V následujícím článku uvádím přehled dalších poruch, které se za plavby stávají, a jejich znalost přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení. Co dělat, pokud selže přívěsný motor pro člun? (Publikováno 1.6.2021)
Publikováno v My Boat 1.1. 2015, aktualizace článku 1.4.2019
Závěsné motory na gumových člunech, které potkávám v zátokách a díky nimž se posádky přemisťují od lodě na břeh, jsou téměř vždy spalovací (benzinové). Proč však nepoužít elektromotor?
Já jsem se pro použití elektromotoru rozhodl před osmi lety. Nyní mohu s nejlepším svědomím prezentovat své dlouhodobé zkušenosti.
V době, kdy jsem se rozhodl pro elektromotor, jsem realizoval své plavby na charterových lodích, které byly sice vybaveny gumovým člunem, ale bez motoru. Motor byl půjčován za příplatek 80–100 EUR za týden. To pro mne byl impulz k zamyšlení, zda by nebylo dlouhodobě ekonomicky výhodnější investovat do vlastního motoru a ten si vozit autem na charter do Chorvatska či Itále s sebou. Rozhodl jsem se pro elektromotor i z dalších důvodů. Má sice menší výkon v porovnání se spalovacím motorem, ale bude používán k přepravě od zakotvené lodi ke břehu a zpět, kde jeho výkon bude postačovat. Manipulace, jeho přenášení bude vzhledem k nízké hmotnosti elektromotoru snadné a zvládne to téměř každý. Provoz pak lze pokládat za bezúdržbový. Nebude problém se startováním, jak často býval u zapůjčených a příležitostně používaných benzinových motorů. Při transportu v osobním autě nezabere mnoho místa a není z něj cítit benzín. Akumulátor pro jeho provoz se snadno dobíjí za plavby na motor připojením ke startovací baterii lodního motoru.
Dnes je na trhu celá řada elektromotorů vhodných pro pohon člunů. Já jsem tenkrát koupil motor Minn Kota Endura 40, který sice není určen pro slanou vodu, ale byl cenově velmi přijatelný a pro příležitostné použití k dinghy jsem usoudil, že slanou vodu přežije. Také jsem ho vždy po návratu důkladně ostříkal a protočil ve sladké vodě.
Uvedený motor má 5 výkonových stupňů pro plavbu vpřed a 3 pro reverz. Udávaný nejvyšší tah na 5. stupeň je 46 lbr při odběru 40 A (480 W). Tyto parametry jsou postačující k tomu, aby člun sloužil pro přepravu posádky od lodi na břeh a zpět. Výkon motoru byl dostačující i pro plavbu proti větru o rychlosti 25 uzlů. Jako vhodný akumulátor jsem zvolil tradiční olověný gelový trakční akumulátor s kapacitou 40 Ah o napětí 12 V. Doba provozu na maximální výkon motoru sice nedosáhne ani jedné hodiny, ale k použití na přepravu osob z lodi na břeh a zpět tato kapacita akumulátoru zcela postačuje. Výhodou je pak nízká hmotnost, a tím i snadná manipulace.
Popsaná sestava se osvědčila po dobu osmi let používání. Velmi příjemná
je nízká hmotnost motoru a akumulátoru, kterou jsem ocenil při přenášení
motoru a jeho upevňování v člunu, zvláště ve vlnách. Prakticky jsem dostatečnou
rychlost vyvinul již na 3. stupeň výkonu při odběru proudu 15 A. Tím se doba
provozu na nabitý akumulátor zvětšila na 2,5 hodiny při rychlosti 2 uzle.
Reálný akční rádius je tedy 5 mil, a to mi vždy s rezervou stačilo. Možnost
výrazného zvýšení výkonu, kterou využívám krátkodobě (5. stupeň), se hodí pro
odplouvání od pláží s příbojovými vlnami nebo pro návrat k lodi proti větru a
vlnám. Na charterových lodích lze akumulátor dobít i v zátokách motorem.
