TK - blog


První přeplavba: Jak ji zvládnout, co tě čeká a jak se připravit na moře

Publikováno 12.6.2025

Možná už máš za sebou pár plaveb, možná zatím jen sníš nad mapou a studuješ počasí v aplikaci. Ať tak nebo tak – dřív nebo později přijde moment, kdy budeš chtít víc. Vyplout na první přeplavbu, kde si sáhneš na vlastní limity, naučíš se nové dovednosti a zjistíš, jak to opravdu vypadá, když je moře víc než jen kulisa k focení.

Možná tě už někdy napadlo, jaké by to bylo vyrazit na delší přeplavbu na moři. Ne jen pár dní po pobřeží, ale opravdu na delší trasu – s nočními hlídkami, s větrem, který tě nenechá na pochybách, že jsi na moři. A taky s lidmi, se kterými budeš sdílet nejen prostor, ale i zodpovědnost, únavu, humor a snídaně za svítání.

Jenže co všechno to vlastně obnáší? Kdy je ten správný čas vyrazit na přeplavbu? A na co si dát pozor, aby ses hned po vyplutí necítil ztracený jak baťůžek ve vlnách?

Jak poznat zkušeného kapitána?

Vybírat si přeplavbu podle ceny nebo fotek lodi nestačí. To nejdůležitější je zkušený kapitán. Sleduj jeho námořní historii – kolik mil má za sebou, v jakých lokalitách plul a jak náročné trasy zvládl. Dobrý kapitán ti nebude nic přikrášlovat. Umí předvídat problémy, zvládá krizové situace s chladnou hlavou a zároveň tě zapojí do dění na palubě. Klíčové je, aby měl zkušenosti s obdobnými oblastmi jako je ta, do které plujete.

Sedí ti jeho styl komunikace? Na palubě může nastat napětí – a pokud tě kapitán stresuje, nevysvětluje nebo reaguje podrážděně, snadno ztratíš jistotu. Klidný kapitán znamená klidnou posádku. A pokud si s ním sedneš i lidsky, podpoří tě v růstu a provede tě i náročnějšími situacemi.

Zkus se s ním pobavit – jak reaguje na otázky? Nevyhýbá se jim? Mluví otevřeně o tom, jaké krizové situace už zažil a jak je řešil? Má zkušenosti s nezkušenou posádkou? Právě tyhle odpovědi ti řeknou víc než tisíc fotek z paluby.

Příprava na první přeplavbu?

Před svou první přeplavbou nemusíš mít složitou teorii v malíku. Hodně záleží na tom, s jakým záměrem na plavbu vyrážíš a jaký typ kapitána tě čeká. Pokud chceš zažít první přeplavbu aktivně, stačí chuť učit se, spolupracovat a nebát se přiložit ruku k dílu. Všechno ostatní se naučíš za pochodu – doslova za plavby.

Pokud ale směřuješ k tomu být sám kapitánem, určitě se ti bude hodit základní přehled: znalost názvosloví, uzlů, základy navigace. Budeš tak moct od prvních hodin opravdu pomáhat – a zároveň kapitánovi ulehčíš úvodní vysvětlování.

Co se ti hodí umět před první přeplavbou:

  • základní názvosloví (např. kosatka, výtah, otěže, pachole),
  • uzly: kotevní úvaz, lodní smyčka, dračí smyčka,
  • základní manévry: přistání, odplutí, obrat proti větru, halsa,...
  • znalost navigačních znaků: zejména kardinální znaky, značení plavební dráhy,
  • orientace v mapě, práce s kompasem, GPS s dalšími navigačními pomůckami.

Alkohol na jachtě: pravidla pro alkohol na moři

Alkohol na moři není jen otázka nálady, ale hlavně bezpečnosti. Většina zemí považuje jachtu za dopravní prostředek – pro kapitána platí nulová tolerance, a totéž by mělo platit i pro kohokoliv na hlídce.

