Tomáš Kůdela - Kapverdy 2012

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

VIP klub

Email:



Heslo:




Zapomněli jste heslo?

Sociální sítě

Reportáže

Bretaň 2017

Biskaj 2017

Azory 2016

Přeplavba Atlantiku 2016

Přeplavba Almérie - Tenerife 2015

Letní plachtění 2015

Kréta offshore 2014

Prázdniny na Krétě 2014

Z Říma na Krétu 4/2014

Podzimní offshore kurz 10/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Atlantikem na Kapverdy 12/2011 - 1/2012

Plavba na Maltu 4/2010

Gibraltar strait 5/2009

Zimní Jadran 12/2008

Sardinie 4/2008


Všechny reportáže

Tenerife - Kapverdy:

17.12.2011 - 14.1.2012

Na závěr roku 2011 vyplouváme na čtyřtýdenní dobrodružnou plavbu v délce 2400 NM (4400 km) Atlantským oceánem na Kapverdské ostrovy. Trasa začne vyplutím z ostrova Tenerife, jednoho ze souostroví Kanárských ostrovů. Poplujeme pohánění zadobočním větrem přímo na Jih daleko kolem břehů Západní Sahary. Protneme obratník Raka a budeme směřovat širým oceánem podél břehů Mauretánie a Senegalu. Hned tato první etapa nás vtáhne do jiného světa než ten který většinu z nás doma obklopuje. Pro některé nový svět odhalující dřeň naší pravé existence. Problémy zůstávají daleko na břehu a jediné co nás začne zajímat je právě ten jednoduchý avšak relaxující koloběh: plavba, počasí, jídlo, odpočinek.

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Jak se nám plulo je zachyceno v následující on-line vzniklé reportáži. V mapě je zachycena trasa kudy jsme pluli, tak jak naše souřadnice odesílal přístroj GPS se satelitním komunikátorem.

Jaké to vlastně bylo:

16.12.2011 pátek večer - přiletěli jsme celá posádka na Tenerife.

17.12.2011 sobota - přebíráme loď "EL MOJO PICON" v marině Santa Cruz. Zároveň část posádky zajišťuje nákup potravin na 4 týdny dlouhou plavbu a po částech je vozí autem k lodi. Bohužel letecká společnost IBERIA nedopravila jedno naše zavazadlo a tak s napětím očekáváme zda jej dohledají a kdy nám je doručí do přístavu.

18.12.2011 neděle - batoh dorazil, vše máme připraveno a poté co jsme loď dobře zásobili a vybavili na celý měsíc, před 12. hodinou místního času opouštíme přístav a míříme jižním směrem na Kapverdské ostrovy.

Celou plavbu nám foukal severovýchodní vítr o síle 16-25 uzlů, jež doprovázely přiměřené vlny. Jen co se posádka zotavila po nevolnosti prvních pár dní, zjistilo se, že loď není tak dobře vybavena, jak jsme si mysleli. Během silnějšího vlnobití se nám urval stůl v salonu, který doposud zoufale držel na jednom šroubku a zprvu bylo nemožné, vytáhnout a nastavit hlavní plachtu podle větru, protože refy byly nefunkční a jezdec zaseknutý, až skoro prasklý. Proto jsme mohli používat hlavní plachtu jen hodně omezeně a počkat s opravou až do přístavu.

Celých 6 dní a nocí jsme poháněni zadním stálým větrem a držíme konstantní kurz 220 stupňů.

Na Śtědrý den 24.12.2011 kolem jedné hodiny vystoupil z mlžného oparu ostrov Sao Antao a posléze i Sao Vincente, na který jsme mířili. Úspěšně jsme se vyvázali v přístavu, vydali se na průzkum města a večer jsme oslavili Vánoce i s tradičním českým cukrovím.

Druhý den jsme měli na plánu prozkoumání celého ostrova. Pronajali jsme si na celý den místní taxi a navštívili jsme pláž u městečka Sao Pedro, kde jsme si užívali příbojových vln. Poté jsme jeli nekonečnými serpentinami na nejvyšší horu Monte Verde, abychom nafotili panoramata ostrova. Následně jsme projeli ještě pár pláží a místní vesnice.

V pondělí 26.12. jsme brzy ráno vyrazili trajektem na sousední ostrov Sao Antao, kde jsme si pronajmuli taxi na celý den a projeli ostrov obdobně jako Sao Vincente. Prohlédli jsme si typickou horskou vesnici Pico da Cruz, prošli jsme se kolem kráteru Cova de Paúl a koupali se na pláži mezi městy Ribiera Grande a Sinagoga.

Oastrov Sao Antao je výrazně zelenější díky vegetaci a skýtá nádherné pohledy ze svých vrcholků do údolí s nesčetnými vyschlými řečišti, která čekají na velmi zde vzácný déšť.

Úterý bylo plánované jako technický den, vyřizujeme formality před odplutím, opravujeme refování hlavní plachty a dokoupujeme zásoby jídla na cestu zpátky a dobrou rybu na dnešní oběd.

