Klidný spánek
Publikováno v Yachting revue 1.9.2014
V tomto článku popisovaný systém vychází z průběžného vývoje
a praktického používání za 12 let námořního jachtingu. Systém jsem úspěšně
používal jak na charterových lodích, tak nyní i jako pevně zabudovaný a
doplněný o další funkce na vlastní lodi.
Vítr o rychlosti 38 kn
Právě co píši tyto řádky sedím ve své lodi, která kotví v zátoce u Kréty a je
zmítána poryvy větru o rychlosti až 38 kn. Vítr řádí od včerejšího odpoledne.
Přesto jsem v noci mohl klidně spát a dnes psát tento článek, protože
zakotvení neustále hlídá „kotevní alarm“, jež je jednou z funkcí popisovaného
systému a již několikrát za dobu používání 12 ti let mne vždy spolehlivě
upozornil na nebezpečnou změnu pozice lodi na kotvě a ve dvou případech se
postaral o mé včasné probuzení po uvolnění kotvy, kdy loď byla hnána větrem
na skalnatý břeh.
Jaký notebook?
Notebook je vhodné volit takový, který má minimální spotřebu proudu. Pro
navigační programy není důležitý výkon procesoru, ale vzhledem k napájení z
lodních akumulátorů doporučuji minimalizovat spotřebu elektrického proudu.
Mně se osvědčil notebook Lenovo S100 (rok 2008), který s nabitým vlastním akumulátorem z
palubní sítě lodi odebírá 0,9A. Je dobré notebook vyhradit pouze pro tento účel
a neprovozovat na něm hromadu dalších programů včetně prohlížení Internetu, aby
se zabránilo možnosti selhání z důvodu nekompatibilního software či virů, což
by mohlo mít při funkci kotevního alarmu fatální důsledky.
Program NaviYacht
Program NaviYacht z vlastního vývoje mám nejraději pro jeho jednoduchost.
Ať pluji na jakékoli lodi vezmu svůj notebook s jednotkou GPY-16 a vždy mám
sebou prostředí, na které jsem zvyklý. Program automaticky přepíná vrstvy map
a přechází spojitě mezi jednotlivými mapami podle aktuální polohy lodi a
nastaveného zoomu. Jedním kliknutím mohu zadat cíl, ke kterému chci plout a
kormidlem srovnám zelenou a žlutou přímku do zákrytu. Pro mne další důležitá
výhoda je v tom, že program může použít mé vlastní námořní mapy, které
naskenuji a vložím do programu, případně i za plavby mohu vložit i mapy,
které se nacházejí přímo na lodi. Stači je jen pečlivě vyfotografovat
digitálním fotoaparátem a na několik kliknutí myši je zkalibrovat v programu.
GPmarine - elektronický lodní deník
Záznam dat pořízený jednotkou GPY-16 vytváří elektronický lodní deník.
Celá trasa plavby včetně záznamu dalších veličin jako síly a směru větru,
teploty vzduchu a vody, použití motou je takto zaznamenána a programem GPmarine
zobrazena. V přehledné tabulce nalezneme automaticky zaznamenané jednotlivé
etapy celé plavby a to bez jediné obsluhy přístroje. Záznamová jednotka totiž
sama pozná zda plujeme nebo kotvíme, a proto se nemůže stát, aby nějaký úsek v
logu chyběl, protože někdo zapomněl před vyplutím přístroj zapnout.
Velmi snadno se tak můžeme vracet k procházení celé trasy a pouhým zobrazením
grafu rychlosti větru např. k první plavbě si znovu připomeneme okamžik ve
kterém vítr cca 12 kn prudce zesílil během okamžiku na 28 kn a už jsme refovali.
V programu elektonického lodního deníku tak pouhým tažením ukazatele v grafu
lze sledovat sílu a směr větru (foukalo 28 kn zadobočně - L 134, tedy 134
stupňů měřeno od přídě z levoboku). Současně s tažením ukazatele v grafu
sledujeme příslušnou pozici lodi na mapě, která se synchronně pohybuje s
posunem ukazatele v grafu. Tak tudy všude jsme propluli. Zelené úseky označují
použití motoru.