Někteří kapitáni trvají na úplné abstinenci během celé plavby, jiní povolují sklenu vína až po zakotvení.

Co hrozí při porušení? Pokuty, odebrání licence, trestní stíhání (zejména v případě nehody).

Právní odpovědnost v případě nehody nebo kontroly padá vždy na kapitána – a pojišťovna může odmítnout plnění, pokud zjistí, že někdo z posádky byl pod vlivem. V některých zemích (např. Řecko, USA) může jít o trestný čin i bez nehody – jen při kontrole.

Z mojí zkušenosti: během plavby povoluji jedno pivo k jídlu, ale jen tehdy, pokud to nemá vliv na schopnosti posádky. Už jsem zažil i situaci, kdy byl člen posádky natolik závislý na alkoholu, že jsem ho musel vysadit v nejbližším přístavu – ohrožoval bezpečnost všech na palubě. A to je něco, co si jako kapitán nemůžu dovolit podcenit.

Ještě před vyplutím si s kapitánem otevřeně promluv o jeho pravidlech ohledně alkoholu. Vyhneš se tak případnému nedorozumění.

Kde získáš praktické zkušenosti z přeplavby?

Vybrat si správnou přeplavbu pro začátečníky znamená zohlednit nejen délku, ale i lokalitu a roční období. Každopádně počasí se mění a nevylučuje se, že zažiješ i něco, co v daném moři nepatří k typickým projevům.

Atlantik – přeplavba přes oceán
  • dlouhé úseky na otevřeném oceánu,
  • udržování kurzu podle kompasu,
  • noční navigace, práce s proudy,
  • psychická odolnost během dlouhých směn,
  • méně častá práce s plachtami.
Středozemní moře
  • časté změny větru,
  • intenzivní práce s plachtami, časté manévry,
  • trénink přístavních manévrů v přeplněných marinách.
Baltské moře
  • časté fronty, poryvy větru, mlhy,
  • pokročilá navigace v úzkých průlivech,
  • práce s proudy, mělčinami a komplikovanou pobřežní linií,
  • ideální pro rozvoj navigačních dovedností.

Co si sbalit na dvoutýdenní přeplavbu na moři?

Všechno, potřebné, nic navíc. Na lodi není prostor na zbytečnosti (uvědom si, že budeš mít k dispozici společnou malou skříňku s ramínky s dalším členem posádky + 1 poličku).

Chytré vrstvení je klíč. Proto platí: raději více tenkých vrstev než jeden tlustý svetr. Skvěle funguje Merino — hřeje, odvádí vlhkost a nezapáchá ani po několika dnech. Osobně mám skvělé zkušenosti se značkou Devold.

Fleece mikina je univerzální a využiješ ji denně. Na noční směny a větrné dny oceníš větruodolnou softshellovou či jachtařskou bundu (dle oblasti plavby). Nezapomeň na čepici či čelenku na uši (i v létě!), jachtařské rukavice a ideálně i nákrčník.

Boty s bílou podrážku nebo jachtařské boty (nezanechávají šmouhy na palubě), dobře drží na mokrém laminátu a musí být odolné vůči mořské vodě. Pro teplejší oblasti stačí lehké jachtařské tenisky, do chladnějších podmínek doporučuju i vyšší gumové boty (například Gill, Musto nebo Helly Hansen).

Do severských oblastí dávám přednost rybářskému nepromokavému obleku, který je na dlouhotrvající déšť spolehlivější než běžné jachtařské bundy.

Nepromokavé kalhoty s kšandami (offshore) ti zachrání den v mokrých podmínkách. Mezi nejpoužívanější značky jachtařského oblečení patří Gill a Musto. Pokud zatím nechceš investovat do kompletní výbavy, oblečení si můžeš i zapůjčit – podrobnosti najdeš v článku Poprvé na moři: jachtařské oblečení si nejprve půjčte.

Mysli funkčně. Ve zkratce potřebuješ vrstvy na chlad, vítr, déšť.

Osobní věci bal do skladného lodního pytle. Kufr s pevnou skořápkou na lodi opravdu nemá své místo. Já osobně používám lodní pytel o objemu 120 litrů – po vybalení ho jednoduše sroluju a zabírá minimum prostoru.

Já se balím vždy podle očekávaných podmínek dané oblasti a roční doby. Připravil jsem ti i přehledný seznam,
co si zabalit do chladnějších oblastí   a také   co si zabalit do teplejších oblastí .

Pokud s námi plují i úplní začátečníci, počítám i s alternativní výbavou, abys nemusel hned na první plavbu investovat do kompletního jachtařského arzenálu.

Jak dlouhou přeplavbu vybrat pro začátek?

Pro první přeplavbu doporučuji délku přeplavby 10-14 dnů. Je dost dlouhá na to, abys zažil denní i noční hlídky, manévry i otevřené moře s vícedenními etapami – ale zároveň ne tak dlouhá, aby tě vyčerpala. Pokud už máš základy, dvoutýdenní přeplavba ti pomůže posunout se dál — k vlastním plavbám, složitějším trasám nebo vyšší kvalifikaci.

Týdenní plavby jsou často krátké na adaptaci — než si zvykneš, už se vracíš do přístavu.

Co se během přeplavby naučíš?

Každá přeplavba tě naučí trochu něco jiného – záleží na délce plavby, oblasti i podmínkách. Přeplavbu si vybírej s ohledem na to, jaké dovednosti chceš získat:

  • Praktickou navigaci a plánování trasy
    Naučíš se pracovat s předpovědními modely počasí a plánovat trasu s ohledem na ně, proudy, vítr i bezpečné trasy. Důležité bude umět trasu včas přizpůsobit aktuálním podmínkám na moři.
  • Práci s plachtami
    Větrné změny, úpravy trimmu, refování, změny kurzu — získáš jistotu v ovládání plachet za různých podmínek.
  • Zvládnutí hlídek a (noční navigace)
    Zažiješ kormidlování ve dne i v noci, naučíš se udržovat kurz podle kompasu i v situacích, kdy nejsou vidět orientační body. A hlavně, můžeš pozorovat, jak kapitán rozděluje hlídky aby byl dostatek času na odpočinek a jak se s tím jednotliví členové posádky vypořádají.
  • Řízení provozu na lodi a komunikace s přístavy
    Vyzkoušíš si běžné manévry, budeš pozorovat kapitána při komunikaci přes vysílačku a odkoukáváš pohyb v přístavech.
  • Řešení nenadálých situací a krizového řízení
    Mlha, poryvy, změny počasí, únava — naučíš se zvládat běžné provozní komplikace a reagovat klidně i pod tlakem.
    Nečekaných okamžiků jsem už zažil řadu, například: Uvíznutí na rybářské bóji , Selhání motoru v marině nebo Nehoda na moři: kontaktujeme pobřežní stráž .
  • Spolupráci v posádce a základy vedení posádky
    Zjistíš, jak důležitá je dobrá komunikace a vzájemná pomoc na lodi.

Jak se fyzicky a psychicky připravit?

Přeplavba není dovolená. Budeš spát ve směnách - v krátkých intervalech jak přes den, tak v noci, vstávat na noční hlídky, plnit zadané úkoly i v dešti nebo chladu. Počítej s tím, že nejkritičtější bývají první dny, kdy se tělo aklimatizuje na pohyb lodi i na nový režim.

Dobrá příprava začíná už na břehu:
Jednou z věcí, které můžeš udělat už před plavbou je to, že si dopřeješ dostatek spánku, odpočineš si a dáš si pozor na to, abys nepřijel nachlazený např. z klimatizace z letadle. I tyhle drobnosti ovlivňují, jak se tvoje tělo popere s únavou i mořskou nemocí.

