Kurz pro budoucí skipery

6.5.-13.5.2022

8denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech. Kurz je zaměřen především prakticky, nebude však chybět ani teorie. Součástí kurzu bude i plavba v noci a v 2. části kurzu plavba ve směnách.

Je čtvrtek 5.5.2022 den před příjezdem posádky. Připravuji loď na plavbu. Především dokončuji opravu naftového topení, které na předchozí plavbě přestalo topit. Příčinou byla závada motoru ventilátoru, který jsem tehdy ihned objednal a dnes jsem ho přivezl.

webasto EVO5500 marine disassembly

Topení po výměně motoru zase funguje jako nové. Dále vyměňuji lano výtahu hlavní plachty a provádím řadu dalších drobných prací.

V sobotu vyplouváme z Nautilus maríny po řece na moře. Je bezvětrnně ráno a musíme plout na motor. Nevadí, alespoň začneme s trénováním kormidlování na zadaný kompasový kurz.

Odpoledne se trochu zvedne vítr a můžeme plout na plachty. Večer doplouváme do maríny Riva di Traiano. V neděli pokračujeme dále na sever podél italských břehů. Rozfoukává se nám příjemný vítr z boku a my na plné plachty konečně taky pěkně uháníme vpřed. Síla větru nepřesahuje 16 uzlů a nemusíme tedy ještě refovat, necháváme plné plachty a plujeme rychle v náklonu k dnešnímu cíli. Tím je marína Cala Galera. Než však doplujeme do cíle přichází silný déšť z bouřkou. Přistáváme poněkud zmáčení. Večer dostává slovo topení Webasto, aby oblečení snáze proschnulo, ale v lodi je pěkné horko 28°C.

Pondělní ráno nás přivítá slunečný den ale úplné bezvětří. Opouštíme marínu a plujeme necelou míli před písečnou pláž, kde trénujeme manévry s lodí na motor.

Jde především o couvání a zastavení lodi těsně u bóje, kterou jsem dal do moře.

Zde manévry strávíme dopoledne až do oběda, který se dnešní směně ne klidném moři dobře připravuje.

Voda má sice jen 16°C ale Filipa to neodrazuje od koupele za tohoto slunečného dne.

Po obědě začíná lehce foukat z moře ke břehu a my můžeme dát plné plachty a vyrazit.

Posádka se již začíná orientovat v lanech a už cvičí vytahování plachet samostatně. Zatím to jde pomalu, protože se ještě všechny úkony nezaotomatizovaly a musí přemýšlet. To se však s každou další manipulací s plachtou bude zlepšovat.

Ječtě správně dotrimovat genoou a už nabíráme rychlost.

Vítr je slabý 8 uzlů ale krásně vidíme, že dobrý trim plachet dokáže rozjet loď 6 uzly.

Špióny ukazují, že ten trim opravdu zvládli dobře tak jak popisuji ve článku trim plachet.

Ještě povolit trochu spodní lík hlavní plachty a zvětšit její břicho pro dosažení většího výkonu.

Potkáváme množství rybářských lodí, které se vrací z moře a ačkoli už neloví nekompromisně vyžadují přednost a my pod plachtami kličkujeme mezi nimi. K vyhodnocení kolizního kurzu nám výrazně pomáhá AIS, kde přesně vidíme zda se bezpečně mineme či nioli.

Doplouváme do zátoky u Talamone, kasáme plachty a spouštíme kotvu. Dnešní noc budeme na kotvě.

Jsme v rozlehlé zátoce s písečným a bahnitým dnem kde kotva výborně drží. Dno je ploché a stojíme na hloubce 5 metrů.

Probouzíme se do dalšího slunečného dne. Bohužel došlo pečivo a tak vytahujeme kotvu a plujeme přistát do přístavu v Talamone.

Ani v pilotovi není uveden komunikační kanál přístavu a na obvyklých kanálech nikdo neodpovídá. Rozhoduji, že si volné místo najdeme sami a přistaneme. V přístavu není pro nás dostatečná hloubka s vyjímkou čel pontonů C a D. Couváme k pontonu C, který má i v čele mooringová lana a vyvazujeme loď. Za chvíli přichází chlapík z přístavu a ptá se zda budeme přes noc. Odpovídám, že ne, že jen potřebujeme koupit chleba. Mávne rukou a jde zase pryč.

