OnLine reportáž

Všechny reportáže

Přeplavba z Kréty do Říma:

16.4.- 2.5.2015

Jarní 17-ti denní dobrodružná náročnější přeplavba s několikadenními non-stop etapami jónským a tyrhénským mořem v délce 850 nautických mil. Vypluli jsme z Kréty západním kurzem se zastávkou na ostrově Kithira. Zde jsme opustili řecké vody a pokračovali jsme přímo napříč jónským mořem k Itálii. Poté následovala Messinská úžina mezi Itálií a Sicílií. Odtud do souostroví Lipari, kde jsme vystoupili ke kráterům činných sopek. Dále severním kurzem do termálních lázní na ostrově Ischia. Plavba zkončila v Nautilus marině nedaleko Říma.

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kde jsme byli a kudy jsme pluli:

Animace - start

Jaké to vlastně je:

13.4.2015 pondělí - na cestě do mariny.

Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná v Ag. Nikolaos tak jak jsem ji vyvázal začátkem února 2015. GPS systém ukazuje nezměněnou polohu, což znamená, že palubní elektronika je funkční a loď je tam.

Posádku očekávám ve čtvrtek odpoledne v marině. Souřadnice mariny jsou 35° 11' 10'' N , 25° 43' 00'' E nebo zde domovská stránka marina of Aghios Nikolaos.

Hned po příletu do Heraklionu půjčujeme auto a jedeme do přístavu v Ag. Nikolas. Měl jsem v plánu zastihnout místního opraváře Uda, aby mi ještě před vyplutím z Kréty opravil plachtu, jak jsem s ním předem byl po e-mailu domluven. Plachtu se nám totiž opět podařilo při poslední plavbě v únoru natrhnout. Přeci jen ve větru 8 Bf trpěla mnoho dní.

V Řecku je však posunut termín Velikonoc a tak jsme dorazili na velikonoční pondělí. Otevřené byly pouze taverny a některé obchody. Opravu plachty nechtěně odkládám na úterý a vyrážíme alespoň na večeři, kde nám byla nabídnuta místní specialita - polévka z kozy a kozí maso.

V úterý hovořím s Udem, který mi neurčitě slibuje, že s opravou plachty začne až odpoledne. To mne vede k hledání jiného řešení. Od kolegy jachtaře, který zde natírá svoji loď dostávám tip na opravu plachet v Heraklionu. Sám tam také potřebuje zadat opravu své plachty. Okamžitě vyrážíme s plachtami do Heraklionu. Dílna se nalézá takto ukryta a bez přesného kontatu bychom ji patrně nikdy nenalezli.

Ještě před příletem posádky se s Martinou vydávám do soutězky Samaria, která je od mariny vzdálená cca 350 km. Autem vyrážíme ještě večer a v půlnoci přijíždíme na místo. Přespali jsme v autě a v 7 h ráno se vydáváme do soutězky.

Soutězka je však ještě před sezónou uzavřena. Přelézáme tedy plot a jdeme obdivovat její krásy. Máme čas jen na projití pouze prvních 3 km jejího horního konce z náhorní plošiny Omalos.

Vrcholy hor jsou v dubnu pokryty sněhem, ptáci zpívají, cestu lemují borovice a cipriše. V sezoně, tímto nádherným místem projde až 1 000 turistů denně, nyní si vše užíváme sami.

Člověk si zde více uvědomuje, že je součástí přírody. Při další návštěvě určitě plánujeme se na toto krásné místo vrátit a projít si zbylé kilometry. Tentokrát od přímořského letoviska Aja Ruméli aby nám neunikla ještě zajmavější místa jako je Železná brána s dřevenou lávkou dlouhou 20 m nebo soutězka úzká pouze 3,5 m.

V 11 hod už vyrážíme zpět do Heraklionu pro opravenou plachtu.

