Plavební komory:
Proplouvání plavebními komorami neboli zdymadly je často doprovázeno stresem a škodami na lodích.
Je to však zbytečné a pokud se budeme řídit zavedenými pravidly, průjezd komorami se tak pro nás stane
většinou bezproblémovým. Pojďme se podívat jak na to.
Rozdíl mezi komorou a přílivovou bránou
Přílivová brána uzavírá vjezd do přístavu, který by byl za odlivu bez vody. Děje se tak v určených časech,
tak, aby v přístavu zůstal dostatek vody i za odlivu. Proplutí otevřenou bránou nevyžaduje žádné zvláštní dovednosti.
Plavební komora má vrata na obou stranách a slouží pro překonaní výškového rozdílu hladin vertikálním pohybem
plavidla. Plavební komory se umísťují na vodních cestách a to zejména (v plavebním kanálu, průplavu), či přímo na řekách.
Konstrukce jednotlivých plavebních komor se značně liší a nelze mít připravenou jedinou modelovou situaci. Svým způsobem je
každá komora trochu odlišná. Důležitá je správná představa o principu komory a především o tom, že loď v komoře stoupá či
klesá vzhledem ke stěně komory. Proto musí být vyvázání lodi vertikálně pohyblivé, nebo musíme být schopni lana
povolovat či přitahovat v závislosti na změně výšky hladiny vody v komoře.
Postup proplutí plavební komorou z vyšší hladiny k nižší hladině:
- Napouštění komory - voda v komoře se napustí na úroveň horní hladiny.
- Vplutí do komory - horní vrata se otevřou a plavidlo vpluje dovnitř.
- Přivázání plavidla - plavidlo se upevní k vázacím bodům v komoře pomocí lan.
- Uzavření horních vrat - horní vrata se zavřou.
- Vypouštění komory - komora se začne vypouštět, dokud se hladina vody v komoře nesrovná s hladinou dolní vody.
- Otevření dolních vrat - dolní vrata se otevřou a plavidlo může komoru opustit.
Po odplutí plavidla je komora připravena pro další plavbu ve směru nahoru.
Pokud by bylo potřeba proplavit další plavidlo znovu dolů, komora se opět napustí.
Kdy vplout do plavební komory?
Pravidla pro konkrétní komoru je vhodné si předem najít v almanachu (pilot book) nebo na Internetu. Průjezd některými plavebními
komorami je zpoplatněn a je potřeba vědět, jak zaplatit a doložit platbu správci komory
(např. průjezd Kielským kanálem).
Provoz v komoře je řízen světelnými signály, které mohou mít v různých regionech odlišný význam. Pokud je vedle sebe více
plavebních komor, bílá blikající světla obvykle označují volnou komoru. Jsou i komory bez světelné signalizace, zde je použita
VHF komunikace. Vždy mají přednost pokyny obsluhy komory (obvykle VHF komunikace) před světly. Pokud z VHF nedostaneme odpověď,
připlujeme pomalu ke komoře a vyčkáme. Pokud si nejsme jistí, kolik
vody je v komoře, musíme se před vplutím do komory podívat dalekohledem na vodočet umístěný někde na stěně komory. Ten však uvidíme
až po otevření vrat. Proto je jednodušší zavolat na VHF správci komory a zeptat se.
Jak se připravit?
Předem je vhodné připravit fendry na oba boky lodě abychom byli připraveni i na případ, že něco nepůjde podle připraveného plánu.
Může dojít k tomu, že budeme muset přeplout na opačnou stranu komory, jiná loď se přiváže k našemu volnému boku ...
Připravíme dostatečně dlouhá lana na přídi i na zádi.
Skasáme plachty a manévrovat budeme na motor - v oblasti plavebních komor je zákaz plavby pod plachtami. Do komory budeme vplouvat
pomalu, abychom netvořili vlny. Velké lodě mají před plachetnicemi přednost. Držíme si od ostatních lodí dostatečný odstup.
Jak se zajistit v komoře?
Vplujeme do komory co nejdále ve směru plavby abychom za sebou nechali místo pro další lodě. V komoře je naším cílem zajistit
příď i záď lodi tak, abychom byli schopni ovládat vyvazovací lana. Vyvážeme se však v dostatečné vzdálenosti od vrat, aby loď
nesedla na práh vrat. K orientaci kde je práh slouží žluté značky na zdech komory. Podle typu komory nastane pro vyvázání lodě jedna
z následujících eventualit:
- Plovoucí pontony - ideální situace. Úzký plovoucí ponton vybavený vazáky, který stoupá a klesá s hladinou vody.
Vystoupíme na něj a loď k němu vyvážeme.
- Vodicí lana - řetězy či lana natažená svisle podél stěny. Jsou uchycena na vrcholu stěny a na dně komory.
Vyvazovací lana protáhneme kolem vodicích lan a stáhneme je zpět na palubu. Vyvazovací lana budou při změně
výšky hladiny klouzat po vodicích lanech.
- Připravená lana - jsou lana visící z vrcholu zdi komory. Příslušná dvě si chytíme a použijeme k vyvázání lodi.
- Chlapík na břehu - v komoře, kde se není k čemu vyvázat a čeho se chytit je třeba být opatrný. Bývá tam obsluha, která
hodí vyvazovací lana dolů.
- Žebříky - některé komory mají ve zdech instalovány žebříky, po kterých je potřeba poslat jednoho člena posádky s několika
lany nahoru, aby je tam uvázal a hodil dolů k palubě.
- Holandská pacholata - ve výklencích zdí komory jsou umístěna pacholata. Vyvazovací lana je potřeba přehodit kolem
pacholete a stáhnou zpět na palubu. S přehozením významně může pomoci speciální hák k tomu účelu určený.
Vyplutí z komory
Při vyplouvání z komory necháme vyvazovací lana upevněná dokud se voda neuklidní od turbulencí způsobených napouštěním či vypouštěním
vody z komory, nebo od propelerů velkých lodí. Turbulence mohou tak snadno vrhat menší lodě na stěny komory i přes to, že manévrují
s tahem vlastního motoru. Jakmile je voda klidná, můžeme otevřenými vraty vyplout.
Rekapitulace
- VHF komunikace nebo světelná signalizace - čekáme na povolení ke vjezdu.
- Nízká rychlost - když něco nevyjde, při nízké rychlosti i poškození budou malá.
- Umístění lodi - vhodně si zvolíme místo v komoře s ohledem na ostaní lodě a vzdálenost od prahu vrat.
- Vyvázání lodi - podle vybavení komory vhodným způsobem vyvázat příď a záď lodi proti možným pohybům a počítat s turbulencemi
- Lano se nesmí zaseknout - následky zaseknutí lana jsou velmi vážné, mějme připravený nůž k možnému přeříznutí lana. Pokud
turbulence v komoře nejsou silné může být jistější lana pouze držet v rukách.
- Lana nechat trochu prověšená - tak, aby se loď mohla volně pohybovat kolem stěny komory a nedřela se fendry o ni.
- Fendry na obou bocích - i jeden volný fendr v ruce pro všechny případy.
- Vypnout motor - plavební komora se může plnit výfukovými plyny. Samozřejmě pokud jsou silné turbulence je potřeba motor
nahodit a opatrně manévrovat motorem proti vyvazovacím lanům abychom udrželi loď na místě.