Prázdniny u ostrova Kréta:

červen - srpen 2014

Odpočinkový jachting s koupáním, ostrůvky a zátokami v okolí východní části Kréty. Poznávání ostrovů Karpatos, Kasos, Koufonisi a proměnlivých poryvových větrů za východním pobřežím Kréty. Fouká zde téměř pořád. Ideální pro ty, kteří mají rádi plutí na vítr a nejsou nadšenci pro „diesel yachting“.

Naše plachtění začalo na ostrově Kréta v marině Aghios Nikolaos.

Obsah:

Spinalonga - ostrov malomocných
Na plachetnici na řecký ostrov Dragonada
Plachtíme na ostrov Kasos
Plavba na Karpatos
Plachtíme zpět na ostrov Kréta
Plavba po zátokách kolem ostrova Kréta

Jaké to bylo:

Doufám, že loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná v Ag. Nikolaos, kde jsem ji zanechal po dubnové přeplavbě z Říma. GPS systém ukazuje nezměněnou polohu, což znamená, že palubní elektronika je funkční a loď tam je.

Posádku čekáme v marině v poledne 16.6.2014 pondělí. Souřadnice mariny jsou 35° 11' 10'' N , 25° 43' 00'' E nebo zde domovská stránka marina of Aghios Nikolaos.

plavba na plachetnici kreta

13.6.2014 pátek večer opouštíme přístav a dáváme si krátkou etapu 12 NM do zátoky Spinalonga. Sobotu trávíme koupáním v této zátoce a poznáváním ostrova.

s detmi na lodi

Spinalonga - ostrov malomocných

Tento malý ostrůvek sloužil od r.1904 jako leprosárium. Důvodem byla jeho izolovanost, ale přitom vhodná poloha pro zásobování, které přesto vázlo. Nemocným chyběl především lékařský personál a voda, která se na ostrov dovážela. Nakonec na ostrově obnovili záchytný systém pro udržení vody, který zde byl už v minulosti vybudován.

create spinalonga

Loď necháváme na kotvě a vydáváme se na průzkum ostrova.

lodi na spinalongu

Lepra je chronické infekční onemocnění postihující sliznice, kůži, nervy končetiny a obličej. Jedinou šancí na léčbu byla dříve amputace. Proto také žili na ostrově i obyvatelé bez končetin. Ze začátku se majetnější pohřbívali do malých hrobů, ale protože úmrtí byla častá a plocha ostrova omezená, nakonec byli přeneseni do pohřební betonové jámy.

spinalonga lepra

Lidé si i přes odpor řecké vlády nakonec vydobili např. pravidelné mše a dokonce svatební obřady. Děti však byly po narození matkám odejmuty a umístěny do domova pro sirotky v Athénách. Teprve pokud leprou neonemocněli do věku 18 let, tak se mohly začlenit do řecké společnosti.

kvetouci kaktus kreta

Procházka po tomto ostrově s takto silnou historií nás zasáhne. Tíživý pocit, který se objevuje je asi opodstatněný.

recky ostrov malomocnych

Situace na ostrově se zlepšila roku 1932 jmenováním nového guvernéra. Ten zajistil např. stavbu nemocnice a postupně byly umožněny i návštěvy nemocných jejich rodinami. Ostrov nakonec začal žít svým životem - bylo zde vybudováno kino či vydávány ostrovní noviny. Roku 1954 rozhodla řecká vláda o zrušení posledního evropského leprosária. Poslední obyvatelé ostrova ho opustili o 3 roky později.

leper colony buildings

Zítra večer se přesuneme zpět do mariny v Agios Nikolaos, kde počkáme na pondělní příjezd posádky.

