Jaké to vlastně bylo:
Je čtvrtek 5.5.2022 den před příjezdem posádky. Připravuji loď na plavbu. Především dokončuji opravu naftového
topení, které na předchozí plavbě přestalo topit. Příčinou byla závada motoru ventilátoru, který jsem tehdy ihned objednal
a dnes jsem ho přivezl.
Topení po výměně motoru zase funguje jako nové. Dále vyměňuji lano výtahu hlavní plachty a provádím řadu dalších
drobných prací.
V sobotu vyplouváme z Nautilus maríny po řece na moře. Je bezvětrnně ráno a musíme plout na motor. Nevadí, alespoň
začneme s trénováním kormidlování na zadaný kompasový kurz.
Odpoledne se trochu zvedne vítr a můžeme plout na plachty. Večer doplouváme do maríny Riva di Traiano. V neděli
pokračujeme dále na sever podél italských břehů. Rozfoukává se nám příjemný vítr z boku a my na plné plachty konečně
taky pěkně uháníme vpřed. Síla větru nepřesahuje 16 uzlů a nemusíme tedy ještě refovat, necháváme plné plachty
a plujeme rychle v náklonu k dnešnímu cíli. Tím je marína Cala Galera. Než však doplujeme do cíle přichází silný
déšť z bouřkou. Přistáváme poněkud zmáčení. Večer dostává slovo topení Webasto, aby oblečení snáze proschnulo,
ale v lodi je pěkné horko 28°C.
Pondělní ráno nás přivítá slunečný den ale úplné bezvětří. Opouštíme marínu a plujeme necelou míli před písečnou
pláž, kde trénujeme manévry s lodí na motor.
Jde především o couvání a zastavení lodi těsně u bóje, kterou jsem dal do moře.
Zde manévry strávíme dopoledne až do oběda, který se dnešní směně ne klidném moři dobře připravuje.
Voda má sice jen 16°C ale Filipa to neodrazuje od koupele za tohoto slunečného dne.
Po obědě začíná lehce foukat z moře ke břehu a my můžeme dát plné plachty a vyrazit.
Posádka se již začíná orientovat v lanech a už cvičí vytahování plachet samostatně. Zatím to jde pomalu,
protože se ještě všechny úkony nezaotomatizovaly a musí přemýšlet. To se však s každou další
manipulací s plachtou bude zlepšovat.
Ječtě správně dotrimovat genoou a už nabíráme rychlost.
Vítr je slabý 8 uzlů ale krásně vidíme, že dobrý trim plachet dokáže rozjet loď 6 uzly.
Špióny ukazují, že ten trim opravdu zvládli dobře tak jak popisuji ve článku trim plachet.
Ještě povolit trochu spodní lík hlavní plachty a zvětšit její břicho pro dosažení většího výkonu.
Potkáváme množství rybářských lodí, které se vrací z moře a ačkoli už neloví nekompromisně vyžadují přednost
a my pod plachtami kličkujeme mezi nimi. K vyhodnocení kolizního kurzu nám výrazně pomáhá AIS, kde přesně vidíme
zda se bezpečně mineme či nioli.
Doplouváme do zátoky u Talamone, kasáme plachty a spouštíme kotvu. Dnešní noc budeme na kotvě.
Jsme v rozlehlé zátoce s písečným a bahnitým dnem kde kotva výborně drží. Dno je ploché a stojíme na hloubce
5 metrů.
Probouzíme se do dalšího slunečného dne. Bohužel došlo pečivo a tak vytahujeme kotvu a plujeme přistát do
přístavu v Talamone.
Ani v pilotovi není uveden komunikační kanál přístavu a na obvyklých kanálech nikdo neodpovídá. Rozhoduji, že
si volné místo najdeme sami a přistaneme. V přístavu není pro nás dostatečná hloubka s vyjímkou čel pontonů C a D.
Couváme k pontonu C, který má i v čele mooringová lana a vyvazujeme loď. Za chvíli přichází chlapík z přístavu a ptá
se zda budeme přes noc. Odpovídám, že ne, že jen potřebujeme koupit chleba. Mávne rukou a jde zase pryč.
Městečko se pomalu probouzí k životu, my už zase máme pečivo a ještě než odtud odplujeme si dáváme ranní kávu.
Dnešní den je opět ve znamení slabého větru a my se líně posouváme k ostrovu Giglio. Dobré je na tom, že k dosažení
rozumné rychlosti plavby je důležitý správný trim plachet. Díky tomu si trimování na tomto kurzu opravdu dobře procvičíme.
Odpoledne spouštíme kotvu v západní zátoce ostrova Giglio, vytáhneme denní znak - černou kouli a jdeme foukat
gumový člun, kterým se přepravíme na břeh.
Do večera je čas se podívat po ostrově, nebo si zaplavat.
Je to zde hezké a klidné, voda průzračná a my jsme zde jediná loď na kotvišti.
Ve středu opouštíme ostrov Giglio a nabíráme jihovýchodní kurz, kterým zahajujeme návrat do Nautilus maríny, kde
naše plavba má zkončit.
V předchozích dnech jsme pluli ostře proti větru a také na boční vítr a postupně se od posádky objevovaly dotazy
na nastavení plachet pro zadní vítr. A máme ho tady. Dnes to bude většinou na zadní vítr. Vytahujeme plné plachty.
Ukazujeme si jak nastavit plachty na motýla s použitím spinakrového pně. V průběhu dne nám vítr postupně sílil
a k večeru už přesahoval rychlost 20 uzlů. Plavba postupně přešla do noci a kolem půlnoci doplouváme ke krytému
místu u pobřeží u Santa Marinela. Zde jsme stíněni od vln a větru a můžeme zakotvit.
Čtvrtek je posledním dnem naší plavby a zároveň dnem k ověření toho co se posádka naučila. Vyplouváme z kotviště
od Santa Marinela s cílem na řece u Fiumicina v Nautilus maríně.
Členové posádky se střídají ve velení a já pozoruji jak jim to jde. Zadávám jim různé kurzy plavby a oni musejí
dodržet kurz a nastavit správně plachty k větru.
Dojde i na motýla se spinakrovým pněm.
V žaludcích nám už kručí a tak je čas na přípravu oběda. Dnes bude maso dvou barev od
Expresmenu s rýží na kari.
Expresmenu
si celá posádka za týden plavby velmi oblíbila, protože jim chutnalo a nepřipravovalo je o čas strávený
přípravou jídla. Příprava jídla byla tak vždy otázkou 15 minut.
K večeru doplouváme do Nautilus maríny a plavba je u svého konce. Ještě než se setmí posádka mne vytahuje na stěžeň
a pomáhá mi tak s instalací tlakového reproduktoru, který bude sloužit ke zvukové signalizaci zvláště za mlhy jako
mlhový roh.