TK - blog


Kam s lodí před bouří?

Publikováno 1.4.2025

Kam s lodí před bouří? Vítr sílí, vlny rostou a obloha potemní. Blíží se bouře – a ty se musíš rozhodnout. Zůstat v přístavu, risknout kotvu v zátoce, nebo se vydat na otevřené moře? Každá volba s sebou nese rizika i výhody a správné rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi bezpečím a katastrofou. V tomto článku zjistíš, jak vyhodnotit situaci a na co si dát pozor.

loď v bouři

Co je tedy nejlepší řešení?

Ideální řešení – vytáhnout loď z vody, postavit ji na zem s jámou pro kýl a pevně vyvázat, stěžeň položit na zem – je pro většinu z nás nedostupné. A tak jsme postaveni před dilema: přístav, zátoka, nebo moře? Každá volba má svá rizika a žádná není bez nebezpečí. Univerzální návod neexistuje. Každá situace je jiná a do rozhodování vstupuje mnoho okolností a záleží na konkrétních podmínkách. Dobré rozhodnutí pak musí vyjít ze zvážení všech realizovatelných možností a volby možnosti s nejmenším rizikem.

Pojďme si rozebrat možnosti:

Porovnáme si výhody a nevýhody jednotlivých způsobů ještě dříve než těžké podmínky začnou. Pokud již bouře začala bývá i změna místa, kde se s lodí právě nacházíme, nebezpečná. Například velké zalamující se vlny u vjezdu do přístavu představují extrémní nebezpečí a nelze do přístavu vplout ani z něj vyplout.

vlny pred pristavem

Vzpomínám si na plavbu v roce 2021. Plul jsem podél západního pobřeží Itálie. Vítr se hnal od Korsiky a s každou mílí rostly vlny. Mířil jsem do přístavu v ústí řeky Tibery. Jenže čím mělčí voda, tím vyšší vlny. Protiproud z řeky je lámal do nebezpečných hřebenů. Nebylo cesty vpřed. Kontaktoval jsem blízký přístav, který není na řece a vlny před ním byly menší, ale ani tam mi nepovolili vplout. Nezbylo než pokračovat dalších 25 mil, než jsem našel přístav s vjezdem orientovaným ze severu a na hlubší vodě. Tam bylo moře klidnější. Dva dny jsme v marině čekali, než se moře uklidní. O rok později jiná loď zkusila to, co já odmítl. Plula přes vlny do přístavu a selhal jim motor. Vlny ji vrhly na vlnolam. Z pětičlenné posádky – tři mrtví. Loď skončila rozštípaná na kusy.

Vyvázání u mola - marína, přístav

Pokud je přístav dobře chráněný (vlnolam, minimální expozice větru a vln), dává smysl zůstat. Ale ve špatně chráněném přístavu je to past.

✅ Výhody:
  • Relativní bezpečí, pokud je dobře chráněný přístav
  • Možnost opustit loď, pokud jde opravdu do tuhého - největší bezpečí pro posádku
  • Komfort (pevná zem pod nohama, přístup k zásobám)
❌ Nevýhody:
  • Pokud přístav není chráněný, vlny loď rozbijí o molo
  • Extrémní vítr a způsobené vlny mohou přetrhat vyvazovací lana, pozor na předření lan o hrany mola
  • Jiná utržená loď může způsobit řetězovou reakci a poškodit další lodě

Příklad: V roce 2017 zasáhl hurikán Irma Karibik a mnoho jachtařů se rozhodlo zůstat v přístavech. V některých dobře chráněných marínách, jako je Jolly Harbour na Antigui, lodě přečkaly bouři bez větší újmy. Naproti tomu v méně krytých přístavech, například v Road Town na Britských Panenských ostrovech, byly desítky jachet rozbity o mola nebo převráceny na břeh.

Zkušenost: A nemusí jít zrovna o hurikán, vzpomínám jak jsem byl na lodi v přístavu Rethimno na Krétě, do kterého udeřil vítr 8 Bf. Lodě vyvázané bokem k návětrné straně betonových mol se zde dřely o beton, poté co vyskákaly či se utrhly jejich fendry. Já jsem s lodí stál přídí na mooringu a zádí k molu orientovaný bokem k větru. Kolem lodě jsem měl dost volného místa, tak jsem se cítil bezpečně, dokud se molo neutrhlo od břehu. V tu chvíli jsem zvažoval vyplutí z přístavu ven, ale v již panujících podmínkách jsem cítil, že pokus o opuštění přístavu by nemusel dopadnout dobře. Štěstí bylo, že správci přístavu si toho všimli a přijeli s autojeřábem chytit molo. Více popisuji v reportáži Plavba a kurz kolem Kréty .

Je-li možnost, vážu se k závětrným stranám mol. Molo ztlumí vlny od větru a mezi lodí a molem je mezera, loď visí na napnutých lanech a nedře se. Pokud už musím být bokem k návětrné straně, obložím ji všemi fendry co mám. V místě největšího tlaku, bývá to střed lodi, dám více fendrů svázaných pohromadě. Už se mi stalo, že se fendr prodřel a prasknul. Nový tam v ten moment nenacpete, neodtlačíte loď proti větru od břehu.

Stání na kotvě v chráněné zátoce

Chráněná zátoka je rozumná volba – pokud je dobře krytá a kotva dostatečně silná. Ale pozor: nonstop sledování GPS, sledování vzdálenosti od břehů a rychlá reakce jsou klíčové. Pokud vítr změní směr do zátoky, musíte být připraveni okamžitě vyplout a opustit zátoku.

