TK - blog


Sólové přistání bokem k molu

Publikováno 1.10.2024

Ukážeme si jak bezpečně sólově, ale i s posádkou, pomocí springu přistát bokem k molu i když od břehu fouká silný vítr, aniž by jste potřebovali bow thruster. A i v případě, že bow thruster (příďový příčný pohon) máte, nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana.

Jak na to

Chystám se přistát bokem ke břehu, ale vítr od břehu je natolik silný, že obvyklý způsob najetí bokem ke břehu je těžko proveditelný protože nestačim z lodi bezpečně vyskočit na břeh se dvěma lany a ta uvázat dříve, než vítr loď příliš odtlačí od břehu. V silném větru se ani s posádkou nemusí přistání podařit, když vítr snáší loď od břehu tak rychle, že posádka nestihne včas uvázat lana. Problém má relativně snadné řešení.

Ke břehu couvat

Ke břehu budu couvat, je to výhodné vzhledem ke skutečnosti, že loď je při couvání proti větru snadněji ovladatelná a dobře drží stopu. Připravím si z prostředního vazáku lano, které vedu vně boku lodi na záď, kde jej mám připravené tak, abych s ním mohl buď sami či určený člen posádky vyskočit na břeh. S lodí se začnu na zpětný chod přibližovat k pacholeti, které bude nakonec manévru za zádí lodi. Nacouvám těsně na dotyk se břehem, záď chráněna záďovým fendrem, vyřadím, vyskočím s lanem, které rychle a pevně uváži na pachole. Vrátím se do lodi a zařadím vpřed. Stočím kormidlo, tak jako bych chtěl zatáčet ke břehu bokem ze kterého vede uvázané lano. Podle síly větru přidám otáčky motoru. Na napnutém laně se loď začne stáčet a přibližovat bokem ke břehu.

Až se loď dostatečně opře o molo, nechám zařazený dopředný chod. Loď je tak stále tlačena proti síle větru ke břehu a já mohu vystoupit s příďovým lanem na břeh a uvázat jej. Následně ještě uvážu záďové lano a příďový spring. Po dokončení vyvázání lodi zastavím motor.

Rada na závěr

Důležitá je vždy praxe, aby jste si byli manévrem jistí i v podmínkách silného větru, je potřeba, manévr mít předem vyzkoušený. Proto doporučuji bočně přistávat uvedeným způsobem vždy, když vítr fouká od břehu (mola) i v případech, kdy by jste to zvládli i jinak. Jedině pravidelným používáním manévrů získáte potřebnou jistotu. Důležitá je příprava vedení lana kolem boku lodi tak, aby se lano nezaseklo pod fendr a neutrhli jste si tak fendr či reeling, ke kterému bývají často fendry vázány. Lano také lze vést místo ze středového vazáku z vazáku záďového ale vzniklá síla na přisazení lodi ke břehu bude menši. V silnějším větru nemusí být vedení lana ze zádi lodi dostatečně účinné řešení.

Pokud se pro odplutí rozfouká naopak ke břehu podívejte se na odplouvání bokem od mola.



Pád stěžně a jeho oprava

Pád stěžně a jeho oprava

Po zřícení stěžně, když jsem dostal loď do Olympic maríny, kde jsem měl zaplacené roční stání, nastává dlouhý proces získání peněz z pojištění lodi, abych mohl opravu realizovat. Přečtěte si článek o tom, jak probíhalo jednání s pojišťovnou a řeckými firmami. Tedy vše, co předcházelo a souviselo s opravou lodi. (Publikováno 1.2.2021)


Stopery a jak je opravit?

Stopery a jak je opravit?

Ukážeme si příklad vnitřní konstrukce stoperu (brzdy lana) a způsob jak jej rozebrat a opravit. Obvykle na moři nemáme nový stoper k dispozici a tak je potřeba jej opravit. Nebo máme více rozdílně poškozených stoperů stejného typu a byla by škoda z nich nesložit alespoň jeden funkční. Či vás jen zajímá jak to ve stoperu funguje? (Publikováno 1.7.2024)


Jak na únik vody z pumpy chlazení

Jak na únik vody z pumpy chlazení

Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru si necháte závadu patrně opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru, pokud plujete někam hodně daleko a čekání na opravu by vás příliš zdrželo, je dobré si umět poradit sami. (Publikováno 1.3.2023)