Přihláška na plavbu:
Přeplavba z Anglie na Azorské ostrovy
Přeplavba z Anglie na Azorské ostrovy
Prožijte se mnou 22denní plavbu dlouhou cca 1 300 NM z Anglie až na Azorské ostrovy. Čeká vás pravá oceánská přeplavba – otevřený Atlantik, daleko od pevniny a bez jediné zastávky.
Nonstop etapa je ideální příležitostí získat zkušenosti v náročnějších podmínkách. Zažijete řízení lodě pod plachtami ve dne i v noci, střídání hlídek a plánování přeplavby s využitím aktuálních meteorologických dat a modelů. Součástí je i astronavigace se sextantem a zápočet uplutých mil pro zájemce o průkaz B – Yachmaster Offshore.
Cílem není jen doplout do cíle, ale hlavně cesta samotná. Každodenní rytmus hlídek, střídání dne a noci, východy a západy slunce i pohled na nekonečnou hladinu vám přinesou zkušenosti, klid a sebevědomí, které si odvezete daleko za horizont této plavby.
Samostatně řídit loď pod plachtami.
Orientovat se v námořních mapách.
Používat moderní navigační přístroje.
Důvěřovat sami sobě i na širém moři.
Efektivně spolupracovat v posádce během směnného provozu.
Základy astronavigace se sextantem.
Plout po větru i křižovat proti větru.
Plánovat trasu s ohledem na počasí - weather routing.
Další míle a praxi v oblasti plavby 'B a A'.
Hlubší důvěru ve své schopnosti na moři. Zkušenost, která vás posune směrem k samostatnému
kapitánství.
Prostor vypnout od každodenního shonu a plně se soustředit jen na moře a plachtění.
Kdo může plout?
- Každý, kdo má chuť aktivně zažít plavbu na plachetnici.
- Může to být i Tvoje první plavba v životě.
- Jachtaři, kapitáni, kteří se chtějí zdokonalit a posunout na další úroveň.
Startujeme z Falmouth Marina – přístavu s historií oceánských dobrodružství, odkud vyplul i český jachtař Petr Ondráček na svou solo nonstop plavbou s/y SINGA při pokusu o první českou nonstop plavbu kolem světa.
Naše cílová destinace je ostrov São Miguel a přístav Ponta Delgada, známý jako výchozí
bod pro pozorování velryb – v červnu především plejtváků, vorvaňů a delfínů.
Napříč Atlantikem – cca 1 300 NM dobrodružství v oblasti A
Vyplouváme z Falmouth Marina (Cornwall), kde západní větry rozehrávají první kapitolu naší oceánské
plavby. Trasu budeme ladit podle větru a počasí, abychom se vyhnuli centru tlakové výše (bezvětří).
Plujeme jižnějším směrem přes Biskajský záliv a až kolem 37° severní šířky se začneme stáčet
k Azorům. Plavbu zakončíme na ostrově São Miguel.
Vlastní plavba začíná naloděním v den, který je uveden jako začátek plavby. Bližší informace Vám zašleme e-mailem. Po nalodění se posádka společně dohodne a zajistí nákup potravin na plavbu.
Členský příspěvek za účast na plavbě je stanoven ve výši:
1 osoba 52 800 Kč, cena za den na oceánu je pouze 2 400 Kč
Za cenu jedné běžné dovolené u moře získáš 22 dní skutečného dobrodružství.
Nonstop etapa Atlantikem ti dá zkušenosti, které tě posunou o roky dopředu – samostatné vedení
lodě, astronavigaci i jistotu na širém moři.
Není to jen místo na lodi. Je to investice do tvých dovedností, zážitků a sebevědomí, které ti už nikdo nevezme.
Příspěvek je splatný okamžikem závazné rezervace místa na lodi. Storno pak již není
možné, pouze za sebe najít náhradu, se kterou bude souhlasit kapitán. Příspěvek neobsahuje
vlastní dopravu na místo začátku plavby a dopravu z konce plavby zpět, poplatky za
přístavy, spotřebovanou naftu do lodi, případné dokoupení plynu na vaření a nákup
zásob jídla. Technické náklady se dělí rovným dílem mezi všechny osoby na lodi.
Náklady na jídlo se dělí rovným dílem mezi posádku, která stravuje kapitána.