Na dokončení opravy ještě na místě čekáme další necelé 2 hodiny. Plachtu večer přivážíme na loď. Následující den ráno ji připevňuji na rolfok.

Čtvrtek využívám k posledním úkonům, které je nutné vyřídit před vyplutím. Jsou to kontroly motoru, stavu olejů a chladicí kapaliny. Dále zaplatit za vodu a elektřinu marině a nakonec se odhlásit a předložit crew list (seznam posádky) v kanceláři přístavu. Večer přijíždí posádka.

Pátek 17.4.2015 posádka kompletní připravena vyplout. V 9:30 odvazujeme loď a definitivně se po roce loučím s Agios Nikolaos. Začíná přeplavba z Kréty do Říma.

Velmi nezvykle pro tuto oblast panuje téměř bezvětří a tak dnešní etapa bude "diesel yachting", tedy plavba na motor. Moře je klidné, tak alespoň ti co řídí loď poprvé si v klidu zvykají kormidlovat.

V poledne se zvedá slabý větřík 5-7 uzlů zezadu. Dáváme plnou genou a dosahujeme rychlosti 3 uzly.

Genou podepřeme spinakrovým pněm a získáváme plus 0,5 uzlu navíc.

Po dvou hodinách opět získává nadvládu bezvětří a pokračujeme až do zátoky na ostrov Dhía na motor.

Se západem Slunce konečně nalézáme zátoku s hloubkou pod 20 metrů, abychom mohli zakotvit.

V sobotu večer ve 23 hod. se vyvazujeme ve městě Hania, které je na severozápadním okraji Kréty. Vjezdu do historické části dominuje kamenný maják.

Pro jachty je zde jen několik míst u nábřeží před tavernami, kde se lze při troše štěstí vyvázat na mooring a zádí ke břehu.

Hania potěší příjemnými úzkými uličkami, ze kterých dýchá historiie.

V neděli večer ve 21 hod. opouštíme Hanii, neboť předpověď slibuje v noci příznivý vítr pro naši další trasu na ostrov Kithira. Vyplouváme na přijemný boční vítr 12 kn, který ve 3 hod. ráno prudce zesílí na 20 a v poryvech 25 kn.

Po 12 ti hodinách plavby přistáváme v pondělí dopoledne u ostrova Kithira.

Kithira

Je zde téměř liduprázdno - stále ještě před sezónou.

V úterý ráno definitivně opustíme Řecko a budeme směřovat na jih Itálie. Další aktuální informace z plavby budou až po dosažení italských břehů, neboť následující 3 až 4 dny nebudeme v dosahu žádné bezdrátové sítě. Průběžně lze sledovat naši polohu, která se přenáší družicovou sítí Inmarsat.

Vytahujeme kotvu.

plavba Kréta - Řím

Odplouváme z jižní zátoky.

V poledne se loučíme s Kithirou a plujeme napříč Iónským mořem do Itálie.

Kithira za námi a před námi 400 NM (741 km) otevřeným mořem bez zastávky a bez jediného ostrůvku.

plavba Kréta - Řím

Každý den potkáme nějakou obchodní loď.

Střídají se jednotlivé dny a noci.

Plujeme ve dvoučlenných směnách se 3 hodiny trvající směnou a 6 ti hodinovým odpočinkem.

kormidlování

Přípava stravy na fotografii vypadá jednoduše. Realita je však na rozhoupané lodi ve vlnách úplně jiná.

lodní kuchyně

Třetí den protivítr, proti němuž jsme pluli, vystřídalo bezvětří a nastoupil motor. Ideální čas na procvičení manévrů s lodí za pomoci motoru.

nácvik muž přes palubu

Nácvik záchrany muže přes palubu, kterého představuje láhev s vodou.

Kapitána honí mlsné chutě a tak se dal do pečení bábovky.

pečení na lodi

Zapékané brambory na oběd také nebudou špatné.

vaření na lodi

Loď řídí autopilot a tak se může v klidu jíst.

jídlo na lodi

Další z mnoha dní tohoto úseku. Bezvětří vystřídal příznivý vítr z Jihu. Loď zase pěkně uhání.

