Další zastávka na plavbě Norskem nás zavedla do městečka Andalsnes, odkud jsme se vydali autobusem po Trolí stezce Trollstigen do sedla mezi horami. Odtud jsme pěšky stoupali dalších 800 m na trase 5 km k nejvyšší evropské kolmé stěně Trollveggen.
19.5. - 2.6.2012
Plavba po chorvatských ostrůvcích byla zaměřena především odpočinkově.
Důvodem byl 13měsíční syn. Proto vlastní trasa nebyla tak důležitá a byla
operativně přizpůsobena aktuálním podmínkám.
Od jihu jsme obepluli ostrov Dugi otok,
kde foukalo jugo o síle 35 knt. Tomík zde zažil svou první mořskou nemoc.
Dále jsme směřovali k ostrovu Žut, Kornati, Žirje, na Korčulu a zpět do domovské
mariny v Sukošanu.
Naše plavba začala v Chorvatsku, v marině Sukošan.
Plavba na ostrovy Dugi otok a Žut s batoletem na palubě
Plavba na ostrovy Kornat, Žirje a Korčula
Plavba zpět do mariny v Sukošanu
19.5.2012 sobota - jsme na cestě autem do Chorvatska. Směřujeme do mariny v Sukošanu, kde se nalodíme. Přebíráme loď Bavaria 32 jménem "Taurus". Chřipka se kterou již bojují od úterý v průběhu odpoledne mění podobu do zánětu středního ucha a tak místo příprav na vyplutí ještě hledáme nemocnici v Zadaru, kde nakonec dostávám příslušné léky a doufám, že za několik dní budu zase v plné síle. Stále mám v plánu v neděli vyplout alespoň krátkou etapou k ostrovu Dugi otok.
Tomášek spokojeně odpočívá v kojenecké houpací síti Yayita, kterou jsem umístil do salónu.
V pondělí vyplouváme na otevřené moře a vnější stranou obeplouváme Dugi otok v silně
foukajícím jugu cca 35 knt a vlnách do 3 m. Tomášek zažívá svoji první mořskou
nemoc. Přestává pracovat autopilot. Na noc se vyvazujeme na bóji v zátoce u Veli Rat.
Úterý a středa jsou dny s velmi slabým větrem. Pomalu se vracíme vnitřní stranou
ostrova Dugi otok zpět. Ve středu se setkáváme u průplavu Ždrelac mezi
ostrovy Ugljan a Pašman s technikem, který nám přiváží nový panel autopilota na výměnu
za nefunkční. Na večer jsme zakotvili u ostrova Žut, odkud zítra přeplujeme jen
kousek do národního parku Kornati. Doufáme v teplejší počasí. Doposud byly dny
zamračené s občasným deštěm a teploty připomínaly spíše březnový jachting.
Naštěstí máme s sebou i pořádnou zimní výbavu pro Tomáška.
Plavbu si užívá, jen jeho batolení po palubě je pro nás vzhledem k nepřetržitému dozoru nad ním náročnější.
Počasí se začíná zlepšovat a přicházejí slunečné dny. Přespáváme v zátoce Modri Bok ostrova Kornat. V pátek fouká bora, která je pro nás ideálním bočním větrem, a tak proplouváme Kornati a pokračujeme až na ostrov Žirje. V sobotu vítr utichá a následují dvě dlouhé etapy z větší části na motor, které vedou až na ostrov Korčula do města Korčula. Zde trávíme nedělní odpoledne a večer.
Nesmí chybět ani plavba na laně za lodí.
Pondělí 28.5.2012 opouštíme marinu na Korčule a vydáváme se pozvolna zpět. Po dvou dnech bez významného větru na motor doplouváme na ostrov Žirje. Odtud pokračujeme již opět na plachty na začátek Národního parku Kornati.
Od středy do pátku střídáme etapy s koupáním v Kornatech a plujeme zpět do domovské mariny v Sukošanu, kde v sobotu 2.6.2012 vracíme loď a vydáváme se zpět na cestu domů.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Další zastávka na plavbě Norskem nás zavedla do městečka Andalsnes, odkud jsme se vydali autobusem po Trolí stezce Trollstigen do sedla mezi horami. Odtud jsme pěšky stoupali dalších 800 m na trase 5 km k nejvyšší evropské kolmé stěně Trollveggen.
Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.
Nečekaně jsem stál před velkou osobní výzvou, sólově přeplout oceán z Bermud až na Azory. Cítil jsem velký respekt, touhu ale i pořádný strach. Strach, jestli vše zvládnu, zda se nedostanu do bouře či nevypadnu z lodi nebo neselže technika. Nakonec se jeden z mých strachů naplnil. Strávil jsem 24 dnů v samotě s oceánem a postupně si zvykal na 45 min intervaly na spánek. Ale bylo toho víc. Přečtěte si můj deník ze sólové plavby, který zachycuje nejen okamžiky, kdy jsem trávil i 30 h za kormidlem bez přestávky ale i informace ohledně výroby pasivního autopilota z gumicuků, konstrukce vlastního driveru a hlavně pocity, které jsem při tomto mém největším dobrodružství zažíval. Celkem jsem uplul 2 388 NM (4 423 km).
Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 7/16. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.