Kurz pro budoucí skipery

6.9.-12.9.2021

7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.

Jaké to vlastně je:

Akce začíná v pondělí v 16 hodin setkáním s posádkou u lodi v Nautilus maríně. Tradičně se začne nákupem potravin na plavbu v nedalekém supermarketu. Všichni jsme se sešli v určený čas 16 hodin u lodi. Do večera jsme nakoupili zásoby a uložili do lodě.

V úterý ráno proběhlo školení o bezpečnosti, záchranných prostředcích a vysvětlení manévrů v přístavu. Před polednem jsme vypluli. Ukázali jsme si jak vyčistit senzor rychlosti zevnitř lodě a použití bilge pumpy. Předpověď neslibovala moc větru, ale věřil jsem v odpolední brízu, kdy se trochu objeví vítr ze západu. Alespoň na klidné hladině byl čas vysvětlit si práci s plachtami, jejich refování a použití spinakrového pně. Ve větru o rychlosti 7 uzlů jsme v klidu procvičili pavbu na boční vítr, dále obraty proti větru a plavbu na zadní vítr.

Na slabý zadní vítr plujeme naplánovaným směrem. Konfigurací plachat na motýla včetně použití spinakrového pně ke genoe (přední plachtě) za zdánlivého bezvětří plujeme na klidné hladině rychlostí 3,5 uzle.

Jdu pročíst aktuální zprávy na Navtexu a s hrůzou zlišťuji, že jsme před chvílí vpluli do oblasti rezervované pro armádu a jejich cvičné střelby od 6. do 9. září. Měníme kurz a prcháme mimo oblast. Den postupně přechází v noc a za tmy doplouváme před malý přeplněný přístav Santa Marinella, kde na hloubce 7m spouštíme kotvu a zůstáváme přes noc.

Ráno po snídani házím do vody malou kotvu s bójí a nacvičujeme couvání s lodí k bóji. Cílem je aby si posádka osvojila chování lodi při přechodu z plavby vpřed do couvání a získali odhad i na přesné zastavení u bóje.

Než se všichni postupně vystřídali je poledne.

Vytahujeme celé plachty a vyplouváme dále na sever.

Učíme se pracovat s náměrovým kompasem a určit zda hrozí nebezpečí kolize s jinou lodí.

Panují dny se slabým větrem a při plavbě na zadní vítr používáme ke genoe spinakrový peň. Tím naší rychlost zvyšujeme přibližně o uzel.

U Civitavecchii vidíme stát velké lodě, které zde jak se zdá stojí bez pasažérů, které jim sebralo omezení souvisejíci s Covidem.

Denní plavba se mění v noční, náš cíl je zatím daleko.

Směřujeme na ostrov Giglio, kde zakotvíme na zbytek noci v zátoce z jeho západní strany. Noc je tmavá bezměsíčná a při proplouvání zátokou teprve až podle pohupujících se světel na stěžních lodí rozpoznávám, že zde kotví hodně lodí. Dlouho vybírám bezpečné místo na zakotvení. Loďě mají mezi sebou malé rozestupy. To je dáno tím, že dno se velmi rychle svažuje do hloubky a pruh s dobrou hloubkou pro kotvení je velmi úzký.

Vítr je pořád relativně slabý 7 až 10 uzlů a tak i naše denní upluté vzdálenosti jsou proti plánu kratší. To však pro účely kurzu nevadí a dnes budeme opět trénovat plavbu na plachty v různých směrech na vítr.

Začínám vysvětlovat manévr MOB (man over board), když najednou spatřím ve vodě plavat láhev. Láhev prohlašuji za cíl k záchraně poté co zahlédnu, že ukrývá patrně nějakou zprávu na srolovaném papíru.

Po několika cvičných pokusech přesně připlout k lahvi se nakonec podaří láhev malým podběrákem vytáhnout z vody.

Opravdu v lahvi je srolovaný papír převázaný provázkem.

Rozvíjíme papír a vidíme, že text je francouzky. Pořizuji fotografii textu a Petr odesílá text manželce, která nám pomůže s překladem.

Odpoledne přichází překlad zprávy:
Motto: Napraví náhoda stav věcí???
Dobrý den, Jmenuji se Murielle, je mi 50 a bydlím na jihu Francie (Azurové pobřeží). Jsem rozvedená už několik let se svou první láskou, dala jsem přednost vzdělání svého syna a budování profesní kariéry, což mě učinilo nezávislou, nicméně na úkor partnerského života, který bych chtěla obnovit. Vášnivá, zvědavá, veselá, aktivní, milující cestování.... Láhev jsem hodila do moře v červnu 2021 na pobřeží Korsiky. Buďte shovívaví, věřím na sílu náhody... Pokud jste žena nebo muž, který nemá o návrh zájem, dejte vzkaz zpět do láhve a hoďte znovu do moře... Tisiceré díky. Kontakt...

Na večer doplouváme do maríny Cala Galera, kde přistáváme na mooring zádí k molu. Večer se všichni společně vydáváme do města Porto Ercole, kde den zakončujeme večeří a italskou zmrzlinou.

Pátek je poslední výcvikový den před zkouškami z praxe ovládání lodě. Dopoledne se nám i více rozfoukalo na 14 uzlů ale odpoledne vítr utichá a následuje plavba na motor v bočních vlnáh, které k nám dobíhají ze západu, kde fouká výrazně více. Na otevřeném moři jižně od ostrova Giannutri házíme láhev zpět do moře.

Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.

Plachtění s delfíny 5/2021

Bezvětří a klidná mořská hladina přinesla úžasné pohledy i pod hladinu na stádo delfínů, které plulo s námi. Plujeme Tyrhénským mořem ze Sardinie do Itálie.

Plavba a kurz kolem Dánska 10/2017

Plavba a kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz byl završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Vypluli jsme z německého Greifswaldu do Sassnitz, kde musíme čelit závadě - selhání motoru při vjezdu do mariny. Posádce tak představuji nejen akutní řešení situace, ale i jednání s policií, která celou situaci vyšetřuje. Odreagovat se jdeme do U-Boot Museum. Jedná se ponorku, která byla zkonstruována pro Britské královské námořnictvo. Dále míříme do Kodaně, kde jsme udělali krátkou zastávku na prohlídku města a sochy Malé mořské víly. Cestou procvičujeme nejen manévry s lodí, ale i strategii plavby a práci s mapou. Největším dobrodružstvím se stává švédský přístav, kde jsme nečekaně uvězněni v marině.