Předběžný odhad dodatečných nákladů na místě při 5-členné posádce je na osobu tento:
* technické výdaje (přístavy, nafta, plyn apod.): 100 EUR
* potraviny (podíl na společném nákupu zásob): 200 EUR
Dopravu na místo vyplutí a zpět z místa připlutí doporučujeme řešit letecky a vlakem. Do místa nalodění, Falmouth se dostanete letecky Praha - Londýn a vlakem do Falmouth. Zpět letecky z Ponta Delgada do Lisabonu a dále do Prahy. Platí pravidlo: čím dříve se letenky objednají, tím bývají levnější.
Červen je nejvhodnější období pro plavbu – slibuje stabilnější počasí, ustupující jarní níže a postupně se rozvíjející anticyklónu nad Azory. Převládají příznivé větry: západní až severozápadní, občas se objevují i severovýchodní pasáty. Moře je mírnější než na jaře či na podzim, přesto je třeba počítat s vlnami 4–6 m a větry o síle 25–30 uzlů. Teplota vzduchu i vody je příjemná, ale stále platí doporučení mít u sebe teplé oblečení.
První den po příletu dojde k nalodění posádky na loď a společnému nákupu potravin na danou etapu. V průběhu tohoto a následujících dnů Vás postupně seznámím s lodí a vším, co je potřeba vědět. Dle domluvy posádky naplánujeme jednotlivé denní etapy, jak daleko a kam ten den poplujeme, výstupy na pevninu a další aktivity. Vše domluvíme tak, aby Vám to vyhovovalo, ale s respektováním povětrnostních podmínek a stavu moře. Taktika plavby a pořadí navštívených míst se proto bude odvíjet od aktuální meteorologické předpovědi. Po celou dobu plavby se posádka střídá v přípravě jídla a podílí se na ostatních činnostech potřebných k zajištění plavby.
Opravdové námořní zkušenosti. Většinou se člověk účastní plavby jenom jako člen posádky s malou zodpovědností. Nebo pluje na zaoceánské lodi s veškerým komfortem. Tím se ale nepotká ani sám se sebou, ani s mořem. Plavba se mu může zdát nezábavná, nevybočující z každodenní reality. Můj způsob plavby Vám chce otevřít dveře za … Tím, že sami máte možnost řídit loď. Tím, že sami můžete ovládat plachty a navigovat.
Plavba pod plachtami nás vtáhne do jiného světa, než je ten, který většinu z nás obklopuje. Problémy zůstávají daleko na břehu a jediné, co nás začne zajímat, je právě ten relaxující koloběh: plavba pod plachtami, vítr, slunce, jídlo, odpočinek.
Tou dobou se ti z Vás, kteří budou na lodi poprvé, budou těšit z vlastních již nabytých zkušeností v ovládání lodě a uspokojujících pocitů z toho, že právě Vy sami řídíte loď a neomylně ji vedete k cíli.
Jak to vnímají ti, co už se mnou pluli:
Když zevl-jachting přestává stačit
„Kapitánský zkoušky mám už víc než 13 let. Plachtil jsem v Chorvatsku,
na Sicílii i na Baltu v režimu přes den moře, na noc marina nebo na
kotvě v zátoce. Klasický zevl-jachting, mejdan a koupačka. Bylo to fajn,
ale chtěl jsem vyrazit na delší cestu. Ale k tomu mi chyběly zkušenosti,
jak zvládat horší počasí, vlny a delší a opravdovější pobyt na moři.“
Najít správnou výpravu není snadné
„Hledal jsem, s kým bych to podnikl, vyptával se známých. Ale stále jsem nemohl
najít. Buďto je to příliš komerční a člověk je tam jak cestující. Nebo moc závodní
– vezmou vás do party a celé závody točíte klikou od vinčny za řevu skippera. Nebo
je to moc free. Lidi, co tohle pořádaj, nevědí, jestli cesta potrvá dva měsíce
nebo tři. A je jim to fuk. Přeju jim to, já to tak holt nemám.“
„Nabídka Tomáše Kůdely na mě vypadla po nějakém gůglení a celkem rychle mi
bylo jasné, že to je přesně pro mě.
