Kam s lodí před bouří?
Publikováno 1.4.2025
Kam s lodí před bouří? Vítr sílí, vlny rostou a obloha potemní. Blíží se bouře – a ty se
musíš rozhodnout. Zůstat v přístavu, risknout kotvu v zátoce, nebo se vydat na otevřené moře?
Každá volba s sebou nese rizika i výhody a správné rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi bezpečím
a katastrofou. V tomto článku zjistíš, jak vyhodnotit situaci a na co si dát pozor.

Co je tedy nejlepší řešení?
Ideální řešení – vytáhnout loď z vody, postavit ji na zem s jámou pro kýl a pevně vyvázat,
stěžeň položit na zem – je pro většinu z nás nedostupné. A tak jsme postaveni
před dilema: přístav, zátoka, nebo moře? Každá volba má svá rizika a žádná není
bez nebezpečí. Univerzální návod neexistuje. Každá situace je jiná a do rozhodování
vstupuje mnoho okolností a záleží na konkrétních podmínkách. Dobré rozhodnutí pak musí vyjít
ze zvážení všech realizovatelných možností a volby možnosti s nejmenším rizikem.
Pojďme si rozebrat možnosti:
Porovnáme si výhody a nevýhody jednotlivých způsobů ještě dříve než těžké podmínky začnou. Pokud již bouře
začala bývá i změna místa, kde se s lodí právě nacházíme, nebezpečná. Například velké zalamující se vlny
u vjezdu do přístavu představují extrémní nebezpečí a nelze do přístavu vplout ani z něj vyplout.

Vzpomínám si na plavbu v roce 2021. Plul jsem podél západního pobřeží Itálie. Vítr se hnal od
Korsiky a s každou mílí rostly vlny. Mířil jsem do přístavu v ústí řeky Tibery. Jenže čím mělčí
voda, tím vyšší vlny. Protiproud z řeky je lámal do nebezpečných hřebenů. Nebylo cesty vpřed.
Kontaktoval jsem blízký přístav, který není na řece a vlny před ním byly menší, ale ani tam mi
nepovolili vplout. Nezbylo než pokračovat dalších 25 mil, než jsem našel přístav s vjezdem
orientovaným ze severu a na hlubší vodě. Tam bylo moře klidnější. Dva dny jsme v marině čekali,
než se moře uklidní. O rok později jiná loď zkusila to, co já odmítl. Plula přes vlny do přístavu
a selhal jim motor. Vlny ji vrhly na vlnolam. Z pětičlenné posádky – tři mrtví. Loď
skončila rozštípaná na kusy.
Vyvázání u mola - marína, přístav
Pokud je přístav dobře chráněný (vlnolam, minimální expozice větru a vln), dává smysl zůstat. Ale ve
špatně chráněném přístavu je to past.
✅ Výhody:
- Relativní bezpečí, pokud je dobře chráněný přístav
- Možnost opustit loď, pokud jde opravdu do tuhého - největší bezpečí pro posádku
- Komfort (pevná zem pod nohama, přístup k zásobám)
❌ Nevýhody:
- Pokud přístav není chráněný, vlny loď rozbijí o molo
- Extrémní vítr a způsobené vlny mohou přetrhat vyvazovací lana, pozor na předření lan o hrany mola
- Jiná utržená loď může způsobit řetězovou reakci a poškodit další lodě
Příklad: V roce 2017 zasáhl hurikán Irma Karibik a mnoho jachtařů se rozhodlo zůstat v přístavech.
V některých dobře chráněných marínách, jako je Jolly Harbour na Antigui, lodě přečkaly bouři bez
větší újmy. Naproti tomu v méně krytých přístavech, například v Road Town na Britských Panenských
ostrovech, byly desítky jachet rozbity o mola nebo převráceny na břeh.
Zkušenost: A nemusí jít zrovna o hurikán, vzpomínám jak jsem byl na lodi v přístavu Rethimno na Krétě, do
kterého udeřil vítr 8 Bf. Lodě vyvázané bokem k návětrné straně betonových mol se zde dřely o
beton, poté co vyskákaly či se utrhly jejich fendry. Já jsem s lodí stál přídí na mooringu a
zádí k molu orientovaný bokem k větru. Kolem lodě jsem měl dost volného místa, tak jsem se cítil
bezpečně, dokud se molo neutrhlo od břehu. V tu chvíli jsem zvažoval vyplutí z přístavu ven,
ale v již panujících podmínkách jsem cítil, že pokus o opuštění přístavu by nemusel dopadnout dobře.
