - blog

Dejte si loď do driftu

Publikováno 1.8.2020

Většinu času chceme od plachetnice, aby na vítr plula co nejlépe na stanovený cíl. Jsou však i okamžiky, kdy potřebujeme dát přednost zmírnění náklonu lodi, zmenšení houpání na vlnách a mít možnost přestat kormidlovat, protože potřebujeme své ruce nutně na jinou činnost. Právě k tomu se hodí umět loď ustavit do driftu.

Můžete namítnout, že aby jste nemuseli kormidlovat, tak zapnete autopilota. To je sice také možné, ale jen do určité velikosti vln. Pokud jsou vlny příliš velké, autopilot na rozdíl od zkušeného kormidelníka nezvládá řízení lodi, protože nemá oči a vlnu nevidí. Autopilot reaguje, až když se loď odchýlí ze svého kurzu. To však ve velké vlně bývá problém, protože vlna může loď velice rychle otočit tak, že se vylije vítr z plachet a autopilot se stává bezmocný.

rough sea

Kdy použít drift

Ke driftování nás může vést více důvodů. Není to jen technika pro přečkání bouře, kdy se už nedá plout.

Proč postavit loď do driftu:
  • vítr je natolik silný, že nelze plout na stanovený kurz
  • posádka je vyčerpaná, není nikdo schopen aktivně kormidlovat
  • musíme provést nějakou opravu, potřebujeme zklidnit loď abychom opravu zvládli
  • nikdo není schopen za aktuální plavby připravit jídlo
  • pluji sólově, potřebuji trochu odpočinku

drift

Jak to uděláme

Technika postavení lodi do driftu spočívá v tom, že uděláme obrat proti větru bez přehození plachet. Následně stočíme kormidlo do návětří - tím se rozumí, že začneme kormidlovat proti větru, jako bychom chtěli udělat další obrat proti větru. Rychlost lodi a postavení plachet již neumožní, aby se loď znovu otočila přídí proti větru. Loď se zastavuje přídí šikmo proti větru a vlnám. Kormidlo zajistíme ve své poloze nejlépe přivázáním gumou. Pružné zajištění kormidla je zvláště důležité ve velkých vlnách, kdy vlny narážejí obrovskou silou do kormidelního listu. Aby kormidlo a převody příliš netrpěly, použijeme právě proto pružnou aretaci kormidla. Já k tomu používám gumicuk, jak je viditelné na následujícím obrázku.

navod jak postavit lod do driftu

Aby se nevyklonila hlavní plachta po větru, je potřeba ji ještě za plavby proti větru před postavením lodi do driftu zafixovat ve své poloze kontraotěží - tedy lanem, které napneme mezi ráhno a pevný bod na boku lodi. Na obrázku dále je patrná kontraotěž chycená karabinou na střed ráhna a vedoucí k vazáku na provoboku.

drift jak s lany

Kosatku nebo genou nám v návětří udrží její otěž, kterou při obratu neuvolníme. Otěž se případně opře o stěžeň, jak je vidět na obrázku.

drift

Jaký úhel bude svírat osa trupu lodi s vlnami a větrem ovlivníme poměrem velikosti přední a hlavní plachty, případně úhlem přetažení hlavní plachty do návětří. Pro drift je třeba mít na paměti, že do plachet se bude bočně silně opírat vítr, a proto velikost plachet je potřeba zvolit s ohledem na sílu větru. Osobně se snažím plachty hodně narefovat, aby byly namáhány co nejméně, ale zároveň musí mít dostatečnou plochu, aby síla vyvozená v plachtách dokázala udržet loď v driftu k větru pod požadovaným úhlem. Při driftování se snažím nastavit úhel lodi k větru mezi 45 až 60 stupni. Doporučuji si drift na konkrétní lodi předem vyzkoušet, pohrát si s velikostí plachet a jejich poměrem. Tak budete mít odhad, jak drift nastavit v okamžiku, kdy jej budete potřebovat.

Schématický nákres

drift nákres

Rekapitulace:
  • pluji na předoboční vítr
  • ráhno s hlavní plachtou zajistím kontraotěží
  • udělám obrat proti větru bez přehození plachet
  • nastavím kormidlo proti větru a pružně zafixuji


Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Liparské ostrovy tvoří 7 ostrovů ležích v Tyrhénském moři u severního pobřeží Sicílie v aktivním vulkanickém pásmu mezi Etnou a Vesuvem. Jsou to sopečné ostrovy, tedy vrcholky sopek vyčnívající nad hladinu. V Itálii je používán takřka výhradně název Eolské ostrovy, Isole Eolie. Lipari je název největšího z Eolských ostrovů a současně je Lipari také hlavní centrum a město ostrova Lipari. Já osobně jsem si nejvíce oblíbil ostrov Vulcano a ostrov Stromboli, které jsou vulkanicky aktivní a lze relativně bezpečně pozorovat nebezpečnou krásu sopek. Kdy je vhodné se jachtou na Lipary vydat a kam? A jaké doporučuji kotviště? (Publikováno 1.8.2023)


Dopředný sonar

Dopředný sonar

Představení FLS platinum dopředného sonaru, který umožňuje zobrazit hloubku a profil dna před lodí. Mělčinu či skalisko vidíme na displeji dříve než se objeví pod lodí, kdy by na nízkou hloubku upozornil konvenční sonar. Získáváme tím možnost ještě zareagovat a mělčině se vyhnout. Užitečné řešení pro plavbu ve vodách kde nejsou k dispozici spolehlivé a podrobné mapy. (Publikováno 1.7.2022)


VHF rádio a AIS vše v jednom

VHF rádio a AIS vše v jednom

Představení radiostanice SIMRAD RS40-B, která v sobě sdružuje funkci VHF námořního rádia a AIS transpondéru. AIS je automatický identifikační systém, který na displeji zobrazí lodě v blízkosti a také je schopen předem upozornit na nebezpečí srážky s konkrétní lodí. Zajímavé řešení jak vybavit loď o AIS, pokud není místo k instalaci dalšího zařízení. (Publikováno 1.5.2021)