Zima v Jaderském moři

19.12. - 26.12.2009

S očekáváním silnějšího větru jsme se vydali ve vánoční období zaplachtit, tentokrát v oblasti Zadar-Dugi otok-Olib-Ugljan.
Letos nás uvítalo pro tuto oblast nezvykle mrazivé počasí (-9 °C). Štedrý den se stal opravdu štědrý, a tak jsme rychle opustili marinu a pořádně si zaplachtili v jugu. Vítr do 34 uzlů a vlny do 3 m nám přichystal silné zážitky.

Naše plavba začala v Chorvatsku, ve městě Zadar, v marině Tankerkomerc.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Plavba kolem ostrova Dugi Otok v zimě
Roztržená kosatka a její oprava svépomocí
Štědrý den přináší silný vítr
Kolem ostrovu Ugljan jachtíme zpět do Zadaru

19.12.2009 v sobotu večer přijíždíme do Zadaru a v marině Tankerkomerc přebíráme loď jménem Dolsi. Panuje celkem mrazivé počasí s teplotou vzduchu -9 °C. V neděli ráno vstáváme do slunečného mrazivého rána. Pohled na příď lodi nás však nenechává na pochybách, že jde skutečně o zimní yachting. Vytrháváme lana z ledu na palubě, rukama je prohříváme aby změkla a kolem poledne konečně odvazujeme loď a vyplouváme. Fouká slabá bora, a tak část trasy plachtíme v neustále se měnících poryvech větru od 8 do 20 uzlů.

na jachte v zime

Plavba kolem ostrova Dugi Otok v zimě

plavba na chartrove lodi v zime

Odpoledne po 16. hodině, kdy zde začíná panovat tma, celí promrzlí doplouváme do zátoky na severozápadní straně ostrova Dugi Otok.

zapad slunce chorvatsko

mudr monika sicova

Po zapnutí naftového topení a večeři ihned usínáme. Probouzím se ve 22 hodin a kontroluji naši polohu na kotvě v progrmu kotevní alarm, který za nás drží trvalou automatickou hlídku a je připraven nás probudit poplašným signálem v případě, že by kotva nedržela. Kotva drží pevně. Očekávám dle předpovědi v noci změnu větru z bory na jugo. Sedím u přístrojů, prohlížím elektronické mapy současně s mapami prognózy větru modelu Aladin a přemýšlím nad zítřejší trasou v očekávaném jugu.

navigace dle namornich map v lodi

Roztržená kosatka a její oprava svépomocí

V pondělí vyplouváme do očekávaného juga a plujeme ostře proti větru jihovýchodně podél vnější strany ostrova Dugi Otok. Vítr se stáčí přímo proti lodi, a tak nakonec druhou část etapy doplouváme bez plachet na motor. Křižováním proti větru a stále rostoucím vlnám by se doba doplutí do chráněné zátoky prodloužila až do pozdních nočních hodin. Také se začala mírně trhat kosatka a nebylo vhodné ji dále namáhat. Zítřek budeme muset věnovat opravě plachty.

vanoce na jadranu

Dle předpokladu jsme den trávili opravou kosatky.

oprava kosatky na chartrove lodi

Odpoledne jsme realizovali krátkou zkušební plavbu, abychom vyzkoušeli, zda se oprava kosatky podařila a všechna lepení a šití dobře drží.

jachtou v chorvatsku v zime

zimni jachting chorvatsko

testovaci plavba s opravenou plachtou

Testovací plavbu plachta zvládla bez problémů, tak uvidíme zítra. Dle prognóz nás s opravenou plachtou čeká jugo o průměrné síle 36 uzlů a v nárazech do 60 ti uzlů. Tak uvidíme....

prognoza juga v chorvatsku

23.12. vyplouváme po rozednění a míříme na otevřené moře. Zjišťujeme, že prognózy nebyly přesné a mohutný vítr odezněl přes noc. Fouká slabě a tak na plné plachty využíváme boční vítr k návratu kolem ostrova Dugi Otok.

