TK - blog 

Odplouvání bokem od mola

Publikováno 1.9.2021

Ukážeme si jak bezpečně pomocí springů odplout od mola, kde jsme vyvázáni bokem bez použití bow thrusteru (příďového příčného pohonu) či jiných metod jako je odtlačení lodi někým ze břehu. Třeba namítnete, že bow thruster na lodi máte, ale nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana.

Jak na to

Stojíme bokem k molu, před námi i za námi jsou vyvázané třeba i další lodě, do boku nám fouká silný vítr, který loď tlačí silně k molu. Loď odtud prostě nikdo neodtlačí tak, aby se dostatečně přídí či zádí vyklonila z mezery a bylo možné odplout. I v případě, že před vámi nebude jiná loď, rozjetím lodě vpřed ji tak akorát budete dřít bokem o molo, ale neodplujete. Řešení je v použití springu. Na výběr máme, zda použijeme příďový nebo záďový spring. To jaký zvolíme, záleží na konkrétních okolnostech - manévrovací prostor, síla a směr větru, případně i to, zda jsme na manévr sami či máme posádku.

Odplutí s použitím záďového springu

Pokud jsem na lodi sám, volím záďový spring, protože jej mohu pohodlně obsloužit při manévru od kormidla. Na boku, kterým se loď opírá o molo máte fendry. Přidáte fendr až zcela na bok u zádi lodi. V tomto místě se bude loď opírat o molo. Hrana mezi bokem lodi a zrcadlem musí být chráněna. Založíte záďový spring tak, aby byl průběžný. To znamená, že vede z vazáku na zádi lodi kolem pacholete na břehu a zpět na vazák na zádi. Nemusí jít až na úroveň přídě, ale čím bude delší, tím se bude loď snadněji vychylovat do žádaného směru. Teď můžeme odvázat všechna lana a necháme jen záďový spring. Kormidlo dáte na střed a zařadíte zpátečku. Vlivem síly, která vzniká mezi místem tahu lodního šroubu a vazákem, se začne loď stáčet. Velikost stočení lodi ovlivníte jak otáčkami motoru, tak i stočením kormidelního listu směrem ke břehu. Příď se začne pomalu vzdalovat od mola a vy čekáte. Podle potřeby přidáte plyn či více vychýlíte kormidlo. V okamžiku, kdy je loď dostatečně stočená aby bylo bezpečné odplout, dáte neutrál, vytáhnete springové lano, zařadíte vpřed a odplouváte vpřed s kormidlem na střed.

Odplutí s použitím příďového springu

Při silném zadobočním větru vzhledem ke skutečnosti, že je loď při couvání proti větru snadněji ovladatelná volím příďový spring. Nevýhoda tohoto způsobu nastává pouze v případě, kdy nemám posádku a nejsem proto schopen od kormidla zároveň pracovat s lanem předního springu. Naopak je tento manévr výhodnější v silném větru, který tlačí loď na molo a jakýkoli jiný pokus o odplutí je riskantní. Na boku, kterým se loď opírá o molo máte fendry. Přidáte fendry až zcela na bok u přídě lodi. V tomto místě se bude loď opírat o molo. Hrana přídě lodi musí být chráněna. Založíte příďový spring tak, aby byl průběžný. To znamená, že vede z vazáku na přídi lodi kolem pacholete na břehu a zpět na vazák na příď. Nemusí jít až na úroveň zádě, ale čím bude delší, tím se bude loď snadněji vychylovat do žádaného směru. Teď můžeme odvázat všechna lana a necháme jen příďový spring. S kormidlem na střed zařadíme vpřed a počkáme na napnutí springu. Dále začneme kormidlem otáčet tak, jako bychom chtěli přídí najet na molo. Loď však proti pohybu vpřed drží spring a výsledkem bude, že příď se silně opře o fendry a záď se pomalu začne vzdalovat od mola. Záď tak vychyluje proud vody hnaný lodním šroubem přes kormidlo ke břehu. Za silného větru bude potřeba i hodně přidat otáček motoru, aby síla vyvolaná proudem vody byla větší než síla větru, který tlačí loď ke břehu. V okamžiku, kdy je loď dostatečně stočená aby bylo bezpečné odplout, zařadíte zpětný chod, srovnáte kormidlo na střed, člen posádky uvolní a vytáhne springové lano. Loď elegantně couvá od mola a vy již kormidlujete dle potřeby.

Rada na závěr

Důležitá je vždy praxe, aby jste si byli s manévrem jistí i v podmínkách silného větru, je potřeba, manévr mít předem vyzkoušený. Proto doporučuji pomocí springů odplouvat vždy, když jste bokem u mola (např. čerpací stanice) i v případech, kdy by stačilo jen příď i záď odstrčit rukama. Jedině pravidelným používáním manévrů získáte potřebnou jistotu. Kritický okamžik u popsaných manévrů může nastat, pokud by se v okamžiku vytažení zaseklo lano na pacholeti na břehu. V takovém případě radím okamžitě odvázat z lodi i druhý konec lana a lano hodit do vody. V žádném případě není bezpečné manévr přerušit, napnutí lana loď zastaví a ta se stane neovladatelnou. Pro lano se můžete následně bezpečně vrátit. Než začnete, představte si všechny síly, které za daných podmínek na loď působí - síly od větru a síly způsobené proudem (pokud stojíte na řece nebo v místech, kde jsou nezanedbatelné proudy). Vyvazovací lana při přípravě manévru uvolňujte postupně jedno po druhém a sledujte chování lodi.



II. Nečekané poruchy a jak je řešit

II. Nečekané poruchy a jak je řešit

V následujícím článku uvádím přehled dalších poruch, které se za plavby stávají, a jejich znalost přispěje k jejich předcházení či jejich rychlému řešení. Co dělat, pokud selže chlazení motoru či se nerozběhne startér? Už se vám stalo, že jste namotali lano na lodní šroub? A jak si poradit s nefunkčním senzorem rychlosti, aniž byste se museli potápět pod loď? (Publikováno 1.4.2021)


Trim plachet 2. díl - prakticky

Trim plachet 2. díl - prakticky

Zvláště za slabého větru, kdy chceme z lodě dostat maximum, velmi záleží na správném nastavení (trimu) plachet. V dalším textu si ukážeme jak co nejlépe využít slabý vítr k tomu aby loď plula co nejrychleji k cíli. Prakticky probereme trim vzhledem k různým kurzům plavby vůči větru. (Publikováno 1.5.2022)


I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

Ze své zkušenosti vím, že není snadné být kapitánem. V jakých případech nese kapitán odpovědnost za posádku? A s čím vším, by ji měl seznámit před naloděním a vyplutím? Od r. 2002, kdy i já jsem vyplul na moře se svou první posádkou, jsem si vytvořil systém, který vám nyní rád předám… (Publikováno 1.10.2019)