✅ Výhody:
  • Volnost pohybu lodi, méně rizika rozbití
  • Může být bezpečnější než přístav, pokud jsou správné podmínky
  • Možnost použít druhou kotvu pro zvýšení přídržné síly
❌ Nevýhody:
  • Kotva se může vytrhnout (hlavně na špatném dně)
  • Silný vítr nebo změna směru větru může poslat loď na mělčinu
  • Náročnější na kontrolu a reakci v noci
  • Rizika srážky s dalšími zakotvenými loděmi nebo zachycení jejich kotevních řetězů

Zkušenost: Vždy loď nechám stát pouze na kotvě s řetězem a nikdy se nevyvazuji ke břehu lanem. Loď tak „vlaje“ po větru a klade větru minimální odpor. Ve svých začátcích jsem jednou zakotvil před bouří v zátoce a záď vyvázal lanem na břeh. Proč už to nikdy nedělám vysvětluji v článku Kotvení - proč se nevázat ke břehu.

Vyplutí na moře a přečkání bouře

Tato volba je pro skutečné odvážlivce. Když bouře přichází s plnou silou a přístav i zátoka jsou nebezpečné, jediné místo, kde se můžete ukrýt, je otevřené moře. Vyplujte daleko na hlubokou vodu, připravte se s trysail plachtou a vlečnou kotvou – a doufejte, že vás moře ochrání. Ne nadarmo se říká: Ochraň svou loď před pobřežím a ona tě ochrání před mořem.

✅ Výhody:
  • Loď má prostor se přizpůsobit vlnám a větru
  • Možnost aktivně reagovat na změny podmínek
  • Nižší riziko srážky s jinými plavidly nebo pevninou
❌ Nevýhody:
  • Extrémně fyzicky i psychicky náročné
  • Riziko převrácení nebo vážného poškození lodě
  • Nemožnost odpočinku, musíš být neustále ve střehu

Jak bezpečně přečkat bouři na otevřeném moři? O tom jak připravit loď, posádku a co mít za vybavení píši v článku V. Poprvé kapitánem: Příprava na bouři.

Závěr:

A jak se rozhodnout? To samozřejmě záleží na posouzení všech variant vzhledem k našim vlastním zkušenostem, odolnosti a síle posádky. Proto pro každého může být nejlepší řešení z uvedených důvodů jiné. Obecně bych to shrnul takto:

  • Bezpečný přístav → nejlepší volba (vždy nejbezpečnější pro lidi pokud nezůstanou na lodi). Pokud jsi v dobře chráněném přístavu, zůstaň. Pokud není chráněný, hledej jiný přístav, zátoku nebo vypluj.
  • Chráněná zátoka → není k dispozici chráněný přístav. Zůstaň, pokud je bezpečná vzhledem k předpovídané situaci.
  • Otevřené moře → když už není jiná možnost, vypluj – ale buď připraven bojovat s mořem.

Každá bouře je jiná, ale tyto pravidla platí vždy: rozhoduj se podle svých zkušeností a zkušeností posádky. Pluješ na vlastní nebo špatně pojištěné lodi? Pak ji pravděpodobně nenecháš v marině a nepůjdeš do hotelu. Tvá priorita bude její záchrana. I to jsou faktory, které ovlivní tvé rozhodnutí.

Související témata:
  • Kotvení - proč se nevázat ke břehu >>
  • Plavba kolem pobřeží a její rizika >>
  • Bezpečné kotvení >>
  • V. Poprvé kapitánem: Příprava na bouři >>


Jachty a kosatky - nebezpečné interakce

Jachty a kosatky - nebezpečné interakce

V posledních letech začíná přibývat kolizí malých lodí s kosatkami dravými. K výskytu interakcí mezi těmito kytovci a jachtami dochází v oblasti kolem západních břehů Evropy přibližně počínaje Gibraltarem a konče Brestem. Vzhledem k tomu, že jsem se připravoval na plavbu ve zmíněné oblasti, kde se v okamžiku vydání tohoto článku právě nacházím, soustředil jsem do článku informace, které pokládám za významné a mohou být užitečné pro vaši plavbu. (Publikováno 1.5.2023)


Rozhovor: Poprvé na moři: jachtařské oblečení si nejprve půjčte

Rozhovor: Poprvé na moři: jachtařské oblečení si nejprve půjčte

Čeká Vás dovolená na jachtě a přemýšlíte, jak se obléknout? Tápete nad tím, jestli vám na plavbu na jachtě bude stačit inshore oblečení, offshore nebo zda sáhnout po ocen verzi? Nebo si myslíte, že si vystačíte s tím, co již máte doma a oblečete si třeba oblečení na lyže? Přečtěte si o tom, jaké kalhoty a bunda vám na plachetnici dobře poslouží a kde a za kolik si je případně půjčit. (Publikováno 1.6.2019, aktualizace článku 31.3.2024)


IV. Poprvé kapitánem: kapitánova příprava

IV. Poprvé kapitánem: kapitánova příprava

A je to tady. Čeká vás vaše první plavba v roli kapitána. Víte, jak správně provést check-in lodě, jak optimálně naplánovat trasu plavby a jaké dokumenty k plavbě potřebujete? (Publikováno 1.1.2020)