Reportáž podzimní Kréta 2014

Všechny reportáže

Podzimní jachting kolem Kréty:

16.-25.10.2014

Podzimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami egejským mořem v délce 405 nautických mil. Plavba pro všechny, kteří chtějí prožít něco nového, kteří chtějí poznat jaké to je plout na plachetnici, kteří si chtějí prohloubit a rozšířit své zkušenosti s ovládáním lodě, kteří chtějí získat svůj vlastní kapitánský průkaz nebo naplout další míle v oblasti “B” aby si mohli rozšířit své oprávnění.

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kde jsme byli a kudy jsme pluli:

Animace - start

15.10.2014 středa - ještě doma.

Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná v Ag. Nikolaos tak jak jsem ji vyvázal po prázdninách na Krétě. GPS systém ukazuje nezměněnou polohu, což znamená, že palubní elektronika je funkční a loď tam je.

S většinou posádky se sejdu v Praze na letišti ve 3:00 16.6.2014 před odletem na Krétu. Souřadnice mariny jsou 35° 11' 10'' N , 25° 43' 00'' E nebo zde domovská stránka marina of Aghios Nikolaos . Co vlastně zabalit sebou je uvedeno v této příručce.

16.10.2014 čtvrtek odpoledne - posádka je kompletní a po nákupu potravin na plavbu se seznamuje s lodí.

Pátek ráno snídaně v lodi před opuštěním přístavu.

A samozřejmě nesmí chybět ani skupinové foto jak jsme vypadali před plavbou, aby bylo co porovnávat až se za 9 dní vrátíme.

A jsme na moři...

Třetí den vítr sílí a moře hrubne.

Po třech dnech plavby v denních etapách jsme postupně přespali v zátoce na ostrově Dragonára a ostrově Kasos, abychom třetí den zvládli hrubé moře s větrem 30 - 42 uzlů a dopluli do přístavu na ostrově Karpatos. Čeká nás šití plachty, protože v extrémním větru se začal trhat zadní lem geny. Pro vítr, který dnes foukal by byly daleko vhodnější menší bouřkové plachty, které zatím na lodi nemám a vidím, že je budu muset doplnit.

V neděli odpoledne úspěšně přistáváme na Karpatosu, procházíme městečko a dopřáváme si dobrou večeři v místní taverně.

Pondělní ráno je v duchu opravy přední plachty zvané genoa. Plachtu stahujeme a rozkládáme na přístavním molu k přeplátování a prošití natržené části.

Ještě odpoledne odplouváme na zatím nejdelší non-stop etapu k ostrovu Thira (Santorini). Vítr moc nezeslábl a tak opět vyplouváme na hrubé moře s větrem 7 Bf (28-33 kn / 50-61 km/h). Křižujeme průlivem mezi ostrovy Kasos a Karpatos až do tmy. Dále celou noc plujeme co nejostřeji proti větru, protože náš cíl je přesně ve směru odkud vítr fouká a přímo se k Santorini nedostaneme. Křižujeme proti větru a postup k cíli je pomalý.

V úterý odpoledne vítr utichl v bezvětří a pokračujeme již přímo k cíli na motor. To dává příležitost vylézt na stěžeň a fotografovat palubu lodi shora.

Po 176 NM (326 km) ve 2 hodiny ráno připlouváme do přístavu na jihu ostrova Thira. Zde však na nás čeká nepřijemné překvapení. Hloubka příjezdu do přístavu je pouze 1,6m a naše loď má ponor 2,2 m. Nezbývá než pokračovat přímo pod město Thira k trajektovému nábřeží, kde se v 5 hodin ráno vyvazujeme. Jdeme spát, ale jen krátce, protože nás budí v 7:30 lodní siréna. Přijela obrovské pasažérská loď s tisíci turisty a my zde musíme uvolnit místo.

Vyvazujeme se k takové větší kotevní bóji.

Nakonec však přeplouváme severně pod městečko Finikia na kotevní bóji obvyklou pro menší lodě, kterých tu několik je. Kotvit na vlastní kotvě je zde nemožné pro velmi strmý břeh a hloubku 100m. Ke břehu to máme pár desítek metrů a vydáváme se z lodi v gumovém člunu na prohlídku pevniny a města.

Čtvrtek ráno odvazujeme loď z bóje a vyplouváme ostře proti větru jižním kurzem zpět na Krétu. Plujeme rychlostí 6 až 8 uzlů a tak už po půlnoci připlouváme do zátoky Spinalonga na východní části Kréty. Házíme kotvu, která na první pokus klouže v travinách, ale na podruhé již se zarývá do dna a drží. Páteční dopoledne zde v zátoce věnujeme nácviku couvání s lodí do úzké mezery, kterou simulujeme bójkami.
24.10.2014 večer doplouváme po 405 NM dlouhé plavbě do mariny v Ag. Nikolaos, kde naše plavba končí. Společně se vydáváme na závěrečnou večeři

Sobota - posádka připravena opustit loď a vydat se na cestu k letišti.