Lodní deník
Publikováno 1.6.2022
Stále se setkávám se skippery, kteří mne s údivem sledují, když zapisuji do lodního deníku. Mnozí z nich
to sami nedělají, protože nevidí dostatečný důvod k této činnosti, která na první pohled je jen stojí zbytečný čas
a mají pocit, že jim deník k ničemu není. Můj a nejen můj názor je odlišný a proto si dále celou záležitost s lodním
deníkem rozebereme podrobně.
Musím vést lodní deník?
Z pohledu dnešní doby může nám lodní deník připadat jako přežitá archaická věc, kterou nahradí automatické systémy
zaznamenávající polohy a průběh plavby. A proto je vedení papírového lodního deníku často u kapitánů opomíjeno.
Z legislativního pohledu zákon o námořní plavbě, předpis č. 61/2000 Sb. § 25 uvádí lodní deník mezi povinnými
listinnými doklady plavidla. Dle českého námořního zákona máte tedy povinnost ho průběžně vést. Některé země jeho
vedení však nevyžadují. Skipper, který má český průkaz a pluje v zahraničí je ve skutečnosti odpovědný oběma zákonům:
českému i místnímu. V případě konkrétního sporu záleží na tom, který zákon skippera vezme k zodpovědnosti. Většinou
v případě jakékoli události, která je vyšetřována, je po skipperovi vyšetřujícími orgány lodní deník vyžadován.
Pokud ho nemáte přidává se k již řešené nepříjemnosti nepříjemnost další a tou je ztráta vaší důvěryhodnosti jako
kapitána v očích vyšetřovatelů. Většinou budete ve sporu ohledně nehody stát proti místním daného státu a tím už
je vaše pozice rovnou oslabena. Naopak existence dobře vedeného deníku ukazuje na vaší zodpovědnost a dobrou námořní
praxi a vaši důvěryhodnost může jedině posílit. Dalším pohledem na lodní deník je pohled bezpečnosti. Vedení
lodního deníku za plavby přináší kapitánovi také přehled o pozici, počasí, naplutých námořních mílích, zkrátka
přehled o celé plavbě. A právě například poslední zaznamenaná poloha, rychlost a kurz může být pro vás velmi
důležitá k bezpečnému pokračování v další plavbě v okamžiku výpadku elektronické navigace založené na GPS. Možná
namítnete, že to se nestane, protože máte dvě nebo více GPS a když jedna selže tak použijete druhou. Argument je to
logický ale nezapomínejte na to, že nemusí jít jen o poruchu přístroje vlastního. Základní podmínkou provozu GPS je
dodatek, že tento systém může být kdykoli provozovatelem vypnut či záměrně znepřesněn pro civilní sektor, třeba z
důvodu válečného konfliktu. Také vám může do stěžně za bouřky uhodit blesk a poškodit tak veškerou elektroniku na
lodi nebo bude interiér lodi natolik zaplaven vodou, že přijdete také o možnost provozu elektronických zařízení
(z proxe vím, že elektronika v lodi není konstruována na provoz pod vodou).
Forma lodního deníku
Lodní deník nemusí být oficiální knihou neboť jeho podoba není nikde předepsána. Může to být pouhý sešit ve kterém
vedete příslušné záznamy. Také lze zakoupit některý z nabízených deníků na trhu, který vám bude co nejvíce vyhovovat
nebo si vytisknout deník vlastní. Vzhledem k tomu, že může nastat případ, kdy deník bude sloužit jako dokument
při řešení právních sporů. Měl by být veden průběžně a vhodné je aby měl číslované stránky, které se nesmí vytrhávat.
Co zapisovat?
Neexistuje předepsaná forma jaké údaje do deníku zapisovat. Je tedy na vás jaké údaje a jak často pokládáte za
důležité do deníku zapisovat. Já sám jsem nakonec dospěl k vlastní formě lodního deníku, který jsem navrhl právě
podle mých potřeb záznamů. Má formu svázané knihy s číslovanými stránkami. Titulní strana obsahuje údaje o lodi,
vlastníkovi a skipperovi, což je v mém případě pro všechny plavby stejné. Levé strany dvojstrany slouží k denním
záznamům všeho co považuji za důležité a bývá to: podepsané prohlášení posádky o své zodpovědnosti, povinnostech
a znalosti bezpečnosti na lodi a v průběhu plavby, známá navigační nebezpečí, meteorologické výstrahy či předpověď
počasí, pozorování, záznamy o všem neobvyklém, poruchách, nehodách a mimořádných událostech.
V zápatí stránky je prostor na poznámky, který používám pro obecné poznámky nevztahující se ke konkrétnímu datu.
Například název přístavu a VHF komunikační kanál, který použiji pro volání před přistáním, a podobně.
Pravé strany dvojstrany slouží především k pravidelným záznamům polohy lodi za plavby pro rekonstrukci propluté
trasy a pokračování v navigaci při poruše elektroniky. Zapisuji zde Datum a UTC čas, zeměpisnou délku a šířku
opsanou z GPS, kurz a rychlost lodi vůči dnu také z GPS a atmosférický tlak. Na plavbě, kdy se posádka střídá
ve směnách, zapisuje ve sloupci poznámka svá jména v okamžiku převzetí služby. Tak je dokladovatelné od kdy
do kdy je směna zodpovědná za navigaci a zabránění srážce.
Co pravidelně zapisuji:
- UTC datum a čas
- pozici - zeměpisná délka, šířka
- kurz
- rychlost
- tlak
- jména posádky mající směnu
Ostatní zápisy:
- seznam členů posádky
- protokol o poučení a proškolení posádky
- jmenování svého zástupce
- meteorologická a navigační nebezpečí a hlášené výstrahy
- poruchy, opravy
- mimořádné události
- nehody
- poznámky o přístavech, kotvištích a místech
Vliv zápisů na posádku
Záznamy o poučení o bezpečnosti a zodpovědnosti podepsané všemi členy posádky spolu s písemným předáváním služeb mají
často dobrý vliv na posádku. Mám na mysli právě jejich postoj k plavbě jejich zodpovědnějším přístupem. Nejen, že
vás jako skippera, záznam o předání směny ušetří, v případě nějakého vzájemného nedorozumění, neřešitelného
dohadování typu: kdo za co může, já to nevěděl a podobně ale způsobí rovnou zodpovědnější přístup posádky k
plavbě a řízení lodi. Často při plavbách s přáteli, kdy se žádné písemné záznamy nevedou, dochází k situacím,
že se jen vezou a nejsou pravou posádkou. A když dojde na lámání chleba zůstanete jako skipper v problému sami
bez ohledu na to, že problém způsobil někdo z posádky svojí nedbalostí.
Slovo závěrem
V životě platíme různá pojištění a přesto doufáme, že k událostem na něž jsme pojištěni nikdy nedojde. S lodním
denikem je to stejné. Vedu ho proto aby byl takovou pojistkou a doufám, že také nedojde k mimořádné události, kdy
jej budu potřebovat. Jednoduše řečeno lenost se nevyplácí a to platí nejen v souvislosti s lodním deníkem, jak jsem
psal ve článku " Nebýt líný se vyplatí: denní znaky ".
Lodní deník patří k lodním dokumentům o kterých jsem psal ve článku " IV. Poprvé kapitánem: kapitánova příprava ".