Co dělat, když na lodi netopí topení?
Publikováno 5.5.2025
Přijedete na loď. Zima, vítr – a naftové topení nehřeje.
Co teď? Pokud víte, co hledat, zvládnete opravu sami – rychle a bez stresu. V článku se podíváme na
nejčastější závady a poradím vám, jaké náhradní díly mít vždy na palubě.

Nejčastější příčiny závad
Nejčstější problémy, které jsem vypozoroval za 12 let provozu naftového topení v lodi, jsou problémy
se startem topení, start se mnohokrát opakuje než topení nakonec naskočí nebo zhasíná plamen především
při přidání výkonu topení regulátorem teploty.
Možné důvody:
- Zanesený žhavicí kolík (žhavicí svíčka)
- Ucpaný spalovací prostor (karbonové usazeniny)
- Nedostatečný přívod paliva (bubliny v hadičce, špatné čerpadlo, zanesený filtr paliva)
- Slabá baterie – pokles napětí při startu topení
Řešení problému si ukážeme na naftovém topení Webasto Air Top Evo 5500 (dnes označované jako
Air Top Evo 55), které obecně patří mezi spolehlivá zařízení, ale stejně jako u každé techniky se mohou
objevit závady.
Jak postupovat:
Poté co vyloučíme slabou baterii změřením napětí za chodu topení, to znamená, že na přívodu k topení
naměříme více jak 11V je dobré zkontrolovat přívod paliva. V případě průhledného filtru je snadné se
vizuálně přesvědčit, že paliven neputují bubliny a že filtr je naplněný naftou. Problém také může
způsobavat zanesený filtr nečistotami nebo použití filtru, který klade velký odpor protékající nafty.
To se mi stávalo při výměně filtru za neoriginální filtry. Zda filtr kalade nepřiměřený odpor průtoku
nafty zjistíme pokusem. Naplníme čistou PET lahev naftou bez nečistot. Sací hadičku čerpadla topení
odpojíme od filtru a zasuneme na dno PET lahve. Zapneme topení. Pokud topení poběží bez problémů
vyměníme filtr. V případě, že problémy přetrvají, je potřeba závadu hledat dál.

Demontáž topení:
Od topení odpojíme všechna potrubí a kabely. Topení odšroubujeme z držáku a vezmeme jej na stůl do lodi.

Z topení sundáme všechny plastové kryty, nejsou přišroubované, drží jen zacvaknué na západkách.
Odpojíme konektory z řídicí jednotky, tu odložíme. Následně
vyšroubujeme šrouby držící pohromadě spalovací komoru s komorou ventilátoru. Obě části od sebe
oddělíme. Pozor na papírové těsnění v místě spoje abycom jej nepotrhali, bývá časem poněkud přilepené
k oběma dílům. Pomoci si můžeme opatrně ostrým tenkým nožem.

Pod příčným páskem se nachází vlastní hořák se žhavicí svíčkou. Odšroubujeme pásek a hořák se svíčkou
vyjmeme.

Zanesená síťka hořáku karbonovými usazeninami obvykle vyčistit nejde a je potřeba celý hořák vyměnit.
Vlevo vidíme zanesený hořák po vyjmutí žhavicí svíčky a vpravo hořák nový. Žhavicí svíčku většinou jde
očistit a použít dále.

Nový hořák s vloženou původní žhavicí svíčkou.

Nyní již zbývá hořák zpět zamontovat do spalovací komory, sešroubovat oba díly topení k sobě, zapojit
řídicí jednotku, nasadit zpět vnější kryty a topení zpátky nainstalovat na jeho místo a zapojit všechny
trubky a kabely. Nakonec provést test zda se oprava zdařila.

Závěr
Existuje celá další řada závad, na kterou se nelze předem vybavit. Doporučuji však mít v zásobě náhradní
naftové filtry, hořák a žhavicí svíčku. Tyto díly považuji za spotřební materiál k naftovému topení.
Pro zajištění dlouhé životnosti hořáku je dobré jednou za měsíc pustit topení na chvíli na plný výkon a to
i v průběhu letních měsíců.
Související témata: