Pitná voda je nezbytná pro život a přežití na otevřeném moři. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti po pěti letech provozu odsolovacího zařízení pro výrobu pitné vody z mořské. (Publikováno 1.1.2021)
Publikováno 1.3.2023
Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru necháte si závadu patrně opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru, pokud plujete někam hodně daleko, kde vám nemohou pomoci nebo čekání na opravu by vás příliš zdrželo, pak je dobré si umět poradit sami.
Nemluvím zde u úniku vody pod víkem pumpy, kde je jednoduché vyměnit těsnění, které by na lodi mělo vždy být spolu s náhradním impelerem, ale mluvím o úniku vody kolem hřídele pumpy.
Nejdříve je nutné pumpu demontovat od motoru. Uzavřete ventil vstupu chladicí mořské vody a odpojte obě hadice od pumpy. K bloku motoru pumpu drží dva šrouby, ty je nutné uvolnit a pumpu vytáhnout ve směru osy její hřídele.
Pokud máte pumpu náhradní, stačí ji nyní vyměnit a přišroubovat k bloku motoru. Nebo ji zajít koupit ale připravte si přibližně 300 EUR. Levnější varianta je koupit pouze gufera, která těsní hřídel pumpy. Sada gufer stála pouze 20 EUR a to nemluvím o tom, že pokud si gufera příslušných rozměrů koupíte u jejich výrobce, vyjdou vás na 2 EURa.
Z pumpy sundáme víko a vyjmeme impeler.
Nyní je potřeba z pumpy vytáhnout hřídel, ta je však nalisována v ložiscích a ty zajišťuje proti vytažení z bloku pumpy segerový pojistný kroužek. Kroužek se ukrývá pod ozubeným kolem. Ideální je povolit matici na hřídeli a stahovákem stáhnout z hřídele ozubené kolo. To se v mém případě nedařilo, neměl jsem k dispozici stahovák s dostatečně malými čelistmi, které by šlo zasunout do mezery mezi ozubeným kolem a blokem pumpy.
Přes ozubené kolo je však k segerovce špatný přístup a bez jeho sundání z hřídele je vyjmutí segerovky obtížné.
Vítězstvím jsou v tomto případě speciální kleště na segerovky. Jak stahovák, tak i kleště na segerovky doporučuji mít v lodní výbavě.
Po vyjmutí segerovky z drážky šla již hřídel s ložisky z bloku pumpy snadno vysunout.
Z bloku pumpy jsem odstranil opotřebená gufera, vše vyčistil a připravil si k nalisování nová. Vsunutí nových gufer vyžadovalo značnou sílu a pro jejich zatlačení doporučuji použít nějakou kulatinu z kovu, plastu či ze dřeva o průměru trochu větším než je jejich vnější průměr. Mírným poklepáváním kladívkem na kulatinu jsem obě gufera vtlačil na svá místa.
Zároveň doporučuji dát i nový impeler a těsnění pod víko pumpy. Před zasunutím hřídele do gufer je potřeba hřídel mírně potřít olejem, aby nedošlo k poškození gufer. Po zasunutí hřídele s ložisky je důležité nezapomenout ložiska zajistit segerovým kroužkem. Impeler potřít dodávaným glycerínem, nasadit jej na hřídel a přišroubovat víko s těsněním.
Opravená pumpa připravená ke zpětné montáži.
Nakonec po instalaci pumpy na motor a připojení hadic nezapomenout otevřít ventil sání mořské vody. Nastartovat motor a zkontrolovat zda teče chladicí voda z výfuku a pumpa těsní.
Pro často používanou pumpu typu JABSCO 29470-2431C jsou potřeba 2 gufera 12x22x7 mm (vnitřní průměr x vnější průměr x výška). Také jsem se setkal s pumpou jako náhradu za uvedenou, která měla větší průměr díry pro gufera. Zde byla gufera 12x24x7 mm.
Pitná voda je nezbytná pro život a přežití na otevřeném moři. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti po pěti letech provozu odsolovacího zařízení pro výrobu pitné vody z mořské. (Publikováno 1.1.2021)
V posledních letech začíná přibývat kolizí malých lodí s kosatkami dravými. K výskytu interakcí mezi těmito kytovci a jachtami dochází v oblasti kolem západních břehů Evropy přibližně počínaje Gibraltarem a konče Brestem. Vzhledem k tomu, že jsem se připravoval na plavbu ve zmíněné oblasti, kde se v okamžiku vydání tohoto článku právě nacházím, soustředil jsem do článku informace, které pokládám za významné a mohou být užitečné pro vaši plavbu. (Publikováno 1.5.2023)
S korozí kovů na lodi ve slaném mořském prostředí se potkal snad každý, kdo jezdí na loď. Problémy s korozí jsou častým jevem a korodují i díly z kovů, které samostatně slanou vodou nekorodují. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak nepřijemné korozi zabránit či ji výrazně omezit. (Publikováno 1.12.2020)