Tip z praxe:
Moje žena například zjistila, že jí během přeplaveb nedělá dobře káva a těžká jídla jako vajíčka. Každý jsme jiný, ale lehčí a snadno stravitelná strava v prvních dnech pomůže většině lidí.

Nepohodlí je součástí, ale odměnou jsou zážitky, které se do běžného života nevejdou. Východy a západy slunce na volném moři, noční obloha bez světelného smogu, ale i přátelství, které vzniknou díky opravdové spolupráci celé posádky.

Jak probíhá přeplavba: organizace směn na jachtě?

Všichni se podílí na chodu lodi – nejsi pasažér, jsi součást posádky. Obvykle vždy ve dvou, ve dvojici jak je určí kapitán, nastupuješ na směnu (hlídku). Každá směna má jasné úkoly: kormidlovat, kontrolovat kurz na mapě, upravovat plachty a hlídat provoz, aby nedošlo ke kolizi.

Jaké jsou moje povinnosti a zodpovědnost jako člena posádky?

Každý kapitán si organizuje svoji přeplavbu dle svých pravidel. Jak to mám já? Na přeplavbě nejsi pasažér – ale tvoříš plnohodnotnou součást posádky. Všichni se podílejí na chodu lodi a každý má svůj díl odpovědnosti.

Kapitán je vrchní autorita; všichni na palubě musí plnit jeho zákonné příkazy.

Hlídky a směny
Běžně se pluje ve dvojicích, které určí kapitán. Směny většinou rozděluji na 3 hodiny na hlídce a 6 hodin volna, pokud je na palubě plný počet posádky ( 6 osob). Tento režim pomáhá udržet dostatek odpočinku i při delších plavbách.

Od posádky požaduji, aby ve stanovený čas převzala směnu a provedla o tom zápis do lodního deníku.

Směna je povinna:

  • vést nepřetržité pozorování,
  • kormidlovat a držet stanovený kurz a koridor trasy,
  • ihned mne informovat o všem neobvyklém, například o kolizním kurzu nebo změně větru nad zadané limity.
  • za mého dohledu provádí potřebné úpravy plachet.
Odpovědnost směny
Kapitán má sice vždy finální odpovědnost za vše co se na lodi stane. To však neznamená, že posádka nemá žádnou zodpovědnost. Směna má odpovědnost za svěřené činnosti a má také trestně-právní odpovědnost za případné následky z nedbalosti – např. ublížení na zdraví, způsobení škody na majetku nebo poškození životního prostředí.

V praxi to znamená, že pokud směna na hlídce usne a dojde např. ke srážce s jinou lodí, najetí na mělčinu či srážce s nějakým plovoucím objektem, ke kterým by za bdělého stavu směny nedošlo, nese za to příslušnou odpovědnost se všemi důsledky.

Proto je důležité udržovat vizuální pozorování. Některé lodě například vypínají AIS systém, aby nebyly sledovatelné nebo dokonce modifikují GPS signál pro změnu vysílané pozice. Vypadlý plovoucí kontejner či vyvrácený strom na hladině na AIS nenajdeš - a to ani nemluvím o množství rybářských bójí, jejichž lano určitě nechceme namotat na lodní šroub, jak se mi stalo při putování z Brestu do Cuxhavenu.

Vaření a běžný chod na lodi
Posádka se také střídá v přípravě jídla. Určuji dvojice, které mají vaření na starost celý den.

Za přeplaveb většinou využíváme hotová jídla Expres menu , což je kvalitní české jídlo bez konzervantů, které stačí pouze ohřát. Mají v nabídce nejen hlavní chody ale i polévky pro ty, kdo se nechtějí spokojit s instantními z pytlíku.

Osobně preferuji hovězí vývar s masem a zeleninou, který se dá podávat i za nepříznivého počasí v hrnečku přímo na palubě a posádku krásně zahřeje.

Co když přijde strach?

