Čtrnáctidenní plavba Tyrhénským mořem z italského Salerna na ostrůvek Capri a na Sardinii a dále přes Liparské ostrovy do Messinské úžiny a pak na sever do termálů na ostrově Ischia.
4.10.-12.10.2019
I když tato plavba byla pojata jako kurz, část posádky
tvořili lidé, kteří již kapitánský průkaz mají. Potřebovali si
oživit jachtařské znalosti a více potrénovat manévry. Jiní
usilovali o praktickou zkoušku pro získání vlastního kapitánského průkazu C -
Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal).
Plavba začala poměrně drsně a poryvy větru o síle 42 knt daly i zkušeným kapitánům
pořádně zabrat. Zaměřili jsme se především na trénink manévrů s lodí (např. kotvení, práci
s plachtami a spinakrovým pněm, obraty s lodí proti větru a stoupání či trénink MOB).
Čas nám zbyl i na poznávání ostrova Ios.
Naše plachtění začne na Krétě v Rethymnu.
V pátek 4.10.2019 očekávám posádku na lodi v přístavu v Rethymnu na Krétě.
Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě, jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.
Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvuky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a přitahuje ho zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.
Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut dvanáct opouštíme přístav.
Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro posádku jak se říká křest ohněm.
Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude pro koho, tak to spíše brali jako humor.
Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já vidím výhodu v rychlé plavbě a za hrubé moře jsem rád. Posádka je přeci na kurzu a já chci, aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři tak získají cenné zkušenosti.
Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.
Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova Milos.
Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.
Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.
Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.
Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.
Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme k večeří místní gyros.
V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).
Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem nás do ostrova mlátí blesky.
Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.
Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.
Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci v zadním větru.
Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává boční. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní straně ostrova Ios, kam směřujeme.
Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m. Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom, co naměřil 3 metry, couváme do mezery mezi lodě na přistání.
Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios, jehož rozloha je pouhých 109 km².
Já si půjčuji skútr a jedu se projet po ostrově. Projíždím sněhobílým městem Chora, pro které jsou typické úzké uličky, bíle omítnuté domy postavené na skalách a kostely s modrými kopulemi.
Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.
Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.
Dále jedu přes zelená údolí plná vinic a olivových hájů až na samý sever ostrova. Přijíždím k místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka, nicméně o tom neexistuje žádný důkaz. Mělo by to být tady na tomto kopci.
Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra, který je tvůrcem eposu Illias a Odysseia.
Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.
Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.
A jsem na pláži, která je zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se citelně ochladilo. Je po sezóně a voda už moc neláká.
Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.
Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.
Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.
Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další manévry si budeme procvičovat simulované, kdy muže přes palubu bude představovat vyhozená bóje.
Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.
Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme, zda nás k ostrovu Thíra dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď, dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.
Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku vítězí bezvětří a doplouváme na motor.
V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Čtrnáctidenní plavba Tyrhénským mořem z italského Salerna na ostrůvek Capri a na Sardinii a dále přes Liparské ostrovy do Messinské úžiny a pak na sever do termálů na ostrově Ischia.
Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.
Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.