Štěstí bylo, že správci přístavu si toho všimli a přijeli s autojeřábem chytit molo. Více popisuji
v reportáži Plavba a kurz kolem Kréty
.
Je-li možnost, vážu se k závětrným stranám mol. Molo ztlumí vlny od větru a mezi lodí a molem je
mezera, loď visí na napnutých lanech a nedře se. Pokud už musím být bokem k návětrné straně, obložím ji
všemi fendry co mám. V místě největšího tlaku, bývá to střed lodi, dám více fendrů svázaných pohromadě.
Už se mi stalo, že se fendr prodřel a prasknul. Nový tam v ten moment nenacpete, neodtlačíte loď
proti větru od břehu.
Stání na kotvě v chráněné zátoce
Chráněná zátoka je rozumná volba – pokud je dobře krytá a kotva dostatečně silná. Ale pozor:
nonstop sledování GPS, sledování vzdálenosti od břehů a rychlá reakce jsou klíčové.
Pokud vítr změní směr do zátoky, musíte být připraveni okamžitě vyplout a opustit zátoku.
✅ Výhody:
- Volnost pohybu lodi, méně rizika rozbití
- Může být bezpečnější než přístav, pokud jsou správné podmínky
- Možnost použít druhou kotvu pro zvýšení přídržné síly
❌ Nevýhody:
- Kotva se může vytrhnout (hlavně na špatném dně)
- Silný vítr nebo změna směru větru může poslat loď na mělčinu
- Náročnější na kontrolu a reakci v noci
- Rizika srážky s dalšími zakotvenými loděmi nebo zachycení jejich kotevních řetězů
Zkušenost: Vždy loď nechám stát pouze na kotvě s řetězem a nikdy se nevyvazuji ke břehu
lanem. Loď tak „vlaje“ po větru a klade větru minimální odpor. Ve svých začátcích jsem jednou
zakotvil před bouří v zátoce a záď vyvázal lanem na břeh. Proč už to nikdy nedělám vysvětluji
v článku Kotvení - proč se nevázat ke břehu.
Vyplutí na moře a přečkání bouře
Tato volba je pro skutečné odvážlivce. Když bouře přichází s plnou silou a přístav i zátoka jsou
nebezpečné, jediné místo, kde se můžete ukrýt, je otevřené moře. Vyplujte daleko na hlubokou vodu,
připravte se s trysail plachtou a vlečnou kotvou – a doufejte, že vás moře ochrání.
Ne nadarmo se říká: Ochraň svou loď před pobřežím a ona tě ochrání před mořem.
✅ Výhody:
- Loď má prostor se přizpůsobit vlnám a větru
- Možnost aktivně reagovat na změny podmínek
- Nižší riziko srážky s jinými plavidly nebo pevninou
❌ Nevýhody:
- Extrémně fyzicky i psychicky náročné
- Riziko převrácení nebo vážného poškození lodě
- Nemožnost odpočinku, musíš být neustále ve střehu
Jak bezpečně přečkat bouři na otevřeném moři? O tom jak připravit loď, posádku a co mít za vybavení píši v článku
V. Poprvé kapitánem: Příprava na bouři.
Závěr:
A jak se rozhodnout? To samozřejmě záleží na posouzení všech variant vzhledem k našim vlastním zkušenostem, odolnosti a síle posádky.
Proto pro každého může být nejlepší řešení z uvedených důvodů jiné. Obecně bych to shrnul takto:
- Bezpečný přístav → nejlepší volba (vždy nejbezpečnější pro lidi pokud nezůstanou na lodi). Pokud jsi v dobře chráněném přístavu, zůstaň. Pokud není chráněný, hledej jiný přístav, zátoku nebo vypluj.
- Chráněná zátoka → není k dispozici chráněný přístav. Zůstaň, pokud je bezpečná vzhledem k předpovídané situaci.
- Otevřené moře → když už není jiná možnost, vypluj – ale buď připraven bojovat s mořem.
Každá bouře je jiná, ale tyto pravidla platí vždy: rozhoduj se podle svých zkušeností a zkušeností
posádky. Pluješ na vlastní nebo špatně pojištěné lodi? Pak ji pravděpodobně nenecháš v marině a
nepůjdeš do hotelu. Tvá priorita bude její záchrana. I to jsou faktory, které ovlivní tvé rozhodnutí.
Související témata:
- Kotvení - proč se nevázat ke břehu >>
- Plavba kolem pobřeží a její rizika >>
- Bezpečné kotvení >>
- V. Poprvé kapitánem: Příprava na bouři >>