Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.
3.7. - 2.8.2012
Letošní rok jsme s naším 16měsíčním synem a 100 kg zavazadel realizovali měsíční
expedici do Mongolska. Z toho důvodu jsme zásadní přesuny realizovali terénním
autem a za pomoci koní a velbloudů. Naším cílem v prní etapě byly hory Harhira a Turgen.
Druhá etapa cesty vedla z Ulangoomu terénním autem kolem jezer UVS nuur
a Bayan nuur do pouště.
Setkání s Mongoly žijící v jurtách a silně věřící v duchy, poznání jejich tradic
a obyčejů v nás zanechalo stopy. Jejich život je v mnohém osvobozující ale také
pro Evropana nepochopitelný.
V poslední části naší výpravy navštěvujeme Ulanbátar, který na nás zapůsobil velkými kontrasty.
Naše expedice začíná na letišti v Praze s přestupem v Moskvě a dále v Ulanbataru. Třetím
letadlem se dostáváme do Ulangoomu, odkud začíná naše pouť do hor.
Mongolské hory Harhira a Turgen na vlastní pěst
Putování Mongolskem bez cestovky do pouště
Mongolské posvátné místo ovó
Zdolání průsmyku Harhira dava na koních
Ulánbátar: nejchladnější hlavní město na světě
Naše poslední dobrodružství ještě ve dvou a po pevnině vedlo do Norska. Nyní už ve třech míříme na vlastní pěst do Mongolska.
3.7.2012 úterý - Odlétáme do Moskvy, kde přesupujeme na let do Ulánbátaru. Další den odlétáme do Ulangoomu, odkud začíná naše pouť do hor. Zde jsme na letišti s naší hromádkou 100 kg nezbytných věcí.
Ráno 4.7. přilétáme do Ulánbátaru, přespáváme v hotelu Golden Gobi a 5.7. ve čtvrtek
pokračujeme vnitrostátním
letem do Ulangoomu. Cestou v letadle zjišťujeme kde se v Ulangoomu ubytovat. Dostáváme
typ na hotel Achit nuur. Po přistání na letišti v úplné pustině oslovujeme řidiče malého
nákladního auta, zda by nás neodvezl do Ulangoomu. Se 100 kg zavazadel jsme vlastními
silami (pěšky) poněkud nemobilní. Následuje cesta autem, kterému nefunguje spojka, a
proto řidič startuje se zařazenou rychlostí a rovnou se rozjíždí.
Tomášek před hotelem s recepční a jejími dětmi.
Následující dva dny se snažíme zajistit povolení ke vstupu do přísně chráněných krajinných
oblastí a domluvit se na transportu teréním autem do hor. Podaří se to během dvou dnů a
7.7. v neděli opouštíme hotel a jedeme do hor. Řidič má sebou svého příbuzného, který ovládá
ruský jazyk. Díky tomu je možná domluva, neboť v naprosté většině zde nikdo neovládá žádný světový jazyk.
K večeru přijíždíme do údolí ve výšce 2000 m k tradičním jurtám, kde se domlouvá
podpora pro naší pěší výpravu blíže k horám Harhira a Turgen.
Získáváme 2 domorodé průvodce na koních, kteří nás budou doprovázet a povezou náš náklad.
Stavíme stan nedaleko jurty našich průvodců.
Po dni aklimatizace 9.7. v úterý konečně vyrážime na pěší etapu do hor. Tomášek se svojí přepravní krosnou na mých zádech váží 17 kg a tak se zrovna nejde příliš lehce.
Zdoláváme hřeben a najednou se nám otevírá pohled na vrcholky s ledovci, kam směřujeme.
Brzy odpoledne vždy stavíme stan na noc. Každý den tu přibližně kolem šestnácté hodiny přichází déšť s bouřkami a občas i krupobitím. Právě tento večer napadlo v okolí tolik krup, že krajina změnila barvu do bíla a následující den ráno jsme místy šli v ledové tříšti.
