OnLine reportáž

Tomáš Kůdela

yachting a expedice

Menu

Sociální sítě

Přidejte se

Plavba a kurz v Egejském moři 19.4.-26.4.2020
[zbývají 2 místa]

Egejským mořem na plachetnici 28.4.-7.5.2020

Po řeckých ostrůvcích na plachetnici 24.6.-3.7.2020

Z Athén kolem Kréty na Rhodos 6.7.-17.7.2020

Z Rhodosu přes Kyklady do Athén 20.7.-31.7.2020

Podrobnosti

Staň se kapitánem

V rámci některých plaveb nabízím pro zájemce i praktický kurz yachtingu završený praktickou zkouškou pro získání vlastního kapitánského průkazu.

Čti více

VIP klub



Plavba a kurz kolem Kréty:

4.10.-12.10.2019

Plavba je koncipována zároveň i jako kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz je završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR.

Naše plachtění začne na Krétě v Rethymnu.

Můžete nám posílat zprávy přimo na loď z formuláře na stránce Kontakt. Tyto zprávy si přečteme jednou za 2 dny, pokud technika neselže a dovolí nám se připojit satelitní sítí Inmarsat k Internetu.

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Aktuální pozice a proplutá trasa:

Animace - start



Jaké to vlastně je:

Pro mne tato etapa začala vlastně už o několik dní dříve. Marina v Agios Nikolaos je beznadějně přeplněná loděmi (nabídli mi zařazení na čekací listinu jako 22. loď v pořadí - tedy letos na mne místo nezbyde) a tak jsem byl nucen najít jiný přístav. Bohužel na Krétě se to nezdařilo a tak loď parkuji o 200 mil severně. Proto již od úterý pluji, abych byl včas na změněném místě vyplutí v přístavu v Rethymnu.

Přístav v Rethymnu jsem vyhodnotil jako dobrý počáteční a koncový bod pro naší společnou plavbu na rozdíl od stání u vysokého betonového nábřeží v Heraklionu, kde lodí zmítaly vlny od přistávajících a odplouvajících trajektů.

Setkání s posádkou

V pátek 4.10.2019 odpoledne podle plánu v 16 hodin očekávám posádku na pontonu A u lodi.

Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.

Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvzky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a přitahuje ponton zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.

Začínáme

Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut dvanáct opouštíme přístav.

Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro posádku jak se říká křest ohněm.

Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude pro koho, tak to spíše brali jako humor.

Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já spíše vidím výhodu v rychlé plavbě a stejně jsem rád za to hrubé moře. Jsou přeci na kurzu a já chci aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři to potřebují znát.

Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.

Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova Milos.

Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.

Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.

Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.

Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.

Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme na břehu k večeří místní gyros.

V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).

Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem do ostrova mlátí blesky.

Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.

Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.

Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci v zadním větru.

Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává bočni. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní stranyě ostrova Ios, kam směřujeme.

Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m. Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom co naměřil 3 metry couváme do mezery mezi lodě na přistání.

Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios.

Já si půjčuji skůtr a jedu se projet po ostrově. Projíždím městem Chora.

Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.

Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.

Na severu ostrova přijídím k místu, kde údajně je Homérova hrobka. Mělo by to být tady na tomto kopci.

Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra.

Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.

Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.

A jsem na pláži. Zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se již citelně ochladilo, je už po sezóně a voda už moc neláká.

Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.

Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.

Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.

Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další si manévr si budeme procvičovat simulovaný, kdy muže přes palubu bude představovat vyhozená bóje.

Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.

Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme zda nás k ostrovu Thíra dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď, dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.

Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku opět vítězí bezvětří a doplouváme na motor.

V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.

Zpět na začátek