A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)
Publikováno 1.6.2021
V tomto dílu článku se zaměříme na problény s přívěsným spalovacím motorem pro člun.
Přívěsný motor pro člun obvykle bývá používán příležitostně a většinou slouží k pohonu člunu (dinghy) k přepravě mezi zakotvenou lodí a břehem. Často motoru není průběžně věnována pozornost, tedy ani pravidelná péče. Ale i v případě pravidelné kontroly motoru nastávají situace, kdy motor selže v okamžiku jeho potřeby a nejbližší servis je od vás daleko.
Já osobně jsem mnoho let používal přívěsný motor pro pohon člunu bez jediného problému. To se však změnilo loni, kdy extrémní vítr zvedl uvázaný člun i s motorem a obrátil jej dnem vzhůru. Motor se tak celý ponořil do vody. Samozřejmě se to stalo na zakotvené lodi a motor byl důležitý pro pohon člunu, protože v silném větru nešlo se člunem plout ručně na pádla. Byl jsem v tu chvíli odkázán na opravu vlastními silami. Od té doby však s motorem byly neustálé problémy. Ani jeho svěření do servisu nepřineslo žádaný efekt a na motor jsem se nemohl spolehnout. Z nenadání vypovídal službu a nešel znovu nastartovat. Nezbylo než najít skutečnou příčinu problému a tu vyřešit. Právě tento rok trvající zápas s problémy motoru mne inspiroval k napsání tohoto článku. Zabývat se budu motory benzínovými, ty bývají buď dvoutaktní nebo modernější čtyřtaktní. Dále uvedené lze aplikovat na oba typy.
Problém s nastartováním motoru lze rozdělit do dvou základních skupin.
Zda je zapalování v pořádku vyzkoušíme tak, že vyšroubujeme zapalovací svíčku, necháme ji připojenou na kabelu a položíme ji tak, aby se vnější kovovou částí dotýkala kovové části motoru. Zatáhneme za startovací lanko a podíváme se zda ve svíčce přeskakuje jiskra. Pokud ano, tak bude problém patrně ve směsi. Ideální je pokud máme náhradní novou svíčku, tak ji zkusit použít zda motor s ní nenastartuje. Může se stát, že ve svíčce při pokusu sice jiskru vidíme ale za tlaku, který panuje ve válci jiskra mezi elektrodami nepřeskakuje. To bývá způsobeno vnitřním průrazem izolační keramiky ve svíčce a způsob jak ověřit, že svíčka problém nezpůsobuje je ji zkusit na chvíli zaměnit za novou. Dále zkontrolujte a případně upravte vzdálenost mezi elektrodami svíčky dle hodnot danými výrobcem motoru. Obvykle to bývá 0,5-0,7 mm.
Pokud jiskra ve svíčce ani nové nepřeskakuje, závada bude v elektrické části zapalování. Zde je třeba prověřit veškeré kontaktní spoje a spínače, zda mají vodivé spojení a nejsou mokré. Vlastní elektronika zapalování bývá tvořena jediným zalitým blokem a zde není co opravovat. V případě závady zapalovací elektroniky se bez náhradního dílu neobejdeme.
Hořlavá směs vznikne v karburátoru správným poměrem smísení vzduchu a rozprášeného benzínu. Pokud je benzínu ve vzduchu málo nebo naopak příliš moc, směs není hořlavá a jiskra ji nezapálí. Motor nenastaruje. Nejčastější problém bývá v tom, že směs je příliš chudá, vzduch nasávaný do válce neobsahuje téměř žádný benzín. Doporučuji provést:
Na demontovaném karburátoru rozebereme plovákovou komoru a provedeme doporučené úkony.
Pozor při čištění trysek. Trysky je nejlépe profouknout stlačeným vzduchem, ale ten patrně nebude k dispozici. Já používám plastové vlákno, buď štětinu z kartáče nebo rybářský vlasec. Není dobré používat kovový drát aby nedošlo k poškození přesné dírky v trysce. Záleží na konstrukci karburátoru kde a kolik trysek obsahuje. Většinou je nutné karburátor od motoru demontovat a následně rozebrat pro přístup k tryskám.
Při příliš bohaté směsi také může nastat problém s nastartováním motoru. Příliš bohatá směs obsahuje málo vzduchu a převažuje benzín. Doporučuji provést:
Nakonec na zahřátém motoru bez sytiče seřídíme nastavovacím šroubkem volnoběžné otáčky, aby motor pomalu pravidelně běžel a nezhasínal.
Po vyčištění motor nějakou dobu pracoval dobře, ale po nějaké době opět začal zhasínat a šel obtížně startovat. Se sytičem nastartovat nešel, proto jsem usoudil na příliš bohatou směs. Pohled na vyšroubovanou svíčku to potvrdil. Byla mokrá od benzínu. Opět jsem rozebral karburátor a všiml jsem si vylomeného kousku kovu z kanálku, který je uzavřen plastovou zátkou.
Pod zátkou se skrývá tryska, která je však zásobena benzínem malou dirkou z boku kanálku. Vylomený materiál způsobil, že zátka v kanálku netěsnila a kolem ní se dostával další benzín z plovákové komory přímo na trysku.
To vypadalo, že na moři motor neopravím bez náhradního karburátoru. Samozřejmě, že záleží co se najde po ruce. Mně pomohl kovem plněný epoxy, kterým jsem opravil vylomenou část.
Uplynuly dva týdny a motor zcela spolehlivě pracuje.
Při použití lepidel a těsnicích tmelů je potřeba pamatovat na jejich vlastnosti, zda jsou odolné vůči benzínu. Pokud benzín lepidlo či tmel bude rozpouštět, hrozí ucpání trysek za chodu motoru částečně rozpuštěným tmelem či lepidlem.
A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)
Neznám náročnější prostředí pro elektroniku než právě mořské prostředí. Problémy se selháváním elektroniky jsou častým jevem a dějí se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před časem mi padly do oka produkty značky Nanoprotech, které jsou založeny na bázi nanotechnologie. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak díky těmto produktům můžete mnohým problémům s elektronikou předcházet. (Publikováno 1.2.2020)
Stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací. V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě. Přečtěte si o výhodách hlavní plachty a podívejte se na návod, jak ji vytáhnout, zkasat či zrefovat. (Publikováno 1.7.2020)