Reportáž Řím - Kréta

Všechny reportáže

Přeplavba z Říma na Krétu:

3.4. - 19.4.2014

Realizovali jsme 16-ti denní dobrodružná náročnější přeplavba z Říma na Krétu s několikadenními non-stop etapami tyrhénským a jónským mořem v délce 880 nautických mil.

Trasu zpestřily zastávky na Ischii v termálních lázních, výstup na činnou sopku Stromboli, výstup na skalnatý ostrůvek Strombolicio, proplutí Messinskou úžinou, řecký ostrůvek Kithira.

Podívej se na film z expedice.

Přehrát film

Aktuální poloha
Komentovaný bod
Bod na trase

Kde jsme byli a kudy pluli:

Animace - start

Jaké to bylo:

31.3.2014 pondělí - ještě před akcí.

Loď OCEAN JOURNEY vytažená z vody pro aplikaci nátěru "antifouling" a opravu převodovky, protože do oleje pronikala voda. Po vytažení z vody se ukázalo, že je třeba ještě proti korozi ošetřit kýl. A tak práce přibývá a já jen doufám, že se podaří vše dokončit do čtvrtka 3.4.2014, kdy se s posádkou nalodím a vyplujeme kolem Itálie do Messinské úžiny a dále Ionským mořem až na Krétu.

3.4.2014 čtvrtek - nalodili jsme se celá posádka a zkontroloval jsem provedené servisní práce. Zjistil jsem, že při zpětné montáži motoru zapoměli zapojit kabel k alternátoru. To znamená, že při spuštěném motoru by se nenabíjely akumulátory a startovací akumulátor by byl vlastně chodem motoru vybíjen. Tedy bychom po určité době nebyli schopni nastartovat motor. Než to však reklamovat a čekat na dodělání jsem kabel připojil raději sám. Večer jsme realizovali zkušební plavbu na motor abych ověřil, že po opravě převodovky je vše v pořádku. Vše se zdá být OK, tak zítra vyplujeme.

4.4. pátek dopoledne - vyplouváme. Krásná etapa 70 NM z Nautilus mariny až na ostrov Ponza. Proti větru celý den a noc ještě i s deštěm a okolními bouřkami. V jednu hodinu po půlnoci házíme kotvu u ostrova Ponza a chystáme se na odpočinek. Výborně se osvědčuje nedávno instalované nezávislé topení, které přijemně vytopí loď a významně přispívá k rychlému usušení oděvů.

Sobotní kratší etapa 40 NM nás vede k ostrovu Ischia, kde přistáváme v marině Casamicciola. Dopoledne se věnujeme nákupu k doplnění zásob na další plavbu a odpoledne trávíme v termálních lázních a koupáním v ještě dosti studeném moři.

V pondělí ráno opouštíme Ischii a plujeme jižním kurzem k sopce Stromboli. Po 25 ti hodinách plavby v úterý v 5 hodin ráno vyhazujeme kotvu na mělké vodě u břehu Stromboli. Posádka se vydává na vrchol hory pozorovat erupce. Stromboli nezklamala a ukázala několik erupcí. Z vrcholu je to úchvatný pohled do kráteru ze kterého se ozývá dunění a tryskají dusivé plyny doprovázené výrony lávy a létajícími kameny.

Ještě před západem Slunce plujeme prozkoumat malý skalnatý ostrůvek Strombolichio vzdálený necelou míli od našeho kotviště.

Ve středu plujeme od Stromboli do Messinské úžiny. Zde přistáváme v přístavu Reggio Calabria a doplňujeme zásoby na nadcházející etapu přes Iónské moře, kterou odhaduji na 4 až 5 dní plavby, což závisí na větru, který nám bude foukat.

Čtvrtek dopoledne opouštíme Reggio a vyplouváme napříč iónským mořem. Jsme přijemně hnání zadobočním větrem 15 kn. Pátek i sobota ubíhá pěkně rychke při rychlosti lodě kolem 7 kn. V sobotu po západu Slunce vítr utichá a nastává bezvětří. Předpověď neslibuje ani další den vítr a tak zbývajících 97 NM poplujeme na motor. V neděli odpoledne se na obzoru začíná objevovat náš cíl této etapy ostrov Kithira.

Po 380 NM z Reggia přistáváme na ostrově Kithira. Z lodi spouštíme vlastní kotvu a zádí se vyvazujeme k nábřeží. Nejsou zde mooringy. Na večeři jdeme do blízké taverny.

Pondělní ráno nás vítá silným deštěm a větrem. Včerejší způsob vyvázání vyhodnocuji jako nebezpečný, neboť vítr tlačí do boku lodi. Odvazujeme se, vytahujeme kotvu a připlouváme k nábřeží bokem. Boční vyvázání se také po několika hodinách ukazuje jako nevhodné, protože v zátoce je vlnění a proudy, které loď střídavě značně rozkmitávají a po chvíli nevydrželo záďové lano, které se přetrhlo. Přejíždíme s lodí do zátoky na kotvu a je klid.

Dále vyřizuji vstupní formality - úřad na Kithiře zafungoval jako port of entry. Odpoledne konečně ustal déšť a lze obdivovat nádheru tohoto ostrova.

V úterý ráno v 5 hodin místního času opouštíme Kithiru. Je jasná noc a my plujeme vstříc novému dni, který začíná nádherným východem Slunce z horizontu klidné vodní hladiny. Je bezvětří a nás pohání bohužel jen motor.

Po rozbřesku míjíme neosídlený ostrůvek Andikithira.

Plujeme jižním kurzem na Krétu a potkáváme nejdříve kontejnerovou loď.

A před Krétou spatřujeme před přídí vynořenou ponorku.

Příprava jídla vrcholí právě při přistání na Krétě ve městě Khania, kde se zádí vyvazujeme přímo před tavernou.

Khania je velmi malebné město a stojí určitě za návštěvu.

Další dva dny plujeme k východnímu okraji Kréty se zastávkou v Heraklionu. Jsem překvapen jak skutečné podmínky na moři jsou hodně odlišné od předpovědi založené na modelu GRIB. Především se střídá praktické bezvětří s prudkým rozfoukáním větru během minuty. Čtvrtek 17.4. byl na vítr bohatý a v poryvech jsme dostávali z boku vítr až 40 uzlů. Konečně pořádný jachting na vítr.

Večer zastavujeme na kotvě v zátoce Spinalóngas odkud povede naše poslední a zároveň nejkratší etapa do mariny v Ag. Nikolaos. Zátoka je rozlehlá a s hloubkou od 3 do 7 mi metrů s písečným dnem a z mého pohledu ideální pro klidné a bezpečné kotvení. Navíc malá hloubka vody způsobuje její rychlé prohřívání a i v tomto chladném období byla voda přijemně teplá pro koupání

V pátek 18.4.2014 nastává nejkratší etapa pouhých 8NM a doplouváme do cíle této plavby. Kocháme se nádhernými pohledy na hornaté břehy východní části Kréty.

V poledne definitivně vyvazujeme loď v Ag. Nikolaos a připravujeme se na odlet domů.