GP Anchor - kotevní alarm
Jak bylo uvedeno výše, zcela nepostradatelný pomocník je program GP Anchor,
díky kterému mohu v noci klidně spát na zakotvené lodi i ve větru a mám jistotu,
že program drží hlídku za mne. Jakmile zjistí, že loď překročila hranici určenou
pro kotvení spustí alarm. Vyzvánění lodního zvonu z reproduktoru notebooku mne
již několikrát zachránilo před nechtěným dotykem s pevninou, když mne silný
vítr v noci utrhl a vlekl zátokou i s kotvou ke břehu. Naposledy to bylo v zátoce
na ostrově Korčula, kde jsem kotvil přes noc v sílícím Jugu, které 31.3.2010 v
5:40 přemohlo kotvu a začalo mne táhnout zátokou. Během několika vteřin mne
vzbudily zvony alarmu, a tak jsem nastartoval motor a znovu lépe zakotvil. Kotevní
alarm se také osvědčil při vyvázání ke kotevní bóji u ostrova Dugi otok, kdy
vlivem větrných poryvů po celou noc se předřela obě lana v kovovém oku bóje a
loď byla najednou unášena ke skalisku větrem o síle 40 uzlů. Okno programu
ukazuje místo zakotvení symbolem kotvy a aktuální polohu lodi křížkem. Dovolený
nastavený rádius znázorňuje fialová kružnice. Pohyb lodi zanechává za sebou
červenou čáru a tak lze snadno po určité době rozpoznat krouživý pohyb kolem
kotvy od situace, kdy je kotva vlečena po dně.
Kde je loď?
Jednotka GPY-16 po vložení SIM mobilního operátora je schopná odesílat polohu,
kterou lze prostřednictvím Internetu zobrazit na mapě, samozřejmě po přihlášení
s heslem. Dále se lze lodi přímo dotázat na polohu zasláním SMS dotazu s
platným heslem na číslo použité SIM v jednotce. Prostřednictvím SMS lze
dálkově ovládat zařízení v lodi či se dotazovat na jejich stav.
Jednotka také zajišťuje funkci alarmu, který zasláním SMS upozorní na změnu
polohy lodi (opuštění mariny, kde jste loď na několik měsíců nechali). Pro
telefony se systémem Android je připravena aplikace k přímé SMS komunikaci s
GPY jednotkou v lodi a zobrazení přijaté polohy na mapě.
Hloubka, teplota voda, síla a směr větru ...
Dalšími moduly připojitelnými k jednotce je SeaTalk interface, který ze
sběrnice SeaTalk (např. Přístroje Raymarine) čte data o hloubce a teplotě vody
síle a směru větru a doplňuje je do záznamu elektronického log booku.
Dále BlueTooth modul BT3GP vytváří bezdrátové připojení GPS k tabletu,
který lze využít pro navigaci kdekoli na lodi, zvláště pokud jde o vodotěsný
model či jej máte v AquaPacku.
Multifunkční displej
Modulem systému je též multifunkční displej, o kterém jsem se zmiňoval v
předchozím článku ve spojení s měřením nabíjení či vybíjení akumulátorů.
Displej zobrazuje z GPS aktuální polohu, kurz, rychlost a UTC čas i bez použití
zobrazení v mapě na notebooku. Dále zobrazuje data o hloubce a teplotě vody,
síle a směru větru z lodních přístrojů od kormidla a dává možnost
sledovat údaje od navigačního stolku.
Ve spojení s průtokovou sondou se také stará o měření vody v nádrži,
které je na rozdíl od snimání hladiny v nádrži velmi přesné a dává tak posádce
po jednotlivých litrech přehled o spotřebě vody. Měření vody pracuje na
principu odečítání skutečně změřené spotřeby od stavu plné nádrže, který se
nastaví stiskem tlačítka vždy při naplnění nádrže vodou.
Pro konzultaci či zájmu o představené moduly či celý systém mne neváhejte
kontaktovat.