Sobota 25.4.2015 8:00 - vidíme pevninu a daří se připojení k Internetu. Odesílám příspěvky do této reportáže. Je to 5. den plavby po opuštění Kithiry. Směřujeme do Messinské úžiny do přístavu v Reggio di Calabria především doplnit zásoby potravin a hlavně naftu. Úseky za bezvětří jsme zvládali z časových důvodů na motor a nádrž máme skoro prázdnou.

plavba Kréta - Řím

Připravujeme se na přistání u čerpací stanice.

Plníme nádrž naftou.

Zůstáváme u čerpací stanice, protože zastávka zde bude jen krátká na nezbytný nákup potravin.

plavba Kréta - Řím

V blízkém supermarketu nakupujeme zásoby potravin na další etapu.

Přístavem se vracíme k naší lodi.

Odvázáno a plujeme do Messinské úžiny.

plavba Kréta - Řím

Poslední pohledy na Reggio di Calabria.

Před přídí Messinská úžina.

Messinská úžina

plavba Kréta - Řím

Ostrov Vulcano je bez vlastního zdroje pitné vody a tak je voda pravidelně na ostrov přivážena tankerem.

ostrov Vulcano

Ostrovu dominuje sopka s velkým kráterem, který je pěšky snadno dostupný.

plavba Kréta - Řím

Sopka je stále aktivní a projevuje se mírumilovně vypouštěním sirného dýmu. Kolem děr v zemi, kterými vychází sopečný dým se usazuje čistá síra.

fumaroly Vulcano

Dýchání si usnadňujeme přes mokrý hadr.

Pohled na dno kráteru.

Vulcano kráter

ostrov Vulcano

Západní pobřeží ostrova je nádherně divoké.

Městečko na ostrově žije z turistického ruchu.

Navštěvujeme bahniště s léčivým bahnem, které je sopkou zahříváno a zásobováno sopečnými plyny.

bahenní koupel Liparské ostrovy

bahenní koupel Vulcano>

Od zakotvené lodě na pevninu a zpět se přepavujeme člunem.

yachting Lipari

plavba Kréta - Řím

Večer se loučíme s Vulcanem a plujeme k sopce Stromboli, dalšímu ostrovu z Liparských ostrovů.

Liparské ostrovy

Někteří z nás se ráno vydávají na vrchol sopky Stromboli, který se tyčí 940 m nad mořem.

sopka Stromboli

Večer se zvedá vítr a my odplouváme k dalšímu cíli - ostrovu Ischia.

Další den vítr sílí a přechází v bouři s větrem v nárazu do 38 knt a deštěm. Na Ischii připlouváme značně promočeni.

ze Stromboli na Ischii

Ischia nezklamala a tak si tento ostrov užíváme téměř 2 dny. Navštěvujeme známé termální lázně Poseidonovy zahrady.

Ischia Poseidonovy zahrady

Ischia termální lázně

Cestujeme kolem celého ostrova, užíváme si dobré jídlo v místních restauracích.

yachting Ischia

jachting Ischia

U města Ischia na ostrůvku spojeném s ostrovem pevnou cestou navštěvujeme hrad Castello Aragonese d'Ischia.

Castello Aragonese d'Ischia

Zajímave je zde sledovat práci restaurátorů, jak odkrývají původní malby na zdech a obnovují jejich barvy.

30.4.2015 čtvrtek večer opouštíme Ischii. Vyplouváme na posledních 100 NM této plavby do našeho cíle města Fiumicino na jihu Říma.

Ischia

V pátek 1.5.2015 ve 20 hodin jsme úspěšně dopluli do cílového přístavu u Říma ve městečku Fiumicino. Loď jsme vyvázali v Nautilus marině, kde počká na letní etapové plachtění Středozemním mořem.