TK - blog


Co dělat, když na lodi netopí topení?

Publikováno 5.5.2025

Přijedete na loď. Zima, vítr – a naftové topení nehřeje. Co teď? Pokud víte, co hledat, zvládnete opravu sami – rychle a bez stresu. V článku se podíváme na nejčastější závady a poradím vám, jaké náhradní díly mít vždy na palubě.

Nejčastější příčiny závad

Nejčstější problémy, které jsem vypozoroval za 12 let provozu naftového topení v lodi, jsou problémy se startem topení, start se mnohokrát opakuje než topení nakonec naskočí nebo zhasíná plamen především při přidání výkonu topení regulátorem teploty.

Možné důvody:
  • Zanesený žhavicí kolík (žhavicí svíčka)
  • Ucpaný spalovací prostor (karbonové usazeniny)
  • Nedostatečný přívod paliva (bubliny v hadičce, špatné čerpadlo, zanesený filtr paliva)
  • Slabá baterie – pokles napětí při startu topení

Řešení problému si ukážeme na naftovém topení Webasto Air Top Evo 5500 (dnes označované jako Air Top Evo 55), které obecně patří mezi spolehlivá zařízení, ale stejně jako u každé techniky se mohou objevit závady.

Jak postupovat:

Poté co vyloučíme slabou baterii změřením napětí za chodu topení, to znamená, že na přívodu k topení naměříme více jak 11V je dobré zkontrolovat přívod paliva. V případě průhledného filtru je snadné se vizuálně přesvědčit, že paliven neputují bubliny a že filtr je naplněný naftou. Problém také může způsobavat zanesený filtr nečistotami nebo použití filtru, který klade velký odpor protékající nafty. To se mi stávalo při výměně filtru za neoriginální filtry. Zda filtr kalade nepřiměřený odpor průtoku nafty zjistíme pokusem. Naplníme čistou PET lahev naftou bez nečistot. Sací hadičku čerpadla topení odpojíme od filtru a zasuneme na dno PET lahve. Zapneme topení. Pokud topení poběží bez problémů vyměníme filtr. V případě, že problémy přetrvají, je potřeba závadu hledat dál.

Demontáž topení:

Od topení odpojíme všechna potrubí a kabely. Topení odšroubujeme z držáku a vezmeme jej na stůl do lodi.

Z topení sundáme všechny plastové kryty, nejsou přišroubované, drží jen zacvaknué na západkách. Odpojíme konektory z řídicí jednotky, tu odložíme. Následně vyšroubujeme šrouby držící pohromadě spalovací komoru s komorou ventilátoru. Obě části od sebe oddělíme. Pozor na papírové těsnění v místě spoje abycom jej nepotrhali, bývá časem poněkud přilepené k oběma dílům. Pomoci si můžeme opatrně ostrým tenkým nožem.

Pod příčným páskem se nachází vlastní hořák se žhavicí svíčkou. Odšroubujeme pásek a hořák se svíčkou vyjmeme.

Zanesená síťka hořáku karbonovými usazeninami obvykle vyčistit nejde a je potřeba celý hořák vyměnit. Vlevo vidíme zanesený hořák po vyjmutí žhavicí svíčky a vpravo hořák nový. Žhavicí svíčku většinou jde očistit a použít dále.

Nový hořák s vloženou původní žhavicí svíčkou.

Nyní již zbývá hořák zpět zamontovat do spalovací komory, sešroubovat oba díly topení k sobě, zapojit řídicí jednotku, nasadit zpět vnější kryty a topení zpátky nainstalovat na jeho místo a zapojit všechny trubky a kabely. Nakonec provést test zda se oprava zdařila.

Závěr

Existuje celá další řada závad, na kterou se nelze předem vybavit. Doporučuji však mít v zásobě náhradní naftové filtry, hořák a žhavicí svíčku. Tyto díly považuji za spotřební materiál k naftovému topení. Pro zajištění dlouhé životnosti hořáku je dobré jednou za měsíc pustit topení na chvíli na plný výkon a to i v průběhu letních měsíců.

Související témata:
  • Topení na jachtě >>


Plavební komory

Plavební komory

Proplouvání plavebnímy komorami neboli zdymadly je často doprovázeno stresem a škodami na lodích. Je to však zbytečné a pokud se budeme řídit zavedenými pravidly, průjezd komorami se tak pro nás stane většinou bezproblémovým. Pojďme se podívat jak na to. (Publikováno 1.12.2024)


Odplouvání bokem od mola

Odplouvání bokem od mola

Ukážeme si jak bezpečně pomocí springů odplout od mola, kde jsme vyvázáni bokem bez použití bow thrusteru (příďového příčného pohonu) či jiných metod jako je odtlačení lodi někým ze břehu. Třeba namítnete, že bow thruster na lodi máte, ale nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana. (Publikováno 1.9.2021)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)