TK - blog

Nebojte se klasické hlavní plachty

Publikováno 1.7.2020

Vzpomenu-li na své jachtařské začátky, jedno z kritérií výběru charterové lodi bylo, aby měla rolovací hlavní plachtu. To trvalo až do okamžiku, kdy jsem ve vybrané lokalitě nenašel loď s rolovací plachtou a vyplul na lodi s klasicky skládanou hlavní plachtou na ráhno. Rychle jsem si na to zvykl a ocenil výhody, které klasická plachta přináší. Dále jsem naopak začal preferovat klasickou hlavní plachtu oproti rolovací. Nyní se stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací.

V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě.

Výhody klasické hlavní plachty.
  • nehrozí riziko zaseknutí rolovacího mechanizmu
  • plachta může být ze silnějšího materiálu, je odolnější
  • může být vybavena spírami - neflatruje při stoupání
  • poskytne vyšší výkon - může být na stejné lodi větší než by byla rolovací
  • lze ji lépe vytrimovat, zvláště zrefovanou
  • snáze se demontuje v případě opravy

Vytažení plachty

Plachtu máme buď jen sbalenou na ráhnu a převázanou tkanicemi. V tom případě odvážeme všechny taknice, které drží složenou plachtu.

plavba s předškolními dětmi

Nebo je plachta uložena v lazybagu. Nejprve tedy rozepneme lazy bag.

plachta v lazybagu

Postavíme loď přídí proti větru a povolíme otěž a kicking, pokud potřebujeme vytáhnout plachtu celou, povolíme také všechna refovací lana. Lanem výtahu plachtu vytáhneme. Máme-li k dispozici posádku, je vhodné jednoho člena poslat přímo ke stěžni, kde pomůže současně tahat výtah hlavní plachty. Plachtu tak vytáhneme za zlomek minuty.

jak na klasickou hlavní plachtu

Plachtu máme vytaženou, dokončíme její trim. Podle potřeby dotáhneme kicking, nastavíme otěž a topenentu.

trim plachty

Kasání plachty

Postavíme loď přídí proti větru aby plachta vyvlávala po větru, uvolníme výtah a plachta buď spadne na ráhno sama, nebo ji pomůžeme rukama stáhnout. Je dobré výtah uvolňovat postupně a zároveň plachtu skládat do jednotlivých vlnek na ráhno. V případě lazyjacku a lazybagu máme jistotu, že se plachta nevyvalí na palubu a s minimálním úsilím se naskládá do lazybagu, který jen nakonec zapneme.

kasani klasicke plachty jak

Refování

Pro refování je plachta vybavena v zadním a předním lemu refovacími oky. V praxi se můžete setkat s různými variantami mechanizmů pro refování plachty. Důležité je však pochopit princip refování. Na rozdíl od rolovací plachty, kdy se její účinná plocha zmenšovala jejím navíjením do stěžně, u klasické plachty její plochu zmenšujeme v jednotlivých krocích tak, že ji částečně stahujeme k ráhnu a upevníme právě za refovací oka. Na obrázku dále je hlavní plachta se 3 refy.

refovani plachty

Refování začneme podobně jako při kasání plachty postavením lodě proti větru. Následně povolujeme výtah plachty a dotahujeme příslušné refovací lano, které stahuje refovací oko v zadním lemu plachty. Oko přitáhneme refovacím lanem až k ráhnu a lano zajistíme. Příslušné refovací oko v předním lemu zahákneme na refovací hák u stěžně. Následně dotáhneme výtah a dokončíme trim plachty. Nepotřebná část plachty je naskládána na ráhno.

postup refovani plachty

V praxi se setkáte i se systémy, kdy přední refovací oko se nedává na hák, ale je stahováno lanem. Buď je pro přední oko použito 2. refovací lano, nebo jím prochází stejné lano jako prochází zadním okem. Princip refování to nemění.

Shrnutí

Z klasické plachty není třeba mít obavy, je to jen o zvyku a o překonání neznámého. Když si zvyknete na práci s hlavní plachtou, oblíbíte si ji. Nakonec s ní dosáhnete rychlejší manipulace než s rolovací plachtou.



Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Tipy na plavbu: Liparské ostrovy

Liparské ostrovy tvoří 7 ostrovů ležích v Tyrhénském moři u severního pobřeží Sicílie v aktivním vulkanickém pásmu mezi Etnou a Vesuvem. Jsou to sopečné ostrovy, tedy vrcholky sopek vyčnívající nad hladinu. V Itálii je používán takřka výhradně název Eolské ostrovy, Isole Eolie. Lipari je název největšího z Eolských ostrovů a současně je Lipari také hlavní centrum a město ostrova Lipari. Já osobně jsem si nejvíce oblíbil ostrov Vulcano a ostrov Stromboli, které jsou vulkanicky aktivní a lze relativně bezpečně pozorovat nebezpečnou krásu sopek. Kdy je vhodné se jachtou na Lipary vydat a kam? A jaké doporučuji kotviště? (Publikováno 1.8.2023)


Tipy na plavbu kolem Kréty 1.část

Tipy na plavbu kolem Kréty 1.část

Zajímavá místa západní a jižní části tohoto ostrova z pohledu jachtaře. Právě tato dále popisovaná část nebývá častým cílem jachtařů ale pokud nevyhledáváte rušné přístavy a dáte přednost dobrodružství a stání na kotvě, tak zde naleznete kouzelná místa. Je však třeba počítat s dostatečným časem na obeplutí kréty z jižní strany. Díky převládajícím větrům ze severu se budete zde potýkat s tišinami způsobenými závětřím a silnými poryvy větru, který zesilují hory a jejich četná údolí. (Publikováno 1.2.2024)


Dopředný sonar

Dopředný sonar

Představení FLS platinum dopředného sonaru, který umožňuje zobrazit hloubku a profil dna před lodí. Mělčinu či skalisko vidíme na displeji dříve než se objeví pod lodí, kdy by na nízkou hloubku upozornil konvenční sonar. Získáváme tím možnost ještě zareagovat a mělčině se vyhnout. Užitečné řešení pro plavbu ve vodách kde nejsou k dispozici spolehlivé a podrobné mapy. (Publikováno 1.7.2022)