Bretaň

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Email:



Heslo:




Zapomněli jste heslo?

Sociální sítě

Reportáže

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Bretaň a Normanské ostrovy:

25.3.-1.4.2017

Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět.

Naše plachtění začalo v Brestu v marině du Chateau.




Partnerem akce je společnost EXPRES MENU.

logo Expres menu

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kudy jsme pluli:

Animace - start

Jaké to vlastně bylo:

Posádka Dan a Peter dorazila v sobotu večer. Dnes v neděli dopoledne se vydala do města nakoupit zásoby na naši plavbu. Odpoledne bychom měli vyplout z Mariny du Chateau v Brestu.

Neděle odpoledne, konečně vyplouváme z mariny a směřujeme na oceán dlouhou plavební dráhou. Fouká slabý 10 uzlů zadní vítr a nás pohání jen plně roztažená přední plachta genoa. Plavební dráha končí a my se ocitáme v Atlantském oceánu. Přicházejí vlny a genoa se vylévá s každou větší vlnou. Dáváme k ní spinakrový peň. Plachta se uklidní a my točíme kurz k Severu do další plavební dráhy vedoucí mezi četnými skalisky a mělčinami. Slunce zapadá a kolem jen bliká množství majáků a bójí.

V té změti světel si ani nevšimneme proti nám plující plachetnice. Až když nás těsně bokem míjí vidím kolem se pohybující zelené světlo, tma je taková, že pod světlem téměř nerozeznávám loď. Musíme být dále pečlivější a pozorovat všechna světla. Zadní vítr se v průběhu noci mění na boční. Vytahujeme hlavní plachtu. Vítr sílí k 20 uzlům a noc přechází v den.

Celé pondělí a další noc se rveme s protivětrem 20 uzlů, vlnkami a zdá se, že počasí je proti nám. Dvakrát se zastavujeme díky protiproudu, který je v těchto oblastech obvyklý a vzniká velkými přílivy. Je to frustrující záležitost, kdy na palubě fouká vítr, prorážíte vlny, rychloměr lodi ukazuje 4 uzly rychlost a na GPS vidíte skutečnou rychlost vůči dnu 0,1 uzle a ještě vzad.

Po 41 hodinách křižování zjišťuji, že i nadsazený odhad 140 NM na ostrov Guernsey byl na nic, Díky křižování proti větru se trasa natáhla nakonec na 183 NM..

Úterý za svítání připlouváme k ostrovu Guernsey. Posledních 20 mil pomáhám lodi ve zvýšení rychlosti i motorem, abychom připluli do St. Peters portu v době vysoké vody, protože vjezd do Victoria mariny je přes práh, který za odlivu je nad hladinou. Voláme do mariny rádiem a ptáme se na volné místo pro dnešní noc. Místa mají dost, ale s mým ponorem 2,2m není pro nás hloubky. Naštěstí pro lodě s ponorem nad 2 m mají v přístavním bazénu před marinou dva pontony na větší hloubce.

Vyvazujeme se u pontonu, od kterého si musíme do města doplout vlastním člunem.

Opouštíme loď v člunu a za chvíli jsme na břehu. Teď je ještě příliv.

Před očima ubývá voda v přístavu a za několik hodin se vynořuje práh na vjezdu do mariny. Fotím ze stejného místa jako předchozí snímek vjezdu do Victoria mariny.

Městečko je pohledné a působí anglicky. V místní typicky vypadající restauraci si zajdeme na oběd.

Odpoledne vrcholí odliv. Mnoho lodí sedí na dně v bahně a klidně čeká až je zase příliv zvedne.

Za dalších 6 hodin jsou opět lodě na vodě, tak jak jsem zvyklý ze středomoří.

Jdu se projít do města a hledat jachtařské obchody, abych se podíval co zajímavého nabízejí. Ceny v librách jsou poměrně vysoké a tak obchod rychle opouštím.

Zůstáváme ve městě dále, protože se nemůžeme k lodi právě teď dostat, neboť náš člun také za odlivu dosedl na dno. Nezbývá než počkat na další příliv.

Loď vypadá, že má alespoň stopu vody pod kýlem.

S přicházejícím přílivem se lodě opět začínají zvedat a také i náš člun.

Večerní Slunce ještě na okamžik osvětlí pevnost u vjezdu do přístavu.

Ve středu 29.3. opouštíme za ranního přílivu ostrov Guernsey. Předpověď větru není pro následující dny pro nás příznivá. Nevím co jsme Neptunovi udělali. Dva dny jsme z Brestu křižovali proti větru na ostrov Guernsey a teď se vítr otočil, aby foukal zase proti námm celou zpáteční trasu.

Aspoň, že vaření s Expres menu je tak snadné. Jen ohřát a uvařit rýži jako přílohu a za pár minut máme chutné teplé jídlo.

Bohužel musíme vynechat další plánované zastávky a měníme trasu tak, aby nebyl ohrožen termín návratu do Brestu. Rozhodli jsme se udělat zastávku v marině Roscoff.

Nakonec do mariny Roscoff připlouváme v hluboké noci ve 4 hodiny ráno. Prsonál zde není a proto se vyvazujeme přímo u pontonu čerpací stanice. Celé přistání mělo pro nás jediný význam, a to 4 hodiny spánku.

Čtvrtek - pokračujeme celý den ostře proti větru na ostrov D'ouesant. Hurá, sice ostře, ale dnes nemusíme křižovat. Loď s námi uhání rychlostí 9 uzlů. K večeru nalézáme kotviště s vyvazovacími bójemi. Skvělé, nafukujeme člun a jedeme na břeh alespoň na zákusek.

U břehu nastává problém. Jak vyvázat člun v místě, kde je dnes rozdíl mezi hladinou vody za odlivu a přílivu 9 metrů, aby až se vrátíme nevisel na svém krátkém laně podél zdi nad hladinou? Nakonec raději člun i s motorem vyneseme na břeh.

Po krátké cestě přes ostrov nacházíme první otevřenou restauraci. Ta se tím pádem stává cílem naší dnešní výpravy.

Pátek je posledním dnem této plavby. Vítá nás slunečný den. Zbývá nám posledních 40 mil do přístavu. Peter odvazuje bóji a vyplouváme.

Předpověď na dnešek slibuje silný vítr kolem 30 uzlů. Obeplouváme část ostrova na motor, protože se musíme protáhnout úžinou mezi skalisky s mělčinami a ostrovem přímo proti větru. Křižování již za 6 dní máme dost. Míjíme kardinální znak a vplouváme do úžiny. Ještě se raduji, že tentokrát máme dobré načasování s proudem. Vítr 6Bf a vlny z Biskajského zálivu jdou přímo proti nám do úžiny. Spolu s proudem, který jde proti větru a vlnám, vzniká zde fenomenální vzdutí vln. Během okamžiku musíme vzdorovat vlnám, které se tyčí jako stěny domů přímo před námi. Je to obrovský rozdíl pokud vlna o výšce 5 metrů je dlouhá 30 metrů, nebo jen 8 metrů. Loď se šplhá přídí do nebe a pak se překlápí a padá zět přídí do údolí.

Držíme se všeho co je na lodi pevné. Po půlhodině se úžina rozšiřuje a před námi Biskajský záliv. Obrovské strmé vlny zanikají a my točíme na kurz d Brestu. Plujeme na boční vítr do 30 uzlů a dostáváme do boku vlny obvyklé tomuto větru na Biskaji.

V 17:15 definitivně přistáváme v marine du Chateau. Zítra se s Danem a Petrem rozloučím a tím tato plavba je u svého konce.

Zpět na začátek