Nejen pro přečkání bouře, kdy chybí síly pro aktivní kormidlování, ale i pro zastavení lodi, když je potřeba něco opravit nebo si jen v klidu uvařit jídlo, je možné využít nastavení lodi do driftu. Ukážeme si, jak na to. (Publikováno 1.8.2020)
Publikováno 1.8.2024
V následujícím článku si ukážeme jak řešit jednu z možných závad kotevního vrátku, výměnu zničeného ložiska na vrátku typu Quick ARIES, který je na lodích často instalován.
Při vytahování kotvy elektrickým kotevním vrátkem se začínaly ozývat nepřirozené zvuky jako skřípání, praskání. Později se přidalo i viditelné vychylování bubnu při jeho otáčení a krátké poklesy rychlosti otáčení doprovázené skřípavým zvukem. To mi už bylo jasné, že není s vrátkem něco v pořádku.
Pustil jsem se do demontáže řetězového bubnu, abych zjistil více.
Do horního dílu bubnu zasuneme páku (je příslušenstvím vrátku, nebo kliku od vinšny) a díl uvolníme a zcela jej vyšroubujeme a odložíme vedle. Dále vyšroubujeme dva šrouby držící plochý díl vedení řetězu. Poté už můžeme z hřídele vysunout celý řetězový buben.
Teď už jsem místo závady začal tušit. Když jsem za hřídel vzal rukou, viklala se do stran. Gugero, které zajišťuje aby se do ložiska pod ním nedostala voda, bylo rozpadlé a plné rezi.
Pohled do výkresu v dokumentaci vrátku mi říká, že budu potřebovat nové gufero (díl 28) a nové ložisko (díl 26). V tento okamžik jsem práci přerušil do doby než budu mít k dispozici oba náhradní díly. Přeci jen sice s obtížemi vrátek ještě kotvu vytáhne.
Díly lze zkusit objednat od výrobce vrátku prostřednictvím některého z obchodů s komponenty pro lodě, nebo přímo od výrobců příslušných dílů - levnější varianta.
Vnitřní část ložiska chyběla, byla rozdrcena. Pouze zůstalo několik kuliček. Proto šla hřídel i s pojistnými kroužky vzhůru vysunout.
Pojistný kroužek ložiska se nejlépe vyndá speciálními kleštěmi na pojistné kroužky.
Potíž nastala při vyndavání zbytku ložiska. Z ložiska zbyl jen vnější kroužek, krerý díky korozi se dobře spekl s hliníkovým blokem v němž je usazen. Pokusy se stahovákem zachyceným za vnitřní prohlubeň kroužku nevedly k jeho vytažení. Po několika hodinách snahy se zbytek ložiska nehnul ani o desetinu milimetru.
Nakonec beru do ruky úhlovou brusku a prořezávám v bloku úzkou drážku až k ložisku. Zde silnými údery kladivem přes zbroušený ocelový šroub, tak aby se vešel přesně do drážky, postupně vyklepávám kroužek ložiska ven.
Takto kroužek postupně vylézal ven.
Dále už jen stačilo očistit hřídel a lože v bloku, usadit nové ložisko a hrídel i ložisko zajistit pojistnými kroužky.
Na závěr utěsnit hřídel proti průsaku vody guferem.
Vzhledem k poškození korozí stěn lože gufera, dotěsňuji vnější obvod gufera Sikaflexem.
Závěrečné smontování vrátku.
Po úspěšné opravě vrátek zase funguje jako nový.
Nejen pro přečkání bouře, kdy chybí síly pro aktivní kormidlování, ale i pro zastavení lodi, když je potřeba něco opravit nebo si jen v klidu uvařit jídlo, je možné využít nastavení lodi do driftu. Ukážeme si, jak na to. (Publikováno 1.8.2020)
Loď na kotvě otevírá možnosti k objevování odlehlých míst a rozšiřuje svobodu volby místa, kde se zastavit. Často však mnoho jachtařů raději volí stání v maríně než stání na kotvě právě z obavy, že kotvení je málo bezpečné. Proto si dále připomeneme zásady pro bezpečné kotvení, abychom se neochuzovali o poznávání nových míst. (Publikováno 1.12.2021)
Neznám náročnější prostředí pro elektroniku než právě mořské prostředí. Problémy se selháváním elektroniky jsou častým jevem a dějí se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před časem mi padly do oka produkty značky Nanoprotech, které jsou založeny na bázi nanotechnologie. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak díky těmto produktům můžete mnohým problémům s elektronikou předcházet. (Publikováno 1.2.2020)