Sólové přistání bokem k molu
Publikováno 1.10.2024
Ukážeme si jak bezpečně sólově, ale i s posádkou, pomocí springu přistát bokem k molu i když od břehu
fouká silný vítr, aniž by jste potřebovali bow thruster. A i v případě, že bow thruster (příďový
příčný pohon) máte, nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení
silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru,
kormidla a lana.
Jak na to
Chystám se přistát bokem ke břehu, ale vítr od břehu je natolik silný, že obvyklý způsob najetí bokem ke břehu
je těžko proveditelný protože nestačim z lodi bezpečně vyskočit na břeh se dvěma lany a ta uvázat dříve, než vítr loď
příliš odtlačí od břehu. V silném větru se ani s posádkou nemusí přistání podařit, když vítr snáší loď od břehu tak
rychle, že posádka nestihne včas uvázat lana. Problém má relativně snadné řešení.
Ke břehu couvat
Ke břehu budu couvat, je to výhodné vzhledem ke skutečnosti, že loď je při couvání proti větru snadněji
ovladatelná a dobře drží stopu. Připravím si z prostředního vazáku lano, které vedu vně boku lodi na záď, kde jej
mám připravené tak, abych s ním mohl buď sami či určený člen posádky vyskočit na břeh. S lodí se začnu na zpětný chod
přibližovat k pacholeti, které bude nakonec manévru za zádí lodi. Nacouvám těsně na dotyk se břehem, záď chráněna
záďovým fendrem, vyřadím, vyskočím s lanem, které rychle a pevně uváži na pachole. Vrátím se do lodi a zařadím vpřed.
Stočím kormidlo, tak jako bych chtěl zatáčet ke břehu bokem ze kterého vede uvázané lano. Podle síly větru přidám
otáčky motoru. Na napnutém laně se loď začne stáčet a přibližovat bokem ke břehu.
Až se loď dostatečně opře o molo, nechám zařazený dopředný chod. Loď je tak stále tlačena proti síle větru ke břehu a
já mohu vystoupit s příďovým lanem na břeh a uvázat jej. Následně ještě uvážu záďové lano a příďový spring. Po dokončení
vyvázání lodi zastavím motor.
Rada na závěr
Důležitá je vždy praxe, aby jste si byli manévrem jistí i v podmínkách silného větru, je potřeba, manévr mít
předem vyzkoušený. Proto doporučuji bočně přistávat uvedeným způsobem vždy, když vítr fouká od břehu (mola)
i v případech, kdy by jste to zvládli i jinak. Jedině pravidelným používáním manévrů získáte
potřebnou jistotu. Důležitá je příprava vedení lana kolem boku lodi tak, aby se lano nezaseklo pod fendr a neutrhli
jste si tak fendr či reeling, ke kterému bývají často fendry vázány. Lano také lze vést místo ze středového vazáku z
vazáku záďového ale vzniklá síla na přisazení lodi ke břehu bude menši. V silnějším větru nemusí být vedení lana ze
zádi lodi dostatečně účinné řešení.
Pokud se pro odplutí rozfouká naopak ke břehu podívejte se na
odplouvání bokem od mola.