Tomáš Kůdela - Schiara 2009

Všechny reportáže

Trek Dolomity Schiara:

3.7. - 5.7.2009

Zdravíme všechny naše přátele a příznivce. Začátkem července 2009 jsme podnikli výstup na horu Schiara ve východní části italských Dolomitů v národním parku Dollomiti Bellunesi. Vyrazili jsme v pátek autem z Prahy v 6:30 hodin přes Innsbruck, Brenner až do italského městečka Belluno. Odtud již zbývalo jen několik kilometrů na Sever na parkoviště Case Bortot (GPS - 12°11'41"E a 46°10'56"N), kterého jsme dosáhli v 16:36.

Monte Schiara (italsky je hora ležící v jižní části Dolomit zvané Belluské Dolomity v Itálii (provincie Belluno). Svou výškou 2565 m nepatří v Dolomitech mezi nejvyšší vrcholy, ovšem při pohledu z jihu, kde převyšuje město Belluno a údolí řeky Piavy o 2000 metrů, se řadí ke skutečným velikánům tohoto pohoří. Masiv Monte Schiara je součástí národního parku Parco Nazionale delle Dolomiti Bellunesi. V západním hřebeni se nalézá výrazná skalní věž Gusela del Vescova (výška 40 metrů) viditelná až z Belluna.

V masivu Monte Schiara se nacházejí zajištěné cesty typu via ferrata. Většinou se jedná o těžké cesty vyžadující určitou zkušenost s tímto typem cest. Od chaty Rifugio 7° Alpini (1491 m) lze zvolit k výstupu okruh vedený právě po ferratách. Nejtěžší cestou masivu je Luigi Zacchi, kterou výstup k vrcholu začíná. Ta překonává v přímé spádnici jižní stěnu Schiary (900 metrů) a vede až k vrcholu. Zde se napojuje hřebenová zajištěná cesta ferrata Berti, která místy exponovaně přechází po východním rameni až do sedla. Dále se na ní napojuje ferrata Marmol, kterou se po úzkých policích a traversech dostane zpět k chatě.

Některé body našeho treku tak jak byly v jeho průběhu odeslány GPS satelitním komunikátorem můžete prohlížet zde na interaktivní mapě:

Jak se nám šlo a lezlo:

V 17:50 jsme konečně přichystáni vyrazit z parkoviště.

U parkoviště ještě vrháme pohled na plechovou tabuli s mapou oblasti kudy povedou naše kroky v nastávajících dnech.

Vrcholky hor, ke kterým směřujeme, se nám zatím topí v mracích.

Výstup z parkoviště k chaté Rif.7 Alpini vede po stranách koryta horského potoka.

Slastný pohled. Ve 21 hodin dosahujeme horské chaty ve výšce 1493 m po zdolaném převýšení 900 m od parkoviště.

Sobotní ráno 4.7.09 8:36 po snídani před chatou připraveni vyrazit výše do hor.

Jižní stěna Monte Schiara, kterou se chystáme zdolat zajištěnou cestou (ferratou).

Od chaty pod skalní stěnu vede asi hodinový nástup.

Poslední kontrola výstroje a uspořádání věcí v batozích.

9:40 a stojíme na začátku nejtěžší cesty Luigi Zacchi. Dále jen kolmo vzhůru až k vrcholu.

S přibývající výškou začínají pohledy do krajiny nabývat úchvatnosti.

2150 m nad mořem se začínáme nořit do mraku. Viditelnost se zhoršuje.

V mlze rozpoznáváme bivak Bernardina - cíl naší dnešní cesty. Ve výšce 2320 m v 13:37 pro dnešek náš výstup končí a my se zabydlujeme v bivaku do dalšího dne.

Vnější plášť bivaku je celý z plechu (ideální Faradayova klec) a tak nám skýtá dokonalou ochranu v nastávající bouřce.

Neděle 5.7.09 6:55 opouštíme bivak. Nebe bez mráčku, ideální fotografický den. Nastupujeme na poslední část výstupu na vrchol Schiary.

9:09 dosahujeme vrchol Schiary 2565 m.

Dále po hřebeni ferratou Berti.

Míjíme bivak Marmol a ferratou Marmol dále sestupujeme.

16:42 naše dvou denní cesta končí opět v horské chatě u dobrého guláše.