TK - blog

Nebojte se klasické hlavní plachty

Publikováno 1.7.2020

Vzpomenu-li na své jachtařské začátky, jedno z kritérií výběru charterové lodi bylo, aby měla rolovací hlavní plachtu. To trvalo až do okamžiku, kdy jsem ve vybrané lokalitě nenašel loď s rolovací plachtou a vyplul na lodi s klasicky skládanou hlavní plachtou na ráhno. Rychle jsem si na to zvykl a ocenil výhody, které klasická plachta přináší. Dále jsem naopak začal preferovat klasickou hlavní plachtu oproti rolovací. Nyní se stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací.

V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě.

Výhody klasické hlavní plachty.
  • nehrozí riziko zaseknutí rolovacího mechanizmu
  • plachta může být ze silnějšího materiálu, je odolnější
  • může být vybavena spírami - neflatruje při stoupání
  • poskytne vyšší výkon - může být na stejné lodi větší než by byla rolovací
  • lze ji lépe vytrimovat, zvláště zrefovanou
  • snáze se demontuje v případě opravy

Vytažení plachty

Plachtu máme buď jen sbalenou na ráhnu a převázanou tkanicemi. V tom případě odvážeme všechny taknice, které drží složenou plachtu.

plavba s předškolními dětmi

Nebo je plachta uložena v lazybagu. Nejprve tedy rozepneme lazy bag.

plachta v lazybagu

Postavíme loď přídí proti větru a povolíme otěž a kicking, pokud potřebujeme vytáhnout plachtu celou, povolíme také všechna refovací lana. Lanem výtahu plachtu vytáhneme. Máme-li k dispozici posádku, je vhodné jednoho člena poslat přímo ke stěžni, kde pomůže současně tahat výtah hlavní plachty. Plachtu tak vytáhneme za zlomek minuty.

jak na klasickou hlavní plachtu

Plachtu máme vytaženou, dokončíme její trim. Podle potřeby dotáhneme kicking, nastavíme otěž a topenentu.

trim plachty

Kasání plachty

Postavíme loď přídí proti větru aby plachta vyvlávala po větru, uvolníme výtah a plachta buď spadne na ráhno sama, nebo ji pomůžeme rukama stáhnout. Je dobré výtah uvolňovat postupně a zároveň plachtu skládat do jednotlivých vlnek na ráhno. V případě lazyjacku a lazybagu máme jistotu, že se plachta nevyvalí na palubu a s minimálním úsilím se naskládá do lazybagu, který jen nakonec zapneme.

kasani klasicke plachty jak

Refování

Pro refování je plachta vybavena v zadním a předním lemu refovacími oky. V praxi se můžete setkat s různými variantami mechanizmů pro refování plachty. Důležité je však pochopit princip refování. Na rozdíl od rolovací plachty, kdy se její účinná plocha zmenšovala jejím navíjením do stěžně, u klasické plachty její plochu zmenšujeme v jednotlivých krocích tak, že ji částečně stahujeme k ráhnu a upevníme právě za refovací oka. Na obrázku dále je hlavní plachta se 3 refy.

refovani plachty

Refování začneme podobně jako při kasání plachty postavením lodě proti větru. Následně povolujeme výtah plachty a dotahujeme příslušné refovací lano, které stahuje refovací oko v zadním lemu plachty. Oko přitáhneme refovacím lanem až k ráhnu a lano zajistíme. Příslušné refovací oko v předním lemu zahákneme na refovací hák u stěžně. Následně dotáhneme výtah a dokončíme trim plachty. Nepotřebná část plachty je naskládána na ráhno.

postup refovani plachty

V praxi se setkáte i se systémy, kdy přední refovací oko se nedává na hák, ale je stahováno lanem. Buď je pro přední oko použito 2. refovací lano, nebo jím prochází stejné lano jako prochází zadním okem. Princip refování to nemění.

Shrnutí

Z klasické plachty není třeba mít obavy, je to jen o zvyku a o překonání neznámého. Když si zvyknete na práci s hlavní plachtou, oblíbíte si ji. Nakonec s ní dosáhnete rychlejší manipulace než s rolovací plachtou.



Poslední slovo

Poslední slovo

Minulost, přítomnost a budoucnost. Tři slova, která na časové ose vyjadřují celý náš život, třeba i ten jachtařský. Když se budeme snažit o jejich přesnou definici, pokud pro nás ovšem jako slova budou natolik důležitá, abychom se jimi vůbec zabývali, ocitneme se v nekonečnu úvah. (Publikováno v My Boat 1.6.2016, autor: Petr Láska)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)


NAVTEX

NAVTEX

V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál přímo nedosáhne. Informace sice lze získávat i z Internetu, ale pro připojení k internetu jsme omezeni na pokrytí GSM signálem nebo musíme používat připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které máme kdykoli k dispozici. (Publikováno 1.4.2023)