jachting v chorvatskych vodach

Přistáváme odpoledne v nové marině v obci Veli Rat a jdeme se projít po pevnině k majáku. Nové řádění juga je předpovídáno od dnešní noci.

jachting na jadranu

plavba v chorvatskych vodach

Štědrý den přináší silný vítr

Štědrý den je na vítr opravdu štědrý, a tak rychle opouštíme marinu, abychom si vyrazili pořádně zaplachtit do juga na otevřené moře. Užíváme si vítr do 34 uzlů a vlny nepřesahující 3 m. Štědrý večer trávíme na kotvě v zátoce u ostrova Škarda.

ostrov skarda na jachte

jachtime na stedry den chorvatsko

more v prosinci chorvatsko

Kolem ostrova Ugljan jachtíme zpět do Zadaru

25.12. pátek - dopoledne si ještě užíváme slábnoucí jugo. Odpoledne se za pomoci motoru přesouváme do zátoky na ostrov Ugljan. Jugo plynule přechází v boru a přidávají se bouřky. Díky kotevnímu alarmu jdeme i tak klidně spát.

ostrov ugljan jachting

plachteni na jadranu na vanoce

plavba do zadaru v zime

V sobotu doplouváme jen 11 NM do Zadaru a předáváme loď.

Sólově severním Atlantikem 4-5/2016

Nečekaně jsem stál před velkou osobní výzvou, sólově přeplout oceán z Bermud až na Azory. Cítil jsem velký respekt, touhu ale i pořádný strach. Strach, jestli vše zvládnu, zda se nedostanu do bouře či nevypadnu z lodi nebo neselže technika. Nakonec se jeden z mých strachů naplnil. Strávil jsem 24 dnů v samotě s oceánem a postupně si zvykal na 45 min intervaly na spánek. Ale bylo toho víc. Přečtěte si můj deník ze sólové plavby, který zachycuje nejen okamžiky, kdy jsem trávil i 30 h za kormidlem bez přestávky ale i informace ohledně výroby pasivního autopilota z gumicuků, konstrukce vlastního driveru a hlavně pocity, které jsem při tomto mém největším dobrodružství zažíval. Celkem jsem uplul 2 388 NM (4 423 km).

Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 7/16. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.

Z Říma na Korsiku 9/2022

8denní přeplavba z Itálie od Říma na Korsiku do Bonifacia dále na Sardinii a návrat k Římu. Přepluli jsme Tyrhénské moře směrem na západ a směrem na východ. Plavba zaměřená na získání dalších zkušeností v náročnějších podmínkách delších přeplavbových etap spojená i s relaxací a koupáním.

Březnová Biskaj 3/2019

13denní plavba z francouzského Brestu přes bouřlivý Biskajský záliv a dále kolem Portugalska do Cascais. Plavba nezačíná příznivě. Silný vítr, velké vlny, chlad a neustálé zalévání vlnami u kormidla. Na Navtext přichází zpráva o vypadlých kontejnerech nedaleko naší lodi…
Na plavbě si procvičujeme navigaci se sextantem a plujeme do španělského městečka Camariños. Pokračujeme do mariny ve městě Fisterra, abychom se mohli pěšky vydat na mys Finisterre, kam pokračují mnozí poutníci po absolvování Svatojakubské cesty. Rybářská tradice se v přístavu nezapře. Navštěvujeme muzeum rybolovu, kde se nám dostává individuálního výkladu. Stádo delfínů nás doprovází na cestě španělskými vodami. Dílčím cílem trasy je opuštěný ostrov Berlenga, který je přírodní rezervací s četným výskytem mořských ptáků. Ostrov zaujme svými útesy a krásnou procházkou k pevnosti či majáku. Poslední zastávka proběhne v portugalském rybářském městečku Sesimbra. Plavba končí v marine Cascais poblíž Lisabonu.
V článku naleznete informace pro jachtaře ohledně kotvení či marin na této trase.