Pondělí poledne - posádka dorazila, a ještě téhož dne vyplouváme z přístavu opět do zátoky Spinalonga. Další dva dny jsou ve znamení koupání v této a sousední zátoce.

monika nisznanska terapie vnitrniho ditete

Na plachetnici na řecký ostrov Dragonada

Dále vyrážíme směrem na východ na ostrov Karpatos se dvěma zastávkami. První z nich bude u ostrova Dragonada.

igor samotny monika sicova

monika sicova

Před přídí už vidíme náš dnešní cíl.

s detmi na plachetnici

K večeru doplouváme k Dragonádě, je to malý neosídlený ostrov, který nám poskytne úkryt pro dnešní noc.

ostrov dragonada

Břehy ostrova jsou strmé a padají do velké hloubky. Obeplouváme ostrov a doufáme, že bude místo ve východní zátoce. Zátoka je totiž úzká a na vhodnou hloubku pro kotvení se vejdou bezpečně pouze dvě lodě.

ostrov dragonada kreta

Plachtíme na ostrov Kasos

Měli jsme štěstí, zátoka byla prázdná. Hned ráno po probuzení vytahujeme kotvu a plujeme dál.

plavba na kasos recko

Meltemi zesiluje a moře hrubne, není divu, vždyť také vplouváme do oblasti, kterou v pilotu nazývají "angry sea".

angry sea kreta

Celý den plujeme v místním charakteristickém větru Meltemi. Užíváme si plachtění i ve 3 metrech vysokých vlnách, kde při sjezdu z vlny naše rychlost dosahuje až 11 uzlů.

monika sicova

jachting stredozemni more

Den se pomalu chýlí k večeru a já od kormidla vyhlížím pevninu. Blížíme se k ostrovu Kasos, kde plánuji na noc zakotvit v jižní zátoce.

plachteni kolem krety

Jižní zátoka ostrova Kasos skýtá úkryt před Meltemi a umožňuje nám odpočinek a koupání na romantickém místě.

zatoka ostrov kasos

Zůstáváme zde i následující den. Zátoka je prostorná a tak se sem bezpečně vejde i několik dalších lodí. Moře je prohřáté tak, že si můžeme dosyta užít plavání a šnorchlování.

kasos recko

Nalézáme zde příjemnou oblázkovou pláž a také dramaticky působící úzkou zátoku se strmými břehy, která je ideální ke šnorchlování.

zatoka kreta

Dnes zde úkryt před větrem a vlnami nalezla i malá rybářské loď. Na naší palubě právě probíhá diskuze co vařit k obědu. Někdo přišel s návrhem, zda se nezkusit zeptat rybářů, jestli by neprodali něco ze svého úlovku. A tak se nakonec k obědu podává ryba.

vecere na plachetnici

Plavba na Karpatos

A je čas plout dále. Meltemi mírně zesláblo ve své síle a už fouká jen 25 uzlů. My plujeme na další z ostrovů a tím bude ostrov Karpatos.

dovolena na jachte

misa a igor samotni

No, ale nechval dne před večerem. V poledne vítr zase přidává a refujeme. Náklon se zvětšuje a plavba je zase poněkud divoká.

posadka na plachetnici

Vítr se stáčí proti nám a my ke Karpatosu musíme křižovat.

plavba kreta

Super, přístav je míli před námi, musíme skasat plachty a najít místo k vyvázání.

kasani plachet

Vplouváme do městského přístavu na ostrově Karpatos. Přistáváme zádí ke břehu s přídí na vlastní kotvě. Žádná mooringová lana tu nejsou. Stání na vlastní kotvě se zádí vyvázanou ke břehu je v Řecku obvyklé. Bohužel toto místo se mi nelíbí. Vítr silně fouká do boku lodí a kotva se posouvá po dně. Za chvíli se záď lodi nebezpečně přibližuje ke břehu. Rozhodnu se pro změnu přístavu a proto přeplouváme do rozestavěné mariny vedle městského přístavu města Pigadia. Způsob stání je zde stejný, ale vítr tady nemám z boku, ale ze zádi od břehu s vlnolamem, ke kterému jsme vyvázáni. Kotva drží dobře.

mesto karpathos pigadia pristav

Pondělí 23.6. - protože se nám podařilo loď dobře vyvázat, můžeme si dovolit všichni ji opustit a vydáváme se autem poznat krásy ostrova Karpatos.

karpathos priroda

karpathos zatoka

prochazka ulickami na karpathosu

Plachtíme zpět na ostrov Kréta

Nastal čas obratu na naší cestě. Seznamuji posádku nad mapou s dnešní trasou.

