Tomáš Kůdela - Malta 2010

Všechny reportáže

Plavba Salerno - Malta:

24.4. - 8.5.2010

Čtrnáctidenní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil se začíná v sobotu 24.4.2010 v Itálii z přístavu ve městě Salerno. Odtud vyplujeme plachetnicí jižním kurzem Tyrhénským mořem do Messinské úžiny, kterou proplujeme a budeme stále pokračovat až na ostrov Malta. Z Malty se vydáme západním směrem, jižně obeplujeme Sicílii a dále nastoupíme téměř východní kurz, který nás zavede do souostroví Lipari. Zde si prohlédneme činné sopky a severním kurzem se vrátíme do Salerna, kde plavba 8.5.2010 končí.

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Jak se nám plulo je zachyceno v následující on-line vzniklé reportáži. V mapě je zachycena trasa kudy jsme pluli, tak jak naše souřadnice odesílal přístroj GPS se satelitním komunikátorem.

23.4.2010 pátek - Odjíždíme auty do města Salerno v Itálii, kam dorážíme v noci z pátku na sobotu.

Sobota ráno - vyřizujeme zbylé formality, kontrolujeme technický stav lodi a jejího vybavení. Krátce po obědě jsme celá posádka připraveni vyplout.

V neděli k večeru připlouváme k ostrovu Stromboli, kde krátce kotvíme za účelem přípravy jídla a v noci pokračujeme směrem do Messinské úžiny.

U Stromboli jsme setrvali pouze krátce pro přípravu večeře a dále jsme pokračovali směrem na Jih. Za rozbřesku připlouváme k Messinské úžině.

Proplouváme Messinskou úžinou dle našich výpočtů spolu s jižním proudem.

Za další noc a den spatřujeme v ůterý kolem poledne pevninu - ostrov Malta.

Tak zase na pevné zemi po přistání v Msida marina.

Procházka po Valletě, hlavní přístav.

Závěr dne ukončuje večeře s dobrou rybou.

Středu trávíme poznáváním ostrova a cestujeme místními autobusy až k útesům na jihozápad ostrova u města Dingly. Útesu dominuje velký radar.

Středa 28.4. večer - opouštíme Msida marinu a vyplouváme kolem ostrova zakotvit do Modré zátoky u ostrůvku Comino, který leží mezi Maltou a ostrovem Gozo.

Čtvrtek 29.4. - ráno se probouzíme za bezvětří v Modré zátoce. Koupeme se u lodi a vyrážíme prozkoumat blízkou pevninu.

V poledne zdviháme kotvu a vyplouváme k Sicílii, kterou obeplujeme západním směrem, abychom za několik dní přistáli u ostrova Vulcano. Střídá se slabý vítr s bezvětřím a tak používáme i motor.

Další den stále obeplouváme Sicíli.

V sobotu 1.5.2010 ve 13:50 místního času spatřujeme na souřadnicích 13°26'E a 38°21'N velryby, které si nás nevšímají a klidně se povaluji u hladiny. Máme tak dostatek času na jejich pozorování.

V neděli ráno přistáváme v přístavu na ostrově Vulcano. Ale připlouvající a odplouvající trajekty zde způsobují velmi silné proudění vody, které nepřispívá k pocitu bezpečně vyvázané lodi neboť zde nejsou mooringová lana a stojí se na vlastní kotvě s vyvázanou zádí k nábřeží. Proto opouštíme přístav a přesouváme se vedle přístavu na kotvu.

Po zakotvení se vydáváme vzhůru do kráteru a zapůjčeným autem a čtyřkolkou si objíždíme tento ostrov.

Se západem Slunce opouštíme Vulcano a plujeme nocí ke Stromboli, abychom se mohli kochat viditelnými erupcemi této zajímavé sopky, která v pravidelných intervalech vyvrhuje trochu lávy a plynů.

Nedělní ráno, vstáváme časně ráno v 6 hodin a vydáváme se vystoupit na vrchol sopky Stromboli a pozorovat tam erupce z bezprostřední blízkosti.

Po třech hodinách opuštění paluby naší lodi jsme stanuli na vrcholu 960 metrů nad mořskou hladinou. Pozorujeme erupce jednotlivých kráterů sopky.

Večer se začíná zvedat vítr a my opouštíme Stromboli a směřujeme severně Tyrhénským mořem na ostrov Ischia.

Vítr byl přijemně silný 20 uzlů a na Ischii připlouváme o den dříve již v úterý večer. Se soumrakem přistáváme ve městě Casamicciola v marině Aragonesi.

Středa byla využita k návštěvě termálních lázní, kde jsme si užívali teplých koupelí v jednotlivých bazéncích odstupňovaných až do teploty vody 40°C.

Večer se vracíme k lodi a vyplouváme dále k Západu na ostrov Ventotene.

Pěkně se rozfoukalo až 20 uzlů a byla to pěkná větrná etapa.

Ve čtvrtek 6.5. vstáváme pozdě vzhledem k předchozímu přistání ve 3:30 ráno. V poledne jsme konečně vypluli na etapu 40 NM k ostrovu Capri. Je slunečno, zadoboční vítr a táhlé velké vlny.

Poslední noc trávíme na kotvě u ostrova Capri. V pátek ráno vyplouváme na poslední etapu kolem ostrova a zpět do přístavu v Salernu.

V pátek večer v osm hodin jsme definitivně ukončili plavbu vyvázáním lodi v přístavu ve městě Salerno, odkud jsme před 14 dny vypluli. V sobotu ráno předáváme loď charterové společnosti Breeze a vydáváme se auty na cestu domů.