Městečko se pomalu probouzí k životu, my už zase máme pečivo a ještě než odtud odplujeme si dáváme ranní kávu.

Dnešní den je opět ve znamení slabého větru a my se líně posouváme k ostrovu Giglio. Dobré je na tom, že k dosažení rozumné rychlosti plavby je důležitý správný trim plachet. Díky tomu si trimování na tomto kurzu opravdu dobře procvičíme.

Odpoledne spouštíme kotvu v západní zátoce ostrova Giglio, vytáhneme denní znak - černou kouli a jdeme foukat gumový člun, kterým se přepravíme na břeh.

Do večera je čas se podívat po ostrově, nebo si zaplavat.

Je to zde hezké a klidné, voda průzračná a my jsme zde jediná loď na kotvišti.

Ve středu opouštíme ostrov Giglio a nabíráme jihovýchodní kurz, kterým zahajujeme návrat do Nautilus maríny, kde naše plavba má zkončit.

V předchozích dnech jsme pluli ostře proti větru a také na boční vítr a postupně se od posádky objevovaly dotazy na nastavení plachet pro zadní vítr. A máme ho tady. Dnes to bude většinou na zadní vítr. Vytahujeme plné plachty.

Ukazujeme si jak nastavit plachty na motýla s použitím spinakrového pně. V průběhu dne nám vítr postupně sílil a k večeru už přesahoval rychlost 20 uzlů. Plavba postupně přešla do noci a kolem půlnoci doplouváme ke krytému místu u pobřeží u Santa Marinela. Zde jsme stíněni od vln a větru a můžeme zakotvit.

Čtvrtek je posledním dnem naší plavby a zároveň dnem k ověření toho co se posádka naučila. Vyplouváme z kotviště od Santa Marinela s cílem na řece u Fiumicina v Nautilus maríně.

Členové posádky se střídají ve velení a já pozoruji jak jim to jde. Zadávám jim různé kurzy plavby a oni musejí dodržet kurz a nastavit správně plachty k větru.

Dojde i na motýla se spinakrovým pněm.

V žaludcích nám už kručí a tak je čas na přípravu oběda. Dnes bude maso dvou barev od Expresmenu s rýží na kari. Expresmenu si celá posádka za týden plavby velmi oblíbila, protože jim chutnalo a nepřipravovalo je o čas strávený přípravou jídla. Příprava jídla byla tak vždy otázkou 15 minut.

K večeru doplouváme do Nautilus maríny a plavba je u svého konce. Ještě než se setmí posádka mne vytahuje na stěžeň a pomáhá mi tak s instalací tlakového reproduktoru, který bude sloužit ke zvukové signalizaci zvláště za mlhy jako mlhový roh.

Z Rhodosu po ostrovech do Athén 7/2020

Z Rhodosu po řeckých ostrovech až do Lavria u Athén nám dala všem pořádně zabrat. Plavba kolem tureckých břehů proběhla za doprovodu vojenské lodi a dále nás čekalo opět křižování do zálivu Kamari na ostrově Kos. Ostrov Astipálaia nám poskytl bezpečnou zátoku před další plavbou. Navštívili jsme ostrov Santorini (Thíra), kde více než ostrov samotný jsme vnímali jeho opuštěnost turisty. Na trase z ostrova Syros dochází k fatálnímu poškození lodi. Kontaktujeme pobřežní stráž a měníme cíl naši plavby. Po přistání jsem jako kapitán plavidla zbaven dokladů a tím de facto uvězněn na ostrově.

Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

11-ti denní dobrodružná adrenalinová plavba s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským mořem spojená s kurzem jachtingu a praktickou zkouškou nutnou pro získání vlastního kapitánského průkazu MDČR. Vypluli jsme z Říma směřem ke Korsice a obepluli její západní pobřeží. Navštívili jsme starobylé město Bonifacio, které stojí na vápecnovém útesu a nabízí nádherné výhledy. Právem bývá označováno jako jedno z nejfotogeničtějších míst na Korsice. Dále jsme plachtili na ostrov Ischia a zpět do Říma.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 3/2014. Plavba kolem Kréty je „jiná káva“než letní rekreační plavby. Naleznete zde mimo jiné informace o místech, kde jsme kotvili společně s jejich souřadnicemi.

Z Německa do Norska 7/2017

Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.