planovani trasy plavby kreta

Vítr zase přidal na 38 uzlů. 2. ref na hlavní plachtě je málo, chtělo by to ještě 3. ref.

posadka plachetnice plavba kreta

Na noc volíme stejné zátoky jako při plavbě na Karpatos. Nocujeme opět u ostrova Kasos.

kreta pozor na silny vitr

Bezpečnost na lodi je velmi důležitá, a tak i při natáčení používám harnes s popruhem. Svůj význam mají i další záchranné prostředky. S čím vším je vhodné seznámit posádku si můžete přečít v článku.

plavba kreta leto

Pro další noc volíme už také osvědčenou zátoku na ostrově Dragonada.

nataceni na mori

kreta kotveni

ostrov dragonada

V pondělí 30.6. úspěšně doplouváme zpět do přístavu Agios Nikolaos. Loučíme se s posádkou.

agios nikolaos

Plavba po zátokách kolem ostrova Kréta

Přijíždí má dcera Markéta se svým partnerem Ondřejem. A vydáváme se na týdení plavbu k ostrůvku Dragonada severně od východního okraje Kréty a po zátokách na východním pobřeží Kréty.

pohodicka na jachte

Také Tomáškova chůva Daniela poznává, co je námořní jachting.

jachting neni jen pro mlade

zena za kormidlem

dite na jachte v mori

dovolena na jachte s rodinou

A dále již sami bez posádek si užíváme léto. Podnikáme výlet soutěskou z vesničky Zakros do osady Kato Zakros.

vylet kato zakros

kato zakros fotky

kreta tak trochu jinak

Kato Zakros leží na břehu moře u nádherné zátoky s dlouhou pláží. Zátoka nám poskytuje příjemné kotviště s písečným dnem, kde kotva poměrně dobře drží i ve větru 35 uzlů.

rodinna plavba

opusteny ostrov koufonisi kreta

Několik dní na kotvě u zcela opuštěného a neosídleného ostrova Koufonisi v nádherné zátoce sami jen s mořem a skalisky. Je to tady jak na konci světa.

skaly koufonisi kreta

koufonisi nadherne misto pro jachtare

plaz jen pro vas kreta

cestovani po krete,fotky, reportaz z cesty

klidna zatoka u krety

Středa 30.7. po dvou týdnech zase trocha civilizace v přístavu Ierápetra. Už dochází voda a jídlo a je třeba doplnit zásoby.

pristav ierapetra

plavby na plachetnici i s detmi

pristav na jihu krety

Čtvrtek odpoledne opouštíme přístav a odplouváme opět do klidných zátok a k ostrovům.

Podrobné informace ke kotvištím ostrovů Kásos, Karpathos a Dragonada (i se souřadnicemi kotvišť) najdete v článku Jiné Středomoří.

Přeplavba Tyrhénským mořem sem a tam 5/2021

16 dní na lodi při plavbě v délce cca 800 NM z Říma přes Ponzu na Ischii, dále na Liparské ostrovy, Sardinii a zpět do Říma. Přeplavba s dlouhými i vícedenními etapami a několika zastávkami v plánovaných místech. Přepluli jsme Tyrhénské moře různými směry.

Z Malty na Krétu 8/2019

Hlavní úsek této plavby je přeplavba Středozemním mořem z Malty na Krétu. V Řecku jako kapitán lodi musím řešit klasické úřednické kolečko plné papírování. Novinkou je registrace a zaplacení poplatku TEPAI. Pak už nám nic nebrání v pohodovém plachtění. Objevujeme nádherný ostrůvek Gramvousa, který je náramně podobný Karibiku. V Rethymnu vám doporučím místo na výbornou večeři a užíváme si i výlety po Krétě. Navštěvujeme poustevnu, kostel ve Spili a nádherné místo Preveli, které nás neokouzlilo svou pláží, ale hlavně řekou, do které jsme se vydali na canyoning na vlastní pěst. Plavba končí velmi nepohodlým vyvázáním v marině v Heraklionu.

Děti mohou plachtit už od narození

Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.