Konečně se dostávame ve výšce 2 500 m na úpatí vrcholů s ledovci. Bohužel naši průvodci odmítají jít výše do hor a není způsob jak toto změnit. Zůstáváme zde další den, abychom se zde kochali a pak následuje návrat.
Rozloučení v jurtě a návrat autem do Ulangoomu.
Další etapa z Ulangoomu je teréním autem a směřuje kolem jezer UVS nuur a Bayan nuur do pouště.
Stan stavíme v dunách nad pramenem řeky. Jediné místo zde v poušti, kde se to vydatně zelená.
Kam oko dohlédne jen duny z písku.
Z pouště cestujeme na jih do pohoří Hanhohiy uul. Step přechází místy v lesy, které jsou brutálně káceny místními lidmi z nedalekých osad. Velka stáda dobytka spasou vše a mladé stromky zde nemají šanci vyrůst.
Pro naše spojení se světem využíváme satelitní telefon Inmarsat.
Je zde úžasný prostor. Jdeme a pořád nic. Jen step a pahorky a sem tam jurta a řeka. Máme pocit jako na moři či oceánu. Je snadné si zde připadat jako jediný na zeměkouli.
OVÓ na kopci. Mongolsky hromádka, násyp; nakupení kamenů, kostí, potravy a oděvů, obvykle na vyvýšeninách, v místech šamanského uctívání duchů přírody, kam se přinášjí obětiny (jídlo, mince, proužky hedvábné látky aj.). Ovó je vždy vnímáno jako posvátné místo a jemuž musí být věnována pozornost a úcta. Projevem této úcty je obcházení ovó po směru hodinových ručiček, čímž je získáno "právo" položit na hromadu další artefakt nebo kámen a tím opět participace na posvátnosti tohoto ovó. Není přitom Mongola, který by se tomuto rituálu nepodřizoval nebo dokonce vysmíval, strach před mocí ovó, respektive jím zastoupených duchovních entit a naděje v jejich blahodárné působení při zachování náležitého chování jsou zcela určující.
Navštěvujeme na místní poměry nezvykle zelené údolí. Je to tím, že se zde nepasou žádná stáda. Právě tady vidíme vysokou trávu i mladé modříny.
Tomáškovo typické cestování na treku.
Velké OVÓ na kopci ve výšce 3 000 m jako poutní místo. Zde je patrný vliv mongolského budhismu a původní šamanské uctívání duchů přírody je obohaceno o modlitební mlýnky.
Nemáme rádi blesky kolem stanu a proto na noc vyhledáváme nižší polohy.
Vracíme se z opačné strany k hoře Harhira a vydáváme se zdolat její průsmyk tentokrát na koních.
Jako nákladní vozidlo je použit velbloud.
Kam kůň nevyjde, musíme opět pěšky.
Konečně u ledovců.
Průsmyk Harhira dava.
V noci na 30.7. den před odletem poněkud pršelo a řeky zmohutněly.
Snažíme se dojet do Ulangoomu, ale cestu vzala voda. Nezbývá než jet jinudy.
31.7. Už je jasné, že letadlo stihneme a pomalu začíná naše cesta domů. Nejdříve však do Ulánbátaru. Navštěvujeme budhistický chrám.
Více než 50% obyvatelstva Mongolska žije právě v Ulánbátaru. Také jsem se dočetl, že po 6 měsíců v roce je průměrná teplota v tomto městě pod bodem mrazu.
Hlavní město vyniká velkými kontrasty, zvláště pro Evropana.
Ulánbátar - nejsou zde parky, stromy chcípají suchem pod nánosy prachu a špíny. Díky údolí se zde drží smrad a smog. Na ulicích zůstávají po dešti hluboké kaluže bahnité vody a s pobavením sleduji, jak je místní obyvatelé složitě obcházejí.
Ve čtvrtek 2.8.2012 šťastně přistáváme na letišti v Praze.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.
Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Kurz byl zaměřen především prakticky. Pluli jsme tyrhénským mořem v oblasti Říma.