Strach z bouře, špatného počasí, mořské nemoci nebo chyb je naprosto přirozený. Důležité je, že na takových přeplavbách nejsi sám – vždy je tam někdo, kdo tím už prošel. Kapitán.

Mojí úlohou je nejen loď řídit, ale připravit i posádku na různé situace. K těm základním patří školení o bezpečnosti - jak používat harnessy, EPIRB, kde se nachází záchranné prostředky.

Jednou z nejčastějších obav bývá mořská nemoc. Když víš, jak včas reagovat – a v tom ti budu oporou, zvládneš to mnohem snadněji. Opravdu není řešení vůbec nejíst. Klíčem je lehké jídlo, např. toustový chléb, pokud máš žaludek na vodě a pití vody po douškách. Také pomůže popíjení malého množství coly a hlavně sledovat obzor.

Postupně se na plavbě budeš učit předvídat, vnímat změny počasí i chování lodi. Získáš sebevědomí, které ti žádný kurz na suchu nedá. Možná poznáš vlastní limity, ale i to, že to dokážeš zvládnout. A právě tahle zkušenost je tím, co dělá přeplavby tak cenné.

Kdy je čas plout sám?

Až zažiješ několik přeplaveb, zvládneš krizové situace a získáš jistotu. Přeplavba s profesionálem ti dává bezpečný prostor pro trénink – můžeš se ptát, zkoušet si věci v praxi, dělat chyby a učit se z nich. Cesta k samostatnému vedení lodi nevede přes YouTube, ale přes moře.

Pokud tě přeplavba láká, není potřeba čekat, až „budeš připravený“. Připravenější už budeš po první plavbě.

Závěrem: Připraven vyplout?

První přeplavba není o tom, jestli už všechno umíš. Je o tom udělat první krok, sbírat zkušenosti, učit se v reálných situacích a pod vedením někoho, kdo už tím prošel. Budeš součástí posádky, naučíš se zvládat hlídky, pracovat s plachtami, plánovat trasu i reagovat na změny počasí. Zažiješ chvíle, které si budeš pamatovat celý život — a získáš jistotu, na které pak můžeš dál stavět.

Pokud tě láká dobrodružství na moři, podívej se na detaily nejbližší přeplavby na Baltu. A pokud si zatím nejsi jistý, jestli je přeplavba pro tebe to pravé – napiš mi. Možná zjistíme, že v tuto chvíli je pro tebe lepší nejdřív doladit přístavní manévry, navigaci nebo třeba bezpečnostní postupy. I pro takové situace vedu specializované kurzy či individuální konzultace (proklik), které tě připraví na další krok v jachtařském růstu.

👉  Důležité je začít — a já ti rád pomůžu vybrat tu správnou cestu podle toho, kde právě jsi.



OKNA, kéž by už jimi nezatékalo

OKNA, kéž by už jimi nezatékalo

V článku budu sdílet svoji zkušenost s profesionálním servisem a jeho následky. Stále se mi potvrzuje, že co si neudělám sám, tak za mnoho nestojí, i když to bylo pěkně drahé. (Publikováno 1.10.2023)


Fotoaparát k moři i pod vodu

Fotoaparát k moři i pod vodu

Nejste žádný fotograf profesionál, přesto byste ale rád/a měl/a z dovolené u moře hezké fotky. Slaná voda se pro váš přístroj může stát ale konečnou. Jaký si tedy pořídit fotoaparát, abyste mohl/a fotit i pod vodou? (Publikováno 1.8.2019)


Bezpečné kotvení

Bezpečné kotvení

Loď na kotvě otevírá možnosti k objevování odlehlých míst a rozšiřuje svobodu volby místa, kde se zastavit. Často však mnoho jachtařů raději volí stání v maríně než stání na kotvě právě z obavy, že kotvení je málo bezpečné. Proto si dále připomeneme zásady pro bezpečné kotvení, abychom se neochuzovali o poznávání nových míst. (Publikováno 1.12.2021)