Dnes k obědu bude tuňák.

Další dny středou počínaje zkusíme zaplout i k jiným ostrovům a pomalu se začneme připravovat na návrat zpět na Tenerife, který bude o něco složitější, protože poplujeme jak proti větru, tak proti mořskému proudu.

Středa 28.12.2011 - vyplouváme, tradičné fouká severovýchodní pasát o síle 25 uzlů. Opouštíme přístav v Mindelu.

Po 4 mílích plavby nastává problém. Nevydrželo uchyceni předního lemu hlavní plachty ke stěžni. Plachta se vytrhla ze spodních jezdců. V zápětí zvýšený tah na zbylé jezdce je vytrhává jeden po druhém a v krátkém okamžiku jíž plachta vlaje za lodí na laně výtahu.

Uvolňujeme výtah hlavní plachty a plachtu dostáváme na palubu. Měníme kurz na přístav a vracíme se do Mariny Mindelo.

Odpoledne zajišťujeme opravu hlavní plachty a sháníme nové upevňovací třmeny. Je to zde problém, místní jachtařský jediný obchůdek má jen velmi omezený sortiment a to co potřebujeme samozřejmě nemají. Budeme muset improvizovat s podobnými komponenty.

Monika s Tomáškem se vydávají letadlem domů, vyhodnocujeme to jako nejlepší řešení vzhledem k technickým problémům lodi a meteorologické předpovědi, která slibuje na plavbě zpět silný protivítr a z toho plynoucí značné obtížný pobyt s miminkem v interiéru lodi.

Čtvrtek ráno 29.12. - stále čekáme v přístavu na opravu plachty, kterou nám slíbil kapitán zdejší mariny. Večer konečně získáváme opravenou naši plachtu.

Pátek 30.12.2011 - instalujeme opravenou plachtu a dokupujeme náhradní třemeny a šekly.

Konečně vyplouváme. Snad provedené opravy budou dostatečné pro následujících 860 NM proti větru, který již sílí k 32 uzlům.

Další zprávy až po dosažení kanárských ostrovů nebo jiné civilizace, přichází 7 až 12 dní bez spojení.

Hned po vyplutí nás zasahuje silný vítr 35 uzlů a stoupáme ostře proti němu. I když s plachtou zacházíme co nejopatrněji a raději ji necháváme více zrefovanou, dobré čtyři dny se řítíme maximální rychlostí, kterou loď je schopna vyvinout. Moře poněkud zhrublo a tak jsme soustavně zaléváni vlnami dosahujícími výšky do 4,3 metru. Jediný problém je ve směru větru - plujeme více na západ, než chceme.

Ve středu 4.1. vyhodnocujeme, že jsme od Kanárských ostrovů vzdáleni příliš, proto si chceme proti větru pomoci motorem a doplout tak o den dřív. Ale brzy zjišťujeme, že bojovat s motorem proti mořskému proudu a vlnám nám není nic platné, jen jsme tak přišli o 3/4 nafty a na východ jsme se o mnoho neposunuli. Proto za pár hodin přichází na řadu znovu plachty a další křižování.

Vítr se umoudřuje a stáčí se, takže nám dovoluje jet již příznivějším kurzem na Kanárské ostrovy. Poslední dva dny byl vítr spíše poryvový, takže zatímco jsme hodinu krásně pluli, následující půl hodinu jsme stáli v úplném bezvětří a pořád dokola. Jedenáctý den etapy v pondělí 9.1. okolo desáté hodiny ranní úspěšně doplouváme po 1110 NM této etapy na ostrov El Hierro a ocitáme se tak na nejjižnějším cípu Evropské unie.

Dnes večeříme nezvykle na pevné zemi.

Další etapy jsou již krátké mezi kanárskými ostrovy. Navštěvujeme ostrov La Gomera, kde však v místní autopůjčovně nemají volné auto, abychom s ním prozkoumali vnitrozemí tohoto ostrova.

Proto Gomeru ihned následující den opouštíme a přeplouváme k ostrovu Tenerife do mariny u Los Gigantes. Zde si půjčujeme auto a jedeme se podívat na nejvyšší vrchol ostrova - sopku Pico de Teide (3700m).

Pod vrchol se dostáváme snadno lanovkou od parkoviště 2400 m do 3500 m nad mořem. Vstup na okraj kráteru nám umožněn není, neboť je omezen počtem osob denně a je k tomu nutné vyžádat povolení. Na tento týden již není žádné místo k dispozici.

Proto pro cestu dolů většina z nás volí sestup pěšky. Jsme tak více v kontaktu se sopkou a prožitek bude silnější.

Začíná poslední etapa kolem ostrova Tenerife a v pátek 13.1.2012 v 16:30 GMT naše plavba končí vyvázáním lodi v jejím přístavu ve městě Santa Cruz.

Rekapitulace plavby nad mapou.