Je to na Atlantiku, má to jasný začátek a
konec, akorát veliká loď (max 8 lidí). A lidi psali dobrý reference. Kapitán je
správnej blázen, aby byly dobrý zážitky, a dost odpovědný, aby to nebylo
nebezpečný. – Paráda, hlásím se na palubu!“
Severní vody
„Island–Hebridy–Skotsko–Irsko. Mně cesta splnila vše, co jsem si od toho
sliboval. Zažil jsem ten pocit když, několik dní nevidíte nic než vodu.
Jste v prťavý dvanáctimetrový kocábce stovky mil od nejbližší pomoci …
Zapadnete do zenového rytmu. Střídáte se v šichtách. Napínáte plachty,
refujete. Bojujete s mořskou nemocí. Navigujete loď, držíte ji na kurzu
a těšíte se z toho, jak skvěle jede, nebo naopak hubujete Neptunovi,
že vám fouká do protivky a že se vám nedaří dostatečně nastoupávat.
A čas od času se mihnou delfíni, velryby či jejich příbuzní… Ne že
bych se stal oceánským vlkem, ale zažil jsem spoustu situací, které
jsem neznal, a teď vím, jak se zachovat, a věřím si, že obstojím.“
21 dní na moři: Důvěřuj lodi, důvěřuj kapitánovi
„Jsem zvyklej z Chorvatska, že na lodích spousta věcí nefungovala a každou
chvíli něco upadlo nebo se prodřelo. Tady na něco takového můžete zapomenout.“
„Kapitán má svoji „Ocean Journey“ v perfektním stavu. Dovybavenou vychytávkami,
navigačními, technickými, praktickými, i věcmi pro pohodlí a bezpečí.
To prostě na charterovce nehledejte. Všechno tu musí fungovat, všechno
má své místo. A kapitán důkladně dbá na šetrné a správné zacházení.“
„Tu důkladnost mu ale ve vlnách uprostřed Atlantiku odpustíte, když na
dobrém stavu lodi a jejího vybavení závisí váš život… Chvilku taky trvá,
než se na lodi všechno naučíte. Ale kapitán všechno vysvětlí a názorně
předvede. Má svatou trpělivost i s nešiky (jako jsem já).“
„Další rys, který prospěje klidu: Kapitán se důkladně připravuje na etapy,
vždycky nastuduje počasí, situace, alternativy… Je vybavený a připravený…
nebylo znát, že by ho něco zaskočilo.“
„Tomáš má taky zkušenosti, jak zorganizovat lidi, jak poskládat jejich
šikovnosti a nešikovnosti, aby to bezpečně klapalo a fungovalo. Tomáš
je člověk s bezednou vášní, pro moře, lodě, místa a lidi. Má vždycky
dost témat. Když projevíte zájem, rád se podělí.“
A posádka?
„Byli fajn! Kapitán, Jirka, Michal a Zdena. Během plavby jsme se
točili ve směnách jak staří námořníci a během zastávek jsme pařili
v krčmách jak staří námořníci. A tak to ma byt, ne?“
Kdy si vybrat Kůdelu a kdy raděj ne?
„Kapitán pořádá přeplavby expedičního charakteru. Vůbec ne chorvatský
zevl-jachting. Etapy jsou delší, náklony větší, počasí syrovější,
maríny pustější. Pařby na lodi a v marínách se moc nekonají.
Na moři ve vlnách to stejně moc „nebere“. Jste rádi, že udržíte
základní životní funkce a žaludek v poslušnosti. A chlast tomu
nepomáhá. A taky se s vámi počítá, že přiložíte ruku k dílu
nejen na směně u kormidla, ale taky v kuchyni a tak vůbec při
udržování lodi v kondici. Ale jak jsem psal výše, je mnoho
situací, kdy dobrou kondici lodi oceníte. Taky když jste
uprostřed oceánu, nikde nezakotvíte, neschováte se v maríně
a všechno počasí musíte ustát. Někdy doslova fyzicky u kormidla.
Je potřeba dobrej gear, někdy panák slivovice, vůle a pozitivní mysl.
Pokud vám tohle chutná, jeďte s Kůdelou. Pokud ne, zvolte teplé moře
nebo pohodlnější loď. Třeba Costa Concordia nebo Titanic, když mám
mluvit o těch obzvláště pohodlných.“
„Díky, za skvělej čas a skvělý zážitky kapitánovi, Zdeně, Jirkovi a Michalovi.
Tak zas někdy.“