Stačí mít s sebou startovací kabely, kterými připojím akumulátor paralelně
ke startovacímu akumulátoru motoru, nastartuji motor, nastavím otáčky na
1200 ot/min. a 4 hodiny dobíjím. Pro kontrolu dobíjení používám klešťový
ampérmetr se stejnosměrným rozsahem do 100 A. Jeho výhodou je, že měření
proudu lze kdykoli provést bez rozpojení obvodu a kontrolovat nabíjecí proud
po dobu půl hodiny. Tím způsobem mám kontrolu o dodaném počtu Ah, abych měl
jistotu, že jsem akumulátor znovu dostatečně dobil. Podle měření se rozhodnu
i o době provozu motoru pro dobíjení. Jiná situace nastává za bezvětří, kdy se
rozhodnu plout na motor. Pak vždy připojuji akumulátor pro dobíjení. Důležité
je po vypnutí motoru vždy akumulátor odpojit, aby z něj nebyl odebírán proud
lodí či startérem při následném startování motoru. To vše platí samozřejmě
pro použití na charterových lodích.
Při používání na vlastní lodi doporučuji
automatické řešení. Akumulátor pro člun odkládám do schránky pro něj vytvořené
s konektorem pro jeho snadné připojení. O jeho připojování k elektrickému
rozvodu lodi a odpojování se stará automatický obvod. Nemusím tak na tyto
úkony myslet a každé použití motoru zároveň zabezpečuje jeho dobíjení.
Zájemcům
rád poskytnu konzultaci
či hotový modul automatického spínače dobíjení.
Jak je zřejmé, elektromotor má své výhody i nevýhody. Vzhledem k tomu, že se změnil
charakter mých plaveb výměnou charterové lodi za loď vlastní, začaly mi
některé jeho nevýhody působit problémy. Především to byla jeho výkonnost. Častěji jezdím s více početnými
posádkami. Mám velmi malé dingy (pro 2 os.) a posádku odvezu na břeh na 3 přívozy.
Při vzdálenostech větších než 500 m od zakotvené lodě, rostla spotřeba energie z baterie a celkový počet jednotlivých převozů
na baterii logicky klesal. Byl jsem tak nucen v zátoce nastartovat motor a dobíjet baterii. Několika hodinové
hučení motoru bylo pro všechny velmi nepříjemné. Při plavbě na charterové lodi jsem více navštěvoval mariny a mohl
tak akumulátor dobít tam. Nyní se tak děje poměrně zřídka. Délka jednotlivých etap se prodloužila a my využíváme
více kotvení v zátokách.
VÝHODY elektrického motoru | NEVÝHODY |
---|---|
+ pořizovací cena | - menší výkon oproti spalovacímu motoru |
+ vhodné pro málo početnou posádku (např. rodinu) | - není vhodný pro početnou posádku (4 os. jsou již na hraně) |
+ jednoduchá manipulace vzhledem k jeho nízké hmotnosti | - nepříjemné hučení motoru lodi při dobíjení baterie v zátoce či za plavby na vítr |
+ při transportu v os. autě nezabere moc místa a není z něj cítit benzín | - není vhodný pro delší přesuny (transfer několikrát z lodi vzdálené od břehu více než 500m je už na kapacitu baterie opravdu hodně) |
+ jednoduchá údržba | |
+ není problém se startováním oproti zapůjčeným benzínovým motorům | |
+ snadné dobití akumulátoru pro jeho provoz za plavby na motor či v marině | |
+ snadné ovládání | |
+ tichý provoz |
Na lodi nyní používám čtyřtaktní spalovací motor Yamaha s výkonem 2,5 HP.
Má rada na závěr. Než se rozhodnete, zda si budete půjčovat spalovací motor od charterové společnosti nebo si pořídíte vlastní, nezapomeňte zvážit:
V následujícím článku uvádím přehled dalších poruch, které se za plavby stávají, a jejich znalost přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení. Co dělat, pokud selže přívěsný motor pro člun? (Publikováno 1.6.2021)
Všichni víme, že při plavbě na plachetnici za použití plachet, kdy neběží motor je loď zásobovaná elektrickou energií z akumulátorů. V tomto článku se zaměřím na způsob využití solární energie z fotovoltaických panelů pro zásobování lodě elektrickou energií. (Publikováno 1.9.2019)
V odpovědi na otázku, kam se vydat za letním relaxem, se s mořem nemusí nutně pojit jen předložka „k“, dá se totiž vyrazit i „na moře“. A to nemusíte být jachtař. Co člověka vede k tomu, aby místo na pláži strávil dovolenou na plachetnici, to v rozhovoru poodhalila Monika Nisznanská, která byla již čtyřikrát členkou posádky na mé plachetnici Ocean Journey. (Publikováno 1.5.2019)