TK - blog 

Jak se starat o jachtařské oblečení? - Tomáš Krejza

Publikováno 1.7.2019, Tomáš Kůdela

Údržbu jachtařského jsem nikdy moc neřešil. To, že za pár let budu muset rozbít prasátko a koupit další ocean oblek jsem bral jako bezpodmínečnou nutnost. Když mi Tomáš Krejza ze Sailing Centra s.r.o. začal vyprávět o tom, že se životnost jachtařského oblečení dá prodloužit pravidelnou údržbou, impregnací a obnovit původní vodoodpudivou vrstvu, zpozorněl jsem.

V článku se blíže podíváme na produkty k ošetření oblečení od firmy Henri Lloyd a Gill, protože nezanechávají po vyprání fosfáty a další chemikálie.

Tomáši, předpokládám, že před začátkem sezóny by měla proběhnout větší údržba jachtařského oblečení. Co doporučujete?

Tak v první řadě si udělejte test. Vylijte na jachtařské oblečení pár kapek vody a pozorujte, zda se voda vsákne do oblečení. Pokud ano, pak je třeba oblek ošetřit. Pokud kapka po oblečení sklouzne, váš oblek je připraven na sezónu.

Každopádně na školení u firmy Henri Lloyd nám doporučovali oblek vyprat jemnými čistícími prostředky na jachtařské oblečení vždy po dvou letech, i když zmíněný test proběhne dobře.

Mohu tedy oblečení prát v pračce? A lze používat aviváž?

Doporučuji na konci sezóny nejdříve dát oblečení do vany a pořádně ho propláchnout a osprchovat. Teplota vody by měla být kolem 30 °C. Nechte oblečení okapat a lehce oschnout. Pak ho dáte do pračky na 30 °C na sportovní prací program nejlépe bez ždímání (popřípadě pouze na 400 – 600 otáček). Já používám prací gel na jachtařské oblečení CLEANER od firmy Henri Lloyd a místo aviváže přidávám impregnaci WATER PROOFER. Horní vrstva, která je voděodpudivá se znovu natáhne. Aviváž ani jiné změkčovadlo nikdy nepoužívejte! Oblek následně nechte vysušit nejlépe na sluníčku. Touto údržbou lze životnost obleku značně prodloužit. Pokud ho neperete, zanáší se póry a tím se snižuje jeho prodyšnost.

Je jasné, že špíny se úplně nezbavíte, ale oblečení se pěkně provoní a trochu se pročistí. Pokud prací prostředek nalijete jen do vany, na oblečení vám zůstanou bílé mapy.

RENEW 7 ML TWIN

Čistící prací prostředek na jachtařské oblečení RENEW 7 ML TWIN, cena 250 Kč. Prací dávka vydrží na dvě praní.

Můžete doporučit něco na zažrané skrvny?

Jestli-že se potřebujete zbavit nečistot od oleje a maziv, použijte čistič oděvů na hluboké znečištění od Gill INTENSIVE SPORT – spray.

GILL REPROOFING SPRAY

Impregnační sprej GILL REPROOFING SPRAY, cena 320 Kč

A jak by měla vypadat pravidelná péče o oblečení ihned po plavbě?

Po každé plavbě jachtařský komplet properte důkladně sladkou vodou. Pokud máte možnost, dejte ho do vany, kde ho 2x-3x propláchnete. Když tuto možnost nemáte, důkladně ho propláchněte hadicí rovnou na molu a to jak z venku, tak zevnitř. Je to velmi důležité, protože sůl, která vám zůstane na jachtařském oblečení zanáší póry a ničí membránu.

Jak je to s impregnací během sezóny?

Během sezóny můžete naimpregnovat namáhaná místa jako jsou ramena a prsa u bundy. U kalhot potom oblast klínu, zadku a švů pomocí impregnačního spreje Gill REPROOFING SPRAY ze vzdálenosti 15-20 cm. Opět ale nezapomeňte oblečení proprat alespoň sladkou vodou i z vnitřní strany, nejlépe v Gill WASH-IN CLEANER a řádně ho nechat oschnout.

Jaká je nejčastější chyba, kterou zákazníci s oblečením dělají?

Skládají ho a materiál pak popaská. Nejvhodnější způsob skladování je pověsit jachtařský oblek na ramínko. Samozřejmostí je ho před uložením oprat sladkou vodou.

Jak je to s botama na loď? Je nutné je impregnovat?

To v žádném případě nedělejte. Boty totiž nejsou nepromokavé. Jejich hlavní funkcí je bezpečnost. Bota musí dobře držet na palubě, být prodyšná, zavřená, rychleschnoucí a pohodlná. Někdy se stane, že při drsnějších podmínkách, kdy na palubu dopadla slaná voda zůstanou na lodi krystalky soli a paluba klouže. Na závodních lodích se situace řeší tak, že se alespoň na přední část lodi dá trochu jaru.

Pokud ještě přemýšlíte nad tím, v jaké cenové hladině se vám vyplatí jachtařské oblečení koupit, mrkněte na předchozí článek, kde mi Tomáš Krejza popsal rozdíly mezi verzí inshore, offshore a ocean.



Lodní deník

Lodní deník

Je v dnešní době potřeba vést lodní deník v písemné podobě? Nejde náhodou o překonanou archaickou věc nebo jde o stále důležitý dokument? Mohou elektronické záznamové systémy jej nahradit? Odpovědi na tyto otázky naleznete v tomto článku. Ukážeme si můj pohled na věc a příklad jakým vedu lodní deník, aby vyhovoval mým potřebám. (Publikováno 1.6.2022)


Bezpečné kotvení

Bezpečné kotvení

Loď na kotvě otevírá možnosti k objevování odlehlých míst a rozšiřuje svobodu volby místa, kde se zastavit. Často však mnoho jachtařů raději volí stání v maríně než stání na kotvě právě z obavy, že kotvení je málo bezpečné. Proto si dále připomeneme zásady pro bezpečné kotvení, abychom se neochuzovali o poznávání nových míst. (Publikováno 1.12.2021)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)